Raskausajan (terveellinen) ruokavalio

Samaa mieltä Ruusa. Suomessa on maailman tiukimmat ruokarajoitukset, mutta mistään ei löydy yksiselitteisen selkeää ja yksityiskohtaista listaa kielletyistä ja sallituista. Hirveästi jää tulkinnanvaraa ja terveydenhuollon työntekijöiltä ja ammattilaisilta saa usein täysin vastakkaisia neuvoja: yksi sallii ja toinen kieltää.
 
Nyt on syöty kahtena päivänä ihana iso kotitekoinen salaatti, täytteinä:

- salaattia, erilaisia
- kurkku
- tomaatti
- maissi
- viinirypäle
- nektariini
- punasipuli
- valio feta
- bbq/kerma kanaa paloina
- hunajasinappi kastike

Ensi viikon sitten Eesti/Latviassa työmatkalla ja pitää pohtia ruokailuja vähän tarkemmin. Yleensä saanut syödä tosi hyviä ja semi terveellisiä ruokia. Ainakin keitot ja pastat ovat useimmiten aika turvaallisia. Vapianon salaattejakin tullut syötyä. Mmmm... Bruschettaa pitää ehdottomasti tilata :) (viimeksi tilasin hotelliin mukaan alkupalalautanen ja carpaccio mutta nyt ei voi kun ei voi syödä salamia tai tuoretta mozzarellaa tai hapoilla kypsennettyä lihaa....) Ens kerralla sit taas omia lemppareita tilaamaan :) Ehkä käyn etsimässä vege sushiakin :)
 
Hyvän kuulonen salaatti ollu Eloinen17. Nyt on mullekkin ainaisten keittojen jälkeen tullut salaatti-innostus. Tein päivälliseksi kanasalaattia jossa oli pohjana perus vihersalaatti (salaatti, pinaatti, tomaatti, kurkku, avokado), texmex-maustettua kanaa ja vähän oliiviöljyä. Hyvin upposi:happy:
 
Mun tekisi kauheasti mieli fetasalaattia tai savulohisalaattia, mutta en uskalla niitä nyt raskausaikana syödä. Kaupan savulohiin en luota ja itse en osaa savustaa.

Mulla todettiin taas radi, joten diabetes-ruokavaliolla mennään ja hiilareita lasketaan jokaisesta suupalasta. Joten pakkokin syödä terveellisesti. Mulla on vaan ongelmana aina ollut iltapainotteinen syöminen ja sen kanssa käyn suurimmat taistelut. Aamulla ja päivällä saa syödä puoliväkisin ja illalla tuntuu, että haluaisi syödä enemmän kuin hiilarit sallii. Huoh.
 
Mun suosikkeihin kuuluu tällä hetkellä herneet maissi ja porkkana.

Mun syömistä rajoittaa pahoinvoinnin lisäksi allergia.. esim. Lähes kaikki juurekset täytyy kypsentää ennen kun voin niitä syödä.

Salaateista tykkään normaalisti mutta tällä hetkellä ei pysy sisällä.

Avokadoa olen joskus kokeillut mutta siitäkim tuli lieviä allergioireita. Miten te syötte avokadoa? Tuoreena? Mistä tunnistaa hyvän avocadon?

Feta juustosta tykkään ja halloumjuustosta myös.. tulispa pian grillauskausi niin pääsis herkutteleen :)
 
Mun suosikkeihin kuuluu tällä hetkellä herneet maissi ja porkkana.

Mun syömistä rajoittaa pahoinvoinnin lisäksi allergia.. esim. Lähes kaikki juurekset täytyy kypsentää ennen kun voin niitä syödä.

Salaateista tykkään normaalisti mutta tällä hetkellä ei pysy sisällä.

Avokadoa olen joskus kokeillut mutta siitäkim tuli lieviä allergioireita. Miten te syötte avokadoa? Tuoreena? Mistä tunnistaa hyvän avocadon?

Feta juustosta tykkään ja halloumjuustosta myös.. tulispa pian grillauskausi niin pääsis herkutteleen :)

Avokado ei oikein tykkää kypsennyksestä...
Osa avokadoista ,lajikkeesta riippuen, vaihtaa väriä ruskeaksi kypsyessään, mutta osaa pysyy vihreinä. Avokadoa on painettava vähän sormella... Kun antaa hieman periksi on kypsä. Mutta kannattaa varoa ettei osta liian pehmeää... Avokado on tosi pahaa raakana ja ylikypsänä. Itse usein ostan pussin jossa kaikki tai läheskaikki avokadot ovat raakoja (siis ei saa painettua sormella) ja sitten pidän huoneenlämmössä pari päivää. Ja heti kun alkavat vähän pehmetä niin laitan jääkaappiin etteivät kypsy liikaa!

