Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti, pääseekö mies mukaan neuvolaan ens kerralla? Jos hän sais sanottua vastaan jos th taas tiuskii jostakin turhasta asiasta. Ja peruutat vain sen fyssarin! :)
Sirpa, kirjoita valitus ja kerro kaikki perustelut mikset halua jättää rattaita tuulikaappiin. Jos tunnet muita äitejä siellä kannusta heitäkin tekemään valitus. Muuten päätöksentekijät luulee et kaikki on hyvin ja tekivät hyvän päätöksen yhdistäessään neuvolat.
Napu, mä oon jaksellut vaihtelevasti... välillä ei mitään ongelmaa ja välillä väsyttää. Riippuu ihan miten yö on sujunut. Nyt on vauvalla selkeesti joku 6 viikkoisen tehoimukausi meneillään kun tänään on roikkunut tissillä jatkuvasti, nännikin jo ihan hellänä. Iltapäivällä sit nukahdinkin sohvalla istuen vauva sylissä! Mulla on teinien lisäksi tuo taapero pyörimässä jaloissa :D mutta onneks mies on paljon kotona ja auttaa todella paljon kaikessa, tänään esim. mies siivosi, imuroi, kävi kaupassa ja laittoi ruokaa. <3
Mä olen huomannut et syön nyt todella huonosti. :( Kerran päivässä syön kunnolla perheen kanssa mut muuten vaan napostelen kaikkea sekä terveellistä että vähemmän terveellistä... Aamupala esim. on usein vain yksi omena (tänään taapero vei senkin multa parin haukkaisun jälkeen...). Ja nyt kun ollaan jo leivottu sunnuntain ristiäisiä varten mä jo napostelen niitä marenkeja... en ole uskaltanut käydä vaa'alla viikkoon, on varmaan lähtenyt paino takaisin nousuun tätä menoa. :(

Tähti, pääseekö mies mukaan neuvolaan ens kerralla? Jos hän sais sanottua vastaan jos th taas tiuskii jostakin turhasta asiasta. Ja peruutat vain sen fyssarin! :)
Sirpa, kirjoita valitus ja kerro kaikki perustelut mikset halua jättää rattaita tuulikaappiin. Jos tunnet muita äitejä siellä kannusta heitäkin tekemään valitus. Muuten päätöksentekijät luulee et kaikki on hyvin ja tekivät hyvän päätöksen yhdistäessään neuvolat.
Napu, mä oon jaksellut vaihtelevasti... välillä ei mitään ongelmaa ja välillä väsyttää. Riippuu ihan miten yö on sujunut. Nyt on vauvalla selkeesti joku 6 viikkoisen tehoimukausi meneillään kun tänään on roikkunut tissillä jatkuvasti, nännikin jo ihan hellänä. Iltapäivällä sit nukahdinkin sohvalla istuen vauva sylissä! Mulla on teinien lisäksi tuo taapero pyörimässä jaloissa :D mutta onneks mies on paljon kotona ja auttaa todella paljon kaikessa, tänään esim. mies siivosi, imuroi, kävi kaupassa ja laittoi ruokaa. <3
Mä olen huomannut et syön nyt todella huonosti. :( Kerran päivässä syön kunnolla perheen kanssa mut muuten vaan napostelen kaikkea sekä terveellistä että vähemmän terveellistä... Aamupala esim. on usein vain yksi omena (tänään taapero vei senkin multa parin haukkaisun jälkeen...). Ja nyt kun ollaan jo leivottu sunnuntain ristiäisiä varten mä jo napostelen niitä marenkeja... en ole uskaltanut käydä vaa'alla viikkoon, on varmaan lähtenyt paino takaisin nousuun tätä menoa. :(

Janna75 :) Mies on kerran ollut mukana Th:n luona, silloin kun poika oli vastasyntynyt ja silloin, kun oli neuvolantäti kävi kotona...Jotain "viisastelun" makua siinä oli, kun mies yritti heittää läppää...mutta mies totesi mulle, että ne Th:t on kaikki tuollaisia. Ei kannattaisi välittää...

