Suositukset/rajoitukset+terveysjutut

En siis mitenkään tosikkona ottanut kommenttiasi. Halusin vaan sanoa, että suosituksiin on kyllä syy :) Minusta on ''reilua'' että jos joihinkin ruokiin liittyy riski niin se kerrotaan rehellisesti. Jokainen odottaja saa sitten arvioida tilanteen omalta kohdallaan. Olisi tosi ikävää, että vaikka salmiakin vaikutukset tiedettäisiin, asiasta ei kerrottaisi ja sitten jollekkin odottajalle sen tiedon puuttuminen olisi se ''kohtalokas'' juttu :sad001
 
Ja mä en ole uskaltanut ulkomaisia marjoja syödä kun muistan hämärästi jotain espanjalisista mansikoista :confused: En vaan muista että mikä juttu se oli. Muutenkin tykkään enemmän suomalaisista, niin odottelen niitä vesikielellä. :hungry: Tänään jo kojumyyjän mansikoita nuuskuttelin, mutta jätin sitten ostamatta :p
 
Ja silti täälläkin on yks pahimpia myrkkyjä sallittu raskaana oleville eli aspartaami, josta on tutkimustuloksia että vaikuttaa haitallisesti mm.aivojen kehitykseen. :confused: eli kyllä täälläkin on vielä petrattavaa mun mielestä osissa suosituksissa..
 
Ja silti täälläkin on yks pahimpia myrkkyjä sallittu raskaana oleville eli aspartaami, josta on tutkimustuloksia että vaikuttaa haitallisesti mm.aivojen kehitykseen. :confused: eli kyllä täälläkin on vielä petrattavaa mun mielestä osissa suosituksissa..

Samaa mieltä tästä! Myös kemikaaleista saisi olla valtakunnallisesti paremmin kun nyt tuntuu vain HUSsilla olevan edes jotain tietoa niistä... o_O
 
THL:n tiedote lakritsista ja salmiakista 21.1.2016:

"Lakritsia ja salmiakkia ei suositella raskaana oleville. Suosituksen taustalla ovat uudet tutkimustulokset. Lakritsin ja salmiakin sisältämän glysyrritsiinin on eläinkokeissa todettu olevan suurina määrinä haitallista sikiön kehitykselle. Ihmistutkimuksissa lakritsia tai salmiakkia käyttäneiden äitien raskauden kesto on keskimäärin hieman lyhyempi. Heidän lapsensa saavat keskimäärin älykkyystesteissä hieman matalampia pisteitä, ja heillä on vähän enemmän keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriötä kuin lapsilla, joiden äidit eivät ole käyttäneet lakritsia tai salmiakkia. Ihmistutkimukset eivät kerro, johtuvatko nämä erot lakritsin tai salmiakin käytöstä vai jostakin muusta taustatekijästä. Suositusten laadinnassa noudatetaan kuitenkin varovaisuusperiaatetta: jos jonkin ruoka-aineen haitallista vaikutusta on syytä epäillä, sen käyttöä ei suositella. Suositukseen on vaikuttanut myös se, että esimerkiksi äitiysneuvolassa on joskus saatettu suositella lakritsin käyttöä raskaana oleville, joilla on matala verenpaine. Tämä ei ole nykytiedon mukaista."
 
Ja silti täälläkin on yks pahimpia myrkkyjä sallittu raskaana oleville eli aspartaami, josta on tutkimustuloksia että vaikuttaa haitallisesti mm.aivojen kehitykseen. :confused: eli kyllä täälläkin on vielä petrattavaa mun mielestä osissa suosituksissa..
Kyllä mä sanoisin, että lakritsia, salmiakkia, raakaa lihaa/kalaa/maitoa, pehmeitä juustoja ja maksaa kannattaa välttää ennemmin kuin aspartaamia, jonka ei ole osoitettu olevan haitallista edes raskaana oleville. EU:n elintarviketurvallisuusviranomainenhan (EFSA) teki aspartaamille uuden turvallisuusselvityksen kuluttajien painostuksesta ja vuonna 2013 totesi, että sitä on turvallista käyttää nykyisen kulutuksen ja suosituksen mittakaavassa.

"EFSA torjuu maailmalla liikkuneet huhut aspartaamin vaikutuksista. Makeutusaine ei asiantuntijoiden mukaan aiheuta geenimuutoksia tai syöpää, kuten on väitetty. Sen ei myöskään ole osoitettu vaikuttavan käyttäytymiseen tai haittaavan lasten tai aikuisten hermoston, aivojen tai tajunnan toimintaa. Nykyinen enimmäissaantisuositus on lausunnon mukaan turvallinen myös raskaana oleville naisille ja heidän vauvoilleen."
 
