Raskaus ja työnteko

Ite oon huonekaluliikkeessä töissä ja työpäivä saattaa alkaa jo aamulla kuudelta ja tai sit loppua vasta puol kympin maissa. Työpäivien mitat vaihtelee 4-11 tuntia. Ja jalkeilla koko päivä ja toisinaan ei ehi taukojakaan pitää ni tuntuu kyllä jaloissa ku kotia pääsee ja vähä on oireillu itelläki alaselkä. Varastossakin täytyy toisinaan olla ja antaa asiakkaille painavia laatikoita. Neuvolatäti sanoi että mulla on pitkänomainen selkä ni tulee varmaan oleen ongelmia raskauden aikana..
 
Minä oon töissä päiväkodissa pienten puolella. Vielä ei pahemmin mitään hankaluuksia ole ollut mutta kauhistuttaa syksy että miten minä voin olla töissä kun on nostelua paljon ja lisäksi vielä meidän ryhmässä on yksi poika joka vetää välillä kunnon raivarit, jolloin heittäytyy sylissä, potkii ja pyörii. Ja kaiken huippu on että meidän ryhmässä vaihtuu muut aikuiset syksyksi. Lapsille ja minullekin ihan vieraita ihmisiä...
 
Täällä kanssa yksi päiväkodissa työskentelevä ilmoitautuu. Itse oon menossa isoille ensi syksynä ja kun johtajalle kerroin raskaudesta ja toivoin, etten pienille menisi niin hän oli heti sitä mieltä, että isoille tietenkin. Mahdottomuus ois olla töissä pienillä, juuri tuon nostelun ja lattiatasolla olemisen takia, koska mulla on polvissa ongelmaa kaiken lisäksi. :hilarious:

Toivon, että ensi syksynä ryhmässä ei ole impulsiivisia lapsia, jotka alkaisivat potkimaan, lyömään tai muuten uhkaisivat minua ja kasvavaa vatsaa..

Vielä ei ole raskaus vaikuttanut työntekoon pahemmin, mitä nyt väsyttää aina hirmuisesti ja on hankala välillä keskittyä sen takia, kun nukuttaa. :p Ootan kyllä kovasti jo heinäkuuta, että pääsee lomailee ja lepäämään.
 
Miten muillla menee töissä?

Mulla kiireinen ravintolatyö, pelkkää jaloilla oloa ja liikkumista. Huomasin viikonlopun vuorojen jälkee et selkää särki vähän ja vatsaa "vihloi" tosta alhaalta.
Eli varmaan liian kovalla tahdilla tehty töitä:sad001 toi vihlonta vaan on epämiellyttävää. Onneks doppleril löytyy sydänäänet helposti ni ei huolta pienel pitäis olla:joyful:
 
Mä laittelinkin tonne salaiselle puolelle, että mun osalta työt jatkuu saikun ja loman jälkeen heinäkuun lopulla. Lantio-selkänivelet on löystyneet ja kipeät (nukun yöt ihan pätkissä), istumatyö ei onnistu ja aamulla oon tosi väsynyt :/. Toivotaan että loman jälkeen oisin taas paremmassa kunnossa, nyt pitää vaan jumpata ja liikkua ja välttää istumista kuin ruttoa. Mulla ei ikinä ole ollut mitään selkävaivoja, ja lihaksetkin ihan hyvässä kunnossa, mutta näin vaan kävi. Tympeää!
 
Työskentelen ite vammaisten parissa asumispalvelussa ja työ on yhtä juoksemista, nostelua, kotitöitä ja pakkoliikkeistä johtuvien potkujen ja lyöntien väistelyä, eli kaikin puolin fyysisesti rasittavaa työtä. Vähän väliä on ihan loppu eikä vain meinaa jaksaa... Meillä töissä monet odottavat äidit jäänyt jo kuukautta ennen äitiysloman alkua saikulle työn raskauden takia... Nyt jännittämään kuinka itselle käy!
 
Mä oon alkanut (on siis ollut pakko) lisäämään itselleni lounastauon työpäiviin!!! Se on jo paljon multa!! :) Muuten oon niin loppu, etten illalla jaksa mitään. Tänään just laittelin kuviteltuun äitiyslomaan asti työvuoroja itselleni. Kovin pian se tuntuu tulevan :O Nyt olen taas vähän paremmin pärjännyt töissä, kun oksentaminen on loppunut. :)
 
Mä joudun varmaan jo nyt jäämään saikulle ku työpaikalla ei haluta yhtään joustaa taukojen kans. Mulla oli alkuun tosi paha pahoinvointi joka on nyt helpottanut, mutta oksentelen vieläkin satunnaisesti, lähinnä silloin ku edellisestä ruokailusta alkaa olla liian kauan eli tommonen kolme tuntia. Teen pääasiassa 6h vuoroja niin en mielestäni oo kohtuuton ku oon toivonu että saisin pitää vuoroni aikana kaks 10min taukoo, ekan siinä kahden tunnin kohdalla ja tokan 4h jälkeen. Työnantajalla tämä ei käy vaan eilenkin pääsin tauolle vasta 2h ennen vuoron loppumista. Ei pysyny enää ruoka sisällä ja päätä särki koko loppuillan. Tosi kurja tilanne ku olisin muuten ihan työkuntoinen ja haluaisin käydä töissä mutta ku pomon elämä on 10minuutista kii ni ei voi mitään.
 
No on kyl kohtuutonta! Ootko ehdottanu et tekisit sit vaik sen 10min yli aikaa?

Mulla kaupan alalla onneks jo tossa 6h vuorossa on 2×10min tauko. Ja kun on yli 8h ni sit on 3x10min.
 