Mullakin paino varmaan noussut, tai ei ainakaan laskenut, enkä käy vaa'alla mielellään... Tsemppii! :)

Mun täytyy kyllä ihmetellä Tähden terveydenhuollon ihmisiä. Ei ihan normaalia käytöstä fyssariltakaan puuttua vaatetukseen. Ei se sille kuulu vaikka sun vauvasi ois siellä bambuhame päällä. Mulla ei kukaan, koskaan ole puuttunut vaatetukseen, tai pukemiseen ellen ole itse jotain kysynyt. Ei heidän homma ole murskata itsetuntoa vaan vahvistaa ja tukea. Ja mulla on kokemusta neljän lapsen kanssa aika monesta terveydenhoitajasta ja muutamasta fyssaristakin. Nyt meillä on ihana terkkari. Tekee erilaisia huomioita lapsista kuin aikaisemmat ja kysyy onko mulla jotain huolta lapsista, mistä haluaisin puhua ja kehui viimeksi mun ja miehen yhteistyötä lasten kanssa jne . Ottaa positiivisesti huomioon kaikki, eikä kyseenalaista kaikkia mun valintoja.

Mun kaikki lapset on syntyneet kaamosaikana - loka-, marras- ja joulukuussa. Sitä ei voi syyttää. Itsestäni pidän huolta samalla tavalla kuin nuorempanakin, paitsi että nyt olen monessa kohtaa itselleni armollisempi. Mut kun Catlinin mainitsema parisuhde... Saman miehen kanssa koko setti. Mies vaan on muuttunut. Se se vasta vanha on, nyt 52 v. Ja sitä vaivaa yhä edelleen selkäkipu (leikattiin toukokuussa), työstressi ja lorvikatarri. Kyllä se auttaa, herää isompien koulun lähdön varmistamaan ja kusettaa koiraa ja käy pyynnöstä kaupassakin, mut muuten en siitä tukea saa. Vauvan synnyttyä tuntuu, että se olis tehnyt jopa pidempää päivää kuin aiemmin. Isompien lasten kanssa oleminen on aika "teknistä" ja pakonomaista, mikä näkyy tuskastumisena ja tiuskimisena. Että täällä ei oikein pääse semmoinen hyvä ja rakkaudelkinen ilmapiiri huokumaan. Itse yritän sitten olla lempeä, mutta riittävän jämäkkä ja huolehtia muuttujista. Isosiskot, varsinkin nuorempi, on vauvalle mustasukkainen ja koitan antaa hänelle huomiota enemmän. Ukkoparka ei tajua näitä tunnepuolen hommeleita.

Huojentavaa siis, että mun väsymyksen syynä ei ole ikä, vaan voin laittaa tämänkin miehen syyksi. :wink

Mun kaikki lapset on syntyneet kaamosaikana - loka-, marras- ja joulukuussa. Sitä ei voi syyttää. Itsestäni pidän huolta samalla tavalla kuin nuorempanakin, paitsi että nyt olen monessa kohtaa itselleni armollisempi. Mut kun Catlinin mainitsema parisuhde... Saman miehen kanssa koko setti. Mies vaan on muuttunut. Se se vasta vanha on, nyt 52 v. Ja sitä vaivaa yhä edelleen selkäkipu (leikattiin toukokuussa), työstressi ja lorvikatarri. Kyllä se auttaa, herää isompien koulun lähdön varmistamaan ja kusettaa koiraa ja käy pyynnöstä kaupassakin, mut muuten en siitä tukea saa. Vauvan synnyttyä tuntuu, että se olis tehnyt jopa pidempää päivää kuin aiemmin. Isompien lasten kanssa oleminen on aika "teknistä" ja pakonomaista, mikä näkyy tuskastumisena ja tiuskimisena. Että täällä ei oikein pääse semmoinen hyvä ja rakkaudelkinen ilmapiiri huokumaan. Itse yritän sitten olla lempeä, mutta riittävän jämäkkä ja huolehtia muuttujista. Isosiskot, varsinkin nuorempi, on vauvalle mustasukkainen ja koitan antaa hänelle huomiota enemmän. Ukkoparka ei tajua näitä tunnepuolen hommeleita.

