Raskaudesta kertominen

Niin minäkin kuvittelin, että sehän nyt on selvää ettei näin henkilökohtaista asiaa lähdetä muille työkavereille ensimmäisenä toitottamaan.
Ellikki85, no eipä sinullekkaan kivasti tehty, välillä ihmetyttää mikä siinä on niin vaikeaa pitää mölyt mahassaan jos joku on luottamuksellisesti jotain toiselle kertonut!

Mutta pääsimpähän ainakin eilen sanomaan työkaverille toiselta pisteeltä, jonka tunnen jo entuudestaan, että kuinka asian laita oli. Enkä sanonut mitään mitä en voisi näille kahdelle esimies asemassa olevalle henkilöllekkin sanoa! Sopivan paikan tullen aion kyllä suuttumukseni ja närkästykseni ilmaista. Olipa tämä toinen esimies minua valehtelijaksikin sanonut kuulemma, mutta eiköhän se ole hän itse joka on minulle valehdellut.
Ajattelin kans asian niin, että niimpä, hyvä että on vain määräaikainen sopimus. Eihän tuollaisessa työpaikassa voi viihtyä kun tietää ettei edes esimieheen voi luottaa.
 
Ei tuolla ihmisellä ole edes oikeutta levitellä sun henkilökohtaisia juttuja. Kannattaa olla liittoo yhteydessä ja tehdä tosta valitus!! Ihan törkeää:mad: Ja on kyllä ihan varma tapaus jos sun elämää vaikeutetaan ton raskauden takia tai jos vaikka antaisivat monoa. Esimiehet ei todellakaan saa levitellä työntekijän asioita ja heillä on salassapitovelvollisuus. Esim pomo ei saa kertoa minkä takia työntekijä on saikulla. Ihan sama vaikka olisit tietänyt olleesi raskaana työhaastattelussa. Siitä ei todellakaan tarvitse kertoa, koska sen ei pitäisi vaikuttaa työn saamiseen!

Ehkäpä ihan hyvä että on vaan määräaikainen ja voit sitten hankkia paremman työpaikan tuon jälkeen. On ne työkaverit ja työpaikan ilmapiiri vaan niin tärkeitä työssä viihtymisen kannalta!

Mä erosin mun vakituisesta työstä vanhempainvapaalla, koska siellä oli just ihan paskaa raskausaikana. Esim mun ohi ylennettiin yksi tunari, koska mä olin raskaana ja tää kerrottiin mulle ihan suoraan. Se pomo kyllä tiesi miten huono työntekijä se kyseinen tyyppi oli, mutta oli sitten vielä mun lähdön jälkeen ylentänyt sitä lisää, koska heillä henkilökemiat toimi. Onnea vaan sinne kun koko homma kusee huonon pomon takia :rolleyes:
 
Millai voi olla näin törkeetä tänä päivänä. Ja millai ihmiset toisiaan kohtelee!
Nyt kuulin pari päivää sitten taas uuden jutun mitä minusta on puhuttu ja tähän oli jo sotkettu minun perheeni mukaan, multa loppui huumorintaju, olen harkinnut sanovani itseni irti ja antavani pienoista palautetta yrityksen omistajalle. Taitaa täyttää jo kunnianloukkauksen kriteerit tämä uusi juttu [emoji34]
 
Hups, aivan käsittämättömältä kuulostaa, ja ennen kaikkea todella ikävää sinulle, oikein tosissaan suututtaa puolestasi! Ehdottomasti palautetta mahdollisimman korkealle taholle, eihän tuota nyt enää voi katsoa läpi sormien. Tsemppiä :Heartred

Täällä on nyt kerrottu lähipiirille, kun nt-ultrassa oli kaikki torstaina hyvin. Mun vanhemmille ja isovanhemmille vietiin kakku, jossa oli koristeena tutti :p Hetki meni, ennen kuin vihje meni perille, ja äiti romahti ihan täysin, hän oli jo kuulemma luopunu toivosta meidän suhteen :grin

Miehen porukoille vietiin kerät vaaleanpunaista ja -sinistä lankaa, että jos näistä syntyisi jotain pientä vaatetta. Siellä hiukan hillitympi, mutta myös ilahtunut reaktio. Muille on laitettu ultrakuva tai kuvaa siitä tuttikakusta, nopeasti on viesti ymmärretty.
 
