Tissijuttuja -raskaus ja imetys

pookkana

Päivystävä dosentti
Huhtikuunmammat 2015
Joulukuun mammat 2017
Tähän voisi jutustella rintojen kasvusta vuotavista tisseistä ja mitä ajatuksia/kysymyksiä sitä on imetyksestä. :)

Joko ootte miettineet imetystä sitten kun vauva syntyy?

Ite olen näinkin varhasessa vaiheessa joutunut jo pohtimaan kun esikoinen käy vielä rinnalla, että haluunko lopettaa, vähentää vai jatkaa samalla lailla. Nyt oon päätynyt hieman vähentämään ja sitten kattoa fiiliksen mukaan :)
 
Mä imetän edelleen esikoista (7,5kk ikäinen). Neuvolasta sanottiin että imettää saan niin kauan kun ei aiheuta supistuksia mutta lopetettava heti jos alkaa imetys supistelemaan. So far so good. Aattelin kyllä viim vuodeniässä pojan tissistä vierottaa jottei tuu kilpailua tissistä vauvan kanssa.
 
Mistä hyvät liivit raskautta ajatellen? Suositteko kaarituettomia? Tukeeko ne tarpeeksi?
 
Mulla oli jatkuvasti maitotiehyttukoksia ylenmääräisen maidontulon vuoksi, kun esikoinen oli 2-4kk:n ikäinen. Silloin mietin, että en olisi koskaan alkanutkaan imettämään, jos tämän olisin tiennyt. Esikoinen ei syönyt pulloa ollenkaan. Kiinteitä aloteltiin heti, kun 4kk tuli täyteen ja sitten kun niitä alkoi jonkin verran mennä, niin maidon tulokin tasaantui ja tukokset loppuivat. Imetyksen lopetin, kun esikoinen täytti vuoden. Maitoa tuli ainakin puoli vuotta sen jälkeenkin ja kesken menneessä raskaudessa alkoi uudestaan jo aikaisilla viikoilla. Tulevaa vauvaa varmaan imetän, koska se kuitenkin suojaa niin hyvin kaikilta tartuntataudeilta ym hyödyt, vaikka tuo tukostaipumus pelottaakin.
 
Minusta aivan loistavat imetysliivit on bravado body silk seamless. Niitä voi käyttää jo raskausaikana. Itse en ainakaan pystynyt noiden tukosten vuoksi käyttämään kaarituettuja ollenkaan.
 
Hehe hyvä just mietin mihi ketjuun heitän kysymykseni ni tää tuli ku tilauksesta! :D

Mites muilla, mut mulla on alkanu nännipihat kuivuu ja hilseilee :s Kokeneet oonks vinkkei. Eli pitäiskö nyt alkaa jo hoitaa jotenki ja miten ettei ala pahenee? En tiiä yhtää mitää imetys ja rintojen hoidost, muutaku kaalinlehdist kuullu ja lämpösenä pitämisest :D
 
Hehe hyvä just mietin mihi ketjuun heitän kysymykseni ni tää tuli ku tilauksesta! :D

Mites muilla, mut mulla on alkanu nännipihat kuivuu ja hilseilee :s Kokeneet oonks vinkkei. Eli pitäiskö nyt alkaa jo hoitaa jotenki ja miten ettei ala pahenee? En tiiä yhtää mitää imetys ja rintojen hoidost, muutaku kaalinlehdist kuullu ja lämpösenä pitämisest :D
Kokeile ihan bepanthenia?
 
Toivon, että tämän tokan kanssa imetys sujuisi paremmin kuin esikoisen kanssa. Esikoisen kanssa pieleen mennyt imetys oli monen asian summa. Toivon myös saavani sairaalassa parempaa ohjausta kuin esikoisen kanssa. Sellainen "Mene lypsämään" käskytys kun ei oikein palvellut ketään. Lypsätessä ei tullut kuin 2 tippaa ja käsin en osannut lypsää. Että semmosta...

Lisäksi haluan tän tokan kanssa rauhan tutustua ja rauhassa hengailla yhdessä. Tuli hirveä stressi, kun esikoisen aikaa paukkasi kaikki hiton sukulaiset kyyläämään ja kyläilemään enkä osannut pyytää omaa rauhaa.
 