Huojentavaa siis, että mun väsymyksen syynä ei ole ikä, vaan voin laittaa tämänkin miehen syyksi. :wink

Napu75 :) Miehet ei noita tunnepuolen juttuja ymmärrä...( kai siksi naiset usein ikuisia mysteereitä monelle miesparalle..:joyful: )

Iän puolesta sä oot kuule iskussa:p

Ei vit.. Mä repesin tosta Sirpan kärryepisodista :D
Ei ole kyllä kovin montaa joka tohtii avautua tollasista älyttömistä natsisäännöistä - hyvä et jotkut kuitenkin!!
Mäkin oon vähän sellanen etten jossain neuvolassa tohdi sanoo suoraan jos joku on perseestä, mut esim duunissa en kuuntele mitään paskaa - siellä on kuitenkin sit niin eri rooli. Mukulan kans on muka jotenkin herkillä... Vaikka asia on just niin, et pitää kai sitä sääntö-suomessakin olla joku oikeasti järkevä perustelu niissä säännöissä, eikä kyse vaan ihmisten simputuksesta (tai jonku siivoojan työmäärästä tai th:iden mieltymyksistä).

Meidän neuvolassa pitää kans jättää vaunut ja kengät tuulikaappiin. Neuvola on sentään heti siinä tuulikaapin jälkeen, max 10-15 m kävely-/kantomatka etäisimpäänkin hoitohuoneeseen.

Napu75, varmaankin on stressaavaa, jos tuntee ettei saa mieheltä tarpeeksi tukea lasten hoitoon. Ilmapiirikin vaikuttaa jaksamiseen.

Napu75
Meillä vähän sama tilanne nyt kun mies palasi isyysloman jälkeen töihin. Isyysloma oli kyl aivan mahtava ja äijä selkeesti löysi itsestään taas sellasen läsnäolevan perheenisän, puuhaili kaikkea esikoisen kanssa eikä menettänyt malttiaan jokaisen uhmayrityksen edessä.
Nyt kun se on ollu 2 pv töissä niin se on taas iltaisin nenä kiinni työkännykässä tai iPadissa ja havahtuu kodin tapahtumiin vain jos joku on huutanut vähintään pari minsaa putkeen tai puhutellut sitä pari-kolme kertaa. No, kyl se ruokaa laittaa ja siivoo sen jälkeen keittiön, ja olis eilenkin ottanut kuntopolulle esikoisen mukaan jos tyttö olis halunnut lähtee, joten ei tää nyt ihan pelkkää negaa ole.

Mun täytyy kyllä ihmetellä Tähden terveydenhuollon ihmisiä. Ei ihan normaalia käytöstä fyssariltakaan puuttua vaatetukseen. Ei se sille kuulu vaikka sun vauvasi ois siellä bambuhame päällä. Mulla ei kukaan, koskaan ole puuttunut vaatetukseen, tai pukemiseen ellen ole itse jotain kysynyt. Ei heidän homma ole murskata itsetuntoa vaan vahvistaa ja tukea. Ja mulla on kokemusta neljän lapsen kanssa aika monesta terveydenhoitajasta ja muutamasta fyssaristakin. Nyt meillä on ihana terkkari. Tekee erilaisia huomioita lapsista kuin aikaisemmat ja kysyy onko mulla jotain huolta lapsista, mistä haluaisin puhua ja kehui viimeksi mun ja miehen yhteistyötä lasten kanssa jne . Ottaa positiivisesti huomioon kaikki, eikä kyseenalaista kaikkia mun valintoja.

Satru :) Hyvä veto - taidankin laittaa ensiviikolla sukkahousut ja hameen pojan päälle:laughing002:laughing005:laughing021
Nykymuotia, minkä sille mahtavat:laughing025

Ja kun pojalla on paljon hiuksia, niin pompulalla kiinni:laughing002

Sit vaan pokkana ovesta sisään....

Ei mut tosissaan, niistä potkareista on ainakin 5 kertaa sanottu/ tiuskittu, mutta edelliskerralla ei valittanut, vaan kommentoi, että nyt on ihan ok ( varpaat ei mee ruttuun)...silloin koko oli 80. Poika oli hukkua siihen pukuun:hungover:

Ulkovaatteista on sanottu kolme kertaa,...kyllä mä sen ymmärrän, jos oikeasti olisi liian vähän vaatetta talvella päällä ja se ystävällisesti huomioitaisiin...Mutta riittävästi oon pukenut, kun mekin ollaan 3minuutissa kotoa Neuvolassa autolla, niin th tiuskasi, että autossa on kuitenkin kylmä....Oho!:eek:Meillä nyt ei ainakaan oo, kun on sisätilan lämmitin ( ja upouusi auto = ei vedä ovet, eikä ikkunat), että aika lämmin on auton sisällä...ja sitä paitsi ei 2min automatkalla voi palella ( -4C pakkasella) yhtään kukaan...

