Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kivaa Tähti.

Mua kyllä nyt harmittaa. Olin niin henkisesti valmistautunut aloittamaan kerhoilut tänään. Tiedossa on ke klo 10-11.30, mutta paikasta kaksi mielipidettä! Yritin soittaa seurakuntaan, mutta kukaan ei vastaa. Jäi siis menemättä ja nyt ryhdyn pesemään pyykkiä ja pyyhkimään pöytiä. Niin kuin aina. Plääh.

Napu :) Etkö voi vain mennä sinne? En ainakaan soittanut minnekkään, vaan ovesta sisään :)

Meillä on peitto ollut käytössä alusta asti. Tyttö potkii sen pois vasta herätessään. Nyt oon miettiny et missä vaiheessa otetaan käyttöön sellanen lituska vauvatyyny.
Meillä on turva-asioina tulpattu pistorasiat, laitettu olkkarin pöydän kulmiin kumit ja laatikostoihin on vielä asentamatta esteet. Meillä on pikkuroinaa laatikoissa ja ne ei mahdu muualle kämppään niin helpompaa on laittaa esteet laatikoihin kuin yrittää siirtää tavaroita muualle.

Eclipse, en siirrä pois kaikkea, mihin lapsi ei saa koskea. Vain ne,jotka ovat vaarallisia, esimerkiksi veitset ja pesuaineet.

Esikoisella luotettiin kans vaan valvontaan ja kieltämiseen - en juurikaan piilotellut tai suojannut mitään (kaikkein vaarallisimmat toki lukkojen taakse tai korkeammalle). En sitten tiiä pitääkö tämän toisen kanssa olla tarkempi, kun on tavallaan esikoinenkin vahdittavana eli ei ehkä kerkiä joka paikkaan valvomaan... samoin esikoisen pienet lelut pelottaa jo nyt, että miten ne onnistuu pitämään pois vauvan suusta... On yritetty keskustella ja muistuttaa jo nyt esikoista, että pienet lelut pitää pitää pois pikkusiskon ulottuvilta.

Esikoisella luotettiin kans vaan valvontaan ja kieltämiseen - en juurikaan piilotellut tai suojannut mitään (kaikkein vaarallisimmat toki lukkojen taakse tai korkeammalle). En sitten tiiä pitääkö tämän toisen kanssa olla tarkempi, kun on tavallaan esikoinenkin vahdittavana eli ei ehkä kerkiä joka paikkaan valvomaan... samoin esikoisen pienet lelut pelottaa jo nyt, että miten ne onnistuu pitämään pois vauvan suusta... On yritetty keskustella ja muistuttaa jo nyt esikoista, että pienet lelut pitää pitää pois pikkusiskon ulottuvilta.
Lapset on myös erilaisia. Minulla esikoisella oli aina saatavilla sakset, liimaa, kynät, maalit jne, siis ihan 1-vuotiaasta lähtien. Askarteli nätisti oman pöytänsä ääressä eikä tarvinnut erityisesti valvoa. Tietenkin ensin oli yhdessä kokeiltu, mitä niillä voi tehdä. Kakkonen oli näennäisesti rauhallinen ja helppo, mutta piirsi seiniin, leikkasi vaatteet ja seisoi pöydällä. Aina kun oli hiljaista, täytyi huolestua.

Tulipa käytyä omalla gynellä tekemässä jälkitarkastus. Sektiohaava jne on parantunut erittäin hyvin ja kaikki kunnossa. Limakalvoja mulla ei ole :bored: ja kroppa on täydellisessä lepotilassa imetyksen takia. Ehkä sitä uskaltais sitten ilahduttaa miestä ja viikonloppuna heilutella peittoa ekan kerran synnytyksen jälkeen :rolleyes: Mulla kyllä imetys on tehny sen että haluja ei ole ollenkaan. Normaali ihminen nyt ees ajattelee asiaa, mutta mulla ei oo ollu mitään kiinnostusta asiaan. Ukko parka on saanu pärjätä omillaan :shy: Toivottavasti imetyksen loputtua kroppa taas herää henkiin ettei tuu ihan "kuiva" loppuelämä:eek: Sain kyllä jo valmiiksi keltarauhashormonikuurin mukaan jolla herätellä kroppaa kun imetys loppuu. Pyysin myös mammografia lähetteen jossa voi käydä myös sitten imetyksen loputtua ja ekojen menkkojen jälkeen. Mulla on sukurasitetta rintasyövästä niin silloin on suositeltavaa käydä säännöllisissä kuvissa jo 40 jälkeen eikä odottaa 50v seuloja.

