Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävelylenkit tehostaa verenkiertoelimistön toimintaa ja lisää aineenvaihduntaa eli sen puolesta hyvä myös selkäkipuihin, tarpeeksi pieninä satseina, ettei kävely aluksi kipeytä lisää. Ja jos ei kipeytä, niin ilman muuta pidempiäkin lenkkejä. Ja kuten edellisessä sanottu, syvien vatsalihasten treenaus. Aloittaen niiden tunnistamisesta/ löytämisestä eli esim selällään kevyesti napaa kohti selkärankaa ja pieni pito. Kun löytyvät, esim sellainen harjoite, että selinmakuulla vedät napaa kohti selkärankaa, pyrit pitämään alaselän liikkumattomana, kun samalla liu'utat yhtä jalkaa kerrallaan lattiaa pitkin suoraksi tai niin pitkälle kuin keskivartalon hallinta sallii. Pienestä kannattaa lähteä liikkeelle. Itsellä esim ei S-I-nivel ole vielä kokonaan toipunut raskausajasta ja oireilee jonkin verran.
Myy, toi si-nivel mullakin on välillä kipeä. Hieroja on vähän ronkkinu sitä nyt syksyllä, oon miettiny et onks ollu hyvä idea...? Nyt en oo hierojalla köynytkään, mut ei oo niin kauhee tarvis kun en enää imetä sängyssä makuullani. Siitä mulla meni selkä ihan jumiin. Ja istumasta noustessa oon tosi jäykkä, johtuuko siis imetyksestä?

Itse asiassa mietin tätä ja niin se varmaan onkin. Tänään ei ollu puklannu yhtään, mutta kun iltapvällä otin rinnalle, niin tuli puklut melkein heti. En ollu aamupvän jälkeen himassa, ni sain vaan korviketta. Kaveri sanoi et kananmuna ja maito veks ekaks, et ne yleensä aiheuttaa ekaks yliherkkyyttä.

Mittasin vauvan kuumeen tänään peräsuolesta, ni oli 37,5. Et kyllä sillä lämpöä on ollu koko vkon. Hitto, kun pitäis luottaa vaistoihin, eikä muiden vähättelyyn. Mittasin mä kyllä viikollakin, mut kainalosta ja se näytti 36 ja jotain. Mut vauvan pää on tuntunut lämpöiseltä, mun mielestä. Et joku flunssa sillä on, tai voi varmaan olla se vesirokkokin? Se voi kai tulla ihan vauvalle näin lievänäkin? Vesikelloja ei ole, mut pieniä punaisia täpliä vähän päässä. Joka voi olla kyllä ihan vauvaihottumaakin. Vauva on tällä vkolla laittanu käsiä päänsä päälle. Oon miettiny et onko sillä pää kipeä vai onko se vain "löytäny" päänsä. On ehkä ollu kipeä?

Vissiin annan nyt panadolia tarvittaessa ja odotan et tää menee ohi, vai? Ja mittailen kuumetta. Ootteko nukuttanu ulkona, jos vauva on kipeä? Mä ajattelin etten nyt nukuttaisi.

Ei ole kuumetta jos pyllystä mitattuna on ton verran. Normilämpö pienillä. Kainalomittauksen kuuluukin näyttää 0,5-1 asteen vähemmän.

http://www.apteekki.fi/terveydeksi/terveys/tiesitko-taman-kuumeen-mittaamisesta.html

Ei ole kuumetta jos pyllystä mitattuna on ton verran. Normilämpö pienillä. Kainalomittauksen kuuluukin näyttää 0,5-1 asteen vähemmän.

http://www.apteekki.fi/terveydeksi/terveys/tiesitko-taman-kuumeen-mittaamisesta.html
No voi helvata. Sen panadolin annon jälkeen pään lämpötila kyllä laski ja sen otsa oli kostea. Ilman muuta ajattelin, et kuume on laskenu. Mä mittaan aamulla uudestaan. Mulla oli yks kummitäti täs kylässä illalla ja hän kysyi onko kuumetta kun vauvan pää tuntuu lämpöiseltä. Sitten mitattiin kuume.

