Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me maistettiin tänään vadelma-kaurapuuroa. Päätin nyt kuitenkin kokeilla nyt herkkyyskautena kauran sopivuuden. Kakka meni jo alkuviikosta kovalle joten luumua kehiin ja peruna pois ja bataattiakin vain vähän. Vatta alko mennä kovaksi kun alettiin antamaan porkkana-perunavelliä iltasin. Ostettiin tänään kaupasta kaikkia mahdollisia purnukoita maisteltavaksi. Tietty teen ruuat suurimmaks osaks ite, mutta maisteluita on hyvä tehdä purkeista niin ei tuu niin isoa hävikkiä jos joku ei käykkään. Annoin tytön myös maistaa tänään klementiiniä. Poistin kuoren toisesta päästä lohkoa ja likka imeskeli sisuksen. Ostettiin tänään myös isojen tyttöjen tutti eli yli 6kk vanhoille :dummy1: :smug: Mam merkkinen ja sitä vähän aikaa suostui lussuttamaankin. Aikaisemmat pienet Nuk tutit ei oikeestaan oo koskaan kelvanneet.

Mun vauva on tässä viimeisen viikon aikana keksinyt että jalkojen jännittäminen suoraksi on kivaa ja nyt se tekee sitä koko ajan. Tosi vaikee saada vaippaa paikalleen kun toinen on kuin tinasotilas. Onks tää joku yleinenkin kehitysvaihe? Mä oon jotenkin täysin pihalla mitä tän pitäis seuraavaks oppia motorisessa mielessä kun kääntymiseen ja esineisiin tarkoituksella tarttumiseen kai nyt menee vielä ikuisuus.

Lettuhei, seuraavaks se löytää kätensä. Sit se laitetaan suuhun ja siitä seuraavaks kaikki käteen osuva menee suuhun. Tarttuminen tulee varmaan tos samas kohtaa. Nää tuli meillä 3-4 kk. Nyt kutisee ikenet, varmaan siksikin kaikki laitetaan suuhun. Ei oo viel oppinu kauaa pitää mtn suussa, esim. viilentävää purulelua. Tää ei vielä kääntyile, alkaa vähän enempi viihtyy mahallaan vasta.

Meillä vauva nyt 4kk ja 1vko.

Ja joo, meilläkin on välillä tota jalkojen ojentelua. Venyttelee :) .

Mun vauva on tässä viimeisen viikon aikana keksinyt että jalkojen jännittäminen suoraksi on kivaa ja nyt se tekee sitä koko ajan. Tosi vaikee saada vaippaa paikalleen kun toinen on kuin tinasotilas. Onks tää joku yleinenkin kehitysvaihe? Mä oon jotenkin täysin pihalla mitä tän pitäis seuraavaks oppia motorisessa mielessä kun kääntymiseen ja esineisiin tarkoituksella tarttumiseen kai nyt menee vielä ikuisuus.
Juu tuttua oli/on :p oota kun siihen tulee mukaan potkuttelu ja kiemurtelu niin ettei hoitopöytä meinaa riittää :rolleyes: ja sit lisäks kiljutaan/nauretaan niin että tärykalvot soi :singing:

Tää on jo löytänyt kätensä ajat sitten, luulisin. Tai sit en vaan tajua mitä se tarkoittaa. :D tuijottelee ja ojentelee niitä ja tunkee suuhunsa. Imettäessä kiskoo ja näprää mun hupparin naruja. Huitasee jatkuvasti mun silmälasit irti. Ja tutin kimpussa se on nykyään koko ajan, mikä on hankalaa koska se saa sen aina vahingossa tippumaan ja sit alkaa kitistä. Äsken oli huvittavaa kun otin sitä yösyötölle niin tyyppi tarttui suussaan olevaan tuttiin, otti sen suustaan ja piti ojennetussa kädessä. Ihan kuin olis tarkoituksella ottanut sen pois että voi syödä. En kyllä ees kuvittele että melkein mikään noista olis oikeesti tarkoituksellista. :D