Meillä yösyötöt supistui yhteen siinä 5kk iässä kun yöllä keksin laittaa tutin vaan suuhun syönnin sijaan. Tosiaan nukahti, saattoi vähän kitistä, mut mä silittelin sen uneen. Sitte 6kk iässä kun oli saanut puuroa illalla, tein saman kun heräs yösyötön aikaan. Ja se tepsi, nukahti tutti suussa. Tossa oli muutama levottomampi yö, ni lisäsin päivällä ruokamääriä, alkoi sitte taas nukkumaan paremmin. Kerran yössä se on nyt itkeny tuttia.

Vauva muuten on nukkunu pinniksessä makuupussissa, mutta ei enää pysy siinä ja kiemurtelee ittensä niin, et pää on aamulla siellä pinnasängyn laitasuojan takana :). Tänä aamunakin heräs silleen, et oli "piilossa". Mä varmaan otan sen makuupussin nyt pois. Mut peittoa sille ei varmaan vielä laiteta?

Me saatiin seuraava nla-aika 3vkon päähän kun pyysin. Ois antanu ajan vasta 2kk päähän.

Mä laskeskelin tässä kaappeja ja laatikoita ja montako turvajuttua pitää hommata ku toi alkaa liikkumaan. Miten ootte lukinnu kaapit ja laatikot vauvalta? Ikea-tuotteilla?
Meillä on ollut peitto kyllä, ei ole ollut ongelmaa.

Meillä myös pahimmat/ vaarallisimmat asiat siirretty alhaalta kaapeista ja laatikoista ylemmäs, kaikkia ovia ei lapset edes saa auki ja sit olen juuri ajatellut enemmän tämän opettamistyylin kannalta. Muutamassa pistorasiassa on suoja, mitään muuta meillä ei ole ollut aiemmin, enkä ole ajatellut laittaa nytkään. Tosin meillä on aika pelkistetty tyylikin eli mitään koriste-esineitä ei juuri ole, jotain kehyksiä, hyllyllä olevia tauluja tms lukuunottamatta.

Joo kyllä mies saa täälläkin olla varsin omatoiminen. Luulen, että sillä on isi-moodi ja testosteroni alhaalla jos ei mullakaan paljo "hyrrää" :D Mulla on ollut jo monta vuotta omasta mielestä ennakoivia vaihdevuosioireita, kuivat limakalvot ja yöhikoilua. Mulla on myös alhainen libido, ja mistä tiedän että kannattais sekstailla on seksiunet. Yhden märän unen tässä näinkin ja pikkuhiljaa kai nuo limakalvotkin korjaantuu. Ainakin on sellaista kermaista valkkaria olla näkyvillä, ettei ihan Sahara enää.
Jos huomenna herätään tarpeeksi ajoissa, mennään Srk:n perhekerhoon eka kertaa. Aamut osaa olla aika kiireisiä, kun on omia ja vauvan aamutoimia ja imetystä ja sitte koiratkin pitää lyhyesti ulkoiluttaa ja ruokkia... Jännästi kaikkeen lähtemiseen menee kauan aikaa!

Siinäpä se kun en tiennyt minne mennä! Netissä oli väärää tietoa ja diakonissan sinällään oikeat tiedot turhan ympäripyöreät... Nyt tiedän ja yritetään ens viikolla uudestaan.
Nyt sieltä seurakunnasta soitettiin takaisin. Tänään ei ollut kerhoja missään yhtymän koulutuspäivän takia! Onneks en lähtenytkään hötkyilemään minnekään!

Myy75 :) Toivottavasti ei ole mitään kummempaa. Kannattaako öljyä lisätä, en ole kuullutkaan. Piltti/ Bona purkeissa mainitaan hyvä rasvan koostumus, en lisäisi mitään.

Miten pitkiä itse olette? Entä oliko isoveljen kasvu ihan taista? Mun kokemuksen mukaan pituus lisääntyy hyppäyksinä.
Kyllä öljyä voi lisätä, sillä on monta etua, ja valmiissa ruuissa varmasti rasvoja on huomioitu. Kyllähän Mullakin on ollut tämä tiedossa, mutta mitenkään säännöllisesti ei ole tullut lisättyä. Nyt lisätään! :) Öljystähän saa tietysti hyviä rasvoja ruokavalion osaksi, pysyy omegat ja muut kunnossa ja voi vaikuttaa kai aineenvaihduntaankin. Eli kyllähän kaikki öljyistä saavat hyviä rasvahappoja.

