Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko muilla kuukautiskierto asettunu normaaliksi synnytyksen jälkeen? Mulla eka kierto oli tosi lyhyt ja nyt sitten ilmeisesti superpitkä. Vatsa ja selkä ollut kipeänä jo pari viikkoa ja muitakin menkkaoireita mutta menkkoja ei vain kuulu.Tosi inhottavaa. Joskus miettii, et on tää naisen elämä kanssa yhtä oireita ja kipua.:depressed:
Raskauttakin jo epäilin mutta rt nega. Huh, olis tullu aika pienellä ikäerolla, että parempi näin.
Ehkä hormonitoiminta vaan hakee paikkaansa tässä imetyksen keskellä.
Catlin, mulla sama juttu tällä vkolla. Alavatta on kipee, ei paljon mut silleen et tietää et menkat tulossa, mut niitä ei vaan kuulu. Mulla on kahdet menkat heinäkuun synnytyksen jälkeen ollu. Mun mielestä kierto ollu noin 4vko. Täl vkol pitäis kyl alkaa. Jumankauta, jos oisin paksuna, ranteet auki...

Mä jo mietin et onks joku tulehdus, kun eilen tuntui vähän lämpöä. Mut mulla on vähä yskäkin, et kai se lämpö oli flunssaa.

Syökö teidän vauvat tuttia? Milloin aloittivat/tarjositte ekan kerran?

Mä ny hankin tytölle tutin et olis äijälläkin "jotain keinoja" kun tytöllä on ihan älytön imemisen (+ sylin) tarve varsinkin iltaisin. Saisin istua vaikka koko illan antamassa rintaa, ja kun ipana nukahtaa, se havahtuu 10 min kuluessa kätisemään jos lasken sen Doomoo'seen tai leikkimatolle. Näin siis n. klo 16-24.

Saa nähdä miten tutti kelpaa - esikoiselle ei kelvannut ollenkaan enkä lopulta jaksanut kovin sinnikkäästi tutille "opettaakaan", kun en kokenu sitä välttämättömäksi. Silloin ei kyl ollut toista muksuakaan vaatimassa omaa huomiotaan.
Me tarjottiin tuttia heti 2vkon jälkeen, ei kelvannut. Oisko olli tossa 2kk, kun tutti alkoi kelpaamaan. Opetettiin sille ihan tutti. Käytetään sitä vaan kun vauva menee nukkuu. Ja kaukalossa tungen tutin suuhun, jos alkaa kitisee. Saan lisäikaa ennen seuraavaa syöttöä.

Mun kaikki lapset on syntyneet kaamosaikana - loka-, marras- ja joulukuussa. Sitä ei voi syyttää. Itsestäni pidän huolta samalla tavalla kuin nuorempanakin, paitsi että nyt olen monessa kohtaa itselleni armollisempi. Mut kun Catlinin mainitsema parisuhde... Saman miehen kanssa koko setti. Mies vaan on muuttunut. Se se vasta vanha on, nyt 52 v. Ja sitä vaivaa yhä edelleen selkäkipu (leikattiin toukokuussa), työstressi ja lorvikatarri. Kyllä se auttaa, herää isompien koulun lähdön varmistamaan ja kusettaa koiraa ja käy pyynnöstä kaupassakin, mut muuten en siitä tukea saa. Vauvan synnyttyä tuntuu, että se olis tehnyt jopa pidempää päivää kuin aiemmin. Isompien lasten kanssa oleminen on aika "teknistä" ja pakonomaista, mikä näkyy tuskastumisena ja tiuskimisena. Että täällä ei oikein pääse semmoinen hyvä ja rakkaudelkinen ilmapiiri huokumaan. Itse yritän sitten olla lempeä, mutta riittävän jämäkkä ja huolehtia muuttujista. Isosiskot, varsinkin nuorempi, on vauvalle mustasukkainen ja koitan antaa hänelle huomiota enemmän. Ukkoparka ei tajua näitä tunnepuolen hommeleita.