MS, Ollaan siel n klo 10.45. Meen veljenvaimon kanssa ja hänellä on neuvola ennen sitä ja mun äiti tulee kans. Eli jos törmäät kokoonpanoon huutava ja pakoon juokseva taapero punaisessa kukallisessa toppahaalarissa, 4-kymppinen tummahiuksinen äiti kantamassa vauvaa turvakaukalossa, raskaana oleva 3-kymppinen blondi ja harmaapäinen 6-kymppinen, niin mä olen se tummahiuksisin (värjäsin just hiukset eilen :) ) ja hikisin taaperon perässä juokseva. :D

Me maistettiin tänään vadelma-kaurapuuroa. Päätin nyt kuitenkin kokeilla nyt herkkyyskautena kauran sopivuuden. Kakka meni jo alkuviikosta kovalle joten luumua kehiin ja peruna pois ja bataattiakin vain vähän. Vatta alko mennä kovaksi kun alettiin antamaan porkkana-perunavelliä iltasin. Ostettiin tänään kaupasta kaikkia mahdollisia purnukoita maisteltavaksi. Tietty teen ruuat suurimmaks osaks ite, mutta maisteluita on hyvä tehdä purkeista niin ei tuu niin isoa hävikkiä jos joku ei käykkään. Annoin tytön myös maistaa tänään klementiiniä. Poistin kuoren toisesta päästä lohkoa ja likka imeskeli sisuksen. Ostettiin tänään myös isojen tyttöjen tutti eli yli 6kk vanhoille :dummy1: :smug: Mam merkkinen ja sitä vähän aikaa suostui lussuttamaankin. Aikaisemmat pienet Nuk tutit ei oikeestaan oo koskaan kelvanneet.

Montaako uutta annat päivässä? Onko niitä purkkeja siis missä montaa ruoka-ainetta siis teillä nyt menossa?

Meillä mittarin tulee nyt se 5kk ylihuomenna ja alussa päätin, et yks maku viikkoon. Mutta siinähän menee herkkyyskausi ohi, jos ei tihennä tahtia tai siis saa vaan jotain 4 uutta makua ennen ku on 6 kk.

Vaihdoin jo heti siis taktiikkaa, koska kaikki on menny hyvin eikä oo mitään ihoreaktioita tms tullu. Mitä nyt vähän paksumpaa kakkaa ku ennen, ei muuta ja tästä syystä pidetään siis luumu päivittäisessä käytössä. Onneks tykkää siitä. Uusi taktiikka oli uus maku joka 4. päivä, nyt viikon ajan joka 3. päivä. Nyt ajattelin vielä vaihtaa joka 2. päivä tähän 5kk taitteeseen. Koko homma aloitettiin siis 30.10., joten ei tässä kauaa oo soseiltukaan toki.

Pyysin joulupukilta kirjaa Samasta padasta (simppelistä sormiruokakeittiöstä tuttu). Josko sais ideoita, miten monipuolisesti ruokkia muksua ja et muistaa käyttää vaikka esim persiljaa mukaan ruokiin. Nuo jää niin helpolla. Oon kyllä vähän hukassa vielä soseet vs sormiruoka, edut ja haitat jne.. Täytyy yrittää jaksaa selvittää.

Kuukassius, mä pakastin taaperon ollessa vauva ruokia jääpala- ja silikonimuoteissa ja laitoin ruokiin valmiiks yrttejä mukaan. :)

Juu näin määkin teen :) tosin suoraan miniminigrippeihin ohuita/littanoita ja helpostisulatettavia hanan alla pusseja.

Nyt on ihan yksittäisiä ruokia pussissa, mutta seuraavaksi varmaan teen valmiita sekoituksia, kunhan tiiän et tietyt ruuat sopii. Täytyy näihin muistaa ne yrtit.