Toissailtana kerrottiin tädille ja serkulle, tai siis minä kerroin, kun mies ei ollut mukana. Molemmille eri aikaan samalla kaavalla, kun kysyivät millon on mulla kesäloma. Sanoin, että lomailen heinäkuussa ja sit oon 3kk töissä ja jään vähän pidemmälle lomalle. Siitä oli heidän helppo arvata mistä onkaan kyse. :p Täti oli jo vappuna miettinyt ja kysynytkin lapseltaan, eli juuri tältä serkultani, että voisinko olla raskaana, kun ei vappuna menty mökille. Perusteluna tälle luulolle oli se, että täti ajatteli ettei haluttaisi vielä kertoa kenellekään ja mökillä raskaus olisi paljastunut, kun en alkoholiin olisi koskenut. Ja tässä asiassa täti oli aivan oikeassa! :joyful: Molemmat heistä ilahtuivat ja serkku ihan innostui vauvauutisista. :Heartred

Mummolle pitäisi vielä kertoa. Ja sittenpä lähisuku tietäisi tulokkaasta. Isän puolen pienelle suvulle (mummi, vaari ja tädin perhe) kerrotaan joskus, kunhan nähdään heitä. Muutama läheinen ystävä ei vielä myöskään tiedä, mutta pikkuhiljaa heitä tavatessa saavat tietää. Töissäkin työkavereille aion ensi viikolla kertoa, kuten tuolla salaisella puolella kirjoittelinkin. Kohta ei oo enää salaista tämä asia ja masukin alkaa näkyä jo. :happy:
 
Mulla on jotenin tässä raskaudessa edellistä isompi tarve pitää omissa käsissäni vauvauutisen kertominen. Harmittaa tilanteet, joissa joku uutisen kuullut onkin ottanut uutisen ikään kuin omakseen ja kertonut loppuporukalle, enkä olekaan saanut päättää missä tilanteessa ja miten kertoisin. Nyt olen tietoisesti jättänyt vielä myös kertomatta sellaisille, joille viime raskaudessa kerroin tosi aikaisessa vaiheessa.
 
Mä taas tykkään siitä, että ihmiset luvan kanssa levittää tietoa :grin Olen niin huono tollasissa kertomisissa. Lähimmille sitä on kivaa keksiä kivoja tapoja kertoa, mutta tutuille ja ei niin läheisille ystäville en nyt mitään sen suurempia spektaakkeleita rupea järjestämään ja semmoinen möläyttäminen ''olen raskaana!'' ei käy multa luonnostaan :rolleyes: Sit jos koskaan ei vaan puheen aiheet mene siihen suuntaan, että siinä olisi helppo sanoa että on raskaana, niin kauheen hankalaa jotenkin löytää se oikea tilannekkin siihen kertomiseen ja kaikkea :cool:
 
Ärsyttää!!! :angryfire

Kerroin vanhemmilleni pari viikkoa sitten uutiset, tai no esikoinen kertoi luvan kanssa, että äidin masussa on vauva.
Äitini kysyi minkäs kokoinen vauva, johon vastasin, että syntyy joulukuussa. Äitini vain tokaisi, sinä se sitten tykkäät olla jouluna sairaalassa.
Esikoinen syntyi 23.12.
Jälkikäteen mietittynä, ois pitänyt töksäyttää jotain takaisin. Mutta tokaisin vain, että joskos tämä syntyisi aiemmin. LA 14.12. Mutta laskettua-aikaa emme meinaa kennellekään tällä kertaa kertoa kuukautta tarkemmin.
Isäni sentään ensimmäisenä onnitteli ja halasi, mutta ei äiti vaan!

Siskoni ja mieheni sisko tietää myös, sekä toinen mummoni ja muutama kaveri. Muille ei olla vielä kerrottu. RV13+5 tällä hetkellä.
 
