Raskausajan (terveellinen) ruokavalio

Eloinen.

Asioista perillä oleva
Elomammat 2017
Heipsans! Ajattelin luoda ketjun jolla promota raskausajan terveellistä ruokavaliota. Hyvin on jo käyty läpi kaikki kielletyt ruoat sekä mieliteot, mutta nyt kun olo helpottaa monella ja toivottavasti pian kaikilla niin olisi kiva jakaa vinkkejä ja inspiraatiota terveellisestä raskausajan ruoasta. Tänne voisi kans tulla ylpeilemään omista hyvistä päivistä tai surkuttelemaan jos ei päivä mennyt ihan putkeen :)

Itse huomaan kallistuvani välipaloissa vielä aika paljon hedelmäsokerin puolelle, jossa onneksi paljon hyviä ravinneaineita mutta päivän aikana ehkä liikaakin sokeria...

Lempi välipalani juuri nyt on banaaniletut jota maustan kanelilla:
2 kananmunaa + 1 banaani + kanelia mausteeksi
Sauvasekoittimella sileäksi ja paista joko useita pieniä tai yhden ison
Päälle pilkottua nektariini ja vadelmia, välillä pikkuloraus vaahterasiirappia. Päälle voi laittaa melkein mitä tahansa :p

Mitä terveellistä sinulle maistuu juuri nyt? :dance011
 
Hyvä aihe muiden ruokaketjujen vastapainoksi :joyful:

Mulle maistuu terveellisistä ruuista Caesar-salaatin(onkohan se edes terveellistä??) lisäksi avokadot! Niistä saa hyviä rasvahappoja sekä masuvauvalle, imetettävälle esikoiselle ja toki omaksi terveydeksi ja omaa ihoakin kosteuttamaan. Ruisleivän päällä maistuvat hyvin, salaateissa, minkä vaan ruuan lisukkeena nostamassa ravintoarvoa... smoothiessa (jos jaksais tehdä), ja esikoiselle uppoaa sormiruokana niin yhdessä syödään niitä :)
Kirsikkatomaatit ovat helppoa naposteltavaa ja ihanan makeankirpsakoita:hungry: Samoin omasta pakkasesta jäisiä marjoja...

Myös paljon vihreää ja valkoista teetä on tullut juotua :) kun kahvi maistuu enää aamuisin.
 
Oon itekin tykästynyt jälleen avokaadoon, se on mukavan mieto maku!

Eilen tein ison salaatin soijamarinoidusta lohesta, ohrasta, kurkusta, avokaadosta, porkkananauhoista, pinaatista ja suolapähkinöistä. Tullut kalaa syötyä sen verran huonosti että oli ihan iloinen fiilis kun tuli terveellisiä rasvahappoja :)

Avokaado sopii ihanasti smoothieen. Ite käyttänyt 100% kylmäpuristettua kookosöljyä smoothiessa lisääkseni sinne hyviä rasvahappoja :)

Unelmoin kesäparvekkeesta ja tuoreista yrteistä, kuten minttu, sitruunamelissa ja korianteri :) niitä myös ihana laittaa smoothieen
 
Mä tykkään syödä erilaisia salaatteja. Oon vaan välillä vähän liian laiska ja käyn jostain kahvilasta hakemassa salaatit koko perheelle ennemmin kuin tekisin kotona. Pitäis taas kunnostautua et alkais tekemään itse sekun ei vaikeeta oo.
Erilaiset marja/maustamaton rahka smoothiet on myös mun mieleen. Ihan paras tapa aloittaa aamu! Herkästi tulee vaan vedettyä joku leipä juustolla kun aamulla kiire eikä kerkeä väsätä muuta :/
 
