Kielletyt ruoka-aineet

Mun käsittääkseni ero liittyy määriin. Jos pellavansiemeniä käyttää esimerkiksi ummetuksen hoitoon on määrä 1-2 lusikallista päivässä. Jos taas syöt leipää, jonka päälle on ripoteltu pellavansiemeniä, jää määrä todennäköisesti huomattavasti pienemmäksi.
 
Aivan, kuulostaa järkevältä! Sitten nuo tuorepuurot varmaan olisi ok, kun eihän niissä paljoa pellavaa ole.
 
Meillä on mies ollut kauheassa flunssassa ja oltiin kaupungilla ja päätin että otetaan sellaiset kunnon inkiväärishotit paikasta jossa myydään smoothieita yms. Enhän mä siinä tilanteessa muistanut yhtään, että inkivääri on kiellettyjen listalla...:confused: Oon muutenkin kyllä aika vapaasti syönyt, en tiiä miks tosta inkivääristä noin hätäännyin kun vedän salmiakkia ja lakuakin. Noh, tuskin yksi inkiväärishotti nyt tätä hommaa kaataa:banghead:
 
Meillä on mies ollut kauheassa flunssassa ja oltiin kaupungilla ja päätin että otetaan sellaiset kunnon inkiväärishotit paikasta jossa myydään smoothieita yms. Enhän mä siinä tilanteessa muistanut yhtään, että inkivääri on kiellettyjen listalla...:confused: Oon muutenkin kyllä aika vapaasti syönyt, en tiiä miks tosta inkivääristä noin hätäännyin kun vedän salmiakkia ja lakuakin. Noh, tuskin yksi inkiväärishotti nyt tätä hommaa kaataa:banghead:

No ei varmasti. Inkivääriä hei suositellaan syötäväksi Jenkeissä raskauspahoinvointiin!
Tässäkin kyse on määrästä: joka ainoa päivä ei kannata vetää viittä inkiväärishottia tai sillä saattaa alkaa jo olla vaikutuksia.

Itse olen ottanut yleisrennosti. Syön pehmeitä juustojakin salaateissa jne. kunhan nyt eivät ole olleet lämpimässä pitkiä aikoja. Jostakin kuulin aika havahduttavan huomion: todennäköisemmin sitä kävelee auton alle raskausaikana kuin saa raskausaikana listerian. Toki terve järki on hyvästä, mutta yritän ylistressaavana ihmisenä välttää kaikkea lisästressiä.
 
Mutta onhan tuo 0-5 tosi vähän! Kun miettii mistä kaikesta Listerian voi saada... Huonosti pestyistä kasviksista, huonosti kuumennetuista valmisruuista jne... Onhan niitä epidemioitakin etenkin iäkkäillä kun jossain suurkeittiön ruuassa sattuu listeria olemaan.
Ja eihän tuo edes tarkoita että sikiöön olisi tullut myös tartuntaa, vaikka äidillä todettu!
IItse muuten menin just eilen syömään jotain fetaa/salaattijuustoa noutopöydässä :S
Jeps, hyviä pointteja. Mullehan neuvolassa sanottiin että feta ei ole kielletty. No mä oon sit syöny valion salaattijuustoa. Mut arlan en, vaikka seki kuitenki tehty tanskassa. Eli tuskin on vaarallista. Mua ärsyttää noi pehmeitten juustojen kiellot, kun mun mielestä siinäkin on niin paljon tulkinnanvaraa. Mikä nyt sit on pehmeä juusto jne. Muutenki näissä on mun mielestä liikaa tulkinnanvaraa ja tosiaan monet on kielletty "varmuuden vuoksi". Pelotellaan ihmisiä turhaan jne..
 
Isojen, tunnettujen valmistajien pastöroidut salaattijuustot yms. pitäisi olla ok. Tietysti jos seisovat lämpimässä jne, niin ei ehkä enää kannata syödä. Samoin lämminsavulohi ja graavi, jotka eivät ole vakuumista, ovat mun käsityksen mukaan ok. Toki jokainen valitsee, mitä syö ja mihin perustaa päätöksensä.
 
Isojen, tunnettujen valmistajien pastöroidut salaattijuustot yms. pitäisi olla ok. Tietysti jos seisovat lämpimässä jne, niin ei ehkä enää kannata syödä. Samoin lämminsavulohi ja graavi, jotka eivät ole vakuumista, ovat mun käsityksen mukaan ok. Toki jokainen valitsee, mitä syö ja mihin perustaa päätöksensä.