Grillaatko sä fetaakin??? Pysyykö kasassa? Mä paistan Halloumia myös pannulla niin ei tarvii grillikautta ootella! :hungry:
 
Sama täällä, että halloumia on tullut kypsennettynä myös pannulla.

Itse tykkään fetasta vielä enemmän. Ja olen uskaltanut syödä sitä kuumennettuna. Olen kuumentanut sitä mikrossa tai pannulla. Se sulaa ja kuplii lämmittäessä, joten ei pysy koossa. Mutta jäähtyy ja jähmettyy nopeasti. Sitä voi sitten murustella salaattiin tai olen myös laittanut tortilloiden sisään. Ei ehkä vastaa suoraan purkista otettua, mutta uppoaa ainakin mulle.
 
En mää fetaa oo grillannu =D enkä oo sitä nyt syönytkään.

Halloumia en oo muuten ku grillattuna syönyt. Onks se yhtä hyvää pannulla paistettuna?

Vinkkejä terveelliseen ruokavalioon jos ei pysty juuri mitään tuoreena syömään?
 
En mää fetaa oo grillannu =D
Mut halloumia en oo muuten ku grillattuna syönyt. Onks se yhtä hyvää pannulla paistettuna?

On mun mielestä! Tulee hyvä paistopinta kun vaan laittaa riittävän kuumalle pannulle, vähän öljyä ja vahtii ettei pala :)
 
Avokado on tosi hyvää ja sitä voi syödä niin monella eri tapaa. Itse syön sitä esim. avokadopastassa, Jamie Oliverin lämpimässä avokado-porkkana salaatissa (olen tehnyt tätä monta kertaa parin viime vuoden aikana: www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/roast-carrot-and-avocado-salad-with-orange-and-lemon-dressing/), aamupalalla paahdetun leivän päällä haarukalla mössättynä ja sitruunamehuun, suolaan, pippuriin ja oliiviöljyyn sekoitettuna (päälle paistettu kananmuna ja esim. Espelette pippuria), guacamolena chili con carnen päällä tai tortillojen täytteenä jne. Ja juuri niin kuin Ruusa sanoi, raaka tai ylikypsä avokado on kamalaa! Kypsän oppii tunnistamaan ajan kanssa, mutta aina välillä mukaan mahtuu huonoja kappaleita.

Ja edelleen, fetaa voi kyllä syödä, esim. http://yle.fi/uutiset/3-8618305 tai jos pelkää aitoa fetaa, niin sitä Valion salaattijuustoa sitten (joka ei siis ole fetaa). Itse olen syönyt koko raskauden ajan kreikkalaista fetaa ilman kuumennusta ja oma lääkärini sanoi sen olevan täysin turvallista. Fetaa voi myös ilman muuta grillata tai paistaa, mutta silloin se kannattaa paneroida kuten Kreikassa usein tehdään (Saganaki, esim. http://muistasyodavalilla.blogspot.fi/2014/07/saganaki.html). Esimerkki lämpimästä salaatista: http://simply-delicious-food.com/greek-salad-fried-feta-cheese/
 
Muokattu viimeksi:
Guacamole:
2 kypsää avokaadoa
1/2 punasipuli
1/2 lime
Suolaa

Joukkoon halutessa tomaatin kuutioita ilman sisuksia. Suhteet toimivat meillä :)

Mäkin myönnän syöneeni fetaa, jopa ihan kreikkalaista. Käytössä olleet maidot ovat olleet pastöroituja, ja ihan sairaan hyvältä maistunut.

Tekisi mieli talvikurpitsakeittoa, hapankorppua ja chili hummusta. Maustan kurpitsakeiton chilillä ja kanelilla. Tosi vähän kaloreita vaikka laittaisi lopuksi lorauksen kermaa :hungry:
 
Kiva lukea täältä terveellisiä ruokajuttuja :) Itsellä alkuraskaus meni herkutellessa kun raskauspahoinvointiin se tuntui sopivan, mutta nyt olen saanut itseäni niskasta kiinni ja jopa tekeekin mieli enemmän terveellisiä juttuja. Plus että eilen luin raskausdiabeteksesta ja kun itsellä on lievää ylipainoa niin alkoi todella pelottaa sen saaminen, joten sekin lisäsi motivaatiota tähän tervellisempään suuntaan siirtymiseen.

Harmi vaan kuulla, että jollain marjojen syönti oli nostanut nopeasti verensokereita raskausdiabeteksen aikana kun suurin herkkuni on juuri nyt ollut hieman kohmeiset pakastemarjat (kotimaiset siis) paljaaltaan syötynä :wideyed:

Halloumia olen paistanut aina pannulla, jopa kesälläkin välillä vaikka olisi grilli käytössä, kun pannulta eivät pääse putoamaan niinkuin grillin rakosten väleihin :wacky: Kreikassa sai ravintoloissa myös fetaa paistettuna ja siellä se oli leivitetty kevyesti ennen paistamista, ehkä tämä auttaisi siihen että pysyy paremmin koossa. Hyvää oli :happy: Ilemisesti voi myös filotaikinaan kääriä ennen paistamista.
 
