Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei mekään käytetty aurinkovoidetta kuin kerran kun otettiin vauva altaaseen kastautumaan niin laitettiin kasvoihin ja käsiin aurinkovoidetta. Muuten oli vaunujen kuomun ja päivävarjon suojassa. Mutta 1v kun liikkuu jo niin paljon ei välttis viihdy vaunuissa yhtä hyvin niin sillon täytyy miettiä mitkä kohdat ihosta voi saada aurinkoa.

Ootko Tähti maistattanut jo vettä poitsulle? Kuumassa on annettava jatkuvasti juomista pienelle, joten pullo vettäkin on hyvä antaa välillä. Ja tuli mieleen et pullotermos kannattaa ottaa mukaan jos tekee pitkiä reissuja hotellilta. Siinä pysyy juoma viileänä tai lämpimänä tarpeen mukaan.
Hitsi täs tulee itellekin matkakuume ja mietin mitä kaikkea meillekin pitäs ostaa :smiley-bounce022

Mä ostin mannasuurimoita puurontekoa varten. Mutta käytänkö siihen mitä maitoa? Voiko sen keittää korvikkeeseen, vai ostanko normimaitoa? Mulla ei normimaitoa oo, kun en ite juo.

Mä ostin mannasuurimoita puurontekoa varten. Mutta käytänkö siihen mitä maitoa? Voiko sen keittää korvikkeeseen, vai ostanko normimaitoa? Mulla ei normimaitoa oo, kun en ite juo.
Siis vauvalle vai? :) Mun mielestä lehmänmaitoa ei sais käyttää. En itse ole keittänyt puuroa korvikkeeseen, mutta munakkaita oon lapsille tehnyt korvikemaidolla. Eli siis pointtini on, että miksei vois käyttää korviketta mannapuuroon. :) uskoisin, että voi yhtä hyvin kun jotkut keittää kaurapuuron korvikkeeseen. Näin jossain ohjeen kookosmaitoon tehdystä riisipuurosta, mutta oisko se sit ollu 8kk lähtien, en oo varma.

Muokattu viimeksi:
Lehmän maito oli suosituksissa vasta 1v eteenpäin. 10kk eteenpäin vähitellen hapanmaitotuotteita. Tosin sillon ku me ollaan oltu pieniä niin lehmänmaitoa on alettu juomaan jo aikaisemmin, et mä oon sitä mieltä, et riippuu lapsen suoliston kehitysasteesta milloin voi antaa mitäkin eikä tuijottaa jotain ikärajaa. Mutta suosittelisin tekemään korvikkeeseen niin kauan kunnes korvike on vaihdettu normimaitoon.
Meillä ei tytölle esim oo käyny ne Valion rahkavälipala tuotteet, jotka on 5+ kk. Ne on ainoot joista on tullu pukluja ja yrjöjä syönnin jälkeen. Nyt en oo kuukauteen kokeillu eli pitäs taas kokeilla joko sopii. Nyt saatiin ekan kerran vähän ihottumaa suupieliin. Tauko menossa ja sitten kokeillaan tuliko tomaatista vai tuoreesta banaanista jota mussutti parina päivänä hedelmäverkon kanssa.

Ootko Tähti maistattanut jo vettä poitsulle? Kuumassa on annettava jatkuvasti juomista pienelle, joten pullo vettäkin on hyvä antaa välillä. Ja tuli mieleen et pullotermos kannattaa ottaa mukaan jos tekee pitkiä reissuja hotellilta. Siinä pysyy juoma viileänä tai lämpimänä tarpeen mukaan.
Hitsi täs tulee itellekin matkakuume ja mietin mitä kaikkea meillekin pitäs ostaa :smiley-bounce022

Eclipse :) Nokkamukista kyllä juo, nyt harjoitellaan vähitellen :) Vesi on tietty vähän tylsän makuista.

Ei kun matkaa valkkaamaan, nyt ehditte mennä, ennenkuin palaat töihin!:wink

Me tultiin seurakunnan vauvakerhosta ja on se jännä, miten poika löytää joka kerta uuden tyttöystävän:joyful::laughing002

Nyt oli käsi kädekkäin 5kk ikäisen tytön kanssa leikkimatolla ja sitten siirtyi kokeileen tytön sukkahousuja, huhh- hahh haa, naurettiin äidin kanssa, että näin aikaisin se kiinnostus naisten sukkahousuihin alkaa:laughing001:laughing001:laughing021

Nyt oli mukana uusi poikakin 7kk, eikä se kiinnostanut yhtään, vaikka yritti leikkiä pojan kanssa...Vain tytöt näyttävät kiinnostavan meidän poikaa:laughing002
:laughing025:laughing025

Onko kelläkään kokemusta lapsen vierastamisesta?:rolleyes:

Meillä poika ei vierasta ikinä yhtään ketään, mutta tänään nähtiin poikkeus, kun siellä Seurakunnan vauvakerhossa, nimittäin toinen vetäjä vaihtui ja poika ei selvästikään tykkää hänestä ja alkaa heti itkeä, kun on tämän henkilön lähellä.

