Raskausajan (terveellinen) ruokavalio

Porkkana on ollut kiva naposteltava, dipin kera tai ilman.

Hyviä vinkkejä tullut salaatteihin, pitänee poimia talteen :) Kesällä tykkään käyttää tuoreita mansikkaa salaatissa, nams! Ja hyvällä raviolilla saa todella maittavan salaatin, muistui juuri mieleen oma versio parin vuoden takaa pestoineen ja kirsikkatomaatteineen!

Mun vakio välipala on ollut pastasalaatti, todella perus ja semi ravitseva ja pysyy hyvänä tupperissa useamman päivän. Tulee:
- proteiinipastaa
- kirsikkatomaatit paloiteltuna
- cocktail kurkut paloiteltuna
- juusto kuutiot (nyt käyttänyt goudaa)
- punasipulia pieneksi silpottuna

Tuohon voi lisätä vaikka mitä lihaa ja uunilohikin sopii todella hyvin palasina. Itse tykkään pitää vegenä.

Nyt on maistunut kiinankaali ja ananasmurska salaattina. Välillä kiireellä lämmittänyt kokkikartanon kinkkukiusausta paistinpannulla kuumaksi ja syönyt ison salaattikasan kanssa. On maistunut tosi hyvin, varsinkin lenkin jälkeen :p
 
Oi tulipas hyviä vinkkejä salaatteihin, kiitos! :gen014
Miten olinkaan unohtanut halloumin, ja tuota fetaa uunissa täytyy kokeilla! Mitenköhän tuon tonnikalan kanssa, jostain luin että ei kovin paljoa kannattaisi syödä? (kerää elohopeaa tai jotain.?) Olen rajoittanut sen max yksi tonnikalaruoka viikossa.
 
En tuolta vältettävistä kyllä löytänyt, mut itsekin muistelen et tölkkivalmisteita tulisi välttää..?
 
Minä olen syönyt huoletta muun muassa fetaa, buffalo mozzarellaa, ricottaa ja mascarponea, mutta jokainen toimii tietysti niin kuin itse parhaaksi näkee. Suomessa on kuitenkin maailman tiukimmat rajoitukset, jotka ovat kuitenkin todella epäselvät ja ristiriitaiset. Neuvolastakin yhdelle neuvotaan yhtä ja toiselle toista.

Tonnikalaa ei ole edes kielletty Suomessa. Netistä löytyi tällainen kätilö/terveydenhoitajan vastaus: "Mitään virallista suositusta tonnikalan välttämiseksi ei Suomessa ole. Missään nimessä yhdestä purkillisesta ei voi saada niin paljon elohopeaa, että se sikiötä vaurioittaisi. Silloin tällöin käytettynä tonnikala on turvallista käyttää."

Me tykätään tehdä muutenkin ruokaisampia salaatteja, joista saa myös hyvin kuitua (jee!). Salaattiin voi laittaa esim. uunissa paahdettuja kasviksia, tuoreita yrttejä, (fetaa), rucolaa ja couscousia/bulguria/freekehiä/kikherneitä plus hyvää kastiketta.

Jos englanninkieli sujuu, voi googlata vaikka Yotam Ottolengin reseptejä, joissa on paljon kasvisruokia ja terveellisiä, mutta herkullisia eikä lainkaan tylsiä vaihtoehtoja :)
 
Tein eilen illalla töihin aamupalaksi itselleni smootien, johon laitoin luonnon jugurttia, rahkaa, ananasta, mangoa ja banaania sekä 1 dl vehnäleseitä. Ja vihdoin ja viimein vatsa on toiminut normaalisti, nuo vehnäleseet taitaa siirtyä jokapäiväiseen ruokavalioon
 
Mä oon kans syönyt nyt viime viikot paljon terveellisemmin kuin alussa ja tuntuu että turvotus on laskenut, ihanaa! Asiaa auttaa myös se, että heti kun syön jotain suolaista ja rasvaista (esim eineksiä, pitsaa) alkaa närästää hulluna. Joten nepä on sitten jääneet ihan itsestään. Tällä viikolla oon syönyt nuudelikulhoja, joissa riisinuudeleita, hulluna erilaisia vihanneksia ja jotain proteiinia kuten tofua ja hyvä kastike esim avokadosta, limestä ja soijakastikkeesta. Salmiakkihimojen kanssa kamppailen edelleen päivittäin, tuntuu valtavan pitkältä tää jäljelläolevat 6kk. Ja jos ottaa yhden tai kaks, tulee vaan pahempi mieli oikeastaan!
 
