Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei helsinkiläiset! Onko täällä myös tuo ryhmäneuvola 6kk? Onko kellään tietoa. Ois kai siitä mainittu. Meillä 6kk neuvola vasta melkein 2viikon päästä, vaikka poika täytti tiistaina 6kk.

Hei helsinkiläiset! Onko täällä myös tuo ryhmäneuvola 6kk? Onko kellään tietoa. Ois kai siitä mainittu. Meillä 6kk neuvola vasta melkein 2viikon päästä, vaikka poika täytti tiistaina 6kk.
En ole ainakaan kuullut. Mut ite kans törmännyt tuohon, että useammalla ollut eri puolella Suomea. Meillä ens ti 6 kk neuvola, mutta ei ainakaan mainittu, että olis ryhmäneuvola.

Mites toi pottailu pitää aloittaa? Tuolla meidän kuukausi ryhmässä osa on alkanu heti istuttaa potalla, kun tenava on oppinu istumaan. Mä luulin ettei pottailulle tarvii tehdä vielä mitään pitkään aikaan. Mut mä nyt en mitään tiedäkään pienten lasten hoitamisesta.

Meillä ei ole vielä edes pottaa hankittu, mutta ilmeisesti jotkut tammivauvat käyvät jo potalla.

Meillä oli tänään 2kk neuvola. Pikku keskivertokansalainen jatkaa kasvamista kaikilla mahdollisilla keskikäyrillä niinkuin on tehnyt 3-viikkoisesta alkiosta asti. :D

Uskalsin ottaa rotarokotteen kun tytöllä ei ole ollut pahoja vatsavaivoja, mutta nyt sit odotellaan huolestuneena oireita. Eka ilta meni ihan hyvin, vaikka tyttö vaikutti vähän väsyneeltä. Milloin teillä on alkaneet sivuvaikutukset jos niitä on tullut?

Terkka käski varmistamaan, että tyttö kääntää päätä tarpeeksi usein myös vasemmalle. Oon itsekin huomannut, että suosii oikeaa selinmakuulla. Pitää alkaa kiinnittää siihen huomiota. Ja lattialla pitäis pitää niin paljon kuin vauva vaan suostuu. Terkka ihaili miten hyvin tyttö kannattelee päätä ja hartioita mahallaan ollessaan, mutta tyttö on tehnyt sitä jo ainakin kuukauden. Ei oikeestaan ole musta oppinut paljonkaan uutta motorisesti, kun syntyi niin hirmu jäntevänä. Ehkä vähän enemmän alkanut tavoitella esineitä.

Noista kiinteistä, THL:n suositus kiinteillehän on edelleen 4-6kk, jännä että se on monissa neuvoloissa näköjään kääntynyt 4kk:ksi. Mun käsittääkseni aikainen aloitus allergioitten takia on tärkeämpi korvikevauvoille, jotka ei ruoan kautta muuten siedäty eri ruoka-aineille. Oon itse ajattellut, että aloitan sitten kun vauva vaikuttaa valmiilta, mutta viimeistään 6kk. Luulisin että sen herkkyyskauden kyllä huomaa vauvasta, että on kiinnostunut maistelemaan. Imetyksen tuen linja on, että vauvan pitäisi osata istua tuettuna ja viedä kädellä esineitä suuhunsa, mutta heillä on mun mielestä oma agendansa vähän liikaa pelissä siinä.

Muokattu viimeksi:

Ainakaan keskustan neuvolassa ei ole ryhmäneuvolaa ollut mun esikoisen aikana,eikä myöskään tytön kohdalla nyt. En olisi kyllä mennyt vaikka olisikin..

Mites toi pottailu pitää aloittaa? Tuolla meidän kuukausi ryhmässä osa on alkanu heti istuttaa potalla, kun tenava on oppinu istumaan. Mä luulin ettei pottailulle tarvii tehdä vielä mitään pitkään aikaan. Mut mä nyt en mitään tiedäkään pienten lasten hoitamisesta.
Esikoinen sai potan 1v lahjaksi ja silloin aloitettiin kokeilut. Sitten kun meni päiväkotiin pari kuukautta myöhemmin, niin siellä pottailu tuli sitten jo säännölliseksi rutiiniksi. En usko, että tämän toisenkaan kanssa aiemmin aloitan.

Esikoisen kanssa pottailu alotettiin muistaakseni aika ajoissa. Vajaavuoden taisi olla. En tiedä onko silti yhteyttä kuivaksi oppimiseen. Siihen ei voi hoputtaa ennenku lapsi on kypsä siihen. Näin itse olen joskus kuullut. Mutta oppii ainakin käytännön ja tottuu siihen.

Meillä oli sama kuinTitillä pottailun kanssa,esikoinen sai 1v lahjaksi potan ja silloin vasta ruvettiin siihen tutustumaan.
Hän täyttää joulukuussa 2v ja on nyt vasta kiinnostunut istumaan potalla kunnolla mutta vaipat täällä on käytössä vielä.

Mä aloitin laittaa taaperoa potalle vuoden ikäisenä kun oli aloittamassa päiväkodin mutta ei hän kyllä mitään potalla tuottanut. Puoli vuotta oli päiväkodissa ja istui kyllä kiltisti muiden kanssa potalla mutta muistaakseni vain kerran sanoivat ettätuli pissa pottaan, eli ei ollut vielä valmis siihen. Nyt käy kotona välillä istahtamassa potalla kun vaihdetaan vaippaa mutta ei kyllä istu montaa sekunttia. Ja ikää on nyt 1v 9kk.
Kuulostaa kyllä oudolta et vauvan pitäisi osata istua tuettuna ja viedä itse kättä suuhun ennen kuin pitäisi aloittaa kiinteiden maistelu. Pitäisikö vauvan siis istua syöttötuolissa ja sydä itse? Tuo imetyksen tuen ryhmä on kyllä mahtava ja monet saavat sieltä tarvitsemaansa apua mutta välillä menee vähän överiks... Siis mikä yhteys vauvan motorisilla taidoilla ja kiinteiden aloittamisella on?

