Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miksi annat vaan 2 tl kerralla?
Kyllä vauvan voi antaa syödä sen minkä jaksaa. Eka annos mikä alas menee on ehkä sen 2 tl mutta kyllä se siitä annoskoko kasvaa. Ja miksi ei lihaa? Eikö lihan saa aloittaa jo 5 kk?

JustMom10 :) Poika jaksaa Bonaa kerralla sen 2tl....enemmän annan, jos jaksaa :) Hän ei syö enempää, mutta maitoa juo paljon.

Lihaa eikai vielä...pitää 2vk odottaa.

Okei :) Sitten Bonaa mahtuu tytöllä enemmän masuun. Annan paljon vellejä Bonan lisäksi ja nyt aloitettu 4-viljan puuro, että pitäisi täyttää hyvin :)

Joko teidän typy viihtyy paljon mahaltaan?:rolleyes:

Mä on vähän "kauhistunut", kun poika ei suostu enää oleen ollenkaan selällään... Kääntyy lähes sekunnissa, kun hänet jättää selälleen makaamaan:wideyed::happy:

Juu, hän on ollut jo melko pitkään mieluummin mahallaan kuin selällään. Kovasti yrittää liikkua eteenpäin, kädet käy ja hermo menee kun ei pääse pyörimään itsensä ympäri.:)

Meillä ilm samanlainem ylimääräinen reikä. Poika oli suihkussa isänsä sylissä kun huomasin ja ihan pelästyin. Ennen ei muilla oo ollut . Neuvola lääkäri nyt kahdesti katsonut ja kuulemma on kiinnieikä suolistoa pääse sieltä ulos tms. Mut hurjan näköinem reikä on :/

Mä en varsinaisesti säikähtänyt, sh kun olen niin olen nähnyt aika hurjiakin reikiä, koloja ja Sun muita kuulumattomissa paikoissa.. Lähinnä Mietin just et onko muiden vauvoilla et kasvaako umpeen vai onko vaan joku persoonallinen valuvirhe..Meillä on se vakuutus et josko käytettäisiin lääkärillä? Vai riittäisiköhän se th, epäily on et jos tääkin on joku ihan yhtä pöllö...

Miiuli77 :) Meen "ehkä" eri th:lle mikäli tuun uudestaan raskaaksi.

Tämän vauvan kanssa mennään nyt tällä th:llä, ei hän huono ole, vaan en alussa päässyt käsitykseen mitä hän tarkoitti, vauvan selän yliojennuksella ja tapa, jolla hän sen sanoi. Se on jäänyt ihan vähän kaivertaan:sad001, vaikka onkin todella ystävällinen ollut sen jälkeen ja kirjoittaa pojan vihkoon tosi ihanasti:Heartblue

Pääsitkö sä Miiuli heti synnärillä, Hyvinkäällä, käsitykseen kaikista vauvankäsittely otteista?:rolleyes: Mulla meni ne vähän ohi, koska olin sektion jälkeen aikas kipeä, enkä pystynyt harjoittelemaan samoin, kuin alateitse synnyttäneet. Kovasti siellä fyssari neuvoi niitä otteita, ennen kotiinlähtöä :)

Mutta tämä th mulle oikein tiuskasi, että eikö käsittelyotteita opetettu sairaalalla.....Siis kyllä näytettiin, mutta sektion jälkeen on eri tavalla kipeä ja vähän käsi, että voisi ja saisi ymmärtää!:singing:

Nyt poika on jo niin vauhdikas, että taitaa kontata ja kävellä ennen muita, ettei tarvita sitä neuvolan vibraatoriakaan mihinkään:laughing005:laughing005:laughing005

Jospa toisen vauvan kanssa saadaan ymmärtäväisempi th:p

Mä Olin siitä morphinista sen 2,5 pvää aivan huumattu ja täysin vuodepotilas ja vielä kolmannen päivän pois pelistä vaikka pääsinkin jo silloin sunnuntaina ylös vuoteesta kun jalat ja pää alkoi pelittään..Mies hoiti käytännössä kaiken siellä sairaalassa ja sitten kotona vasta miehen opastuksella aloin hoitamaan vauvaa, mutta ei meillä kyllä fyssari käynyt kertaakaan eikä kätilöiltäkään mitn erikoisohjeita tullut..

