Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä mentiin eka kuukausi maistelemalla kerran päivässä ja iltavellillä. Tämä siis 4 kuisena, kun neuvola kehoitti aloittamaan vellit painon takia. Nyt 5 kuisena lisäsin syöttökerrat kahteen + iltavelli/smoothie. Eli päivällä vihanneksia ja iltaruuaksi hedelmiä/marjoja. Iltavellinä sitten joko Onni velliä tai sitten laitan pari kuutiota hedelmää Tuutiin eli teen "smoothien". Määrät vaihtelee paljon riippuen ruuasta. Bataatti/porkkana on tukusampaa niin kaks kuutiota riittää, avocadoa menee vähintään puolikas ja sitten taas Pirkka päärynä sosetta syö koko pussillisen. Kohta pitäs maistaa kauraa ja kanaa. Päätin nyt kuitenkin testata tuon kauran, mutta en aio alkaa syöttämään puuroa aamuin illoin. Sitten 6 kuisena varmaan vähitellen siirrytään ensin 4 syöttökertaan ja kun tissi jää vähemmälle niin sitten viiteen. Meit siis kehoitettiin 5kk neuvolassa aloittamaan viljat ja lihat vaikka heti, mut mä aion aloittaa ne vasta kun 6kk on melkein täys ennen seuraavaa neuvolaa.

Muokattu viimeksi:
Meillä nyt ei kiinteitä vielä mietitä kun tyttö vasta 6 vko mutta näin sivusta seuraten olen hämmästellyt että niin moni antaa velliä. Suositellaanko sitä taas? Kun mun teinit oli pieniä velli kuului jokapäiväiseen ateriarytmiin, lähinnä iltapalaksi. Sitä annettiin aika pitkäänkin vielä, varmaan lähemmäs 2 v asti. Mutta taaperon kohdalla (nyt 1v 9kk) sanottiin ettei vellejä suositella annettavaksi välttämättä ollenkaan! Pari kertaa annettiin mut sit se vaan jäi. Eli suositellaanko sitä nyt sit taas neuvoloissa?! On tää kumma kun ohjeet muuttuu vähän väliä! :D
Mun mielestä velliä eli riisi tai vihannesvelliä suositellaan jos painoa tarvitaan lisää. Meillä käyrä lähti alaspäin ja vaikka oli vielä +2 pituuteen nähden niin 4kk lääkärikin oli sitä mieltä et vellit kehiin. Painoa oli tullut silloin vain. 250g 3 viikossa. Mä annoin riisivelliä ja nyt toi iltavelli on lähinnä hedelmäsmoothieta tai Onni vadelma-riisivelliä (tytön lemppari).

Meillä nyt ei kiinteitä vielä mietitä kun tyttö vasta 6 vko mutta näin sivusta seuraten olen hämmästellyt että niin moni antaa velliä. Suositellaanko sitä taas? Kun mun teinit oli pieniä velli kuului jokapäiväiseen ateriarytmiin, lähinnä iltapalaksi. Sitä annettiin aika pitkäänkin vielä, varmaan lähemmäs 2 v asti. Mutta taaperon kohdalla (nyt 1v 9kk) sanottiin ettei vellejä suositella annettavaksi välttämättä ollenkaan! Pari kertaa annettiin mut sit se vaan jäi. Eli suositellaanko sitä nyt sit taas neuvoloissa?! On tää kumma kun ohjeet muuttuu vähän väliä! :D

Janna75 :) Aamu pitäisi aloittaa puurolla, mutta annan yleensä velliä, samoin, kuin iltavelliä :) Nyt mennään Neljän Viljan velleillä, joskus riisivellillä.

Päivällä en anna velliä.

Ei suositella, mutta ei kielletäkään. Sanotaan, ettei vellissä ole mtn ravintoarvoja. Mut on niissä ihan kuin maidossa, paitsi lisäksi riisivellissä riisitärkkelystä. Varmaan maissivellissä maissitärkkelystä. Mä just kattoin, et ihan samat sisällöt korvikemaidossa ja vellissä, paitsi vellissä se tärkkelys. Tuutin maidossa lisäksi kalaoljyä (?!?!), et ei toi vauva ehkä oo kalalle allerginen?

Me annetaan maidon seassa velliä sen pulauttelun takia. Ei pulauttele niin paljon kun on vähän paksumpaa. Nlassa neuvottiin näin. Laitan jotain 30-40ml velliä ja 70-80 ml maitoa. Pelkkää velliä sai itse asiassa eilen illall ennen nukkumaan menoa. Oli maissivelliä 60ml. Piereskeli siinä tunnin päästä...