Ihania banaanilettuja! Kiitos ohjeesta!

Heipsans! Ajattelin luoda ketjun jolla promota raskausajan terveellistä ruokavaliota. Hyvin on jo käyty läpi kaikki kielletyt ruoat sekä mieliteot, mutta nyt kun olo helpottaa monella ja toivottavasti pian kaikilla niin olisi kiva jakaa vinkkejä ja inspiraatiota terveellisestä raskausajan ruoasta. Tänne voisi kans tulla ylpeilemään omista hyvistä päivistä tai surkuttelemaan jos ei päivä mennyt ihan putkeen :)

Itse huomaan kallistuvani välipaloissa vielä aika paljon hedelmäsokerin puolelle, jossa onneksi paljon hyviä ravinneaineita mutta päivän aikana ehkä liikaakin sokeria...

Lempi välipalani juuri nyt on banaaniletut jota maustan kanelilla:
2 kananmunaa + 1 banaani + kanelia mausteeksi
Sauvasekoittimella sileäksi ja paista joko useita pieniä tai yhden ison
Päälle pilkottua nektariini ja vadelmia, välillä pikkuloraus vaahterasiirappia. Päälle voi laittaa melkein mitä tahansa :p

Mitä terveellistä sinulle maistuu juuri nyt? :dance011
 
Eikös se vähän riipu miten valmistettu? Itse en ole katkarapusalaattia tai katkarapuleipiä syönyt jos pakasteravuista... kun kaikki pakasteethan ois kuumennettava. Mutta esim pizzassa olen syönyt. Jos ravut juuri keitetty niin sitten kai saa syödä...
 
Ei riipu Roosa. Enemmänkin siitä, että millaisia rapuja ostaa (tuoreita raakoja, pakastettuja raakoja, pakastettuja kypsennettyjä, säilöttyjä kypsennettyjä...) Raa'at tietenkin kypsennetään, mutta kypsiä ei tarvitse kuumentaa. Pakasteiden sulatus riittää. Minä syön purkista myös jokiravunpyrstöjä, joista voi tehdä esim. Skagenin tai uuniperunan täytettä tms. Ja en tosiaan kuumenna tai kypsennä kaikkia pakasteita, esim. pakasteherneitä tai mustikoita! :)

Tässä esim. brittien virallisen terveysviranomaisen ohjeet: Always eat cooked, rather than raw, shellfish – including mussels, lobster, crab, prawns, scallops and clams – when you're pregnant, as they can contain harmful bacteria and viruses that can cause food poisoning. Cold pre-cooked prawns are fine.
 
Muokattu viimeksi:
Ei riipu Roosa. Enemmänkin siitä, että millaisia rapuja ostaa (tuoreita raakoja, pakastettuja raakoja, pakastettuja kypsennettyjä, säilöttyjä kypsennettyjä...) Raa'at tietenkin kypsennetään, mutta kypsiä ei tarvitse kuumentaa. Pakasteiden sulatus riittää. Minä syön purkista myös jokiravunpyrstöjä, joista voi tehdä esim. Skagenin tai uuniperunan täytettä tms. Ja en tosiaan kuumenna tai kypsennä kaikkia pakasteita, esim. pakasteherneitä tai mustikoita! :)

Tässä esim. brittien virallisen terveysviranomaisen ohjeet: Always eat cooked, rather than raw, shellfish – including mussels, lobster, crab, prawns, scallops and clams – when you're pregnant, as they can contain harmful bacteria and viruses that can cause food poisoning. Cold pre-cooked prawns are fine.

Aika jännä.... Kiva jos niitä voi syödä! Niin pakastevihanneksia ja valmisruokia lähinnä taitaa koskea tuo kuumennus ohje! Mustikoita en mäkään kuumenna! :D En tosin ole uskaltanut mitään valmis smoothie-hedelmiä tms ostaa, enkä ulkomaisia marjoja...ehkä olen turhankin tarkka tässä.
Eihän tuossa brittien ohjeessakaan tosin mainita saako PAKASTETTUJA rapuja syödä... Toki keitetty ja jäähdytetty on ok. Eli yhä mua ne pakasteravut vähän epäilyttäis... jotenkin niin herkkä tuote kumminkin kaikin tavoin pilasntumaan.
 