Mulla kans vihoittelee alaselkä/oikea pakara. Aamuisin on hyvä mut päivän mittaan alkaa kipeytyä, etenkin jos kannan vauvaa turvakaukalossa. Oikeassa pakarassa, syvällä, tyyliin häntäluusta 5cm oikealle nappaa oikeen kiinni niin et meinaa jalka pettää alta. Törkee vihlaisu tuntuu ja välillä säteilee häntäluuhun päin ja vasempaan pakaraan. En tiedä olisko tää sit iskiasta? Illalla en pysty seisomaan lainkaan oikealla jalalla.
Kuulostaa, että joko iskias-tyyppinen vaiva tai sit juuri raskaudesta jäänyttä S-I-nivel ongelmaa. Toki näin pelkästään kertomasi perusteella pienellä varauksella. Iskias on terminä vähän hankala, koska se voi periaatteessa tarkoittaa useampaa asiaa. Käytännössä vaiva on lähtöisin ischias-hermon jonkinlaisesta pinne-/ puristustilasta, mikä aiheuttaa oireita. Vähän noilla kuvaamillasi paikkeilla on syvä pakaralihas piriformis, joka voi olla joskus hyvin kireä ja arka ja jopa siitä syystä ischias-hermokin voi joskus oireilla. Jos siis tulee esim säteilyoireita jalkaan. Piriformis on usein myös paikallisesti sellainen "mustelmamaisen" arka, jos on oikein kireällä. Jos ei tunnu pahalta, niin kokeile kevyesti venyttää pakaraa ja vertailla, onko pakaroissa eroa. Nimim. "Vanha fyssari pohtii" :) ;)

No voi helvata. Sen panadolin annon jälkeen pään lämpötila kyllä laski ja sen otsa oli kostea. Ilman muuta ajattelin, et kuume on laskenu. Mä mittaan aamulla uudestaan. Mulla oli yks kummitäti täs kylässä illalla ja hän kysyi onko kuumetta kun vauvan pää tuntuu lämpöiseltä. Sitten mitattiin kuume.
Voihan olla et oli jotain pientä lämpöä, mut ton ohjeen mukaan ja muutaman muunkin mitä oon lukenu niin vasta yli 38 on sellanen mittaustulos vauvalla et pitää miettiä mikä on vikana. Panadolin ohjeissakin on et anna kun lämpö on vähintään 38,5. Tai siis suositellaan

Meillä ei varjella perheellisiä vaan niitä jotka pystyy tekemään paljon töitä ja ei oo poissaoloja. Ja kyse on isosta kansainvälisestä yrityksestä.

Eclipse :) Juuri tasan tuota tarkoitan. Mulla oli ennen noin, liikaa töitä ja ihminen oli vaan numero....eipä ole ole enää, yrityskulttuurissa otetaan kaikkien työntekijöiden lapset ja muukin perhe huomioon :)

Panadol voi antaa ihan pelkkiin kipuihinkin, näin Neuvolassa sanottiin..

Itse asiassa mietin tätä ja niin se varmaan onkin. Tänään ei ollu puklannu yhtään, mutta kun iltapvällä otin rinnalle, niin tuli puklut melkein heti. En ollu aamupvän jälkeen himassa, ni sain vaan korviketta. Kaveri sanoi et kananmuna ja maito veks ekaks, et ne yleensä aiheuttaa ekaks yliherkkyyttä.

Mittasin vauvan kuumeen tänään peräsuolesta, ni oli 37,5. Et kyllä sillä lämpöä on ollu koko vkon. Hitto, kun pitäis luottaa vaistoihin, eikä muiden vähättelyyn. Mittasin mä kyllä viikollakin, mut kainalosta ja se näytti 36 ja jotain. Mut vauvan pää on tuntunut lämpöiseltä, mun mielestä. Et joku flunssa sillä on, tai voi varmaan olla se vesirokkokin? Se voi kai tulla ihan vauvalle näin lievänäkin? Vesikelloja ei ole, mut pieniä punaisia täpliä vähän päässä. Joka voi olla kyllä ihan vauvaihottumaakin. Vauva on tällä vkolla laittanu käsiä päänsä päälle. Oon miettiny et onko sillä pää kipeä vai onko se vain "löytäny" päänsä. On ehkä ollu kipeä?