Mä olen 170 ja mies noin 180cm. Isoveli on pitkähkö ikäisekseen, on ollut hieman pidempi tässä iässä, mutta ei paljoa. Ja hyppäyksittäin toki pituuskasvu välillä menee, varmaan kaikilla. Toivotaan, että tirpullakin kaikki hyvin :) Tajusin taas veljensä neuvolakortista, että hän on puolentoista ja kahden ikävuoden välissä hujahtanut 9 senttiä pituutta!

Muokattu viimeksi:
Joo kyllä mies saa täälläkin olla varsin omatoiminen. Luulen, että sillä on isi-moodi ja testosteroni alhaalla jos ei mullakaan paljo "hyrrää" :D Mulla on ollut jo monta vuotta omasta mielestä ennakoivia vaihdevuosioireita, kuivat limakalvot ja yöhikoilua. Mulla on myös alhainen libido, ja mistä tiedän että kannattais sekstailla on seksiunet. Yhden märän unen tässä näinkin ja pikkuhiljaa kai nuo limakalvotkin korjaantuu. Ainakin on sellaista kermaista valkkaria olla näkyvillä, ettei ihan Sahara enää.
Jos huomenna herätään tarpeeksi ajoissa, mennään Srk:n perhekerhoon eka kertaa. Aamut osaa olla aika kiireisiä, kun on omia ja vauvan aamutoimia ja imetystä ja sitte koiratkin pitää lyhyesti ulkoiluttaa ja ruokkia... Jännästi kaikkeen lähtemiseen menee kauan aikaa!

Katjusha :) Seurakunnan vauvakerho ihan paras! Paljon osallistujia ja ihanat vetäjät, kahvitarjoilu kakkuineen aina ilmainen:drunken_smilie

Huomenna me mennään taas Päiväkodin vauvaryhmään, siellä osallistujia harmiksi vähän ja kaikki maksaa! Mutta plussana on paljon enemmän eri leluja ja jopa sisäliukumäki, sekä autorata :) Siellä vetäjät myös laulaa ja esiintyy lapsille :)

Vetäjät vähän erilaisia, kuin Seurakunnalla, mutta yhtä lapsirakkaita :) :wink

Kyllä öljyä voi lisätä, sillä on monta etua, ja valmiissa ruuissa varmasti rasvoja on huomioitu. Kyllähän Mullakin on ollut tämä tiedossa, mutta mitenkään säännöllisesti ei ole tullut lisättyä. Nyt lisätään! :) Öljystähän saa tietysti hyviä rasvoja ruokavalion osaksi, pysyy omegat ja muut kunnossa ja voi vaikuttaa kai aineenvaihduntaankin. Eli kyllähän kaikki öljyistä saavat hyviä rasvahappoja.

Mä olen 170 ja mies noin 180cm. Isoveli on pitkähkö ikäisekseen, on ollut hieman pidempi tässä iässä, mutta ei paljoa. Ja hyppäyksittäin toki pituuskasvu välillä menee, varmaan kaikilla. Toivotaan, että tirpullakin kaikki hyvin :) Tajusin taas veljensä neuvolakortista, että hän on puolentoista ja kahden ikävuoden välissä hujahtanut 9 senttiä pituutta!

Te ootte tosi pitkiä meihin nähden, ollaan tasan 7cm lyhyempiä, kumpikin. Uskon, että teidän vauva kasvaa myös hyppäyksissä, kuten meillä, joten älä nyt vaan murehdi asiaa :) :Heartpink

Kysymys: mitä öljyä lisäät?