Ne varmaan ohjaa siinä miestä ehkä? mut Mulla on niin sekavat muistikuvat kolmesta ekasta päivästä et en osaa sanoa mitä ovat hänellä neuvoneet, mies on edelleen paljon luontevampi vauvan hoidossa kuin minä.Mulla meni tosi pitkään ennenkuin mulle ja vauvalle syntyi yhteys, johtuu Just siitä alun ongelmasta eikä mun oma keho sit tuottanut rakkaushormoonia..

Mähän tosiaan uskalsin koskea vauvaan ekaa kertaa silloin sunnuntaina kun kädet ei enää tuntuneet letkuilta..

Mut Mulla ei ollut juur mitn kipuja, kiitos sen morphinin et sen puolesta ei ollut ongelmia käsittelyssä tai liikkumisessa..Mä Olin jo muistaakseni 8 pv jälkeen koiralenkillä itekseni ja otin tikitkin pois 5 pv jälkeen.. kahtena ekana aamuna oli kipeä haava oikealta puolelta kun nousin sängystä mut eipä juuri muuta ja nyt ne kirvelytkin on loppuneet viime Kuun puolella...

Mä en varsinaisesti säikähtänyt, sh kun olen niin olen nähnyt aika hurjiakin reikiä, koloja ja Sun muita kuulumattomissa paikoissa.. Lähinnä Mietin just et onko muiden vauvoilla et kasvaako umpeen vai onko vaan joku persoonallinen valuvirhe..Meillä on se vakuutus et josko käytettäisiin lääkärillä? Vai riittäisiköhän se th, epäily on et jos tääkin on joku ihan yhtä pöllö...
Meillä nla lääkäri tosiaan sanoi että hyvin yleistä. Ja jos alkaa kovasti erittää niin pitää tarkkailla ja tarkistaa. Mutta jos on rauhallinen, antaa vaan olla.
Mä säikähdin kun poika tosiaan oli isänsä sylissä ja swlkä munhun päin ja ikäänkuin istui isän käsivarrella ja se reikä"laajeni". Normi oloissa ei yhtään niin ison ja pahan näköinen:)

Meillä nla lääkäri tosiaan sanoi että hyvin yleistä. Ja jos alkaa kovasti erittää niin pitää tarkkailla ja tarkistaa. Mutta jos on rauhallinen, antaa vaan olla.
Mä säikähdin kun poika tosiaan oli isänsä sylissä ja swlkä munhun päin ja ikäänkuin istui isän käsivarrella ja se reikä"laajeni". Normi oloissa ei yhtään niin ison ja pahan näköinen:)

Ihan siistiltä näyttää, ei eritä tai haise..oli varmaan talkin+ kaiken muun yhdistelmä mitä sieltä löyty..ehkä mä vaan seurailen ja vilautan sitä sit rokotusten yhteydessä th..Hyvä tietää et muillakin on samaa vaivaa!

Mä Olin siitä morphinista sen 2,5 pvää aivan huumattu ja täysin vuodepotilas ja vielä kolmannen päivän pois pelistä vaikka pääsinkin jo silloin sunnuntaina ylös vuoteesta kun jalat ja pää alkoi pelittään..Mies hoiti käytännössä kaiken siellä sairaalassa ja sitten kotona vasta miehen opastuksella aloin hoitamaan vauvaa, mutta ei meillä kyllä fyssari käynyt kertaakaan eikä kätilöiltäkään mitn erikoisohjeita tullut..

Ne varmaan ohjaa siinä miestä ehkä? mut Mulla on niin sekavat muistikuvat kolmesta ekasta päivästä et en osaa sanoa mitä ovat hänellä neuvoneet, mies on edelleen paljon luontevampi vauvan hoidossa kuin minä.Mulla meni tosi pitkään ennenkuin mulle ja vauvalle syntyi yhteys, johtuu Just siitä alun ongelmasta eikä mun oma keho sit tuottanut rakkaushormoonia..