Oon kyllä havainnut, että monet kuskaavat lasta siinä paksussa Äitiyspakkauksen toppa-asussa tuolla Neuvolassa, ihan nolla-kelillä.... Varmaan aika hiki on lapsella, mutta eipä varmasti tuu tiuskintaa:joyful:

Syökö teidän vauvat tuttia? Milloin aloittivat/tarjositte ekan kerran?

Mä ny hankin tytölle tutin et olis äijälläkin "jotain keinoja" kun tytöllä on ihan älytön imemisen (+ sylin) tarve varsinkin iltaisin. Saisin istua vaikka koko illan antamassa rintaa, ja kun ipana nukahtaa, se havahtuu 10 min kuluessa kätisemään jos lasken sen Doomoo'seen tai leikkimatolle. Näin siis n. klo 16-24.

Saa nähdä miten tutti kelpaa - esikoiselle ei kelvannut ollenkaan enkä lopulta jaksanut kovin sinnikkäästi tutille "opettaakaan", kun en kokenu sitä välttämättömäksi. Silloin ei kyl ollut toista muksuakaan vaatimassa omaa huomiotaan.

Tähti, tuon juuri halusinkin kuulla! :happy:

Kimaira, tää isimies ei ees pitänyt mitään isyyslomaa. Sanoi, että pitää vapaita/lomia sit ristiäisten 11.12. ja joulun alla. Hyvä niinkin, mut tässä alun säätämisessäkin ja hormonihuuruissa olis hänestä voinut olla jotain apuja.

Mun on ihan pakko heti kirjoittaa tänne Seurakunnan vauvaryhmästä, josta juuri tultiin...Siis aivan ihana kokemus!:Heartred

Tupa oli täynnä vauvoja ( 7vk-12kk) ja heti saatiin kaikista juttuseuraa, oli samanikäistä kaveria...Ja siellä poika oli heti samanikäisen tyttökaverin kädessä kiinni ja mäkin löysin samalla Äitikaverin :) :Heartpink

Vetäjät oli tosi sydämellisiä ja lisäksi siellä oli ilmainen kahvitarjoilu muffinssit ja hedelmiä :)

Vauvoja ei mitenkään vertailtu, eikä esiintynyt mitään tiukkailua, tiuskailua. Vetäjien kanssa oli helppo keskustella ihan mistä vaan ja pitivät lapsia sylissään. Toivotettiin tervetulleeksi ensiviikolla taas ja 100% varmasti mennään:Heartblue:Heartpink

Hei, mistä löysit kyseisen ryhmän? Netistä? Pitikö sinne ilmoittautua vai mennä vaan paikalle?

Tähti, meillä kyllä nyt kylmällä pojalla sukkahousut. Mut ei kyl hametta:wink.

Kimaira, meillä tutti ahkerasti käytössä. Välillä mietin, onko liikaakin. Aluksi ei huolinut mutta aika pian sitten tullut hyväksi avuksi. Tarkkaa aikaa en muista koska annettiin.

Kimaira, annoin tutin tälle jannulle varmaan 4-5 vrk ikäisenä. Hyvin lähti lutkuttamaan ja on sen koommin helpottanut kitinöissä. Oikeassa nälässä ei tietenkään kelpaa. Täysimetyksellä mennään.

Hei, mistä löysit kyseisen ryhmän? Netistä? Pitikö sinne ilmoittautua vai mennä vaan paikalle?

Kaarina-73 :) Etsi oman kuntasi Seurakunta, vaikka netistä....sieltä löytyi tieto vauvaryhmästä....ei mitään ilmoittautumisia.

Lähdin paikanpäälle katsomaan...- ja kun pääsi ovesta sisälle, niin oli ihana yllätys :) Ensikerralla saadaan varmaan lisää kavereita :) Sieltä kotiin lähteissä oli kiva fiilis:Heartpink

Onko muilla kuukautiskierto asettunu normaaliksi synnytyksen jälkeen? Mulla eka kierto oli tosi lyhyt ja nyt sitten ilmeisesti superpitkä. Vatsa ja selkä ollut kipeänä jo pari viikkoa ja muitakin menkkaoireita mutta menkkoja ei vain kuulu.Tosi inhottavaa. Joskus miettii, et on tää naisen elämä kanssa yhtä oireita ja kipua.:depressed:
Raskauttakin jo epäilin mutta rt nega. Huh, olis tullu aika pienellä ikäerolla, että parempi näin.
Ehkä hormonitoiminta vaan hakee paikkaansa tässä imetyksen keskellä.

