Suositukset/rajoitukset+terveysjutut

Mulla ei ole nyt kanssakaan yhtään painonoussut. Tai ehkä puolikiloa. Viikkoja saman verran kuin Kuutiolla. Alussa pitäis painon pysyä samana tai korkeintaan just jotain 5-7 kg nousta. Yleensä suurin painonnousu on sitten siinä ihan lopussa, etenkin kun alkaa tulla turvotuksia. Ihan yksilöllistä siis :)
 
Mulla on noussut jo 4kg. Olisin kyllä vain iloinen, jos ois vielä pysynyt samana. Tänään 11+0. Osa on kyllä nestettä, kun turpoan jo heti alusta asti. Viimeksi paino nousi melko tasaisesti koko raskauden, mutta lopussa sitten vähän laski, kun joutui verenpaineen takia välttelemään vähän kaikkea.
 
Tunnustan! Söin Leppis-mehujään! Vaikka se on salmiakin makuinen. En sitten tiedä onko siinä niitä varsinaisia ei suositeltuja ainesosia.
 
Tunnustan! Söin Leppis-mehujään! Vaikka se on salmiakin makuinen. En sitten tiedä onko siinä niitä varsinaisia ei suositeltuja ainesosia.

Tunnustan, olen syönyt kolan makuisia mehujäitä. En uskaltanu kattoo oliko niissä kiellettyä kolaa vai vaan jotain esanssia..
 
Juuri äsken aloin lukemaan tätä ketjua, ja törmäsin tuohon laku/salmiakki juttuun ekaa kertaa. :sad001 en oo ajatellutkaan että vaikuttaisi mitenkään sikiöön, ja olen silloin tällöin syönyt salmiakkia ja lakritsia. Tänäänkin söin muutaman täytelakun.. Nyt alkoi harmittamaan, että olisi pitänyt lukea tarkemmin asiasta. Luulin, että vaikuttaa vain verenpaineeseen. No nyt jätän kyllä kaikki karkit pois!! Tuntuu, että mitään hyvää ei saa syödä...Tai sitten se kielletty vaan houkuttelee enemmän...
 
Juuri äsken aloin lukemaan tätä ketjua, ja törmäsin tuohon laku/salmiakki juttuun ekaa kertaa. :sad001 en oo ajatellutkaan että vaikuttaisi mitenkään sikiöön, ja olen silloin tällöin syönyt salmiakkia ja lakritsia. Tänäänkin söin muutaman täytelakun.. Nyt alkoi harmittamaan, että olisi pitänyt lukea tarkemmin asiasta. Luulin, että vaikuttaa vain verenpaineeseen. No nyt jätän kyllä kaikki karkit pois!! Tuntuu, että mitään hyvää ei saa syödä...Tai sitten se kielletty vaan houkuttelee enemmän...

Esikoista odottaessa sai vielä syödä vähän lakua ja salmiakkia, että älä itseäsi rupea syyttelemään!

Mulla on sama, että kaikkea kiellettyä tekee mieli :rolleyes:
 
Joo mullekin varhais ultran kätilö sano että hänellä on täysin salmiakilla ja lakritsilla kasvatetut lapset ja iha normaaleja :) tai että hänen äidin aikaa suositeltiin maksaa! Ja hänkin täysin normaali :) eli eise välttämättä tee pahaa ja sanoi mielummin pala salmiakkii kuin kauhee stressi ja huoli :)
 
Eiks ne niin ollut että on ok laittaa raitoja hiuksiin kunhan väriaine ei kosketa päänahkaa? Suojele kyllä kaikin tavoin ettei tuo viaton matkustaja saa mitään tarpeettomia myrkkyjä omasta toiminnasta, mutta olis kiva ettei näyttäisi ihan pystymetsästä tulleelta :)
 
Joo, mä yritän olla stressaamatta, mutta jätän kyllä nyt suosiolla lakut ja salmiakin kauppaan. Eikä mulla onneksi muita paheita ookaan. :-)
 
Ketuttaa, äiti ei tehny mulle rössypottuja ku paksuna oleva sisko sano sille, ettei maksaa saa syyä nii ei sitäkään veripalttua. AS IF ne ois sama asia. Löytyykö veripalttua Etelä-Suomen kaupoista nii teen perkule ite sitä ku en kotipuolessa saanu? :angry
 