Mähän tosiaan uskalsin koskea vauvaan ekaa kertaa silloin sunnuntaina kun kädet ei enää tuntuneet letkuilta..

Mut Mulla ei ollut juur mitn kipuja, kiitos sen morphinin et sen puolesta ei ollut ongelmia käsittelyssä tai liikkumisessa..Mä Olin jo muistaakseni 8 pv jälkeen koiralenkillä itekseni ja otin tikitkin pois 5 pv jälkeen.. kahtena ekana aamuna oli kipeä haava oikealta puolelta kun nousin sängystä mut eipä juuri muuta ja nyt ne kirvelytkin on loppuneet viime Kuun puolella...

Miiuli77 :) Mies sai ohjeita ja oppi pesemään pepun:p...Mä olin niin kamoissa:sad001, ettei jäänyt mitään paljonkaan mieleen...just sen kolme päivää...

Miksei neuvolat ota huomioon esim. tällaista tilannetta, tuskin sitä nyt on ihan vain ja ainoa sektiopotilas:hungry::singing:

Sitten vaan kysytään, että onko ees neuvottu...Tuskin nyt sentäs roikotin pääalaspäin, hihh:shifty::singing: Tai sinnepäin...

Ehkä asutaan liian pienellä paikkakunnalla - kuusikossa:whacky011:sex:whacky011:whacky011:whacky011:laughing021

Last edited by a moderator:
Mä hommaan sellaisen kaukalopussin. Tänään. Ostan eisbärchen pussin. Kaveri vkl kehui sitä, niiden tytöllä oli se. Ei tarvi pukea vauvalle ulkovaatteita ollenkaan, kun sen laittaa pussiin. Ja valjaat menee kiinni paremmin. Mekin ollaan usein kaupassa tai syömässä, ni voi vaan avaa vetskarin, ettei vaville tuu kuuma. Onks kellään sellaista?

Entä untuvapussia tms. vaunuihin? Onko kokemuksia?
Meillä oli just toi Eisbärchen kaukalopussi turvakaukalossa viime talvena (helmi-huhtikuu). Oli vastasyntyeellä tosi kätevä just siks ettei tarvinnut ulkovaatteita pukea. Enää ei vaan vauva meillä mahu sen pussin kanssa turvakaukaloon, nyt on autoillessa esim. vanuhaalari päällä.

Vaunukopassa käytettiin äitiyspakkauksen makuupussia ja nyt ratasosassa on Elodie Detailsin lämpöpussi. Se ei ole untuvaa (täyte on jotain vanua), mutta on muhkea ja on aukot rattaiden valjaille. Sillä meinataan talvi pärjätä ja sit ratasosaan on vielä rattaiden oma jalkapeite.

Mulla ehkä virtsatien tulehdus. Ehkä siks kun mul ei ole koskaan ollut, niin en ihan varma oireista. Täällä varmaan joku osaa neuvoa mitä tehdä. Äidille kyllä heti soitin, kun sillä ollut useita, ja neuvoi juomaan karpalomehua ja ylipäätään juomaan paljon ja aamulla näyttään tk. Mulla siis tuntuu kuin olis koko ajan kova pissahätä mut ku menee vessaan ei tuu mitään tai pieni tippa. Paineen tunne virtsarakossa. Vähän on myös heikko olo ja särkee käsiä mut kokeilin niin ei ollu kuumetta. Mut kurja olo. Mul olis huomenna menoakin.

Mulla ehkä virtsatien tulehdus. Ehkä siks kun mul ei ole koskaan ollut, niin en ihan varma oireista. Täällä varmaan joku osaa neuvoa mitä tehdä. Äidille kyllä heti soitin, kun sillä ollut useita, ja neuvoi juomaan karpalomehua ja ylipäätään juomaan paljon ja aamulla näyttään tk. Mulla siis tuntuu kuin olis koko ajan kova pissahätä mut ku menee vessaan ei tuu mitään tai pieni tippa. Paineen tunne virtsarakossa. Vähän on myös heikko olo ja särkee käsiä mut kokeilin niin ei ollu kuumetta. Mut kurja olo. Mul olis huomenna menoakin.
Mulla on kerran ollut. Kuulostaa just samalta toi sun vaiva. Tosi ärsyttävää kyllä oli jatkuva vessassa ramppaaminen ja kun ei sit juuri mitään kuitenkaan tullut... Kävin lääkärissä (labrakokeet otettiin ja niistä todettiin) ja sain siihen antibiootit, niillä helpotti muutamassa tunnissa. Karpalomehua join myös.