Nyt rupes tekee mieli halloumia, guacamolea ja saganakia... Kuola suunnilleen valuu :D mä oon Kreikassa muuten syöny uunifetaa, ei ollu mitenkään leivitetty. Siinä oli jotain tuoretta tomaattikastiketta päällä vaan ja tuli paistoastiassa pöytään. Tosi hyvää!
 
Hyviä vinkkejä! Salaatteja pitää kyllä meidänkin ruveta tekemään useammin! Nam! Joo, mulle myös neuvolantäti sanoi, että feta ei ole kielettyjen listalla. Valion fetaa oonkin syönyt joskus harvoin ihan suoraan purkista. Törmäsin vau.fi:n raskaudenajan resepteihin, niin siellä oli ihan fetasalaatti yhtenä ruokana. Ja raejuusto ei kyllä oo kiellettyjen listalla! Mutta siitäkin suosin valiota. Joo, meni osittain kielettyjen ruokien otsikon alle, antakaa anteeks. :nailbiting:

Ite kans taiteilen terveellisten ja epäterveellisten ruokien kanssa. Yks mihin oon tykästynyt, on mifu! Nam! Tomaattikastike, punasipuli, paprika ja mifu pannulle. Lisäksi täysjyväpasta/riisi. Sit toinen ruoka joka on terveellistä ja hyvää. Jauheliha ja kasviksia (esim. paprika, kesäkurpitsa, tomaatti) pannulla ja lisäksi pastaa. Sopivassa suhteessa hiilarit ja proteiinit. Hedelmiä pitäis syödä enempi. Pähkinät on kans ruokavaliossa melkeen päivittäin! Vielä kun sais karsittua liiat herkut, niin ois jees. :happy:
 
Tämä on kyllä kiva aihe, kun saa motivaatiota eri ruokien laittoon. Tosin me ollaan muuton takia anopilla evakossa, joka suurimmaksi osaksi laittaa ruoat :P Mulla kans tekee kovasti mieli erilaisia salaatteja, mikä on kyllä tosi hyvä kun alkuraskaudessa halutti lähinnä vaan herkkuja ja pikaruokaa! Mulla olikin nyt jopa paino pudonnut viime lääkärinkäynniltä, vaikka olen ihan normipainoinen. Mut se taisikin siinä alussa pompata heti pari kiloa niiden herkkujen takia... :D Tänne on tullut paljon eri salaattien ohjeita, mut mulla ois yks terveellinen salaatinkastikkeen ohje. Me tehdään se aina joka salaattiin ja se on ranskassa tosi yleinen (anoppi ranskalainen).

Teen ite summanmutikassa joten määrät on vähän niin ja näin oman maun mukaan:
3 rkl oliiviöljyä
3 rkl valkoviinietikkaa
1 tl Dijon sinappia
Suolaa ja pippuria
Öljyn ja etikan suhdetta voi hyvin muuttaa sen mukaan tykkääkö laimeammasta tai väkevämmästä.

Me tykätään perusaineksien lisäksi myös käyttää avocadoa, pähkinöitä ja auringonkukansiemeniä, pekonia, artisokkaa jne.
 
^ Ei tule useinkaan tehtyä salaatille kastiketta. Mutta tuo Dijon sinapilla tehty vois olla hyvää...
Olen aika vasta tutustunu Dijon sinappiin ja missään makkaran päällä en välitä mutta ruokiin (esim joku pippurikastike) tuo kyllä ehdottomasti herkullisen maun! Että enää en ihmettele että monessa reseptissä mainitaan nimenomaan Dijon. :)
 
Voi kun alkais maistumaan :sorry: ennen raskautta join joka aterialla maitoa ja nyt se maistuu vaan pahalta :hungover: välillä maistan, että josko nyt, kun on muutkin alkaneet maistua, mutta ei
 
Voih! Ei oo kivaa kun ei maito maistu :sad001 jos on täys olo mutta tietää että pitäisi syödä niin oon sekoittanut maitoa ja 100% heraproteiinia sekä vähän suklaajauhetta ja saanut siitä maittavan välipalan. Maito on ihan ehdoton ja saan pienet kilarit jos on jääkaapista loppu.

Nyt on aamiaisherkkuna ollut rahka ja sulatuksessa lämmitetyt suomalaiset mustikat ja vähän hunajaa. Huomaan himoitsevani proteiinia ja marjoja :)
 
Takaisin
Top