On ihan hirveetä kun tekee mieli vain kaikkea epäterveellistä. Edellisessä raskaudessa oli radi ja se loppuraskaus oli ihan hirveetä kellon kanssa syömistä ja hiilareitten laskemista. Jotenkin tässä nyt valmistautuu sitten taas siihen, kun epäilen että taas on, ekassa rasituksessa pitäisi käydä parin viikon sisällä. Jotenkin on yrittänyt sitten jopa nauttia edes siitä kauraleivästä ym. mitä ei voi syödä juurikaan jos radi, ettei sokerit nouse. Samoin pitää varmaan ruveta tekemään taas enemmän smoothieita, koska marjatkin nosti sokerit ihan pilviin, joten nekin sai unohtaa silloin viimeksi :/ Samoin puurot aamulla ei käynyt.
Mutta nyt tämän ketjun innostama tekemään smoothieita ja syömään vielä enemmän hedelmiä, kun vielä voi :)
 
Onko muut kokeilleet laittaa smootheihin esim pinaattia tai tammenlehtisalaattia? Muuttaa makua ihan pikkasen mutta saa loistavasti lisättyä terveellistä ei sokerista sisältöä :) kesäsin ollaan välillä laitettu omia kasvatettuja chilejä myös lisäpotkun saamiseksi, helteillä kiva!
 
Itse tykkään lisätä smoothien joukkoon lehtikaalia, varsinkin kun labroissa oli liian matalat rauta-arvot :happy::happy: Mieluusti kanssa itse kuulen vinkkejä terveellisistä ja mieluiten helpoista ruoista. Tuntuu niin ylitsepääsemättömältä tehdä mitään mikä vaatii kovasti aikaa ja vaivaa...
 
Salaatit on kyllä pop! Ja hedelmät, minulla vähän sama homma että meinaa tulla sitä hedelmäsokeria varmaan liikaa päivittäin. Mutta mitä mehukkaampi hedelmä, sitä parempi. Voisin syödä muutenkin herkkuani vesimelonia päivät pitkät, jos olisi mahdollisuus.
Kylmä maito on myös ihan ykköstä! Olenkin vaihtanut alkuraskauden evästykset työpaikkaruokalaan, sillä siellä saa aina jotain salaattia (olkoonkin se joskus kaaliraastetta ja kurpitsaa niinkuin tänään) ja automaatista todella kylmää maitoa.

Risottoriisi lisäkeriisinä maistui muuten viikonloppuna jostain syystä mielettömän hyvältä. Olisin voinut jättää miehen tekemät nyhtöpossut sikseen ja syödä pelkkää riisiä. Vaikka en mie nyt tiedä, oliko tämä mitenkään terveellinen juttu :confused: :D
 
Täällä myös tekee kovasti mieli salaattia ja muutenkin kaikkia ruokia, joissa on paljon kasviksia!
 
Mulla on käyny mielitekojen suhteen hyvä tuuri, sillä lähes kaikki ruuat mitä haluan syödä on terveellisiä. Lemppareita on tällä hetkellä kasvissosekeitot, jotka onkin superhelppoja tehäkkin+päälle raejuustoa.

Toinen mitkä maistuu erityisen hyvältä on puurot, syönki nyt joka aamu kaurapuuroa/moniviljapuuroa ja marjoja. Iltapalaksi helppoja onki smoothiet, joita moni onki kehunu. Oma lempparicombo on rahkaa ja maustamatonta jugua sekä mustikoita+ananasta. Toinen hyvä on sama jugurahka-pohja, mutta mansikka+banaani lisäksi :)


Oon olettanut, että raskaudenaikana tykkää samankaltaisesta ruoista kuin normaalistikin, sillä syön yleensäottaen arkena terveellisesti ja viikonloppusin sitte herkuttelen esim. jäätelöllä. Ja tää linja näyttää pysyneen nytkin, toki välillä tekee viikollakin mieli suklaata, mutta en silti syö sitä ja mieliteko meneeki ohi ilman mitään herkkuja :)

Onko muilla mennyt niin, että on aiemmin syönyt terveellisesti ja nyt yhtäkkiä ruokavalio ois kääntyny päälaelleen?
 