Tais olla just ennen kuin meidän taapero syntyi kun kai julkaistiin joku uus tutkimus tai jotain kun toohotettiin et vellin antaminen ennen nukkumaan menoa lisäis ylipainon riskiä myöhemmällä iällä?! Siks sitä ei sit suositeltu lainkaan enää. Hyvä jos se vauhkominen on laantunut. :D Ja just tolleen kun Sirpa kirjoitti et maitoa paksuuntamaan et vähentäis pulauttelua se on oiva apu! Ja iltapalaks olis kyllä helppo vaihtoehto.

Janna, ei ainakaan meidän neuvolassa suositeltu vellejä, puuroa on pidetty siellä parempana. Näin 4 vuotta sitten esikoisen aikaan ja myös nyt.

Ei suositella, mutta ei kielletäkään. Sanotaan, ettei vellissä ole mtn ravintoarvoja. Mut on niissä ihan kuin maidossa, paitsi lisäksi riisivellissä riisitärkkelystä. Varmaan maissivellissä maissitärkkelystä. Mä just kattoin, et ihan samat sisällöt korvikemaidossa ja vellissä, paitsi vellissä se tärkkelys. Tuutin maidossa lisäksi kalaoljyä (?!?!), et ei toi vauva ehkä oo kalalle allerginen?

Me annetaan maidon seassa velliä sen pulauttelun takia. Ei pulauttele niin paljon kun on vähän paksumpaa. Nlassa neuvottiin näin. Laitan jotain 30-40ml velliä ja 70-80 ml maitoa. Pelkkää velliä sai itse asiassa eilen illall ennen nukkumaan menoa. Oli maissivelliä 60ml. Piereskeli siinä tunnin päästä...
Meille tuli myös maissivellistä ilmavaivoja. Syötin sen takia vain riisivelliä. Sit lisäsin mukaan sen vatturiisivellin ja sen jälkeen peruna-porkkanavellin. Nyt teen joka toinen päivä ite hedelmä+tuuti seoksen iltasin.

Ihan sama kokemus Janna mulla, että ei esikoisen kanssa suositeltu, tai siissanottiin, ettei välttämättä oo niin paljon hyötyä, ja nyt ei itse asiassa oo ollu mitään puhetta.

Meille tuli myös maissivellistä ilmavaivoja. Syötin sen takia vain riisivelliä. Sit lisäsin mukaan sen vatturiisivellin ja sen jälkeen peruna-porkkanavellin. Nyt teen joka toinen päivä ite hedelmä+tuuti seoksen iltasin.

Täällä ei maissivelli sovi, ( ei myös itsellenikään, siitä tulee vatsakipuja). Vain suurusteena.

Porkkana -perunavelliä annan myös välillä, koska siinä on rautaa :)

Nii, voiks annoksia jo kasvattaa, annanko pari kuutioo jo kerralla? Mä laitan vähä korvikemaitoa sekaan ja sit juotan välillä maitoa. Meillä on muuten nyt kolme pvää paska liikkunu joka pvä. Ennen bataattia noin joka toinen pvä. En viel tie onks sattumaa vai laittaako bataatti suolen toimimaan paremmin.

Janna, ei ainakaan meidän neuvolassa suositeltu vellejä, puuroa on pidetty siellä parempana. Näin 4 vuotta sitten esikoisen aikaan ja myös nyt.

Titti :) Olen kokeillut puuroa, mutta poika ei syö yhtä hyvin sitä, siksi me syödään vellejä. Toki puuroa yritän taas joskus antaa, että oppii sen, että kaikkea voi syödä, vaikkei tykkää kaikesta :)

Nyt kaipaan vinkkejä. Mitä te ootte toivoneet ja/tai saaneet lapsillenne ristiäis/nimiäislahjoiksi? Onko jotain vinkkiä mitä vois kerätä jotain sarjaa tms sit jatkossakin synttäri- ja joululahjana?

Nii, voiks annoksia jo kasvattaa, annanko pari kuutioo jo kerralla? Mä laitan vähä korvikemaitoa sekaan ja sit juotan välillä maitoa. Meillä on muuten nyt kolme pvää paska liikkunu joka pvä. Ennen bataattia noin joka toinen pvä. En viel tie onks sattumaa vai laittaako bataatti suolen toimimaan paremmin.
Paljons sitä ikää teillä olikaa? Mut mä oon sitä mieltä et kun on kiinteät aloittanut ja maistatukset tehny niin sitten voi alkaa syöttämään niin paljon kuin kita vetää ja persaus kestää :wink

Mitä sanovat Neuvolassa, oletko kysynyt?
Miten liikutte kasvukäyrällä?

Saa syödä niin paljon kuin jaksaa :) Täällä vauva lakkaa syömästä, kun maha on täynnä ja hymyilee päälle...

Takaisin