Vissiin annan nyt panadolia tarvittaessa ja odotan et tää menee ohi, vai? Ja mittailen kuumetta. Ootteko nukuttanu ulkona, jos vauva on kipeä? Mä ajattelin etten nyt nukuttaisi.

Eiks toi oo vauvan normilämpö ja peräsuolesta vielä korkeempi on normia. MMS eli muna maito soija on ne mitkä ekana karsitaan äidiltä ja lisäks nauta koska samankaltanen proteiini kun maidossa. Jollei noi auta ni kotimaiset viljat pois ja pahoja on mausteet, kaalit, sipulit, paprika jne

Meidän pojalla on vissiin kiire isosisko perään kun viikonloppuna kääntyi ekan kerran vatsalleen! Ajattelin että kun on niin jäykkä jässikkä, niin kestää pidempään päästä liikkumaan mutta kattia kanssa, oli nopeempi kuin isosiskonsa kääntymisessä. :)

Rotarokote kuuluu ja haisee. Vatsapuruja ollut koko viikon ja valvottu on taas monta kertaa yössä (jossain vaiheessa heräs enää vaan kahdesti) viime yönä oltiin 5 x hereillä syömässä ja jumppailtiin masua. Kakka kun ei tuu niin helposti kuin aikaisemmin :/

Mutta on se vaan ihana poika :Heartred Eilen nauroi ääneen kun isosisko heitteli tavaroitaan uhmassa :D Ole siinä sitten tiukkana tytölle kun toinen nauraa niin hellyttävästi vieressä :)

Muokattu viimeksi:
Mulla muuten hävisi iskias-kivut synnytyksessä kokonaan. Oli selkeesti joku hermopinne mahasta johtuen.

Muutenkin tuntuu näin viikko synnytyksestä, että oon toipunut hirmu hyvin (*kop*kop*). Paino on pudonnut 13 kg viimeisestä äitiysneuvolakäynnistä. Tosin nyt kun tyttö on viihtynyt tissillä pitkiä imetysmaratoneja (varmaan joku maidontuotannon kiihdytysvaihe?), ja oon siksi joutunut istuskelemaan paikoillani paljon, oon huomannut et liikkumattomuus aiheuttaa selkä- ja lantiojumeja... Mut muuten tosi jees.

Pari päivää vaivannut yskä punnitsee hyvin lantionpohjalihasten kunnonkin
... :-p

Meillä on esikoinen aika vähän sairastellut. Ehkä noin 3-6 päivää/vuosi oon jäänyt töistä pois häntä kotiin hoitamaan. Tosin ei olla jokaisesta pienestä nuhasta kotiin jääty. Ja paristi on päiväkodista soitettu hakemaan pois, jos on siellä sairastunut kesken päivän. Tietysti nyt tulee varmaan enemmän sairasteluja, kun lapsia on kaksi...

Meillä sama juttu. Pojat on olleet aika vähän sairaana. Varmasti alle ton 10/krt vuodessa keskiverron, mikä kyllä kuulostaakin aika paljolta.

Myy75, iskiaksen ja SI-nivelen ongelmien välillä arvon kans et kumpikohan on... Loppuraskaudesta SI-nivel vihoitteli ja just oikealla puolella mut se oli kyllä ylempänä kuin tää nykyinen kipu. Kahden vuoden fyssariopintojen (10v sitten, enkä siis opiskellut valmiiksi) perusteella on myös käynyt mielessä voisko tää olla nyt se vaikeasti löydettävä piriformis... venyttely auttaa aina hetkellisesti, lämpö auttaa myös.