Huojentavaa siis, että mun väsymyksen syynä ei ole ikä, vaan voin laittaa tämänkin miehen syyksi. :wink
On sillä parisuhteella iso vaikutus. Mäkin oisin halunnu kokea "rakastavan ilmapiirin" raskausaikana ja ton ekan parin kk aikana. Kyl se isyysloman piti ja teki kotihommia siinä kun komensin väsymykseltäni. Mut sitte muutaman vkon päästä sain haukut, et haluan elää "prinsessaelämää" et hänen pitää laittaa ruokaa ja imuroida. Sitä ymmärrystä ei vaan ollu, vaikka äijällä on aikaisempia lapsia. Et kokemusta pikkuvauva ajasta on, mulla ei. Oli isoiso pettymys. Se ekat 2kk oli ihan hirveetä. En tottunu heräämisiin, enkä vauvaan ja olin puoli kuollut koko ajan. Mut sit vauva muuttui, alko heräilee vähempi ja mä aloin tottuu yöheräilyyn. Nyt vauva on pari vkoo heränny taas 2-3 krt yössä, ja mä en edelleenkään meinaa saada uudestaan unta heräämisien jälkeen, mut silti jaksan paremmin. Oon tulkinnu, et oon jo tottunu tähän, ni se ei enää vie yhtälailla voimia.

Satru :) Hyvä veto - taidankin laittaa ensiviikolla sukkahousut ja hameen pojan päälle:laughing002:laughing005:laughing021
Nykymuotia, minkä sille mahtavat:laughing025

Ja kun pojalla on paljon hiuksia, niin pompulalla kiinni:laughing002

Sit vaan pokkana ovesta sisään....

Ei mut tosissaan, niistä potkareista on ainakin 5 kertaa sanottu/ tiuskittu, mutta edelliskerralla ei valittanut, vaan kommentoi, että nyt on ihan ok ( varpaat ei mee ruttuun)...silloin koko oli 80. Poika oli hukkua siihen pukuun:hungover:

Ulkovaatteista on sanottu kolme kertaa,...kyllä mä sen ymmärrän, jos oikeasti olisi liian vähän vaatetta talvella päällä ja se ystävällisesti huomioitaisiin...Mutta riittävästi oon pukenut, kun mekin ollaan 3minuutissa kotoa Neuvolassa autolla, niin th tiuskasi, että autossa on kuitenkin kylmä....Oho!:eek:Meillä nyt ei ainakaan oo, kun on sisätilan lämmitin ( ja upouusi auto = ei vedä ovet, eikä ikkunat), että aika lämmin on auton sisällä...ja sitä paitsi ei 2min automatkalla voi palella ( -4C pakkasella) yhtään kukaan...

Oon kyllä havainnut, että monet kuskaavat lasta siinä paksussa Äitiyspakkauksen toppa-asussa tuolla Neuvolassa, ihan nolla-kelillä.... Varmaan aika hiki on lapsella, mutta eipä varmasti tuu tiuskintaa:joyful:
Ei se hikikään kyllä hyvä ole... Toi potkari-jankutus siellä neuvolassa on kyllä aivan käsittämätöntä! Ja kuulostaa kyllä vähän leipääntyneeltä fyssariltakin... Ei kyllä mulla aikanaan ollu ton kuulosia työkavereita. Enkä oo kyllä koskaan kuullu, että kellekään olis noin jäkätetty vaatteista. Neuvolassa! Miten ne ehtii siinä ajassa kaiken ton valittamisen?

Syökö teidän vauvat tuttia? Milloin aloittivat/tarjositte ekan kerran?

Mä ny hankin tytölle tutin et olis äijälläkin "jotain keinoja" kun tytöllä on ihan älytön imemisen (+ sylin) tarve varsinkin iltaisin. Saisin istua vaikka koko illan antamassa rintaa, ja kun ipana nukahtaa, se havahtuu 10 min kuluessa kätisemään jos lasken sen Doomoo'seen tai leikkimatolle. Näin siis n. klo 16-24.

Saa nähdä miten tutti kelpaa - esikoiselle ei kelvannut ollenkaan enkä lopulta jaksanut kovin sinnikkäästi tutille "opettaakaan", kun en kokenu sitä välttämättömäksi. Silloin ei kyl ollut toista muksuakaan vaatimassa omaa huomiotaan.
Molemmille oon tainnut tarjota siinä parin viikon iässä. Aluks ovat vähän oudoksuneet, mutta esikoisesta tuli kyllä nopeesti kova imijä... Nyt tyttö 6 kk syö enemmänkin silloin, kun on uninen, muuten usein plopsauttaa sen pois, jos on hereillä.