Lämminsavu on ok jos ei ole vakuumista. (Ja toki muutenkin hygienisesti käsitelty ettei esim samoilla leikkuuvälineillä kuin raakaa kalaa. Oon syönyt kaupan tiskistä.
Mutta täytyy tähän huomauttaa että kylmäsavu tai graavikaloja ei suositella ollenkaan... Koska vesistöissäkin listeriaa ja samoin jos kala on kaupasta niin linjastoilta voi tarttua. Itsekin tosin viime raskaudessa söin itse graavattua, mutta sitten olinkin paniikissa sen jälkeen pitkään! :S Toki riskit saada listeria on heti paljon pienemmät kuin vakuumissa olleesta. Ja jossain japanissahan sushi on kai ok syödä....
 
Täytyy tulla kommentoimaan "väärän kuukauden" keskusteluun kun osui otsikko silmään. Ei pehmeitä juustoja ole kielletty. Niitä ei suositella. Siinä on vissi ero. Esimerkiksi Valiolla on hyvä sivu heidän juustotuotteista: https://www.valio.fi/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/valion-juustot-raskausaikana/
Ulkomaiset juustot (tai maitotuotteet) ei muutenkaan päädy ruokapöytääni, valiolaisia olen syönyt rauhallisin mielin.
 
Mä oon välttänyt sekä savukalaa (kylmä ja lämmin savustettua) että kaikkia lämminsavustusmenetlmällä kypsennettyä lihaa. Kun ei voi olla täysin varma että lämpötila on noussut yli 70 asteen ja listeria poistunut. Samoin meetvurstin ja nyt pepperonin olen pitänyt 3 päivää pakkasessa jottei varmasti ole mitään vaaraa (toksoplasma).

Oli muuten huvittavaa kun lomailtiin pohjoisessa ja menin lentäen sinne meetvursti paketti mukanani joka oli ollut 3 pv pakkasessa. Turvatarkastuksessa meinasivat närkästyä mutta leppyivät kun kerroin miksi piti ottaa mukaan :) savuporoakin söin pohjoisessa vaan piirakan muodossa joka oli lämmitetty yli 200 asteen uunissa.
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon välttänyt sekä savukalaa (kylmä ja lämmin savustettua) että kaikkia lämminsavustusmenetlmällä kypsennettyä lihaa. Kun ei voi olla täysin varma että lämpötila on noussut yli 70 asteen ja listeria poistunut. Samoin meetvurstin ja nyt pepperonin olen pitänyt 3 päivää pakkasessa jottei varmasti ole mitään vaaraa.

Oli muuten huvittavaa kun lomailtiin pohjoisessa ja menin lentäen sinne meetvursti paketti mukanani joka oli ollut 3 pv pakkasessa. Turvatarkastuksessa meinasivat närkästyä mutta leppyivät kun kerroin miksi piti ottaa mukaan :) savuporoakin söin pohjoisessa vaan piirakan muodossa joka oli lämmitetty yli 200 asteen uunissa.

Nyt täytyy kysyä miksi pakastat meetvurstin? Esim. listeria voi säilyä pakasteessa vuosia, eli siihen ei auta.
 
Nyt täytyy kysyä miksi pakastat meetvurstin? Esim. listeria voi säilyä pakasteessa vuosia, eli siihen ei auta.

raaka liha jakypsentämättömät makkarat ei suositeltuja toksoplasmariskin takia, ei niinkään listerian. toksoplasman voi tuhota pakastamalla vähintään 2 vuorokautta -12 °C.
 
Jos on (niinkuin useimmat kai on) kylmäsavustettua/raakakypsytettyä niin periaatteessa ei saa syödä. Koska on raakaa kuten esim Parman kinkku ja voi olla toksoplasmaa. Ruotsalaiset ohjeet joidenkin artikkelien mukaan sallii syödä jos pakastaa meetwurstin 3-4vrk ajaksi. Valmistajalta kai ainoastaan saat tiedon onko kyseinen kalkkunametukka kylmä vai kuumekypsennetty...
Tämän pohjalta lähdin asiaa tutkimaan ja uskalsin kokeilla. Ja kuten Ultsari sanoi, toksoplasman takia. Oon uskaltanut syödä kuuluisia ja hyvämaineisia suomalaisten metvurstia. Hassua muuten, normaalisti en syö mtvurstia muuten kuin mummilla kylässä mutta raskaana tehnyt paljon mieli :woot: muutenkin lapsuuden herkkuja tehnyt enemmän mieli nyt raskaana kuin normitilassa :)
 
Muokattu viimeksi:
Minkä verran olette juoneet odotusaikana kahvia?