Mulla oli jatkuvasti maitotiehyttukoksia ylenmääräisen maidontulon vuoksi, kun esikoinen oli 2-4kk:n ikäinen. Silloin mietin, että en olisi koskaan alkanutkaan imettämään, jos tämän olisin tiennyt. Esikoinen ei syönyt pulloa ollenkaan. Kiinteitä aloteltiin heti, kun 4kk tuli täyteen ja sitten kun niitä alkoi jonkin verran mennä, niin maidon tulokin tasaantui ja tukokset loppuivat. Imetyksen lopetin, kun esikoinen täytti vuoden. Maitoa tuli ainakin puoli vuotta sen jälkeenkin ja kesken menneessä raskaudessa alkoi uudestaan jo aikaisilla viikoilla. Tulevaa vauvaa varmaan imetän, koska se kuitenkin suojaa niin hyvin kaikilta tartuntataudeilta ym hyödyt, vaikka tuo tukostaipumus pelottaakin.

Lestiiniä suositellaan syömään jos on taipumusta tukoksiin :) Se liuottaa rasvaa, joten ei tule niitä paakkuja ja tukoksia niin helposti. Mulla kanssa usein tukoksia ollut ja koko imetys''uran'' ajan. Ei vaan alussa. Yleensä kun tunnen oireiden tulevan, niin nappaan särkylääkkeen heti, alan tyhjentää rintaa välittömästi (lasta kannattaa imettää niin että leukan on tukoksen suuntaan, silloin tyhjentää ne maitorauhaset tehokkaasti) ja vaan lepäilen koko päivän. Menee päivässä ohi, mutta tuntuu kyllä ihan kauhealta, etenkin alussa kun ne rinnat oli valmiiksi turvonneet. :confused: Mutta mitä sitä ei tekisi oman kullan nupun vuoksi :rolleyes:
 
Toivon, että tämän tokan kanssa imetys sujuisi paremmin kuin esikoisen kanssa. Esikoisen kanssa pieleen mennyt imetys oli monen asian summa. Toivon myös saavani sairaalassa parempaa ohjausta kuin esikoisen kanssa. Sellainen "Mene lypsämään" käskytys kun ei oikein palvellut ketään. Lypsätessä ei tullut kuin 2 tippaa ja käsin en osannut lypsää. Että semmosta...

Lisäksi haluan tän tokan kanssa rauhan tutustua ja rauhassa hengailla yhdessä. Tuli hirveä stressi, kun esikoisen aikaa paukkasi kaikki hiton sukulaiset kyyläämään ja kyläilemään enkä osannut pyytää omaa rauhaa.

Vaikka meillä meni loppujen lopuksi imetys hyvin, niin kyllä nyt tokan kanssa osaa ottaa rennommin tuon alun. Viimeksi itkua tihrustaen nännit verillä lypsin ne muutamat säälittävät maitopisarat mitä irtosi ennen maidonnousua. :sad001 Ei ollut kyllä sairaalan opastus ja neuvot mistään kotoisin ja osan osaaminen oli ihan kakkaa...:sour: Esim kun pyysin imuotteen kanssa apua, niin tokas vaan ettei osaa auttaa eikä tehnyt elettäkään että olisi hakenut jonkun joka osaa paikalle :mad:
 
Olen pookkana kaverilta myös kuullut huonoja kokemuksia sairaalan puolesta... Se on todella kurja homma, kun ei opasteta kunnolla! Varsinkin kun hormonimyrskyissä ollessa ei välttämättä osaa muuta kuin yksin itkeä asian kanssa. Onneksi ainakin näin toisen kohdalla on enemmän varmuutta ja kokemustakin, niin osaa vaatia apua jos tarvitsee :)
 
Meillä sairaala ohjasi paljon imetyksen ja ihollaolon suhteen. Mulle sattui sinänsä onni, että synnytyksessä oli valmistuva kätilö ja samoin sitten osastolla synnytyksen jälkeen. Huomasi, että heidän toimintansa oli ns. inhimillisempää verrattuna niihin likempänä eläkeikää olevia kätilöitä, jotka vaan kävi heittää uuden antibioottitipan ja sano, että "täällä näyttää olevan kaikki ok" sen kummemmin kyselemättä mitään. Näillä harjottelijoilla oli aikaa pysähtyä kuuntelemaan ja neuvomaan :)
Toisen myötä nyt varmemmin mielin sitten imetyksen suhteen. Meillä loppu imetys kolmeen kuukauteen, kun esikoisen paino oli pudonnu kuukauden aikana 200g ja se huusi yötäpäivää pari viikkoa. Kaikki huuto loppu kun aloin antaa imetyksen sivussa korviketta ja pian siirryttiin kiinteisiin ja korvikkeeseen kokonaan. Mulla alkoi kuukautisetkin siinä kolme kuukautta synnytyksestä, joten sen epäillään vähentäneen maidon tuotantoa ja hormonaalisen muutoksen vaikuttaneen vauvan syömishaluun.
Aion yrittää imetystä mahd. pitkään tän tokan tulokkaan kanssa, mutta en stressata siitä sen kummemmin. Sitä kestää niin kauan kun kestää :)
 