No on kyl kohtuutonta! Ootko ehdottanu et tekisit sit vaik sen 10min yli aikaa?

Mulla kaupan alalla onneks jo tossa 6h vuorossa on 2×10min tauko. Ja kun on yli 8h ni sit on 3x10min.

Kaupan alalla mäkin, meillä tauot on alle seittemän tunnin päivään se 2x10min ja yli seiskan 2x10min + 30min. Nyt siis pomo vaatii että pidän taukoni yhteen putkeen joskus siinä 4h kohdalla. Kyseessä on kohtalaisen iso yritys joka on viime vuosina huimasti parantanut julkisuuskuvaansa ja panostanut työntekijöiden hyvinvointiin niin vähän tuntuu oudolta tämmönen "simputus".
 
Minäkin isossa firmassa kaupanalalla ja meillä kaikki pitää taukoja just silloin kun siltä tuntuu. Ei niitä ikinä kellon kanssa katota, mutta luulen että aika tasoihin menee kun välillä on kahdeksan tunnin päiviä joissa on taukojen lisäksi puolen tunnin palkaton ruokkis, eikä meistä sitä kukaan ikinä jaksa pitää. :p Eli onnellinen olen omasta työpaikastani ja esimies ja työkaveritkin mitä ihanimmat ja joustavat. :) ei oo myöskään tullut mitään ongelmaa neuvolakäyntien ym kanssa. Joustetaan puolin ja toisin.
 
Joo tasan ei käy onnenlahjat. Meillä oli listat jo tehty ku sain seuraavan neuvola-ajan, osu tietty työpäivälle ja koitin kysellä et josko joku vois vaihtaa vuoroo niin ei kukaan suostunut vaihtaan. Jouduin sit siirtään neuvolaa yli viikolla. Ja nyt tää taukosekoilu vielä tähän päälle ni alkaa huumorintaju loppuun :shifty:
Rakenneultrapäivän pyysin ny hyvissä ajoin etukäteen vapaaks ku sairaalaan on 100km matkaa, kai ne mulle työvuoron lyö sillekkin päivälle. :meh:
 
Kaupan alalla mäkin, meillä tauot on alle seittemän tunnin päivään se 2x10min ja yli seiskan 2x10min + 30min. Nyt siis pomo vaatii että pidän taukoni yhteen putkeen joskus siinä 4h kohdalla. Kyseessä on kohtalaisen iso yritys joka on viime vuosina huimasti parantanut julkisuuskuvaansa ja panostanut työntekijöiden hyvinvointiin niin vähän tuntuu oudolta tämmönen "simputus".

Kaupan TESsin mukaan ei voida vaatia että pidät kaikki tauot putkeen! Ruokatauko 30min on sun omaa aikaa ja voit sen ajan vaikka seisoa päälläsi pihalla :) ainoa rajoite on että työpäivä ei voi alkaa tai loppua tauolla
 
Kaupan TESsin mukaan ei voida vaatia että pidät kaikki tauot putkeen! Ruokatauko 30min on sun omaa aikaa ja voit sen ajan vaikka seisoa päälläsi pihalla :) ainoa rajoite on että työpäivä ei voi alkaa tai loppua tauolla

Mulla on harvoin niin pitkiä vuoroja että niihin tulis ruokkis, ongelma koskee ny lähinnä noita mun kahta kympin taukoo. Käytännössä jos en pidä niitä putkeen niin joudun pitään ne tyyliin tunnin välein ennen vuoron loppumista. Eli 4h töitä, 10min tauko, tunti töitä, 10min tauko, tunti töitä ja kotiin. Ei mitään järkee.
 
Ja sitten noi raskauteen liittyvät käynnit saa lain mukaan tehdä palkallisena jos et saa niitä työvuorojen ulkopuolelle. Ja siis jos olet ilmoittanut ne työnantajalle etukäteen ja silti sinulle laitetaan vuoro siihen niin sinun kuuluis saada työajalla mennä sitten sinne. Ja sitä ei voi työnantaja estää tai vaatia siirrettäväksi. Raskaudenseurantaan lääkäri- ja neuvolakäynnein on kaikilla oikeus.
Tein esikoisen aikaan kaikki arkipäivät 8-16 töitä ja millos minä oisin käynyt neuvolassa jos en työaikana? Että nyt lopetat ton kyykkäämisen, ihan suotta pompottavat sinua nyt!!! Raivostuttavaa
 
Minäkin kaupan alalla ja kyllä ihan lakisääteiset tauot;alle 6h 1*12min. Yli 6h 2*12min. Yli 7h 2*12min+ruokkis 30min. Taukoja ei tarvi pitää putkeen eikä saa sijoittaa työn alkuun eikä loppuun..

Neuvolakäynnit ym ovat meillä työaikaa
 
Kaupan alalla taidetaan kyykyttää työntekijöitä ihan kunnolla..

Lakisääteinen kahvitauko on 12 min, ei 10 min..
Yli 8h päivinä 2* 12 min ja 30 min.

Olin joskus töissä kaupassa, jossa tehtiin aina 8,5h päiviä 12 min +20 min tauoilla.. silloin olin nuori ja tyhmä.

Nykyään olen onnellisesti vakkarina varastolla ja 8h päivinä pidetään 2 * 15 min + 30 min tauot. Palkan saa siis kuitenkin 8 tunnista. Hyvin vapaata työntekoa ja pahoinvointien kanssa pärjäsi hyvin. Välillä venytään ja tehdään pidempiä pätkiä ilman taukoja, mutta pidetään kaikki tauot sitten takautuvasti. Aikataulut autojen purkujen ja lastausten kanssa menee välillä niin, että tauot pidetään silloin kun kerkeää..
 
Takaisin
Top