Montaako uutta annat päivässä? Onko niitä purkkeja siis missä montaa ruoka-ainetta siis teillä nyt menossa?

Meillä mittarin tulee nyt se 5kk ylihuomenna ja alussa päätin, et yks maku viikkoon. Mutta siinähän menee herkkyyskausi ohi, jos ei tihennä tahtia tai siis saa vaan jotain 4 uutta makua ennen ku on 6 kk.

Vaihdoin jo heti siis taktiikkaa, koska kaikki on menny hyvin eikä oo mitään ihoreaktioita tms tullu. Mitä nyt vähän paksumpaa kakkaa ku ennen, ei muuta ja tästä syystä pidetään siis luumu päivittäisessä käytössä. Onneks tykkää siitä. Uusi taktiikka oli uus maku joka 4. päivä, nyt viikon ajan joka 3. päivä. Nyt ajattelin vielä vaihtaa joka 2. päivä tähän 5kk taitteeseen. Koko homma aloitettiin siis 30.10., joten ei tässä kauaa oo soseiltukaan toki.

Pyysin joulupukilta kirjaa Samasta padasta (simppelistä sormiruokakeittiöstä tuttu). Josko sais ideoita, miten monipuolisesti ruokkia muksua ja et muistaa käyttää vaikka esim persiljaa mukaan ruokiin. Nuo jää niin helpolla. Oon kyllä vähän hukassa vielä soseet vs sormiruoka, edut ja haitat jne.. Täytyy yrittää jaksaa selvittää.
Mä olin ehkä vähän hullun rohkea js tyrkkäsin heti alussa jo uusia ruokia 1-2 päivän välein. Mutta ne oli perusaineksia eli bataatti, porkkana, kukkakaali ja parsakaalisosetta. Hedelmistä päärynä, persikka, mango ja luumu. Näillä mentiin eka kuukausi ja lisäksi annoin avocadoa. Banaania on kokeiltu pari kertaa ja siitä tulee aina joku reaktio + tyttö ei siitä ole pitänyt vaikka tavallisesti aukoo suutaan heti kun lusikka lähestyy. Nyt 5kk jälkeen oon sit maistattanu kaikkea uutta vähän jos oon kaupasta ostanu eli kiiviä, klementiiniä, marjasoseet ja nyt siis kehiin noi sekoituspurnukat. Tän viikon aihe on kaurapuuro ja en varmaan mitään erikoisempia uutuuksia anna, koska haluun tarkkaan tietää miten reagoi. Tää on mun ylihuolehtimista omien vilja ongelmien takia.
Maissinaksuja, kurkkua ja porkkana on ostettu ekoiksi sormiruuiksi. Mä aion sormiruokailussakin mennä keskitietä eli syötän soseita ja annan vaikka kerran kaks päivässä jotain omaa mutustettavaa.

Huhhuh, ku oli levoton yö. Taino, kolme heräämistä, mut enempi taas ku yleensä. Ikenet sillä kutiaa. Ootteko tällaista 4kk jättäneet tarkoituksella ruokkimatta yöllä? Vai annatteko maitoo joka krt ku herää? Mä oon parina yönä yhdellä heräämiskerralla antanu vaan tutin suuhun. Vaistolla oon menny, et ei oo nälkä huutoa. Se on nukahtanu syömättä. Kun se kerran jo pari vkoo pärjäs yhdellä syötölläkin, niin en usko et nyt tarttis kolme. Eikä sit oo tarvinutkaan.