Onko muilla kuukautiskierto asettunu normaaliksi synnytyksen jälkeen? Mulla eka kierto oli tosi lyhyt ja nyt sitten ilmeisesti superpitkä. Vatsa ja selkä ollut kipeänä jo pari viikkoa ja muitakin menkkaoireita mutta menkkoja ei vain kuulu.Tosi inhottavaa. Joskus miettii, et on tää naisen elämä kanssa yhtä oireita ja kipua.:depressed:
Raskauttakin jo epäilin mutta rt nega. Huh, olis tullu aika pienellä ikäerolla, että parempi näin.
Ehkä hormonitoiminta vaan hakee paikkaansa tässä imetyksen keskellä.
Mulla ei oo koko menkkoja näkyny eikä kuulunu...

Napu, meillä vauva on vasta kaksi viikkoa, mutta tällä kokemuksella tuntuu, että jaksan paremmin kuin nuorena. Oma asenne ja miehen tuki ovat tärkeimmät seikat jaksamisessa. Tänä aamunakin vauva halusi herätä jo viideltä. Mies nousi sen kanssa olohuoneeseen seurustelemaan että sain nukkua vielä seuraavaan syöttöön asti. Palvelu pelaa kyllä kaikin puolin muutenkin.

Tuttia en tarjoa kuin äärimmäisessä hädässä. Sitä tuskin tulee. Esikoinen käytti tuttia ja sen hyödyt suhteessa haittoihin olivat heikot. Yöllä tutti oli aina hukassa, sen perään kitistiin myös päivällä ja vierottaminen oli järkyttävää.

Täällä ei oo menkkoja näkyny ollenkaan. Tyttö sunnuntaina 5kk. Tuleekohan kakkosta koskaan, kun ei ala edes menkat? XD

Tutti ei oo kelvannu täällä ollenkaan. Pidin sen suositus 2vk ilman tuttia syntymän jälkeen, ni ei enää halunnu sen jälkeen. Vähän hamuilee peukaloita nyt.. Ja tuntui myös että ne pienimmätkin 0-2kk tutit on liian isoja tipulle, kako ja yökki niitä, kun yritin.

Ja tuli mieleen kärrykeskusteluun neuvoloissa, että saako sitte mennä, jos on ne pyöränsuojat? Pienimpiin pyöriin vois sopia ne siniset kenkäsuojatkin :D Lopuille soittettakoon sitte poliisit (kiitos tästä naurusta ja mielikuvasta, kun lehtikuvassa äitiä roudataan raudoissa ulos neuvolasta) xD

Ja tuli mieleen kärrykeskusteluun neuvoloissa, että saako sitte mennä, jos on ne pyöränsuojat? Pienimpiin pyöriin vois sopia ne siniset kenkäsuojatkin :D Lopuille soittettakoon sitte poliisit (kiitos tästä naurusta ja mielikuvasta, kun lehtikuvassa äitiä roudataan raudoissa ulos neuvolasta) xD
Sinne sai mennä ihan ulkokengät jalassa. Niitä sinisiä pusseja ei ollu missään. Entisessä paikassa oli, mut en niitä koskaan käyttäny, eikä kukaan sanonu mtn. Siellä uudessa paikassa ei ollu ilmoitustauluakaan, tuli nyt jälkikäteen mieleen. Vanhassa oli ja siel oli kaikkii vauva-juttuja ilmoitettu. Vaikee siitä vanhasta oli laatuu enää parantaakaan.

Siitä huulien lipomisesta nla-täti sanoi, et voi olla ikenien kutinaa ja levottomat yöt vois liittyy siihen. Niin se varmaan onkin. Se oli ainoo hyödyllinen neuvo koko reissulla. Ei siel mtn neuvoja tule, ellei tajua kysyä. Enkä mä tajua kun en tiedä oikeen et mitä pitäis kysyä. Vauvan kanssa leikkimiseen tai jumppaamiseen ois kiva ollu saada vinkkejä, ehkä.

On sillä parisuhteella iso vaikutus. Mäkin oisin halunnu kokea "rakastavan ilmapiirin" raskausaikana ja ton ekan parin kk aikana. Kyl se isyysloman piti ja teki kotihommia siinä kun komensin väsymykseltäni. Mut sitte muutaman vkon päästä sain haukut, et haluan elää "prinsessaelämää" et hänen pitää laittaa ruokaa ja imuroida. Sitä ymmärrystä ei vaan ollu, vaikka äijällä on aikaisempia lapsia. Et kokemusta pikkuvauva ajasta on, mulla ei. Oli isoiso pettymys. Se ekat 2kk oli ihan hirveetä. En tottunu heräämisiin, enkä vauvaan ja olin puoli kuollut koko ajan. Mut sit vauva muuttui, alko heräilee vähempi ja mä aloin tottuu yöheräilyyn. Nyt vauva on pari vkoo heränny taas 2-3 krt yössä, ja mä en edelleenkään meinaa saada uudestaan unta heräämisien jälkeen, mut silti jaksan paremmin. Oon tulkinnu, et oon jo tottunu tähän, ni se ei enää vie yhtälailla voimia.