Niin ja tuo brittien suositus ei näy sun tekstissä! Näkyi vasta kun lainasin sun kirjoitusta!
 
Minulla kyllä näkyy Roosa, hmmm... mistäköhän johtuu. No ei mitään, sinun lainauksen kautta näkyy ainakin :) Tässä vielä lisäohjeistusta, jossa mainitaan erikseen, että pakastetut kypsät (katka)ravut ovat OK (nehän muuten kutistuukin ja menee ihan kumimaisiksi ja koviksi, jos niitä alkaa kypsänä keittämään, paistamaan tai muuten kuumentamaan muutoin kuin kuuman kastikkeen joukkoon viimeisenä lisäämällä):
"Crab sticks, frozen cooked prawns, and all types of fish (apart form swordfish, mercury and marlin which are high in mercury) are all fine." Suomessa vältettävien kalojen listalla on lähinnä hauki, mutta ei siinäkään niin paljoa elohopeaa ja muita ympäristömyrkkyjä ole, että yksi kerta olisi automaattisesta katastrofi.

Enkä minäkään ulkomaisia pakastemarjoja mielellään söisi kuumentamatta, olin raskaana tai en. Ja jos (katka)rapuja on jossain valmisruuassa, niin olisin kyllä tarkkana siitä, että niitä on säilytetty oikein, eli koko ajan riittävän kylmässä. Kesällä tämä on toki isompi ongelma ja noissa ruuissa on sitten usein muutakin pilaantuvaa (majoneesi, maitotaloustuotteet ym.) ja tosiaan olisin tarkkana myös ilman raskaana olemista.
 
Muokattu viimeksi:
Pehmeistä juustoista NHS, eli tuo brittiviranomainen sanoo muuten niin, että pastöroidusta maidosta tehdyt pehmeät juustot ovat kaikki ok. Raejuusto, mozzarella, feta ym.

Brie-juusto, gorgonzola ym. ovat OK kuumina.
 
Minulla kyllä näkyy Roosa, hmmm... mistäköhän johtuu. No ei mitään, sinun lainauksen kautta näkyy ainakin :) Tässä vielä lisäohjeistusta, jossa mainitaan erikseen, että pakastetut kypsät (katka)ravut ovat OK (nehän muuten kutistuukin ja menee ihan kumimaisiksi ja koviksi, jos niitä alkaa kypsänä keittämään, paistamaan tai muuten kuumentamaan muutoin kuin kuuman kastikkeen joukkoon viimeisenä lisäämällä):
"Crab sticks, frozen cooked prawns, and all types of fish (apart form swordfish, mercury and marlin which are high in mercury) are all fine." Suomessa vältettävien kalojen listalla on lähinnä hauki, mutta ei siinäkään niin paljoa elohopeaa ja muita ympäristömyrkkyjä ole, että yksi kerta olisi automaattisesta katastrofi.

Enkä minäkään ulkomaisia pakastemarjoja mielellään söisi kuumentamatta, olin raskaana tai en. Ja jos (katka)rapuja on jossain valmisruuassa, niin olisin kyllä tarkkana siitä, että niitä on säilytetty oikein, eli koko ajan riittävän kylmässä. Kesällä tämä on toki isompi ongelma ja noissa ruuissa on sitten usein muutakin pilaantuvaa (majoneesi, maitotaloustuotteet ym.) ja tosiaan olisin tarkkana myös ilman raskaana olemista.

Nyt muuten se suositus näkyy sun aiemmassakin viestissä mullekin :) On kivan tarkat nuo brittien ohjeet ravuista! Suomessa on yllättävän epätarkat suositukset joissain asioissa :shifty: Tosin ehkä Suomessa vaan ei mainita rapuja koska ovat ok:rolleyes:

Mutta siis esim suomalaisille ei neuvota että pakastettuna mertwursti ois ok syödä!
 
Takaisin
Top