Kielletyt ruoka-aineet

Mä en oo jättänyt chiaa pois. Ja käsittääkseni myös just se, ettei ole tutkittu on syy ettei suositella.
 
Saa kalapuikkoja syödä tietenkin. Siis jos kuumennat ne, raakana en suosittelisi.

Itse olen syönyt raakaa piparitaikinaa, eihän suomalaisissa munissa ole salmonellaa. Ja pipareita saa syödä.

Milena: mahavaivoihin raskaana saa ottaa vain pegorionia tai duphalac. Laksatiivejä ei saa syödä. Pegorion on hyväksi koettu täällä. Se kerää nesteen ulosteeseen eli ei vaikuta itse suolen toimintaan. Itsellä duphalac ei toiminu, teki vain ilmaa mahaan.

Mulle määrätty aikasemmissa vaan levolacia ja microlaxia, oksettaa ajatuskin tosta levolacista, ihan hirveen makusta litkua... pitääkin testata tota pegorionia, siihen varmaan tarvii reseptin? Alkaa nimittäin olemaan taas maha aika jumissa.
Ja joo, aattelin kyllä kypsentää ne kalapuikot :wink Mietin vaan kun kaikkia kalalajejahan ei saanu syyä, mutta seiti näkyy olevan sallittujen listalla.
 
Uskaltaako kebabpaikan coleslawta syödä jos ei ole ihan varma onko se tullut suoraan tukusta vai tehdäänkö kenties itse. Jos on mahdollisuus että majoneesi on tehty itse (ulkomaiseen) kananmunaan niin kannattaako jättää syömättä?
 
Mä en uskaltanu syödä tänään laivalla coleslawta, vaikka mieli ois tehny niin paljon :grumpy:
 
Mä arvioin sen eilisen coleslawn sen verran teollisen näköiseksi että söin. Eikai kukaan oikeasti enää jaksa majoneeseja käsin vatkata paikoissa missä on iso menekki.
 
Saakohan savuporoa syödä?

Minä ajattelisin niin, että jos on lämminsavuporoa niin uskaltaa. Silloinhan se on lämmöllä kypsytetty. Mutta jos kyseessä on kylmäsavuporo, niin silloin olisi kiellettyjen listalla. Korjatkaa, jos olen väärässä..
 
Saakohan savuporoa syödä?

Jos on kylmäsavua (aika usein on...) niin ei saa jollei kuumenna kunnolla. Hirvieläimissä vieläpä on kai aika paljonkin toksoplasmaa.
Mutta esim pizzassa voi syödä. Sopassakin etenkin jos on itse tehnyt ja tietää että on kiehuttanu soppaa lihan lisäämisen jälkeenkin eikä ole ripotellut sitä koristeeksi päälle... Itse tein tässä just joku päivä kylmäsavuporo pastaa... Mutta paistoin tosiaan ensin lihamurusia hetken pannulla ja sitten vielä kaadoin kermaa joukkoon ja annoin kiehua hetken.
 
Mulla on kauhea päänsärky (todettu migreeni, mutta ei ole pahinta kipua nyt), enkä uskalla ottaa edes panadolia. Yritän sinnitellä ilman, netissä lukee niin ristiriitaista tietoa...
 
Noh mitäs jos kypsennä sen kylmäsavuporon pannulla eka? :happy:
Ja sit teen siitä smetanamössön :wacky:
 
Noh mitäs jos kypsennä sen kylmäsavuporon pannulla eka? :happy:
Ja sit teen siitä smetanamössön :wacky:

Kuulostaa kätevältä!
On muuten ärsyttävää että tosi monet coctailpala/pikkusuolaiset ei käy raskaana :shifty:
 
Mua mietityttää meetvursti, enkä ketjusta pikaselailulla löytänyt vastausta voiko syödä. Kalkkunametukkaa tekisi niin mieli!
 
Mua mietityttää meetvursti, enkä ketjusta pikaselailulla löytänyt vastausta voiko syödä. Kalkkunametukkaa tekisi niin mieli!

Jos on (niinkuin useimmat kai on) kylmäsavustettua/raakakypsytettyä niin periaatteessa ei saa syödä. Koska on raakaa kuten esim Parman kinkku ja voi olla toksoplasmaa. Ruotsalaiset ohjeet joidenkin artikkelien mukaan sallii syödä jos pakastaa meetwurstin 3-4vrk ajaksi. Valmistajalta kai ainoastaan saat tiedon onko kyseinen kalkkunametukka kylmä vai kuumekypsennetty...
 
Mun KAIKKI suosikki asiat kiellettyjen listalla...nyyh. Syöminen on mun lemppari harrastus! :D graavilohi,sushit, medium liha, tartar pihvi, metukka, tuorejuustot, salmiakki...lista jatkuu.
Pitäisi keksiä kahvinkin tilalle muuta juotavaa mitä olette kokeilleet? Kaikki yrttiteet tuntuu olevan kielletty kun lähdin tarkistamaan. (kamomilla, kehäkukka, monissa inkivääri...)mitä yrttiteetä uskaltaisi juoda?
Joku hyvä juttu täytyisi kyllä löytää joka aamuisen TÄRKEÄN lattekahvin tilalle... mitenköhän kofeiinitonkahvi.. onkohan ihan hirveää? olen joskus maistanut jossain kahvilassa matcha lattea täytyy selvittää sopisiko se ja onnistuisiko tehdä kotona.
 
Mun KAIKKI suosikki asiat kiellettyjen listalla...nyyh. Syöminen on mun lemppari harrastus! :D graavilohi,sushit, medium liha, tartar pihvi, metukka, tuorejuustot, salmiakki...lista jatkuu.
Pitäisi keksiä kahvinkin tilalle muuta juotavaa mitä olette kokeilleet? Kaikki yrttiteet tuntuu olevan kielletty kun lähdin tarkistamaan. (kamomilla, kehäkukka, monissa inkivääri...)mitä yrttiteetä uskaltaisi juoda?
Joku hyvä juttu täytyisi kyllä löytää joka aamuisen TÄRKEÄN lattekahvin tilalle... mitenköhän kofeiinitonkahvi.. onkohan ihan hirveää? olen joskus maistanut jossain kahvilassa matcha lattea täytyy selvittää sopisiko se ja onnistuisiko tehdä kotona.

Kyllähän kahvia vähän saa juoda :)
Yrttiteet on periaatteessa kaikki varmuudeksi kielletty... itse olen Rooibosta välillä juonu kun se on niin pitkään ja yleisesti käytetty tee että ois varmaan tullu ilmi jos sillä ois haittoja.
 
Mä olen kyllä antanut luvan yhteen pieneen kahvikuppiin luvan (reilulla maidolla vielä), mutta ei sitä sitten teekään mieli. Aamut ei oo ennen alkanu ilman kahvia, noh nykyään on muutenkin niin väsyny, ettei väliä :smiley-bounce022
 
Tänään leivon porkkanakakun koska niinpal mieli tekee. Ostin valion maustamatonta tuorejuustoa kuorrutteeksi nyt philidelphia tuorejuuston sijaan. Eikös sitä nyt uskaltaisi aika hyvillä mielin käyttää? :p
 
Takaisin
Top