Mulla on ollu tosi epäterveellisiä ruuat mitä on pystyny pahoinvoinnilta syömään. Poikkeuksena hedelmät. Nyt kun oahoinvointi on vähäsen helpottanut, pystyn syömään myös kurkkua ja smoothieta! :) ite teen aika saman joka päivä, turkkilaista jogurttia, mansikkaa, mustikkaa ja kurpitsansiemeniä. Tänään laitoin vähän tyrnimarjojakin :) odotan ihan hirveesti sitä, et pystyy tekemään taas terveellistä ruokaa ajan kanssa oksentamatta :D
 
Mä oon itse pitänyt maitotaloustuotteet pois smoothiestani, tykkään laittaa lorauksen mehua ja sit kylmää vettä.

Hyvä välipala on ollut maustamaton jogurtti ja aurinkokukansiemeniä, pikku loraus omenahilloa oon laittanut myös. Sen voisi korvata esim kiivin paloilla.

Mä huomaan ite että ruokailuni ovat olleet viime aikoina selvästi hiilaripitoisempia kuin aikaisemmin. Ennen raskautta olin todella pirteä ja jaksoin urheilla kun hiilarit pysyivät jossain sadan gramman hujakoilla. Mutta nyt kaipaan ihan selvästi hiilihydraattipitoisempia ruokia. Pasta ja peruna ovat ilmestyneet lautaselle kun aikaisemmin korvasin kasviksillä. Mielellään jatkan pienemmin hiilarein sit raskauden jälkeen jos imetys sen sallii :)

Hedelmistä puhenollen niin olen ihan hulluna nektariineihin ja kiiveihin... Voi kun kaaliraaste maistuisi välipalana yhtä hyvältä! :wink
 
Mä aloin eilen kesken kauppareissua googlettamaan tuota siemenasiaa ja en oikein päässyt mihinkään lopputulokseen... Eviran suosituksien mukaan öljykasvien siemenillä (esim pellava ja auringonkukka) on luontainen ominaisuus kerätä siemeniinsä maaperän raskasmetalleja. Neuvolassa muistelen olleen puhetta vain, että pellavansiemeniä olisi syytä suuressa määrin välttää... Onko joku perehtynyt tähän siemenasiaan tarkemmin?
 
Muistelen vaan, että tosiaan pellavansiemeniä tulisi välttää juuri noiden raskasmetallien vuoksi..

Söin ennen raskautta tosi säännöllisesti ja terveellisesti ja nyt vaan valmisruokaa tai ei mitään terveellistä ainakaan.

Mut retiisit :hungry:
 
Tämä on hyvä ketju. Jos vaikka saisi jotain hyviä mielitekoja tarttumaan, eikä vain niitä herkkuja.

Itse en syö mitenkään yltiöterveellisesti ja välillä menee pikaruokaakin, mutta ruokavalio on silti pääsääntöisesti vähäsuolaista ja vähärasvaista ihan oman makumieltymysten vuoksi. Toki välillä yrittää valita terveellisempää ruokaa ihan tarkoituksellisesti, mutta en halua olla ruoan suhteen nipo.