Pookkana, lesitiinit ja muut kikat tuli tutuiksi. Mulla oli siis liioittelematta joka toinen tai kolmas päivä tukos tuon kahden kuukauden ajan. Pysyi juuri sen päivän poissa, kun sai aukeamaan ja alkoi heti kehittää uutta samaan kohtaan, vaikka söin lesitiiniä ja imetin aina niin, että vauvan leuka oli tukokseen päin.
 
Pikkis: laitoin sun suosittelemat liivit tilaukseen :wink hyvä etten eilen sortunut ostamaan hm:n liivejä :D
 
Mulla kesti esikoisen imetys 5kk kunnes loppu pojan toimesta tosin osasyynä pidän edelleen kireetä kielijännettä vaikka neuvolan mielestä ei ollu sillä vaikutusta. Tästä oppineena jos tokallakin on tuo kiree kielijänne niin vaadin kyllä katkasua jo laitoksella. En tiedä oisko jääny koliikit ja kaikki jos ois katkastu. Imetys muuten onnistu hyvin ja poika osas heti imee oikeella otteella tosin join ilmeisesti liian vähän kun maitoo ei herunu niin paljoa mitä luulin.
 
Pookkana, lesitiinit ja muut kikat tuli tutuiksi. Mulla oli siis liioittelematta joka toinen tai kolmas päivä tukos tuon kahden kuukauden ajan. Pysyi juuri sen päivän poissa, kun sai aukeamaan ja alkoi heti kehittää uutta samaan kohtaan, vaikka söin lesitiiniä ja imetin aina niin, että vauvan leuka oli tukokseen päin.

No huh!! voisko olla joku rakenteellinen "vika" siinä samassa kohdassa? Mulla oli tukoksia pahimmillaan viikon parin välein ja se oli jo aivan tarpeeksi!
 
Mä tulen imettämään sen aikaan kuin homma toimii ja tuntuu hyvälle.
Esikoinen oli rintamaidolla sekä korvikkeella 3 kk eteenpäin sairastaessaan rs-viruksen. Jätettiin korvike rinnalle ja tämähän teki mun liikkumisesta paljon helpompaa. Lopetti itse yösyönnin 6 kk ikäisenä ja tähän loppui myös imetys. Katsotaan miten tulee menemään tämän uuden tulokkaan kanssa, stressiä en siitä ota :)
 
No huh!! voisko olla joku rakenteellinen "vika" siinä samassa kohdassa? Mulla oli tukoksia pahimmillaan viikon parin välein ja se oli jo aivan tarpeeksi!

Samaa epäilen itsekin, kun muualla ei tainnut tukoksia juuri ollakaan. Onneksi kuitenkin loppuivat sitten kun vauva vähensi maidon tilailua ja alkoi syödä vähän kiinteitäkin.
 
Mulle imetys on tosi tärkeää. Esikoista imetin 1v2kk, suositeltiin lopettamista lääkkeen vaihdoksen takia. Meillä oli tosi vaikea alku imetyksessä, poika ei millään saanut otetta rinnasta ja ekat päivät oli tosi itkuisia, en halunnut luovuttaa vaikka mies heilutteli jo korviketta vieressä. Hyvin sitten oppi syömään ja oli kunnon tissitakiainen :Heartblue rintatulehduksia mulla oli jonkunverran. Nyt edelleen syön samaa lääkettä, mitä aloin syömään kun pojan imetys piti lopettaa ja olen selvitellyt enemmän asiaa ja pitäisi olla salliittu imetyksen kanssa. Eli nyt toivon että saan imettää vauvaa vaikka läkkeitä syön ja vauvalle ei tule niistä mitään oireita.
 
Mä oon niin väsynyt ton pojan kans heräämään yöllä imettämään ja tuntuu että yötissistä verottaminen on niin mahdotonta että alkaa pyörii päässä ajatuksia etten seuraavaa imettäis pätkääkään. Ja sit alkaa itkettää kun tuntuu että se olis niin väärin. En vaan jaksaisi toisenkin lapsen kans tällaista taistelua aikanaan :sad001
 
Takaisin
Top