Sirpa :) Sittenhän sulla on alkanut mennä parempaan suuntaan, se on mukava kuulla. Tsemppiä myös miehen kanssa! :)

Siitä huulien lipomisesta nla-täti sanoi, et voi olla ikenien kutinaa ja levottomat yöt vois liittyy siihen. Niin se varmaan onkin. Se oli ainoo hyödyllinen neuvo koko reissulla. Ei siel mtn neuvoja tule, ellei tajua kysyä. Enkä mä tajua kun en tiedä oikeen et mitä pitäis kysyä. Vauvan kanssa leikkimiseen tai jumppaamiseen ois kiva ollu saada vinkkejä, ehkä.

Mä oon saanu neuvolasta aina vaan ohjeeksi vauvattaa tyttöä. Ja sitten 4kk ikäisestä eteenpäin sen lisäksi tehdä käsien ja jalkojen ristikkäisliikkeitä. Sen pitäs edistää kääntymisen oppimisessakin. Ristikkäisliikkeitä kyllä tehtiin, mut toi virallinen vauvattaminen ei oo kyl meidän juttu. Seurustellaan ym ihan omalla tavallamme.

Kuukassius :) Hehh, käsiraudoissa vaan ja LA-SU lappu kourassa....Kiitos nauruista!:joyful: Ehkä mä saan käsiraudat jo vain vääränkokoisista potkareista, hihh....no vitsi, vitsi:p

Taas naurattaa tuo Neuvola meno, kun nimittäin tultiin pojan kanssa juuri mun töistä käymästä, niin sai vähän perspektiiviä asioihin. Siellä oli kaikki vastassa....Voi, että miten oon siunattu ihanilla ja lämminhenkisillä (bisness) työtovereilla:angel11:angel12:drunken_smilie

Wautsi, kun kaikki ihasteli poikaa ja poika hymyili JOKA ikiselle:grin Rauhalliseksi lapseksi sanoivat:wink Oon nyt sopinut palaavani 1.9.....ja vihjattiin, että saan palkankorotuksen myös silloin:grin

Poika oli myös jo kiinnostunut niistä meidän teknisistä "härveleistä", jolla alalla ollaan ja yritti kurkottaa yhteen esittely kappaleeseen päin...Kaikki räjähtivät nauraan, että pojan tuleva ura on sitten jo sinetöity:wink:laughing001
:laughing025:hug007

No se ohje jota sanotaan vauvattamiseksi ja jaetaan neuvolassa. Ekan kerran sain sen jo raskausaikana lastenhoito neuvonnassa. Googlella löytää sen ohjeen.

Siis mikä??:wideyed: Nyt vuorostani voin hämmästellä, että mistä puhutaan?:rolleyes:

Ei siel mtn neuvoja tule, ellei tajua kysyä. Enkä mä tajua kun en tiedä oikeen et mitä pitäis kysyä. Vauvan kanssa leikkimiseen tai jumppaamiseen ois kiva ollu saada vinkkejä, ehkä.

Sirpa :) Et oo ainoo, en mäkään tajua, kun en oo ollut niiden tai näiden asioiden kanssa tekemisissä. Nyt en kyllä ees "uskalla" kysyä mitään, kun se tulkitaan heti niin, ettei osaa tai pärjää:sad001

Hahh:dead::joyful:

En ollu ikinä kuullutkaan mistään vauvattamisesta tai vauvatuksesta (kuulosti lähinnä isompien sisarusten "taantumiselta" vauvaksi). Nyt oon taas oppinu uutta, kiitos teidän / Googlen...

En ollu ikinä kuullutkaan mistään vauvattamisesta tai vauvatuksesta (kuulosti lähinnä isompien sisarusten "taantumiselta" vauvaksi). Nyt oon taas oppinu uutta, kiitos teidän / Googlen...

Ihan outoa, mutta katsoin netistä.

Kyseessä vuorovaikutus vauvan kanssa liikkeiden kera - mitä ihmettä?!:eek: Eikös nää oo perusjuttuja, miten vauvan kanssa yhdessä ollaan:eek:

Takaisin