Raskauden myötä ruokavaliosta on jäänyt herkut vähiin. Ei vain ole tehnyt mieli. Tietoisesti olen tehnyt pieniä muutoksia. Esimerkiksi monen mainitsema smoothie on palannut taas tauon jälkeen aamupalaksi. Ateriarytmi on säännöllisempi ja terveellisiä välipaloja olen lisännyt. Ateriakoko on pienentynyt selvästi. Ei vain pysty syömään paljoa kerralla. Siksi välipalat on tärkeitä. Tässä muutama vinkki minun ruokavaliosta:
  • Smoothie: 1/2 avokado, 1/2 banaani, kiivi, bonnie omena- ja persikkasosetta, maustamatonta jogurttia
  • Smoothie: 1/2 avokado, 1/2 banaani, mustikoita, bonnie omenasosetta ja maustamatonta jogurttia
  • Välipaloina pähkinöitä ja manteleita, porkkanatikut, maustamaton jogurtti ja bonnie sosetta tai marjoja, ruislastuja /-nachoja
  • Mansikoita, talkkunajauhoja ja rasvatonta maitoa (mun herkkuvälipala)
Neuvolassa ja ultassa molemmissa suositeltiin välipaloiksi juuri manteleita, porkkanaa ja näkkäriä. Niillä voisi kuulema huonoa oloa estää. Näkkärin vaihdoin Vaasan ruisnachoihin. Niitä on helpompi heittää kiireessä muutama suuhun. Niiden tarkoitus on pitää vatsan sisältöä kiinteämpänä, jolloin ei niin helposti okseta.

Monen mainitsemat salaatit on hyviä. Ne on mukavan kevyitä ja raikkaita. Yleensä salaatti on jonkinlainen kanasalaatti. Käytetään yleensä maustamattomia kanafileitä, kun ovat vähärasvaisia, ja voi maustaa oman maun mukaan. Kanafileitä käytetään paljon. Milloin mitenkin. Kasvisten ja perunan/pastan/riisin kanssa. Välillä pyöräytetään ne pekonin sisään, jottei ihan niin terveellistä aina olis.

Pekoni ei nyt ole terveellistä, mutta käytetään sitä silti jonkin verran. Esimerkiksi muruna salaatin seassa on aika hyvää. Joskus keitetään salaatin sekaan ravioleita. Salaatteihin saa vaihtelua, tottakai vaihtelemalla itse salaattia/kaalia, mutta myös lisäämällä hedelmiä. Luumut, päärynät, avokadot, persikat ja kiivit on ainakin testattu ja sopii hyvin. Vaihdellen lisäks siemeniä ja pähkinöitä. Myös yrtit tuo vaihtelua. Aikasemmin käytettiin paljon myös juustoja salaateissa, mutta nyt juustoja on joutunut aika runsaasti karsimaan.

Joskus syödään ruokana dippikasviksia. Ne on monesti ihan riittävä ruoka kun tekee vaikka lihapullia tai kanasuikaleita kasvisten lisäksi.

Siinä muutama esimerkki, jotka ei ole epäterveellisemmästä päästä.
 
Mango:hungry:!!!

Tänään tehdään lohta uunissa, ehkä päälle mustapippuri tuotejuustoa tai vaan merisuolaa+tilliä. Lisukkeena salaatti jossa ainakin salaattia, avokadoa, tummia rypäleitä ja parmesaani rouhetta hieman. Pottuja ei tarvii kun lohi on muutenkin täyttävää ja pääsee kokkaamisesta helpommalla :)

Loppu lohi (kun ostin kokonaisen) pieniksi paloiksi ja ehkä pakkaseen ja roippeistä aattelin tehdä liemen (en ole ennen tehnyt, mutta tulisi rasvat ja maku talteen!) niin senkin vois pakastaa ja tehdä vaikka ensi viikolla sitten soppaa! Se on ihan parasta:hungry: Terveellistä (tosin kermaa laitan myös), lämmittävää, hyvää ja riittää pariksikin päivää!

Ihana lukea terveellisiä vinkkejä!
 
