Kohdun kasvukivut / liitoskivut

Diann

Asioista perillä oleva
Joulukuun mammat 2017
Heinäkuun äidit 2019
Huhtikuiset 2022
Onko teillä muilla ollut ihan alkuraskauden jälkeen kohdun kasvukipuja / liitokipuja tai muita kiputuntemuksia? Minkälaisia kivut ovat olleet?
 
Itselläni nyt parin kolmen päivän ajan särkenyt hassusti vatsaa. Vähän niin kuin menkkakivut mutta ei kuitenkaan silleen kramppaile. Tuntuu semmoista jomotusta/särkyä ja kohtu vähän hellemmältä. Sitten jos esim nostaa jalkaa/ vaihtaa asentoa, saattaa tuntua sellaista pientä kipua. Jotenkin koko vatsa muutenkin iso pallo ja pullahtanut esiin :D ummetustakin saattaa olla mukana, koska maha tuntuu todella isolta.
 
Mulla liitoskipu pahimmillaan ollu semmosta jatkuvaa jomotusta makuullakin ollessa lähinnä hypyluussa sekä jos on jotain esim esikoista nostanu tai sit lähteny kävelee ni tuntuu et ihan ku puukkoa iskettäis häpyluun tietämille. Nyt oon ottanu tukivyön kävellessä käyttöön ja kipu helpottanu onneks :)
 
Mulla oli eilen sellasta töissä, et saatoin siinä seistä ja jutella työkaverin kanssa, kun yhtäkkiä vihlasee/sattuu tonne alapään tienoille..ei siis sinne emättimeen vaan jonnekin muualle..häpyluu? Tätä toistui useampaan kertaan päivän aikana mut itse kipu ei kestä kuin parisen sekuntia.

Tää on ihan uutta. Mulla tosin oli joskus 10-viikolla samantyyppistä.
 
Täällä kanssa on alkanu liitoskivut. Häpyliitos kipuilee, samoin takalantion liitokset prakaa. Välillä tuntuu et kävellessä vasen jalka "irtoaa" jalkaa nostaessa. Vaikea selittää missä kohtaa se kipu on. Nivuset on myös monesti kipeet, mut siihen auttaa ihan puhtaasti lonkankoukistajien venyttely.
 
Mulla on noustessa nopsaa tai äkkinäisestä liikkeestä vihlasee välillä ilkeesti kohdun sivuilta. Muuten ei kipuja
 
Mulla tuntuu myös kipua tossa vasemmalla munasarjassa missä mulla on ilmeisesti keltarauhainen ja sit siellä oli myös hyvänlaatuinen kysta.. toivottavasti ei ole mitenkään kiertynyt se kysta. Ei kyllä niin kipee ole mut tuntuu. Tai voikohan keltarauhanen surkastua ja aiheuttaa kipua ?
 
Mulla ollut ties mitä kipuja. Vihlasuja niin liikkeistä kuin ilman, jomotusta, venytystä jne. Alaselkä taas alkanu hiljalleen kipuilla ja välillä häpyluuta särkee. Nappailuja on päivittäin, mutta näitä samoja oli esikoisestakin, niin en silleen ole huolissani tai edes kauheesti seuraile kipujen kehitystä. Mulle sanottu, että nyrkki sääntönä on että kivun pitäis tulla ja mennä. Jos kipu jää päälle tai voimistuu tosi pahaksi, niin sitten on syytä käydä näytillä varmuuden vuoksi. Mutta siis kaikki kiputuntemukset on yleisiä ja yleensä liittyy vaan kohdun kasvamiseen ja kehon valmistautumiseen synnytystä varten :) On myös ihan ok jos mitään kipuja ei ole.
 
Mulla on ollut vaihdellen myös kipuja, lähinnä sellasta pientä jomotusta tai ikävää paineen tunnetta. Kestää yleensä illan/yön ja menee ohi. Nivusissa jomotteli yhtenä yönä viime viikolla, ja aika pian maha pullahtikin esille, eli varmaan siihen liittyi :). Mulla on kohtu jyrkästi taakse kallellaan (tai ei se enää ole, mutta oli), ja ihan alkuraskaudessa kasvukivut tuntuikin selän puolella. Usein helpottaa jos hetken pötköttelee tai vaihtoehtoisesti nousee ylös. Ummetus myös mulla tuntuu herkästi epämukavana tunteena.

SI-kipujen vuoksi olen nyt saikulla, eli lantio läystyi ja siitä tulee kyllä kipuja edelleen jos istuskelee liikaa. Liikunta on auttanut, nyt menee yöt jo oikein hyvin ja tilanne on selvästi helpottanut.
 