Kuulostaa kyllä oudolta et vauvan pitäisi osata istua tuettuna ja viedä itse kättä suuhun ennen kuin pitäisi aloittaa kiinteiden maistelu. Pitäisikö vauvan siis istua syöttötuolissa ja sydä itse? Tuo imetyksen tuen ryhmä on kyllä mahtava ja monet saavat sieltä tarvitsemaansa apua mutta välillä menee vähän överiks... Siis mikä yhteys vauvan motorisilla taidoilla ja kiinteiden aloittamisella on?

Olisko kyse sormiruokailusta - jotkuhan vannovat sen nimeen, että tissiltä siirrytään (pehmeiden) ruokien sormiruokailuun, eli jätetään ne lusikalla syötettävät soseet väliin?

Esikoinen sai potan 1v lahjaksi ja silloin aloitettiin kokeilut. Sitten kun meni päiväkotiin pari kuukautta myöhemmin, niin siellä pottailu tuli sitten jo säännölliseksi rutiiniksi. En usko, että tämän toisenkaan kanssa aiemmin aloitan.
Meillä poika taisi olla vähän alle vuoden, kun aloiteltiin, mutta hyvin kevyesti ja vapaaehtoisesti, kun tykkäsi istua siinä. Joskus tuli tulosta, joskus ei :)

Meillä esikoistytön kanssa alettiin kokeilla potalla istuskelua vähän päälle 1 vuoden iässä, mutta oikeastaan ikinä tyttö ei varsinaisesti potalle oppinut, vaan alkoi tehdä suoraan tarpeensa vessanpytylle... ainoastaan poikkeustapauksissa on potta kelvannut jos on hätä.

Mä kieltäydyin kokonaan tästä "ryhmäneuvolasta" en halunnut sinne vertailemaan /vertailtavaksi. Enkä kokenut ylipäätään tarpeen mennä 6kk neuvolaan kun näenn itsekin ettätyyppi kasvaa eikä tässä neuvolassa tuu kuin ruokaohjausta.

JustMom10 :) Ei mullakaan niin se napannut, mutta mä en uskalla kieltäytyä mistään, mitä neuvola vihkoon kirjoitetaan, että seuraava käynti silloin ja silloin... Sulla kun jo kokemusta näistä noin paljon....:cat: Mitä siitä voi seurata, jos kieltäytyisi jostain?

Mä olisin äitikavereita katsonut, mutta ei niistäkään kymmenestä löytynyt....oonko jotenkin outo, kun en tykkää huutaa kuorossa lujaan ääneen omia asioita ja sitä vauvojen vertailuahan siellä myös oli...:arghh:

Nyt tultiin neuvolan fyssarin jumpasta, enkä kehtaa siitäkään kieltäytyä, vaikka mun mielestä ei ole enää mitään tarvetta siellä käydä:hungover:.... Pallon kanssa poikaa vaan leikitetään ja nyt kädet pitää usein laittaa etuasentoon, että alkaa kontata... Eilen ryhmäneuvolassa tuli ihan selväksi, ettei kukaan vielä kontannut, aika samalla tavalla kaikki vauvat kääntyilivät selältä mahalleen..

Nyt neuvolan fyssari vielä kysyi, että onko syttötuoli hankittuna, no sanoin - ei!:wideyed: Se pitää jo hankkia, aha selvä! Jännä, ettei 6kk ryhmäneuvolassa siitä eilen puhuttu mitään.. On jo kiire kuulemma hankkia se.

Mua kai pompotellaan aika helposti, kun eka vauva ja sormi suussa kaikiata uusista asioista...Hyvää kai silti tarkoittavat:oops:
:anyone

Meidän neito ryömii ihan kunnolla nyt,iiiso tyttö jo.:) Parina päivänä meni ihan vähän eteenpäin mutta tänään keksi miten pääsee kunnolla liikkeelle.

Hienoa! Täällä myös poika liikkuu jonkin verran :) Joskus 10cm suoraan eteenpäin....paikallaan pyörii kyllä sitäkin enemmän :)

Mäkin koin esikoisen kanssa sen 6 kk ryhmäneuvolan melko epämukavaksi tilanteeksi. Muksut oikein laitettiin keskelle lattiaa matolle vierekkäin "vertailtavaksi" ja se keskustelun ohjaaja / neuvola-th:kin jotenkin tuntui vetävän sitä keskustelua siihen tyyliin, että aika vaikea siitä oli hakea "vertaistuen" elementtejä.

Täällä ihan sama, että vauvat lattialla. Vetäjänä ei ollut th lainkaan, vaan hammashoidon asiantuntija, fyssari, sekä joku harjoittelija. Siitä ryhmästä sitten edettiin hammastarkastuksiin ja lääkärin suorittamiin punnitukseen ja mittaukseen....jonossa mentiin....:meh:

Mutta tulihan siinä uutta informaatiota. Oon vaan luonteeltani sellainen, ettei kaikki tartu, kun on monta höpöttäjää ja kysyjää yhtaikaa:oops: Tykkään keskustella rauhallisesti, enkä kilpaa jonkun kanssa. Niin ihmiset on erilaisia:stop::arghh:

Takaisin