En osaa selittää asiaa, mutta itsekään en välitä tästä henkilöstä, koska hänen tyylinsä on vaan puhua itsestään ja lujalla äänellä korostaa sitä, eikä osaa kuuntella muita, jos esim. sanon jotain...:dead::joyful:

Lisätään vielä, että oon yleensä hiljaa, jos on enemmän ihmisiä, enkä muutoinkaan tykkää olla äänessä tai esittää omia asioita kovaan ääneen..

Last edited by a moderator:
Me tultiin seurakunnan vauvakerhosta ja on se jännä, miten poika löytää joka kerta uuden tyttöystävän:joyful::laughing002

Nyt oli käsi kädekkäin 5kk ikäisen tytön kanssa leikkimatolla ja sitten siirtyi kokeileen tytön sukkahousuja, huhh- hahh haa, naurettiin äidin kanssa, että näin aikaisin se kiinnostus naisten sukkahousuihin alkaa:laughing001:laughing001:laughing021

Nyt oli mukana uusi poikakin 7kk, eikä se kiinnostanut yhtään, vaikka yritti leikkiä pojan kanssa...Vain tytöt näyttävät kiinnostavan meidän poikaa:laughing002
:laughing025:laughing025

Sun poika sentään kiinnostuu pienistä tytöistä mun poika rakastuu aina johonkin toiseen äitiin tai harrastuksen vetäjään.:Heartblue

Sun poika sentään kiinnostuu pienistä tytöistä mun poika rakastuu aina johonkin toiseen äitiin tai harrastuksen vetäjään.:Heartblue

Heheh...jos kiinnostuisi pojista, niin... Onneksi tytöt kiinnostaa :) :grin

Last edited by a moderator:
Lehmän maito oli suosituksissa vasta 1v eteenpäin. 10kk eteenpäin vähitellen hapanmaitotuotteita. Tosin sillon ku me ollaan oltu pieniä niin lehmänmaitoa on alettu juomaan jo aikaisemmin, et mä oon sitä mieltä, et riippuu lapsen suoliston kehitysasteesta milloin voi antaa mitäkin eikä tuijottaa jotain ikärajaa. Mutta suosittelisin tekemään korvikkeeseen niin kauan kunnes korvike on vaihdettu normimaitoon.
Meillä ei tytölle esim oo käyny ne Valion rahkavälipala tuotteet, jotka on 5+ kk. Ne on ainoot joista on tullu pukluja ja yrjöjä syönnin jälkeen. Nyt en oo kuukauteen kokeillu eli pitäs taas kokeilla joko sopii. Nyt saatiin ekan kerran vähän ihottumaa suupieliin. Tauko menossa ja sitten kokeillaan tuliko tomaatista vai tuoreesta banaanista jota mussutti parina päivänä hedelmäverkon kanssa.

Muistatko saako hedelmäverkkoa keittää? Vai riittääks pesu tiskiaineella ja hyvin huuhtoen?

Onko kelläkään kokemusta lapsen vierastamisesta?:rolleyes:

Meillä poika ei vierasta ikinä yhtään ketään, mutta tänään nähtiin poikkeus, kun siellä Seurakunnan vauvakerhossa, nimittäin toinen vetäjä vaihtui ja poika ei selvästikään tykkää hänestä ja alkaa heti itkeä, kun on tämän henkilön lähellä.

En osaa selittää asiaa, mutta itsekään en välitä tästä henkilöstä, koska hänen tyylinsä on vaan puhua itsestään ja lujalla äänellä korostaa sitä, eikä osaa kuuntella muita, jos esim. sanon jotain...:dead::joyful:

Lisätään vielä, että oon yleensä hiljaa, jos on enemmän ihmisiä, enkä muutoinkaan tykkää olla äänessä tai esittää omia asioita kovaan ääneen..

Meillä 6kk vierastaa välillä ja yleensä kohteena joku mies. Ja ne tulee mulle ihan puskista kun pitäs olla hänelle tuttuja ihmisiä.

Täällä toinen yö 6,5kk tytöllä omassa pinnasängyssä. Muutos iso kun nukkunut aina mun vieressä. Pinnasänky on meidän sängyn sivuvaununa kun neidillä ei tässä kaksiossa oo omaa huonetta. Toinen yö menossa niin että herää 0,5-2h välein ja itkee tissi-ikävää. Pinnasänky hänelle ok mutta tissi liian kaukana. Sit oon silitellyt, ottanut syliin ja jollei mikään auta niin antanut tissiä. En raaski kaikkea häneltä heti jättää pois, yösyöttöjä koitan vähentää pidentämällä.välejä. Muutenkin koitan välttää nyt nukuttamasta tissille että rauhottuisi ja nukahtaisi itsekseen. Nyt hikkaa ja höpöttää sängyssään ja klo 3.30. Mä oon ihan zombie ja mies tietty kuorsaa vieressä, ei häntä tyttö hereillä pidä.