Onko aurinkorasvan käytössä mitään suosituksia? Kelpaako ihan perus-Nivea vai suositellaanko sitä ihan jotain kallihimpaakin kemikaalitonta kräämiä käythetthäväksi? :woot:
 
Ketuttaa, äiti ei tehny mulle rössypottuja ku paksuna oleva sisko sano sille, ettei maksaa saa syyä nii ei sitäkään veripalttua. AS IF ne ois sama asia. Löytyykö veripalttua Etelä-Suomen kaupoista nii teen perkule ite sitä ku en kotipuolessa saanu? :angry

Oon jossain kaupoissa näynyt siinä lihatiskillä. Toivottavasti löydät ja saat syötyä himoosi!
 
Onko aurinkorasvan käytössä mitään suosituksia? Kelpaako ihan perus-Nivea vai suositellaanko sitä ihan jotain kallihimpaakin kemikaalitonta kräämiä käythetthäväksi? :woot:

Mä mietin ihan samaa! Eli toivottavasti joku osaa auttaa:grin
Meil olis vaan iha perus nivean aurinkorasvaa.
Mä vähän luulen, et saa lähtee apteekista jotai fiinimpää voidetta hakemaan:p
 
Mä oon mennyt ihan perusrasvoilla, tosin käytän once a day:ta, koska vihaan rasvoilla läträämistä :D
 
Ihan perus aurinkorasvaa voi käyttää. :)

Jokainen tekee tyylillään tässä ruoka-asiassa, ja osa niistähän on edelleen suosituksia, ei rajoituksia tai määräyksiä.
Itse ainakin kokisin vaan stressaantuvani jos olisin koko ajan kyyläämässä mitä suuhuni laitan. Ja jos tekee mieli lakujätski syödä, niin todellakin syön. Kannattaa myös itse tutustua näihin tutkimuksiin joihin suositukset perustuu ja olla lähdekriittinen, joskus otannatkin on noissa tutkimuksissa tosi pieniä eikä niitä sinällään voi yleistää koko väestöön.
Ravintosuositukset raskaana oleville vaihtelee jopa pohjoismaissa hyvin paljon, jollon en lähtis millään äiti- ja lapsikuolleisuudella perustelemaan asiaa. Taitaa Ruotsissa ja Suomessa olla kohtukuolemat ja lapsikuolleisuus aika samaa luokkaa, vaikka siellä inkivääriä vedetään pahaan oloon ja raaka kala on ihan fine.

Niinku tuossa aikasemminkin joku totesi, maalaisjärki on aika jees. :wink
Onhan se kotikin kuitenkin maailman vaarallisin paikka..
 
En tiedä mihin ketjuun tää kuuluisi, mutta mua huolestuttaa mun paino. Luin jostain että paino nousisi noin 2+, jopa 5kg (?) ekalla kolmanneksella, ja mulla ei oo noussut oikeastaan yhtään. Enkä ole yhtään oksennellut tms. Ylipainoa ei ole, olen normaali/hoikka.

Syönyt olen hieman enemmän kun ennen raskautta, ehkä vko 7-9 reilusti enemmän. Nyt ruokahalut tasottuneet.

Voiko olla että paino lähtee nousuun vasta kun viikkoja enemmän?! Nyt 11+4.

Ole onnellinen! :grin

Mulla on painoa lähtenyt nyt joku -4kg, kun on pahoinvointia ollu pari viikkoa eikä toi ruokavalio oo kummonen ollut.. Kyllä sen siellä lopussa ehtii sitte keräilemään. :hilarious:
 
Mä oon ymmärtänyt, että kemiallisia aurinkosuojia ei suoaiteltaisi. Itse yritän suojata vaatteilla, astettaisella totuttamisella ja varjossa olemisella. Toki jos ulkomaan matkaa tms. tulossa, niin kaipa sitä rasvaa tarvii. Meillä ei sellaisia luksuksia ole tiedossa :D
 
Onhan niitä fysikaalisiakin aurinkosuojia. Ostin esikoiselle just apteekista ja tarpeen tullen aion käyttää sitä itsekin. :)
 
Onhan niitä fysikaalisiakin aurinkosuojia. Ostin esikoiselle just apteekista ja tarpeen tullen aion käyttää sitä itsekin. :)

Joo näihin pitäisi perehtyä, mies vaan oli kätevästi eilen ostanut jotain Rainbown perusrasvaa jo :/
 
Takaisin
Top