Liikunta

Ite en oo kerenny ja nyt tällä viikolla jääny vaunulenkit kans melkeen kokonaan pois ku olin alkuviikosta kipeänä.. Pääsin vasta torstaina ekan kerran ulos..
 
Itellä tuntuu kans, että ei meinaa keretä, vaikka tekosyitä varmaan osa touhuista.
 
Me käydään vauvan kanssa kerran viikossa tanssissa. 4 viikkoa sitten aloitin taas harrastukseni parissa treenaamisen kerran viikossa. Pikkuhiljaa siirryn kahteen kertaan viikossa. Nyt viikonloppuna kävin kahdesti hiihtämässä 10km lenkin kun anoppi katsoi vauvaa. Olipas ihanaa! Ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen oltiin miehen kanssa kahdestaan liikkeellä.

Mutta kyllä kunto on varsin pohjamudissa. Pikkuhiljaa tästä sitten palaudutaan. Pitäisi päivityäin yrittää venytellä ja jumpata kevyesti vaunulenkkien lisäksi. Nyt kun poika nukkuu paremmin niin olisi mahdollistakin.Juoksulenkit olisi tarkoitus myös aloittaa kunhan tiet ei ole enää niin liukkaita.
 
Mä oon toistaseks vaan vaunuillut. Pikkuhiljaa pitäis vähän jotain venyttelyä ja pientä lihaskuntoa alkaa tehdä, ihan kotioloissa. Oon aina ollut hitusen laiska liikkuja, niin tuskin nytkään mitään himoliikkujaa musta tulee :D Mut vaunulenkillä käydään tosiaan päivittäin, 20 minuutista tuntiin, vähän sään mukaan.
 
Ajattelin tehdä itselleni jonkinlaisen kotijumppaohjelman ja yrittää tiettyinä vkonpäivinä tehdä sitä. Muuten ei tuu tehtyä mitään vaunulenkkien lisäksi! Kesällä ajattelin palata salille ja jumpalle.
 
Minä lenkkeilen päivittäin tunnin, mutta huomaa että kulutus on vähäisempää mitä töissä käydessä. Siellä sentään liikkui koko päivän. Nyt vois käydä hiihtelemässä jos joku vahtis vauvaa
 
Meillä käydään kaksi tai kolme vaunulenkkiä päivittäin. Kerran oon juoksulenkillä käynyt nyt helmikuun puolenvälin jälkitarkastuksen jälkeen ja kyllä on kunto huonontunut. Nyt vaan kohottamaan hiljaksiin :)

Milloinkohan uskaltaisi vatsalihaksia treenailla? Suoria tarkoitan
 
Meillä käydään kaksi tai kolme vaunulenkkiä päivittäin. Kerran oon juoksulenkillä käynyt nyt helmikuun puolenvälin jälkitarkastuksen jälkeen ja kyllä on kunto huonontunut. Nyt vaan kohottamaan hiljaksiin :)

Milloinkohan uskaltaisi vatsalihaksia treenailla? Suoria tarkoitan

Synnytin marraskuun lopulla, ja viimeksi kun tarkistin erkaumaa oli vielä vajaa 1 cm. Nyt teen pelkkiä syviä ja lantionpohjaa, sekä kevennettynä punnerrukset ym. Katson 4 kuukauden kohdalla, mikä on tilanne. Omalla kohdalla suorat vatsalihakset ovat venyttyneet ja muodostavat pömpön, vaikka erkauma onkin jo palautunut melko hyvin. Todella varovasti etenen, etten itse pilaa kiireellä palautumista.
Juoksuun palaan ehkä vasta toukokuussa, ettei vaan tule mitään ei-toivottuja laskeumia.
 
Minulle synnytyspuolen gyne sanoi jälkitarkastuksessa että juoksu on hyvää liikuntaa.
 
Numea, mitä parhainta :) itse haluan, että lantionpohjan hallinta ja keskivartalon tuki palautuu ennen kuin palaan hyppyjumppiin ja lenkkipolulle. Monista lähteistä olen kuullut, että vähintään noin 16 viikkoa on hyvä antaa palautumiselle.
 