Mä puolustan lakua ja salmiakkia sillä, että tuossa tekstissähän on jo suoraan mainittuna että suurina määrinä käytettynä saattaa aiheuttaa ongelmia ja samalla on sanottu että ei ole varmuutta onko edes ollut juuri siitä kyse vai muista vaikuttavista tekijöistä (ihmisten kohdalla). Aiempi suositus noiden käytölle on ollut max 50g/päivä. Ja se ei kovin paljon ole. Ja tuskin kukaan ihan oikeasti syö totakaan määrää joka ikinen päivä.
 
Suosituksessa noudatetaankin varovaisuusperiaatetta: jos jonkin ruoka-aineen haitallista vaikutusta on syytä epäillä, sen käyttöä ei suositella ollenkaan.

Ja kukin tekee tyylillään. Mutta itse en ainakaan söisi tietoisesti jotain, josta edes saattaa olla haittaa, vaikkakin vasta suurina määrinä. Eli mulla täysin nollalinja lakritsin ja salmiakin kohdalla :stop: Harmitti jopa se, kun huomasin juoneeni teetä, jossa olikin lakritsiuutetta (Liptonin Green Tea Orient) :facepalm:
 
Mä jouduin viime raskaudessa syömään lakritsia/salmiakkia ihan lääkärin kehotuksesta saadakseni verenpaineet ylös. Oli tooodella alhaiset loppuraskaiden vipat 10vk. Että enemmän mun tajunnan menetykset ois vauvaa vaurioittanut kun laku/salmiakki :) Sillä sai näppärästi ku huomas et nyt alkaa pääs heittää ,pari salmiakki pastillia suuhun helpotti pian et pääsen syömään.
 
Mulla ainakin tekee tiukkaa lakritsista ja salmiakista luopumisesta, kerran viikossa muutamia lakuja uskallan syödä.. Kauheeta pelottelua monesta ruoka-aineesta, eihän tässä uskaltais mitään pian syödä, jos orjallisesti kaikkea noudattaa..Tosin itse kyllä yritän noudattaa. Kunpa joulukuu tulis jo :)
 
Mulla oli eilen äitienpäivän kunniaksi aivan järkyttävän huono olo ja koko päivä menikin sitten peiton alla. Hellu onnessaan toi mulle mun lemppari suklaata kaupasta (koska on ihana:Heartred) kunnes ekan palasen ottaessani tajusin etten voi syödä sitä koska siinä on lakritsaa :sad001 piti sanoa että tuutko hakees tuon pois, ihana ajatus mutta....
 
En tiedä mihin ketjuun tää kuuluisi, mutta mua huolestuttaa mun paino. Luin jostain että paino nousisi noin 2+, jopa 5kg (?) ekalla kolmanneksella, ja mulla ei oo noussut oikeastaan yhtään. Enkä ole yhtään oksennellut tms. Ylipainoa ei ole, olen normaali/hoikka.

Syönyt olen hieman enemmän kun ennen raskautta, ehkä vko 7-9 reilusti enemmän. Nyt ruokahalut tasottuneet.

Voiko olla että paino lähtee nousuun vasta kun viikkoja enemmän?! Nyt 11+4.
 
Mulla paino on vajaan kilon verran laskenut jopa. Tosin yritän perustella sitä itselleni vähentyneellä salitreenillä ja lihasten hupenemisella!:shy:
 
En tiedä mihin ketjuun tää kuuluisi, mutta mua huolestuttaa mun paino. Luin jostain että paino nousisi noin 2+, jopa 5kg (?) ekalla kolmanneksella, ja mulla ei oo noussut oikeastaan yhtään. Enkä ole yhtään oksennellut tms. Ylipainoa ei ole, olen normaali/hoikka.

Syönyt olen hieman enemmän kun ennen raskautta, ehkä vko 7-9 reilusti enemmän. Nyt ruokahalut tasottuneet.

Voiko olla että paino lähtee nousuun vasta kun viikkoja enemmän?! Nyt 11+4.

Ei mullakaan ole noussut ja esikoisen raskaudessa tuli huimat 7 kg, joista 10 jäi kättärille. Nämä(kin) on niin hlökohtaisia juttuja. :)
 
Takaisin
Top