Mulle tuli totaalistoppi kahviin heti alkuraskaudessa ja se kesti sen ajan kuin pahoinvointikin (vk 17 asti) ja vielä senkään jälkeen kahvia ei ole tehnyt varsinaisesti mieli. Pahimmillaan kahvin hajukin sai oksun lentämään. Nyt kuitenkin kahvi on alkanut taas houkutella ja viimeiset työviikot on tuntunut niin uuvuttavilta, että olen nyt juonut 1-2 kuppia päivässä pysyäkseni työpäivän hereillä.

Suositushan on enintään kaksi kupillista päivässä ja olen pysynyt tässä määrässä, mutta siitäkin tulee hieman morkkis, kun suositus on muodossa enintään. Onko jollakulla tarkemmin tietoa tuon kahvimäärän vaikutuksista vauvaan?
 
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...u/ravintojavitamiinit/Sivut/Kahvi-ja-tee.aspx

tuolla sanotaan, että runsaan kofeiininkäytön on epäilty aiheuttavan pienipainoisuutta ja ennenaikaisuutta. tuossa "epäillään" termeissä voi olla sama kun nykyisin salmiakki+laku kiellossa. eli on tutkittu yleisesti äitejä ja heidän kahvinkulutustaan raskauden aikana ja sitten paljon kofeiinia saaneiden keskuudessa havaittu pienipainoisuutta ja ennenaikaisuutta. näissä kysymykseksi kuitenkin jää aina se, onko kofeiini syyllinen vai onko esim runsaasti kofeiinia kuluttaneet myös tupakoineet, käyttäneet sokeria tms. muista verrokkiryhmistä poikkeavasti raskausaikana. (esim. siinä salmiakkitutkimuksessa runsaasti salmiakkia syöneet juurikin tupakoi muita ryhmiä enemmän). koska asiasta ei voida olla varmoja, on epäeettistä järjestää uutta koetta, jossa äideille pumpataan keho täyteen kofeiinia ja muut muuttuvat tekijät poissuljetaan. näin muodostuu paljon noita epämääräisiä suosituksia, että ei suositella, koska epäillään.

nuo turvalliset raja-arvot on taas asetettu yleensä hyvin alakanttiin. esim. voi olla että tuota pienipainoisuutta on esiintynyt vain sellaisessa ryhmässä äitejä, jotka juoneet kolminkertaisen määrän kahvia päivässä nykysuosituksiin nähden. näin ollen en olisi itse ollenkaan huolissani, jos joisinkin vaikka tarkalleen tuon sallitun määrän kahvia joka päivä tai satunnaisesti jopa kolmannen kupin :).
 
Minkä verran olette juoneet odotusaikana kahvia?

Mulle tuli totaalistoppi kahviin heti alkuraskaudessa ja se kesti sen ajan kuin pahoinvointikin (vk 17 asti) ja vielä senkään jälkeen kahvia ei ole tehnyt varsinaisesti mieli. Pahimmillaan kahvin hajukin sai oksun lentämään. Nyt kuitenkin kahvi on alkanut taas houkutella ja viimeiset työviikot on tuntunut niin uuvuttavilta, että olen nyt juonut 1-2 kuppia päivässä pysyäkseni työpäivän hereillä.

Suositushan on enintään kaksi kupillista päivässä ja olen pysynyt tässä määrässä, mutta siitäkin tulee hieman morkkis, kun suositus on muodossa enintään. Onko jollakulla tarkemmin tietoa tuon kahvimäärän vaikutuksista vauvaan?
HUSin sivuilla kahvista ja kofeiinista puhuttiin näin: "Kofeiini kuuluu ksantiiniyhdisteisiin, joita sikiö ja vastasyntynyt eivät pysty käsittelemään tehokkaasti. Runsaan kofeiinin saannin raskauden aikana on epäilty aiheuttavan ennenaikaisuutta ja sikiön pienipainoisuutta.
EU:n elintarvikealan tiedekomitea SCF katsoo, että raskaana olevien kofeiinin saantimäärän tulisi olla alle 300 mg/vrk (= 3 x 1,5 dl)."

Ja puolestaan THLn ja Eviran suosituksissa näin: "Raskaana oleville 200mg/päivä.
Tieteellinen näyttö kofeiinin turvallisen saannin rajasta lapsille ja nuorille on vähäinen. Turvallisen saannin raja on johdettu aikuisten rajoista."

PubMedissä, joka siis on terveysalan sivusto joka kerää tieteellisiä julkaisuja ja artikkeleita, antaa myös aika epäselkeitä vastauksia siitä mitä tarkalleen ottaen kofeiini aiheuttaa sikiölle, sillä siitä ei ole saatu tarpeeksi yhtevää tieteellistä näyttöä. Kohtuutta suosittelevat joka tapauksessa, mikä näytti pitkälti vastaavan näitä ym. määriä.

