Kohdun kasvukivut / liitoskivut

Voihan ne kai olla periaatteessa niitäkin, mutta vähän epäilen. Lähinnä sellanen jatkuva pieni jomotus ja lantion vihlonta, mulla ummetus taitaa tehdä osaltaan näitä kipuja myös. En tiiä, mutta en osaa olla kauheen huolissani kun eivät silleen oikeesti ole kivuliaita, yöllä vaan tuntuvat hankalilta.
 
Mulla kanssa kipuja kohdun sivuilla, kun yskin, aivastan tai liikahdan esim maatessa jotenkin. Seistessä ja kävellessä välillä on myös tuntemuksia, lähinnä vihlontaa tai jomotusta. Huomenna rv 17.

Sama täällä, kyl kaiken maailman kolotuksia on ollu :) mut toistaseksi menevät kyl nopeesti ohi eikä mitään muuta huolestuttavaa voinnissa onneks oo, ni koittaa suhtautua asiaan ihan löysin rantein:)
 
Mulla on alkanut yöllä olla aika tuskaisa olo tuossa häpyluun, nivusten ja alaselän (siellä kertaalleen rikkoutuneen ja kenties huonosti luutuneen häntäluun) alueella. Kylkeä kääntäessä tuntuu aivan kamalalta. Taitaa olla aika klassisia liitoskipuja kun paikat löystyy. Hyvissä ajoin pitää nämäkin alkaa kyllä. Nyt 16+3.
 
Viime yö kärsitty jälleen hirmuisesta alaselän kivusta :arghh: nyt sitten ollaankin niin kiukkupyrstönä kun ei ole saanut nukuttua, päätä särkee selkään sattuu ja väsyttää. :dead:
Oon ollut maanantaista saakka selän vuoksi sairaslomalla, ei ollut ilmeisesti ehtinyt parantua kunnolla ennen raskautumista :sorry: onneksi saa kiukutella yksin kotona ja keitellä meidän juhannusherkkua juustokeittoa!:smug:
 
Mulla ei vielä ainakaan ole. Onko ne hyödylliset? Miten ne eroaa si-tukivyöstä? Oon kuullu että semmonen on kallis mutta hyvä? Mulla onneks nyt menkkajomot kadonnut, mutta pientä nipistelyä ja muljahduksia tuntuu. Ei kai nuo muljahdukset voi liikkeitä ainakaan olla :) 13 viikolla vasta :D dopplerillakin alkanut kuulumaan semmosia muljahduksia välillä..
 
SI- vyö tulee lantiolle, on sellanen korsettimainen systeemi, ainakin se, jonka ite esikkoa odottaessa sain tk:sta lainaan. Noi raskaustukivyöt mallista riippuen tulee joko koko vatsan ympärille ja alle, tai vaan alle. Tukivyöt tukee vatsaa ja selkää, SI-vyö enemmän lantiota, kun siellähän se kipukin silloin enemmän tuntuu (ns. takalantiossa). Mä oisin ite tarvinu pikemmin molemmat; SI-vyön kanssa kipu siirtyi ylemmäs selkään, ja raskaustukivyön kanssa taas lantiolle, mut oonki ihan outolintu :rolleyes: Viime raskaudessa ostin yhden tukivyön joka tuli mahan alle, mut ei vaan tuntunu yhtään hyvältä päällä. Niitäkin pitäisi päästä sovittamaan ennen ostoa, kun kaikki mallit ei kaikille ole hyviä.

Ja jos siis haluaa/kokee että tarvii SI-vyön niin ehdottomasti ottakaa selvää saako paikallisesta tk:sta tai fysioterapeutilta lainaan, ei kannata heti olla ostamassa omaa. Esikon kohalla lainasin ja sain sen koko loppuraskauden ajaksi lainaan, ei tarvinnut käydä uusimassa lainasopimusta eikä mitään. Sit vaan palautin sen synnytyksen jälkeen. On ollu kyl tarvetta näis muissaki raskauksissa mut oon sinnitelly muilla keinoin, jotenki se oli ahdistava käyttää, ja hankala vessareissuilla, ku joutu löystämään että sai housut alas.
 
Mäki sain edellisel kerral tk:n kautta tukivyön mut en tykänny. Autto joo selkäkipuun mut oli tosi epämukava.
Nyt en tiiä aionko edes kokeilla, jos on tarvetta :grin
 
Mä maksoin mun omasta lastetarvikeliikkeessä muistaakseni alle 30€ kun sen tytön odotusaikana ostin. Neuvolasta kannattaa myös pyytää niitä odotusajan jumppa ohjeita,on ihan hyviä. Sekä youtubessa on myös ihan ok venytys/jumppa matskua. Ja peukutan edelleen uintia :)
 
Mä en tiedä mimmonen vyö pitäs olla vai onko mistään apua kun mulla ainakin viimeksi se pahin kipu tuntui häpyluussa. Siihen sattui niin kovaa että pahimpina päivinä en kyennyt kävelemään ollenkaan. :sad001

Mahan alle ja lantiolle laitettavia vöitä kokeilin ilman apua. SI-vyökään ei kuulosta siltä että se tois apua oikeaan paikkaan.

Viimeksi tuo pahin kipu alkoi puolivälissä raskautta. Nyt tässä raskaudessa on muutaman viikon tullu ja menny noita muita liitoskipuja, lähinnä lantiossa ja alaselässä.
 
Roze kannattaa sitä SI-vyötä kokeilla, sen näkee sit auttaako tohon symfyysiin vai ei.
 
Nojoo, ehkä sitä kannattaa kokeilla kuitenkin, jos niitä pahoja kipuja taas ilmaantuu.
 
Noita vihlasuja mullakin. Viime raskaudessa liitoskivut tuli tosiaan kuvioihin vasta puolivälissä raskautta mutta jostain syystä tässä raskaudessa nyt jo. Mut ei vielä mitään pahoja. Niitä kauhulla odotellessa. :D
 
Mä kävin sit eilen juoksemassa, rauhallista vauhtia, välillä kävellen. Siinä tuntui ihan hyvältä. Mut illalla/yöllä ja vielä tänään ollut jotain pientä kipua/tuntemusta/jomotusta/juilimista alhaalla, ehkä karvoituksen ylärajan kohdalla, siinä keskellä ja sit sivuilla. Ja vähän nivusissakin. Nämä varmaan liitoskipuja?

En uskalla enää juosta. Plääh.
 
Mä soittelin just neuvolaan noista kivuista tänään. Mulla aina parin päivän jaksoissa illalla/yöllä selkää (nivelet..) ja alavatsaa/rakkoa/nivusia juilii. Nyt taas monta päivää ollut kivutonta. Kokenut terkka sanoi, että yöaikaan just tyypillisesti kasvu/liitoskuvut tulee ja liikkua saa normaalisti jos liikkuessa tuntuu hyvältä. Painotti vielä mulle hysteerikolle, että erittäin tavallista ja normaalia on :D.
 
Mä oon mieltäny et ne mahassa/kohdussa tuntuvat kivut ois kohdun kasvukipuja, ja rasituksen jälkeen voi ne kohdun kannattimet sun muut vissiin kanssa kipuilla. Ja että luustossa (lantio, häpyluu, selkä) tuntuvat olis liitoskipuja. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä. :)

Mulla on noita kaikkia jo tuntunut ajoittain. Varsinkin iltaisin. Ja varsinkin jos oon kyseisen päivän aikana liikkunut enemmän tai erilailla.
 
Takaisin
Top