Voi luoja, soitin suoraan työnantajalle ja kerroin esimiesten toiminnasta, mutta hänpä oli suunnilleen sitä mieltä että esimiesten toiminta on ollut ihan oikeutettua! [emoji34]
Ja väittipä vielä että raskaudesta täytyy kertoa työtä hakiessa. Sanoinpahan vaan että millai olisin voinut kertoa kun en tiennyt asiasta vielä itsekkään.
No, eipä siinä sitten, sanoin itseni irti. Kerroin minua opastaneelle työkaverille syyt irtisanoutumiseeni, hän oli aivan pöyristynyt tämän pomon vastauksesta. Eikö nyt tuollaisesta kuuluisi antaa varoitus tai edes huomautus.
Kyllä vedin herneet nenääni ja syvälle sinne, mutta minusta minulla on täysi oikeus siihen.
Minun henkilökohtaisia asioitani on levitelty, minut on leimattu valehtelijaksi ja minun yksityiselämääni on loukattu raa'asti. Sekä lasteni isä oli vedetty näihin juttuihin mukaan.
Toinen esimies oli kuulemma kuullut joltain, että minun lasteni isä ei pidä lapsistaan huolta ja ruvennut kyselemään muilta työntekijöiltä, että millainen tämä lasten isä oikein on, kun hän kuuli ettei pidä lapsistaan mitään huolta, että millai minä nyt voin hoitaa viikonloppuvuorot kun niitä on minulle merkitty.
Esimiehen ei kuuluisi kommentoida juoruja työntekijöistään millään tapaa, eikä varsinkaan ruveta utelemaan muilta työntekijöiltä kenenkään henkilökohtaisesta elmästä, varsinkaan kun en ole hänen alaisuudessaan ollut vielä päivääkään töissä.
Minusta tämä oli niin törkeää, sen nyt tietää että aina työpaikoilla juorutaan, mutta että esimies. Toivottavasti olisivat ottaneet opiksensa, todennäköisesti eivät.
 
Ei saakeli :angry5 Miten voi olla noin röyhkeetä. Kuulutko mihkään liittoon tai vastaavaan johon vois tehdä valituksen koko paikan toiminnasta. Mä varmaan kertoisin hyvin julkisesti paikan toiminnasta ja snoisin kaikille et sinne ei kannata töihin mennä :angry
 
Voi luoja, soitin suoraan työnantajalle ja kerroin esimiesten toiminnasta, mutta hänpä oli suunnilleen sitä mieltä että esimiesten toiminta on ollut ihan oikeutettua! [emoji34]
Ja väittipä vielä että raskaudesta täytyy kertoa työtä hakiessa. Sanoinpahan vaan että millai olisin voinut kertoa kun en tiennyt asiasta vielä itsekkään.
No, eipä siinä sitten, sanoin itseni irti. Kerroin minua opastaneelle työkaverille syyt irtisanoutumiseeni, hän oli aivan pöyristynyt tämän pomon vastauksesta. Eikö nyt tuollaisesta kuuluisi antaa varoitus tai edes huomautus.
Kyllä vedin herneet nenääni ja syvälle sinne, mutta minusta minulla on täysi oikeus siihen.
Minun henkilökohtaisia asioitani on levitelty, minut on leimattu valehtelijaksi ja minun yksityiselämääni on loukattu raa'asti. Sekä lasteni isä oli vedetty näihin juttuihin mukaan.
Toinen esimies oli kuulemma kuullut joltain, että minun lasteni isä ei pidä lapsistaan huolta ja ruvennut kyselemään muilta työntekijöiltä, että millainen tämä lasten isä oikein on, kun hän kuuli ettei pidä lapsistaan mitään huolta, että millai minä nyt voin hoitaa viikonloppuvuorot kun niitä on minulle merkitty.
Esimiehen ei kuuluisi kommentoida juoruja työntekijöistään millään tapaa, eikä varsinkaan ruveta utelemaan muilta työntekijöiltä kenenkään henkilökohtaisesta elmästä, varsinkaan kun en ole hänen alaisuudessaan ollut vielä päivääkään töissä.
Minusta tämä oli niin törkeää, sen nyt tietää että aina työpaikoilla juorutaan, mutta että esimies. Toivottavasti olisivat ottaneet opiksensa, todennäköisesti eivät.

Sinuna ottaisin liittoon yhteyttä! Varmasti tekee asian eteen jotain.
 
Hups - Ihan törkeetä kohtelua!! Jos oot liiton jäsen niin ota ihmeessä sinne yhteyttä. Eikä raskaudesta todellakaan tarvii kertoa työtä hakiessa vaikka tietäisikin! Hirvee lukee noita juttuja miten sua on kohdeltu!! Toisaalta ehkä niiden suunnitelma olikin saada sut sit itse irtisanoutumaan koska ne ei kyllä olis voineet millään lasillisella perusteella sitä itse tehdä mut ei varmaan kyllä houkuta jäädä tollaseen työympäristöön. Tsemppiä!!
 