Ymmärsin siis gynen puheista että juoksu olisi suotavaa jo nyt. Ehkä suosiolla odotan kuitenkin pidemmälle kevääseen.
 
Numea, mä luulen, että tunnet kehossasi, mikä ei käy. Vara on valttia. Laskeumaongelmia voi ilmetä liiasta kiirehtimisestä paljon myöhemmin, jopa vuosien kuluttua. Mulla tuntuu liitoskipuja, joudun pinnistelemään lantion ryhdin kanssa jne. eli toistaiseksi pidän vaan ripeän tahdin vaunukävelylenkeillä ja toivon, että peruskunto säilyy :) Lisäksi käyn strongmama-jumpassa sekä salilla turvallisten liikkeiden parissa.
 
Itellä juoksu tuntuu pahalta.
Te jotka teette useamman lenkin niin mihin aikaan päivästä?
 
Mä vaunuttelen noin kerran päivään säästä ja mielialasta riippuen 30min - 2h. Nämä lenkit on aina iltapäivällä 13-16 välillä.

Pyrin käymään salilla kaksi kertaa viikossa, tosin se painottuu lähinnä jalkatreeniin. Multa leikattiin polven eturistiside 3vkoa ennen kun tulin raskaaksi ja tuo leikattu jalka on edelleen huonommassa lihaskunnossa kuin terve. Vauva on arkena mukana salilla (nukkuu parvekkeella itkuhälyttimen kanssa).

Sitten teen koiran kanssa lenkkejä iltaisin, ehkä joka toinen ilta. Nää on parhaita, ihan vaan sitä omaa aikaa päivän päätteeksi.

Mä oon aloittanut varovaisen hölkän salilla, mutta fyssarin ohjeilla (siis polveen, ei raskauteen liittyen!) niin, että 2min hölkkä 2min kävely vuorotellen.
 
Mä käyn aamulla 9-11 välillä lenkillä (kesto 30min-1.5h) ja illalla klo 17-19 välillä (kesto 1-2h). Jos jaksaa niin päivällä käydään tunti käppäilees klo 14-16 välillä mutta sitten iltalenkku jää lyhyemmäksi.

Tuo katjusha totta, varoen aloiteltava. Hoitaja tosiaan sanoi että juoksun voi jo pikkuhiljaa aloittaa ja varmasti painoi myös se että olen juossut ennen raskauttakin :) nuo laskeumat voi kyllä olla kurjia. Vielä ei ihan entiseen vauhtiin uskalla lähteä :)
 
Ite en kyllä juoksis.. Tosin enpä voi muutenkaan juosta tuon polven takia ku pelkästään reipas kävely ajoittain aiheuttaa koviakin kiputiloja polveen.. Vatsalihaksia ja varsinkin selkälihaksia mun piti alkaa tehdä tässä aikas pian kun kokoajan paikat jumissa ja lihakset sökönä..
 
Kävin tänään ensimmäistä kertaa uimassa synnytyksen jälkeen, uin vielä raskauden puolivälissäkin. Viikko synnytyksestä kävin luistelemassa, se hieman hirvitti. Kahvakuulaakin kerran kokeillut ja nyt loppui synnyttäneitten jumppa, siellä pystyi käymään vauvan kanssa. Kehonhuoltotunneilla olen myös käynyt. Juoksua en ole kokeillut, mutta voi tuntua inhottavalta näillä maitotisseillä.
 
Minä sanoin miehelle että joku viikonloppu haluan uimaan kun se vahtii vauvan päiväunia.

Mä oon vaan lenkkeillyt vauvan unien mukaan 11-14 ja 18-20 välisenä aikana.
 
Huh, kun eilen käveltiin jumppaan, esikoinen oli liinassa selässä ja vauva vaunuissa ja tuolla loskassa mentiin kauheeta vauhtia. Tuli hiki :joyful: Tänään kokeilin vähän hölkkäämistä ja muuten tuntui ihan hyvältä, mutta kunto on ihan kuralla :grin Nooh, eiköhän se tästä taas pikkuhiljaa.
 
Takaisin
Top