Itsellä kahvinjuonti jäi raskauspahoinvoinnin aikana ja rupesin taas juomaan sitä noin puolivälissä raskautta. Olen nyt juonut yleensä yhden kupin aamulla (ak nauttii kahvinsa puolella kupilla maitoa, arviolta kahvia tulee siis n.1dl) ja mahdollisesti toisen iltapäivällä. Monesti tuo iltapäiväkahvi jää kuitenkin juomatta sillä juon Pepsi Maxia, jolle olen varannut lopun kofeiinin saantisuosituksista. (Ennen kuin joku sanoo, niin juu, ei sitä Pepsi Maxiakaan kannattaisi litkimällä litkiä kaikkien lisäaineiden ja hiilihappojen yms vuoksi.)


Muoks: Kerkesi Ultsari jo melkein samoin sanoin vastata, double trouble!
 
Mulla loppui myös kahvin juonti kuin seinään, ei ole maistunut sitten joulukuun. Colajuomia kyllä menee mutta rajallisesti niitäkin kofeiinin ja sokerin yms vuoksi.

Kyllähän tuosta kofeiinista on paljon erilaisia linjauksia kun esim. Yhdysvalloissa suositellaan välttämään kokonaan. Kofeiinihan on piriste joka vaikuttaa keskushermostoon, vaikuttaa myös negatiivisesti verenkiertoon ja heikentää insuliiniherkkyyttä. Mutta onko näillä vaikutusta sikiön vointiin, ei voi tietää. Kohtuudella kun juo niin tuskin saa haittaa aikaseksi. :)
 
Itse en olisi tosiaan tuosta määrästä kofeiinia/kahvia huolissani. Itse saan kofeiinia teestä ja kolajuomista, tosin vain silloin tällöin.

Eniten minua kofeiinissa mietityttää sen aiheuttama riippuvuus. Onko kukaan törmännyt aiheeseen? Voiko runsas kofeiini aiheuttaa riippuvuutta sikiölle ja jonkinlaisia vieroitusoireita syntymän jälkeen? Sellaisessa tapauksessa puhuttaisiin varmaan ihan toisenlaisista määristä...
 
Ihanaa kuinka asiallisia ja tutkittuja vastauksia täällä, vau!

Mulle kahvin juonti ja limujen juonti on raskauden aikana melkeinpä yhdellä kädellä laskettavissa. Kofeiini toimii minulla selkeästi piristeenä ja sen takia pyrkinyt eroon. Plus tuntuu että pahentaa turvotusta sekä närästävät.
 
Mä oon varsinainen kahvihiiri ja aiemmin saattoi mennä monta kuppia päivässä. Viime kesänä vaihdoin kofeiinittomaan kahviin, kun lueskelin kofeiinin vaikutuksesta raskautumiseen ja keskenmenoihin (joita mulla oli siis kaksi ennen tätä raskautta). Puolessa välissä raskautta, pahoinvoinnin loputtua aloin ottaa pienen kupillisen normikahvia töissä lounaan yhteydessä ja nyt menee varmaan se kaksi pientä kupillista per päivä. Jos keittelen kotona niin teen usein "half-caf", eli puolet kofeiinitonta. Pepsi Maxia joskus juon myös, jos ei muuten ole tullut kofeiinia päivän aikana liikaa.
 
Moi vaan kaikille! Minulla on laskettu aika elokuun lopulla ja nyt itseä mietityttää erityisesti listeriariski ja siihen liittyvät asiat. Olen ollut koko raskauden ajan aika tarkka ruokavaliosta,hygieniasta jne mutta nyt mieltä jäi painamaan listeria ja etenkin kun sitä löytyy mullasta. Tein pari pv sitten puutarhatöitä ilman hanskoja eli kädet oli mullassa ja olin koko päivän ulkona. Ystävä tuli käymään illalla pihalla ja toi tullessaan pensasmustikoita joita söin paljain käsin jonkin verran kunnes muistin etten ollut pessyt käsiäni kukkapenkin laiton jälkeen. Kädet oli kuivat ja multa oli karissut pois,enkä laittanut sormia suuhuni mutta mietin että voiko tässä olla iso riski siihen että pesemättömistä käsissä olevaa multaa ja mahdollisesri listeriaa olisi joutunut mustikpihin ja suolistoon?en yleensä ole mitenkään hysteerinen näiden asioiden kanssa mutta nyt asia jäi mietityttämään
 
Takaisin
Top