Huolet / pelot

Liha onneksi kypsennettyä ja aurajuustosta ei kannata huolehtia. Nimimerk. Syön sitä ihan salaatissa kuten 2edellisessä raskaudessa ja yhtään listeriaa en ole saanut.

Sitä voi olla toooodella monessa raaka-aineessa jotka on tarkoitettu syötäväksi kuumentamatta ja pitkät säilytysajat kuuluvat kaikki myös tähän riski raaka-aine ryhmään :)

Eritoten kannattaa kiinnittää huomiota uudelleen lämmittäessä ruokaa ja sen säilyttämisessä :)

Maalaisjärki toimii :)
 
Argh tätä soutamista ja huopaamista! Sain jo itseni rauhoiteltua tänään, mutta nyt taas ahistaa tosi paljon ja oon ihan varma että on mennyt kesken. Yritän kyllä aamulla päästä ultraan. Voiko olla normaalia ettei 11+ viikoilla maha tunnu ollenkaan vaikka vatsalla makaisi. Kyllä mun mielestä tähän mennessä on tuntunut.
 
Jos on tuntunu niin on ihan turvotusta. :) Mä olin viimeks ihan samanlainen. Olis pitä pitäny käydä kerran viikossa ultrassa että oisin ollu tyytyväinen. :D Muistaakseni vasta rv20 oli ihan mahdoton nukkua mahallaan ja senki jälkeen mulla oli joku omituinen semimahallaan asento. Ja kun siinä ei enää voinu ollani ei kauheesti enää tullu nukuttuukaan.
 
Ei mulla tunnu vatsalla maatessa vielä mitään (nyt 14+1). En kyllä muutenkaan nuku mahallani, mutta huvikseni välillä testannut. En olisi huolissaan :)
 
Mulla ei tuntunut noilla viikoilla kohtua muistaakseni. Mä oon nyt viikolla 16+1 ja maanantaina neuvolassa sanottiin, ettei kannattas enää olla mahallaan. Oon kyl aatellu, että vähän pidemmälle sais olla missä asennossa vaan. Mutta harvoinpa sitä ees mahallaan oon ja ei enää kyl tunnu ees kovin mukavalta olla silleen. Paitsi yöni nukun silleen puolimahallani.. nykyisin ehkä enemmän kyljelläni.
 
Mä oon 11+ ja periaatteessa ihan hyvin voin olla mahallani vaikken juuri olekaan. Syke kuuluu normaallisti eli ainakin pieni elossa.
 
Mulla alko tuntuun tossa vkolla 13-14 kohtu.. ja nyt jo tosi selvästi, menossa reilut 17.

Silloin luulin olevani viikolla 9-10 tms, niin ihmettelinki miten ni aikasin tuntuu.. mut nyt onki asia selvä :wink
 
Mulla ollut nyt aika särkyä tuolla kohdun seudulla esim nousessa/istuessa/liikkeessä tuntunut. Jotenkin menkkaista. Nyt sitten parin kolmen pvn sisään maha/kohtu pullahtanut esille ihan alavatsaan ja koko vatsa ihan pinkee ja pysty :D tänään kuitenkin tullut taas beigeä vuotoa ja huolettaa kun miettii niitä kipujakin. Viikkoja 11+4 ja sykkeet edelleen kuuluu selvästi. Toivottavasti ois vaan kohdun kasvukipuja? Aloin myös miettiin että voisko ne kovat lonkkasäryt johtua myös jotenkin tosta kohdun kasvusta? Nyt pahimmat kivut jo hellittänyt.
 
Muokattu viimeksi:
Diann, mulla oli kovat lonkkasäryt ja iskias kun viikkoja oli kasassa vajaat 11. Luulen että omalla kohdallani johtui juuri kohdun kasvusta ja nivelten löystymisestä. Pahin särky on onneksi jo ohi ja lonkissa enää ajoittaista puutumista ja iskiaskin muistuttelee vaan välillä. Mulla myös selvästi kohtu pullahti siinä 11.-12. viikoilla ja tänään työkaveri sanoi että alkaa maha näkyä (hän on siis tiennyt jo kauan raskaudesta).
 
Mulla on kamala pelko että rakenneultrassa löytyy jotain ja tarvii keskeyttää :nailbiting: siihen on aikaa kun on vasta elokuussa ja et vielä on turha murehtia, mutta kun on ikää jo liki 40 ja tiedostaa riskien kasvaneen ei pysty karistaan huolta niskasta. Tieto lisää tuskaa pitää nyt mun kohdalla paikkaansa :bookworm: nuorempana osannu edes pelätä et jokin vois olla huonosti.
 
Mulla meinaa jalka lähteä alta, kun astun autosta ulos. Muljahtaa tuolta nivusesta sillain kohtuullisen epämukavasti lähes joka kerta :woot:
Maha ollut kans kipee tällä viikolla muutaman päivän. En sit tiedä onko joku suolistopöpö, kun vessassa saanut rampata aika tiheesti kans. Aika hassua kun ensin kärsii hirveestä ummetuksesta ja sit meneekin ihan toiseen ääripäähän :confused:
 
Mulla on kamala pelko että rakenneultrassa löytyy jotain ja tarvii keskeyttää :nailbiting: siihen on aikaa kun on vasta elokuussa ja et vielä on turha murehtia, mutta kun on ikää jo liki 40 ja tiedostaa riskien kasvaneen ei pysty karistaan huolta niskasta. Tieto lisää tuskaa pitää nyt mun kohdalla paikkaansa :bookworm: nuorempana osannu edes pelätä et jokin vois olla huonosti.