Tekis hirveästi mieli erilaisia salaatteja, mutta en keksi minkälaista tekisi. En syö muuta lihaa kuin satunnaisesti kalaa.. Aiemmin tehtiin paljon salaatteja joissa sitten proteiinina joko mozzarellaa, fetaa, homejuustoa, joskus harvoin graavikalaa. Mutta nyt kaikki nuo juustot ja kala on pannassa. :smiley-angry017 Jotain ruokaisia uusia salaatteja pitäisi kehitellä. Nyt vedän ruoan kanssa vaan kurkkua ja tomaattia, hirvee kasvisvaje mutkun ei ole mielikuvitusta. :arghh:
 
Tekis hirveästi mieli erilaisia salaatteja, mutta en keksi minkälaista tekisi. En syö muuta lihaa kuin satunnaisesti kalaa.. Aiemmin tehtiin paljon salaatteja joissa sitten proteiinina joko mozzarellaa, fetaa, homejuustoa, joskus harvoin graavikalaa. Mutta nyt kaikki nuo juustot ja kala on pannassa. :smiley-angry017 Jotain ruokaisia uusia salaatteja pitäisi kehitellä. Nyt vedän ruoan kanssa vaan kurkkua ja tomaattia, hirvee kasvisvaje mutkun ei ole mielikuvitusta. :arghh:

Uunilohi? Parmesaania itse oon uskaltanu syödä kun on kova juusto, vaikken pastöroinnista ole varma, halloumi-juusto on tosi hyvää ja se käytetään kumminki pannulla niin voi syödä, Avokado myös tuo ihanasti ruokaisuutta salaattiin, miksei vähän maun vuoksi ihan perus kermajuustoa tai vaikka savujuustoa, pannulla mausteiden kanssa paahdetut (esim.säilyke-)kikherneet, jotku sanonu uskaltaneensa Valion raejuustoa syödä.
Fetaakin vois sillain syödä että tekee osittain lämpimän salaatin eli juureksia porkkanaa tms pellille uuniin ja lopussa lisäksi fetaa (vain sen aikaa pitää että kuumenee, muttei anna palaa päältä) ja sekoittaa sitten vaikka rucolaa tms tuoretta joukkoon. (Lämpimistä salaateista varmasti löytyy hyviä reseptejä netistä, mutta muuttaa vaan sen verran että fetaakin kuumentaa), siemensekoitukset ja esim Cashew-pähkinät on ihania!
 
Mä oon syöny vuohenjuustoa vaikka millä mitalla ja fetaa myös. Neuvolatäti nimenomaan ehdotti niitä salaatteihin. Kun vain tarkistaa, että on pastöroituja.... taidan olla vähän liian lepsu näissä ruoka-asioissa :wideyed::wideyed: Mut salaatit on kyl tosi hyviä jos ja kun laittaa jotain ruokaisempaa mukaan ettei pelkkää salaattia, kurkkua ja tomaattia. Ja niitä hedelmiä kans tuomaan raikkautta.
 
Jos ei lihaa syö, niin minulle tulisi mieleen laittaa salattiin juustoista raejuustoa tai kermajuustoa raasteena tai paloteltuna. Valion raejuusto on melko turvallinen juusto, koska kuumennetaan valmistuksen aikana useasti eikä Valion linjastoilla ole listeriaa ollut vuosiin. Tai lämmitettynä halloumia, fetaa, vuohenmaitojuustoa...

Miten olisi tonnikala ja kananmuna? Niistä saa ainakin hyvän ja ruokaisan salaatin. Jos kananmunaa käytät, kannattaa kokeilla myös munakas-salaattia. Teet ensin munakkaan ja pilkot salaatin joukkoon. Voi olla kylmänäkin.

Pasta on toki aina täyttävä vaihtoehto salaatteihin. Menee myös kylmänä. Tosin ei ole mikään proteiinilisä salaattiin.

Avokado ja pähkinät jo mainittiinkin.

Salaatithan on siitä hyviä, vähän niin kuin pyttipannu, sinne voi laittaa ihan mitä vaan, mitä kaapista löytyy. Pyttipannusta tulikin mieleen perunasaalaatti. Ei siis mitään majoneesi juttuja vaan kylmiä keitettyjä perunoita paloiteltuna, salaattia, tomaattia, ruohosipulia... kastikkeeksi vähän öljyä. Jos sitä raejuustoa uskallat syödä, menis varmaan hyvin joukkoon mukaan..
 
Takaisin
Top