Vauvat vierastaa tummatukkaisia enemmän kuin vaaleatukkaisia ihmisiä. Jos Tähti se hoitaja oli tumma, ja jos vielä oli silmälasit, niin saattoi johtua siitä.

Meillä vauva saattaa alkaa parkuu, jos tummatukkainen tulee kylään. Vaaleatukkaisia ei vierasta. Miehistä ja naisista, en oo huomannu eroja.

Sen sijaan mun koira haukkuu miesvieraita muutaman minuutin kauemmin kuin naisia... :)

Ok, eli voi tehdä korvikkeeseen. Siinä purkissa ei lue mtn, et kestääkö keittämistä.

Minkä elukan maitoa korvike muuten sitten on? Mä luulin, et se oli lehmänmaitoa.

Ok, eli voi tehdä korvikkeeseen. Siinä purkissa ei lue mtn, et kestääkö keittämistä.

Minkä elukan maitoa korvike muuten sitten on? Mä luulin, et se oli lehmänmaitoa.

Meillä oli esikoisen 6 kk ryhmäneuvolassa tästä keskustelu. Se jäi mieleen, kun yksi äiti oli keittänyt puurot korvikkeeseen ja neuvola-th rupesi siitä jankuttamaan, että se (korvike?) menee pilalle keittämisestä, vauvan puurot pitää keittää veteen. Ei saatu vastausta, että mitä se tarkoitti "pilalle menemisellä", ei kai se nyt tee puurosta syömäkelvotonta (= vauvalle haitallista?) jos korvikkeen keittää - ehkä jotain vitamiineja häviää tms.

Mun mielestä noi kaupan yleisimmät korvikkeet on tehty lehmänmaidosta. Sinänsä mielenkiintoinen aihe, koska nopeasti googlaamalla joka paikassa puhutaan vaan "maidosta", "maitopohjaisesta" jne. eikä että minkä eläimen maidosta on kyse...

Mannapuuron vois tietty tehdä vaikka omenamehuunkin ainakin pakkauksen ohjeen mukaan?

Juu siis on korvikekin useimmissa tapauksissa lehmän maitoa, mutta on käsitelty niin, että vauvan suolisto pystyy sitä käsittelemään. Voihan korvikkeen lämmittää mikrossakin niin miksei siitä vois keittää puuroakin. Toki vitamiineja hajoaa, mutta se nyt ei maailmaa kaada, kun juo se vauva sitä korviketta muuten päivän mittaan paljon tai saa tissiä. Toiset keittää paksun puuron veteen ja löysentää korvikkeella.

Ensi viikolla tulee ipanalle 3 kk täyteen ja nyt näyttää, että mennään ihon kanssa samaa rataa kuin esikoisella aikanaan: poskiin ja otsaankin on ilmestynyt karheaa, äkäisen punaista ihottumaa.

Tää tuntuu menevän melkein päivälleen samassa aikataulussa kuin esikoisella, koska silloinkin 3 kk neuvolassa mun käskettiin jättää omasta ruokavaliosta suklaa pois ja alkaa tarkkailla, mitkä ruoka-aineet ihottumaa aiheuttaa tai pahentaa. Pidin suklaalakkoa, ei vaikutusta. Sitten aloin pitää ruokapäiväkirjaa ja tarkkailla ihottumaa sen mukaan, eikä löytynyt mitään syy-seuraussuhdetta. Esikoisella ihottuma oli välillä niin pahana, että iho oli kunnolla rikki. Eikä ihottumaa koskaan tullut muualle kuin poskiin ja ehkä vähän otsaan.

Lopulta Pikkujätin lastenlääkäri sanoi, ettei noihin vauvojen ihottumiin löydy useimmiten ikinä syytä, iho vaan paranee jossain vaiheessa. Niinpä mä oon nyt päättänyt, etten stressaa tuosta oman ruokavalion vaikutuksesta ihottumaan, vaan hoidan sitä ihoa Bepanthenilla ja ehkä Sibicortilla, ja seurailen tilannetta. Jos menee tosi pahaksi, niin Pikkujätistä stydimmät voiteet... Esikoisella neuvolalääkäri paheksui Pikkujätin lastenlääkärin määräämää reseptivoidetta, kun se oli sen mielestä liian stydi aine vauvalle. Ainakin se tehosi...

Muistatko saako hedelmäverkkoa keittää? Vai riittääks pesu tiskiaineella ja hyvin huuhtoen?
Mä keitin vaan ostamisen jälkeen. Sen jälkeen oon vaan pessy pesuaineella. Sillon tällön saatan keittää koko tutti ja puruleluarsenaalin niin sillon vois muistaa heittää verkonkin mukaan. Mä tosin oon laiska keittelijä ollu alusta asti. Pöpöt kuuluu jokaisen kroppaan ja turha desifiointi edistää sairastelua on mun mielipide.

Takaisin