Kiva ku ei taas tiedä mikä sormiruoka ja milloin. Se mua nevolassa muuten ärsyttää, etku kysyn jotain, ni täti vastaa arvoitksellisesti et " Siitä puhutaan sit ens kerralla" tms. Ihan kuin tarkoituksella panttais tietoa kun tietää et oon ensikertalainen. Millo sitä sormiruokaa annetaan? Vittu, mä annan sit just ennenku se täti alkaa siit puhumaan, ni pääsen sanoo et joo, toi on jo vanha juttu...:wink:finger:

Huhhuh, ku oli levoton yö. Taino, kolme heräämistä, mut enempi taas ku yleensä. Ikenet sillä kutiaa. Ootteko tällaista 4kk jättäneet tarkoituksella ruokkimatta yöllä? Vai annatteko maitoo joka krt ku herää? Mä oon parina yönä yhdellä heräämiskerralla antanu vaan tutin suuhun. Vaistolla oon menny, et ei oo nälkä huutoa. Se on nukahtanu syömättä. Kun se kerran jo pari vkoo pärjäs yhdellä syötölläkin, niin en usko et nyt tarttis kolme. Eikä sit oo tarvinutkaan.
Mä koitan aina ensin nukuttaa yöllä takas sänkyyn ja vasta sitten nostan tissille jos ei nukahda heti. 90% kerroista nukahtaa minuutissa takas eli ei oo nälkä vaan tuppaa heräämään kevyen unen vaiheessa.

Mä aloitin sosemaistelun viime la, eli kohta vko. Kolme makua oon antanu, bataattia, porkkanaa ja kakkakuulia. Kakkakuulia annoin ku tein sosetta ja vauvalla olikin ruoka-aika ni annoin sitä. Porkkanasta se ei tykänny, mut sit tajusin et siinä ei ollu maitoa mukana. Sillä pitää olla maidon makua, et kelpaa. Oon antanu jotain 15ml, eli ruokalusikallinen kerrallaan.

Ens vkolla annan parsaa ja sit perunaa vellimuodossa (joo-o, oon vellijätkä :) ). Valiolla oli peruna-porkkanavelli, Eclipsellä varmaan sama, niin tietty ostin testiin.

Mä ajattelin samalla ens vkolla nostaa bataatti ja kakkakuulin määriä, antaa kaks kuutiota kerralla. Ootteko sit vähentäny maitoa kun soseet on lisääntyny, vai no?

Kiva ku ei taas tiedä mikä sormiruoka ja milloin. Se mua nevolassa muuten ärsyttää, etku kysyn jotain, ni täti vastaa arvoitksellisesti et " Siitä puhutaan sit ens kerralla" tms. Ihan kuin tarkoituksella panttais tietoa kun tietää et oon ensikertalainen. Millo sitä sormiruokaa annetaan? Vittu, mä annan sit just ennenku se täti alkaa siit puhumaan, ni pääsen sanoo et joo, toi on jo vanha juttu...:wink:finger:
Mä oon saanu ohjeeks et sormiruokaa varsinaisesti sitten kun pystyy istumaan syöttötuolissa, mutta voi kokeilla jo sitä ennen imeskeltävillä kurkkusiivuilla ja raa'alla porkkanalla jolla voi ite hinkata ikeniään vaikkei sitä pysty syömään.

Tää on jo löytänyt kätensä ajat sitten, luulisin. Tai sit en vaan tajua mitä se tarkoittaa. :D tuijottelee ja ojentelee niitä ja tunkee suuhunsa. Imettäessä kiskoo ja näprää mun hupparin naruja. Huitasee jatkuvasti mun silmälasit irti. Ja tutin kimpussa se on nykyään koko ajan, mikä on hankalaa koska se saa sen aina vahingossa tippumaan ja sit alkaa kitistä. Äsken oli huvittavaa kun otin sitä yösyötölle niin tyyppi tarttui suussaan olevaan tuttiin, otti sen suustaan ja piti ojennetussa kädessä. Ihan kuin olis tarkoituksella ottanut sen pois että voi syödä. En kyllä ees kuvittele että melkein mikään noista olis oikeesti tarkoituksellista. :D
Meillä yks ilta kesken nukutuksen alko yhtäkkiä treenaa tutin poisottoa ja takaisin laittoa. Veti tutin ulos, käsi sivulle suoraksi ja tutti takas suuhun. Paitsi ettei osunu ku poskeen :joyful:.

Takaisin