Mulla muuten 13 + 3 nyt menossa ja ajattelin että kertoisin jo työkavereille tällä viikolla. Tuntuu ettei jaksa esittää enää missään juhlissa että juo tai että kukaan alkais spekuloimaan sitten kun maha jo näkyy lomien jälkeen. Ja meinaan muutenkin koko ajan lipsauttaa jotain kun asia luonnollisesti pyörii ajatuksissa..

Onko moni vielä kertonu töissä ja miten työkaverit suhtautu?
 
Täällä nyt 11+3 enkä meinaa kertoa ennen kuin joskus elokuussa, vaikka maha alkaakin piirtyä jo hieman esiin. Vähän löysempiä vaatteita siis kesälomaan asti, ja mahdolliset oksentelut vähän kauemmista vessoissa. Parina päivänä oon myös nukahtanut työpisteen ääreen, mutta onneksi on oma työhuone, jonka oven saa vedettyä kiinni...
 
Mä kerroin tällä viikolla töissä työkavereille ja viikkoja tosiaan kasassa 16+0 tänään. Oon päiväkodissa töissä ja jatkuvasti 2-3 työntekijän kanssa tiiviisti tekemisissä plus siihen vielä 21 lasta päälle, niin koin helpommaksi kertoa kuin peitellä ja selitellä oloja. Oon ollut niin väsynyt ja nyt mm. huonovointinen ja kipuja on ollut alavatsassa, kun tuo kohtu kasvaa :p, joten olen aika paljon joutunut joinain päivinä huilimaan hetken aikaa. Olisin halunnut pitää salaisuutena ja kertoa vasta kesälomilta palattuani heinäkuun jälkeen, mutta mahakin kun alkaa tässä kasvaa, niin kaikkien näiden syiden takia tää oli oikee ratkaisu. Vaikka kyllä se sit paljon harmittaa, jos rakenneultrassa tulee jotain tietoa, ettei pikkuisella ole kaikki kunnossa ja moni on iloinnut ja elänyt tässä mukana. Mut turha tällaista ajatella etukäteen, harvoin rakenneultrassa mitään vakavaa todetaan, joten positiivisin ja luottavaisin mielin koitan mennä eteenpäin ja iloita raskaudesta. :smug:
 
Tänään yks mun työkaveri tuli kysymään ootanko vauvaa kun masu on pyöristyny! :) eli isommastakin työpaidasta alkaa paistaa jo läpi! Enpä toisaalta oo salaillu, en vaa oo mainostanu asiaa.
Muutama muukin työkaveri vieressä varmasti kuuli asian, eli katotaan alkaako juorut liikkua koko työpaikalle:woot:
 
Meillä pomo ties raskaudesta joskus vapun jälkeen. Oli rekrytoinnit käsillä ja ajattelin sitten kertoa, tiesi jo viime raskaudenkin vaikka keskenmenoon päätyi.
Työkaverit kuuli kans ennen nt-ultraa, kun oltiin yksissä kemuissa. Mitäpä sitä suotta salailemaan.

Työskentelen 10 miehen kanssa samassa toimistossa, meillä on letkee insinööri porukka tässä :)

Viime yönä syntyi yhdelle työkaverille poika, toinen saa syksyllä ja minä sitten jouluna!
Viime keväänä/kesänä syntyi kans 3 vauvaa. Naurettiin tässä tänää, että pitäisköhän meijän täällä töissä valistaa ehkäisystä. Yks sitten heitti, että perjantaisin voitais kahvilla jakaa kaikille kortsut viikonlopuksi :hilarious:
 
Mä en o viäläkään kertonu kuin yhdelle ystävälle,mutta tossa perjantaina kun haettii hesesetit kaikille (kuapus tosin ei saanut :) ) ja meiän 12v neiti jako juamia nii ku oli antamas mulle colaa sanoin et mun on fanta (en ikinä koskaan ota sitä mut nyt en vaa saa colaa millään alas)ni se oli ensin et no älä huijaa...ja siinä ku jankutin et no oikeesti et jaa vaikka muille eka ja kato jääkö fanta jäljelle ni likka rupes nauraen jankuttaa ooksää äiti taas raskaana...Aika sherlokki:facepalm::hilarious:
Tosin vaan hymyilin ja ns sivuutin aiheen...en myäntäny mut en tod kiältänytkään...
Saas nähä millo si oikeesti paljastan:shy:
 
Takaisin
Top