Tähti, meillä kyllä nyt kylmällä pojalla sukkahousut. Mut ei kyl hametta:wink.

Kimaira, meillä tutti ahkerasti käytössä. Välillä mietin, onko liikaakin. Aluksi ei huolinut mutta aika pian sitten tullut hyväksi avuksi. Tarkkaa aikaa en muista koska annettiin.

Juu sukkikset täälläkin, mutta ei potkareiden kanssa yhtaikaa:laughing002

Juu sukkikset täälläkin, mutta ei potkareiden kanssa yhtaikaa:laughing002
Mä muuten mietinkin et mitähän se teidän fyssari on mieltä sukkiksista ja sukista :rolleyes: Potkarit kun on se kaikkein väljin vaihtoehto jaloille. Sen mielestö vissiin pitäs mennä paljain jaloin kesät talvet :eek:

Kimaira, tää isimies ei ees pitänyt mitään isyyslomaa. Sanoi, että pitää vapaita/lomia sit ristiäisten 11.12. ja joulun alla. Hyvä niinkin, mut tässä alun säätämisessäkin ja hormonihuuruissa olis hänestä voinut olla jotain apuja.

No varmasti olis ollu apuja! Vaikka sulla on muut muksut isompia (kuin mulla) niin kyllä se jo jeesaa et joku muukin on huolehtimassa ruokahuollosta yms.

Meillä oli tietty anoppi ja appiukko vierailulla osan niistä kahdesta viikosta, kun äijä oli isyyslomalla. Tuskin olisivat tulleetkaan muuten. Siinä oli sit anoppikin touhottamassa, mutta ei siitä kyllä hirveesti "apua" ole, kun se on jo lähemmäs 70-vuotias ja ikä näkyy sillä ainakin kuulossa ja liikkumisessa - esim. se ei meinaa uskaltaa kävellä meidän kierreportaita ala- ja yläkerran välillä ollenkaan. Vähän hurumummo se alkaa olla muutenkin - mut ihan hyvin meni se vierailu kuitenkin. En hirveesti ärsyyntynyt vaikka esikoiselle tuputettiin taas sokeria ja herkkuja joka välissä, ja oikein annettiin lelukatalogi käteen että mitäs sä nyt toivot joulupukilta.

Perkele noita lapsille tyrkytettäviä joulujuttujakin. Kyllä kai nyt 3-vuotias haluaa vaikka mitä, vaikka sillä on leluja vaikka kuinka helvetisti valmiiksi, ja muutenkin tavaraa tursuu nurkissa ihan liikaa. Mä oon vähin äänin vieny suoraan lehtikeräykseen kaikki postilaatikkoon Ei Mainoksia -kyltistä huolimatta ilmestyvät lelulehdet ja -mainokset, mutta näköjään ei ihan täysin pääse silti välttymään kaupalliselta jouluhumpuukilta.

Syökö teidän vauvat tuttia? Milloin aloittivat/tarjositte ekan kerran?

Mä ny hankin tytölle tutin et olis äijälläkin "jotain keinoja" kun tytöllä on ihan älytön imemisen (+ sylin) tarve varsinkin iltaisin. Saisin istua vaikka koko illan antamassa rintaa, ja kun ipana nukahtaa, se havahtuu 10 min kuluessa kätisemään jos lasken sen Doomoo'seen tai leikkimatolle. Näin siis n. klo 16-24.

Saa nähdä miten tutti kelpaa - esikoiselle ei kelvannut ollenkaan enkä lopulta jaksanut kovin sinnikkäästi tutille "opettaakaan", kun en kokenu sitä välttämättömäksi. Silloin ei kyl ollut toista muksuakaan vaatimassa omaa huomiotaan.
Meillä ei syödä tuttia. Yritin tarjota monessa eri tilanteessa parin vikon ikäisestä eteenpäin mutta ei oo hetkeä kauempaa kiinnostanu. Tosin koskaan ei oo ollu mitään älytöntä imemisen tarvettakaan. Viikko sitten taisin kokeilla viimeks ja muutaman minuutin jaksoi lussuttaa mutta purulelut on jo kivempiä. Ikää nyt 5,5kk.

Takaisin