Sehän se oli, SI-kivut, olin unohtanu ton nimen kokonaan :D
 
Hirveesti lyhenteitä mitä pitää oppia :D mikä on siis SI-kipu? Kyselee tyhmä :)

Mulla välillä menkkamaista kipua ja alaselkää on useempana päivänä kans jomottanu samalla tavalla kun yleensä ennen menkkoja..
 
Ymmärtääkseni toi SI-kipu on lantion löystymiskipu. Joku nivel/lihas tms löystyy usein raskaudessa.
Mulla kaveri joka on fyssari sano et siihen myydään omia vöitä (kallis) mut sano et saman ajaa normi vyö/huivi.. eli lantion ympärille siihen kipukohdan korkeudelle vaan supertiukkaan.

Ja toinen kaks lasta synnyttäny kaveri neuvo mua et mene selälleen makaamaan, polvet koukkuun ja heiluta peppua puolelta toiselle. Mulla ainaki autto heti tosi paljo :)
 
Mulla vois kans olla tuota SI kipua sitten osittain ainakin. Pitääpä testata tuota huivihommaa. *mukava* saada vertaistukea kipuiluun kun luulin että nää kivut ois vaan ihan siinä alkuraskaudessa mut taitaakin olla läpi raskauden.
 
Mulla ei vielä selkä tai lantio vihoittele pahemmin! Onneks, sitä aikaa odotellessa...
Esikoisen aikaa koitin tukivyötä ja se auttoi, mut sen kanssa oli tosi kankeeta tehdä töitä.

Tänää töissä alko nilkkoja särkee ihanasti! Jalat vähän turvoksissa eikä töissä mahdollista istuskella (auttoi särkyyn). Tulee huominen 8h seisominen tekemään tuskaa :sad001
Esikoisen aikaa vasta ihan loppumetreillä alkoi nilkkoja särkemään mut ei missään vaiheessa ollu turvotusta juurikaan.
Nyt jotenki tosi aikasin:arghh:
 
Hirveesti lyhenteitä mitä pitää oppia :D mikä on siis SI-kipu? Kyselee tyhmä :)
..

Veikkaan nimen juontavan juurensa SI- nivelestä. Kyseessä on risti- suoliluunivel, eli jos vielä suomennetaan lisää, kyseessä on ristiluun ja lonkkaluun välinen "nivel", jonka löystyminen aiheuttaa kyseisellä alueella kipua. Tuo lyhenne tulee kyseisten luiden latinan kielisistä nimistä. Ristiluu= sacrum ja suoliluu (osa lonkkaluuta)= ilium.
 
Mulla kanssa kipuja kohdun sivuilla, kun yskin, aivastan tai liikahdan esim maatessa jotenkin. Seistessä ja kävellessä välillä on myös tuntemuksia, lähinnä vihlontaa tai jomotusta. Huomenna rv 17.
 
Mulla jomottelee iltaisin ja öisin lähinnä. Selkä ja lantio tietty, mutta myös nivusia ja alavatsaa vähän sinne tänne. Heti kun nousee ylös ja liikuskelee niin helpottaa, eli liittyy tohon makuulla (tai istualtaan) olemiseen. Tympeetä, mutta aamulla sit taas ihan kivuton olo. Eikä tuo kovaa kipua ole, lähinnä sanoisin että ärsyttävää tuntemusta.

Viime yönä sain uniaivoilla hädän, että supistelee ja meni tovi rauhoittua. En siis yhtään tiiä miltä supistukset tuntuu, mut nää ei oo aaltomaisia, kovia kipuja ja liikunnalla/asennon vaihdolla heti helpottuu. Ja pelkästään makuulla tuntuu enemmälti, veikkaan niitä kasvukipuja ja selkäkipuja yhteisvaikutuksena. Aamulla tuntui tosi tyhmältä koko hepulointi :D.
 
Saniais sulla voi olla myös harkkasuppareita jo, ne usein helpottuu asennon vaihdolla :) Mä huomasin et mulla ne jo alkanu vaikka viikkoja kasassa 12+4. Harkkasupistus tuntuu paineena/ sitlä että mahaa "ahdistaa" ja kohtu tuntuu silloin kovemmalta kuin lepotilassa. Niitten kestokin voi vaihdella paljon, mulla ollu pahimmillaan jopa kymmenminuuttisia tosikkoa odottaessa vikalla kolmanneksella.
 
Takaisin
Top