Te ootte tosi pitkiä meihin nähden, ollaan tasan 7cm lyhyempiä, kumpikin. Uskon, että teidän vauva kasvaa myös hyppäyksissä, kuten meillä, joten älä nyt vaan murehdi asiaa :) :Heartpink

Kysymys: mitä öljyä lisäät?
Kiitos Tähti :Heartpink

Meillä on yleensä rypsi- ja oliiviöljyä, ajattelin käyttää vähän vuorotellen. Nythän öljykeskustelu(kin) on käynyt viime aikoina kuumana, eikä hullukaan ota selvää, mikä on parasta, joten tällä olen päättänyt mennä. :) Ainakin niissä on keskenään vähän erilaiset omega-suhteet, niin jos se olisi sellainen kultainen keskitie :)

Kiitos Tähti :Heartpink

Meillä on yleensä rypsi- ja oliiviöljyä, ajattelin käyttää vähän vuorotellen. Nythän öljykeskustelu(kin) on käynyt viime aikoina kuumana, eikä hullukaan ota selvää, mikä on parasta, joten tällä olen päättänyt mennä. :) Ainakin niissä on keskenään vähän erilaiset omega-suhteet, niin jos se olisi sellainen kultainen keskitie :)

Myy75 :) Oon vähän hämmentynyt, koska esim. Rapsiöljy, jota on mm. salaattikastikkeissa, niin ei olekaan hyväksi

Hello!:greet025 Tekisi niin mieli mutustaa sipsejä ( ja myös pätkis suklaita), kun on ihan käden ulottuvilla ja mies paistaa tällä hetkellä keittiössä pizzaa..Voi, aahhh...miten houkutteleva tuoksu!:happy118

ÄÄÄhhh.. ei voi antaa periksi Uuden 2017 Vuoden lupausta!:banghead: Nyt tuntuu, että voisi aika helposti sortua...:sad001

No, oon laihtunut vaatenumerosta 40 --> numeroon 38. Myös paino laskenut hyvin, mutta maltillisesti; lähtö BMI 29 --> BMI 26.

Vielä on ihan vähän ylipainoa. Ihannepainoon vielä vähän enemmän.

Sektiohaava on selvästi entistä parempi, kun paino pudonnut. Myös monet vaatteet sopii päälle ja olo on tosi kevyt!!:laughing002:joyful:

Vielä on matkaa ja miehen herkut meinaa saada sortumaan taas niin täydellisesti:woot::wtf: :banghead:

Tähti-73, upeasti tsempattu!
Ei saa sanoa, mutta pyysin miestä tuomaan jätskiä! Saapa nähdä tuoko. Me asutaan kaukana kaikesta, täältä ei niin vaan pääsekään himojensa johdattelemana impulssiostoksille :)

Tähti-73, upeasti tsempattu!
Ei saa sanoa, mutta pyysin miestä tuomaan jätskiä! Saapa nähdä tuoko. Me asutaan kaukana kaikesta, täältä ei niin vaan pääsekään himojensa johdattelemana impulssiostoksille :)

Haha-haaa... Mulle kans!:singing:

No, kun paino normaalissa, niin taatusti sit voi syödä "joskus" mitä lystää:p

Last edited by a moderator:
Oli meillä rytmiä päivissä aiemmin, en enää kellonaikoja muista. Ne kaikki kusi tossa 4kk hulinoiden aikaan ja sen jälkeen ei enää oikein yöt ole olleetkaan hyviä missään vaiheessa. Yks tai kaks hyvää ja sit taas joku suvanto.
Joka pv me siis pyritään pitää tiettyä rytmiä, mutta ei vaan toimi. Nytkin oon ollu hereillä klo 1:45 alkaen, tyttö ihan tikkana, mikään ei tehoa. Ei tissit, ei vaipanvaihdot, ei miehen hyssytys, ei mun. Nyt nukahti vasta 4:25. Päivisin näyttää aivan rättiväsyneeltä koko ajan ja hieroo silmiään vaikka ois vasta päikkäreiltä herännyt. Itehän oon aivan haudastanousseen näkönen jo..
Miten muuten näissä yöherätyksissä, kumpaa pitää tehdä: hyssyttää koko ajan et jos nukahtais vai antaa leikkiä hetken esim pinnsängyssä että jos nukahtais nopeammin?
Olo on hyvin avuton. Mies on ite ollu hyvin vähäuninen lapsi. Nukkunu sen puolituntia kahden tunnin välein pari ekaa vuotta ja heti viisvuotiaana alkanu nukkuu normaaleja unia. Saatan kuolla, jos tyttö tekee samaa..

Ja hei taas. Klo on 5:20. Tyttö heräsi viideltä. Nukkui ihan kokonaiset 40min. Ite en ehtinyt nukkua yhtään. Nyt ehkä simahti uudestaan. Ehkä ei. On tämäkin.................

Edit: nukahti se, mutta heräs klo 06:15. Uuteen päivään :)

Muokattu viimeksi:
Takaisin