Joo, kyllä sitä on jotenkin tullut "vauhkommaksi" vanhemmiten. Esikoista odottaessa ei oikein tullut mieleenkään jännittää niin sairaasti jotain rakenneultraa (oli ainut ultra silloin, ei ollu mitään nt-ultraa). Nyt ei pelästy pientä ruskeaa vuotoa, kun tietää että pahempaakin vuotoa on nähty mutta se keskenmenon pelko ja jos ultrassa onkin huonoja uutisia. Kun ei tässä ny eletä missään itsestäänselvyydessä että uutta pullaa uuniin jos huonosti käy, kun ei välttämättä ovuloi edes joka kierrossa ja jos ovuloi niin tärppääkö edes ja kuinka sitä jaksaa taas sen pahoinvoinnin ja kaiken. :)
 
Mulla on niin huono-äiti fiilikset ennen kuin tää pieni on edes syntynyt... Mulla todettiin siis lievillä arvoilla raskaudenaikainen kilpirauhasen vajaatoiminta ja -diabetes. Luonnollisesti neuvolatädin mukaan ei saisi syödä _mitään_ "hyvää", ja sekös näissä hormonihuuruissa itkettää. Miksi minä ja miksi surettaa näin paljon :sad001 Yllättäen roskaruoan ja sokerin himo on ihan toisissa sfääreissä kun mitään hyvää ei saa ottaa (edes tuoremehua ei saa yhtä lasia aamulla) :sad001 Kiva näissä oloissa pyöriä.
 
Lady19 onneksi se ei ole ihan noin mustavalkoista toi eiminkäänhyvän syöminen, mitä mä olen kuopuksen radi-ryhmää seurannu, itellä ei kyllä oo kokemusta henkilökohtasesti. Joko oot saanut mittauslaitteet kotiin? Entä ootko päässy ravitsemusteapeutille? Onko lääkityksestä ollut puhetta vai kokeiletteko mennä alkuun ruokavaliohoitoisena? Seuraa tarkkaan arvoja ja kirjoita paperille kaikki mitä syöt ja minkä verran. Ajan kanssa opit huomaamaan kuinka herkästi sokeri vaikuttaa verensokereihin ja voitko jotain makeaa välillä ottaakin. Yleisesti ottaen neuvolan tädit ei ole kaikkein parhaita neuvomaan radi-äitejä. Muista että yöunien laatukin vaikuttaa verensokereihin hyvin paljon, joten yritä nukkua mahdollisimman hyvin, varsinkin jos ei tartte insuliinia pistää.
 
Olen käynyt ravitsemusterapeutilla jo kauan ennen raskauttakin, mittauslaitteet ovat jo käytössä ja ruokavaliolla mennään siis. Arvot eivät siis olleet edes kamalan korkeat (ainut mikä oli ollut yli rajojen oli 1. Paastoarvo rasituksessa 5.7, raja 5.3), muut rasituksen arvot alle kai ok. Eli pienestä narahti. Nukkuminen on hankalaa, kun tuntuu että ei aina ehdi, kun töitä on ja paljon.. pitää siis vain yrittää nukkua tarpeeksi. Tällaiselle herkkusuulle jopa mehun kieltäminen tuntui pahalta. Luultavasti ylireagoin mutta tiedän että nämä toimet ovat tarpeen.
 
Joo mullakin kävi noin pari päivää sitten kun tuli laatta niin nopee eikä ollu käyny vessassa :D kaikkea sitä "pääsee" kokemaan näin aikuisiälläki..
 
Hmm jepjep piti sit mennä tilaa se kotidoppleri... Aluks menny iha hyvi siit viikost 12 mut nyt paripäivää kuulunu sydänäänet eritavalla :/ nyt rv 15+3 ja kuuluu se alkuperänen sydänääni mikä neuvolassaki kuultu ja nyt sit lisänä sellanen nopee ääni joka kuulostaa enemmä silt hevoselaukalta :s tavallaa kuulen samaa aikaa ne kaks ääntä, eikä pitäs olla oma syke ei oo kuulunu ennenkää eikä oo niin nopee. Onks kokemuksii? Nyt huolettaa et o joku sydänvika :sad001

Edit. Niii ja kuulen kyl sen istukan viuh viuh äänen myös.
 
Muokattu viimeksi:
Mun syke kuulostaa omaan korvaan usein nopeelta mut ihan eri ääninen kuin vauvan syke. Mitä se antaa sykeluvuiksi? Jos löytää 2ääntä pitäis välillä tulla myös toinen sykeluku näkyviin?
 
Niinhän tämä flunssa sitten nosti kuumetta, ei vielä paljoa 37,3 (mulla normaali 36,6), mutta nyt pelottaa, että onko masuasukki turvassa. Mitä olen lukenut niin vasta yli 38 asteen kuumetta pitää laskea lääkkeillä, mutta pelottaa silti. Olo on aika jyrän alle jäänyt, syöminen ollut tänään oksenteluineen huonoa ja juominen myös:sorry:. Onneksi sentään töihin soitin sitten että olen kipeä, vaikkei silloin vielä kuumetta ollukaan.
 
Oisko sulla Snifu kumminkin joku vatsatauti? Jos sulla on ihan kauhea olo, niin ota panadolia, tiedän että ei tarvi paljoa olla yli 37:n että tuntuu kurjalta.
 
Takaisin
Top