Myy, toi si-nivel mullakin on välillä kipeä. Hieroja on vähän ronkkinu sitä nyt syksyllä, oon miettiny et onks ollu hyvä idea...? Nyt en oo hierojalla köynytkään, mut ei oo niin kauhee tarvis kun en enää imetä sängyssä makuullani. Siitä mulla meni selkä ihan jumiin. Ja istumasta noustessa oon tosi jäykkä, johtuuko siis imetyksestä?
Hierojan ronkkiminen on vähän kakspiippunen juttu: jos on ihan hirveen akuutti ja äreä tilanne, niin voihan se ärsyttää, mutta ainahan se hyvässä mielessä saa siellä jotain liikkeellekin, joka sinänsä edistää paranemista. Mä ite koen, että sen käsittely on just sellasta makeen kipeetä. Itse koen S-I:n lisäksi edelleen myös muita nivel"kipuja"/ tuntemuksia ja olen kyllä diagnosoinut sen niin, että raskauden aikana löystyneet nivelet alkavat kunnolla palautua vasta imetykseen loputtua. Ja itsellä raskaudetkin suht lähekkäin olleet. Hyvä esimerkki itselle elimistön toiminnasta oli, kun esikoisen jälkeen kokeilin hölkkää muutama kuukausi synnytyksen jälkeen (olin siis juossut alkuraskauden ajankin), niin positiivista oli se, että pissat ei tullu housuun, mutta lenkin jälkeen liitoskipukohdat olivat monta päivää kipeät :)

Myy75, iskiaksen ja SI-nivelen ongelmien välillä arvon kans et kumpikohan on... Loppuraskaudesta SI-nivel vihoitteli ja just oikealla puolella mut se oli kyllä ylempänä kuin tää nykyinen kipu. Kahden vuoden fyssariopintojen (10v sitten, enkä siis opiskellut valmiiksi) perusteella on myös käynyt mielessä voisko tää olla nyt se vaikeasti löydettävä piriformis... venyttely auttaa aina hetkellisesti, lämpö auttaa myös.
No niin, sulla olikin sitten samaa tietoa siellä! :)

Sirpa :) Miten sun äitiysloma, kun loppuu siis ihan kohta...muistanko oikein? Onko riittävä aika.

Pidätkö sijaista vielä sen jälkeen?:rolleyes:

5kk on ihan järkyttävän lyhyt aika ja vauvan kanssa se menee liiankin nopeasti. Yrittäjillä on kovaa:wideyed:
Vauva kainalossa hommiin.

"Kuumeella ei ole virallisesti hyväksyttyä raja-arvoa, mutta levossa olevalla lapsella yli 38,0° C:een lämpöä peräsuolesta mitattuna voidaan pitää kuumeena. Korvamittauksissa arvot ovat matalammat ja kuumeen rajana voidaan pitää 37.5° C ylittäviä arvoja."

Mä mittasin Eliakselta tänään korvasta ensin 38.1 ja nyt oli 38.3. :sad001 En tykkää mitata sieltä pepusta.. mutta pitänee huomenna koska korvasta on tosiaan alempi ja näyttää silti yli 38. Meillä on pitkään ollut flunssaa perheessä. Mies yskinyt jo viisi viikkoa ja saanut antibiootit korvatulehdukseen. Esikoispoika välillä terve, välillä taas sairas. On nyt myös kotona kuumeessa ja yskässä. Keuhkoputkeen kuulemma sattuu. Tytär kuuluu nyt myös yskivän. Mullakaan ei ole ihan terve olo, limaa olen ryystänyt kurkusta jo monta viikkoa.

Eliaksen hengitys on nyt välillä vähän raskasta joten pitänee yöllä seurailla. Panadolia olen suppona antanut kaksi kertaa tänään.

Huomenna olisi ollut Eliaksen fyssari mutta piti toki perua nyt. Sen sain tehtyä netin kautta mutta uusi aika pitää soittaa.

Takaisin