Miiuli77 :) Mies sai ohjeita ja oppi pesemään pepun:p...Mä olin niin kamoissa:sad001, ettei jäänyt mitään paljonkaan mieleen...just sen kolme päivää...

Miksei neuvolat ota huomioon esim. tällaista tilannetta, tuskin sitä nyt on ihan vain ja ainoa sektiopotilas:hungry::singing:

Sitten vaan kysytään, että onko ees neuvottu...Tuskin nyt sentäs roikotin pääalaspäin, hihh:shifty::singing: Tai sinnepäin...

Ehkä asutaan liian pienellä paikkakunnalla - kuusikossa:whacky011:sex:whacky011:whacky011:whacky011:laughing021

En mä koe et oisin jäänyt jtnkin paitsi tai vaille ohjeistusta, hyvin olen pärjännyt vaikka olinkin ekat pvät pois pelistä sen yliherkkyyden takia..Mun miehellä on lapsista enemmän kokemusta vaikka onkin 6,5v nuorempi, joten varmaankin siksi on luonteva.

Mitä siel vauvauinnissa teitte? Siis et millaista "treeniä"? Me ei mennä just ku ne on niin saatanan aikaisin. Mennään ihan ite, ehkä ens vkolla. Mä ostin uimapuvun kirppikseltä 1,5€.

Et oo velliä koittanu antaa tytölle? Maitoallergiaa ei testattu? Onko gagga minkä väristä? Meillä muuttu kakka keltaiseksi, normiksi viime vkolla. Ei haise ja piereskely on loppunu. Mä aloitin antaa valion riisivelliä korvikkeen seassa vko sitten. 25-30% annoksesta on velliä. Ja nyt on kolme pvää saanu tuutia nanin sijaan. Annan sitä viel pari pv, sit vaihdan takas naniin. Testaan sitä paskaa ja toisekseen, meillä on nania kaappi täynnä...

Ainoo mitä meillä nyt itketään on varmaan toi hammas ja väsymys. Huomaan et neljän aikaan iltapvällä on sen toisten päikkäreiden vuoro. Ongelma on ettei olla aina kotona. Sit nukkuu pätkiä kaukalossa ja tunnin päästä on taas kiukkuinen.

Aamupväpäikkärit se nukkuu 2-3 h. Ei putkeen, kitisee vähän noin 45min välein, mut hyssyttelen sen takas uneen. Pitäis klo neljän päikkärit tehdä samoin, vaunuissa pihalla. Aamupväpäikkärit on niin rutiini jo, et osaa nukahtaa vaunuihin.

Harjoteltiin eri otteita ekalla kerralla ja tutustuttiin leikkien veteen. Allas on terapia-allas ja lämmin.

Lehmänmaito on meiltä edelleen kielletty. Pelkkää tissiä tyttö saa ja mun imetysdieetti jatkuu edelleen. Jossain kohdin testaan miten kestää mun syömänä kiinteetä juustoa. Kysyn 4kk lääkärineuvolassa miten edetään. Tyttö voi niin paljon paremmin vaikka nyt meilläki ärsyttää kutiavat ikenet ja jotku 4kk hulabaloot pätkii unta. Kakka on kellertävää ryynimäistä pääosin nyt. Välillä reagoi johki ni vihreetä tai tumman oranssia liejua taikka niitä refluksioireita kuten nyt yskii ja kakoo kun vetelin viikonloppuna keksejä missä kaakaota....pierii mutta paljon maltillisemmin ja kakkavaippojen määrä on vähentyny tosi paljon eikä vaippaihottumasta tietoakaan. Tää kestää nyt Lifesta ostettua D-vitamiinia suihkeena ja illalla edelleen menee Gefilus kapseli.

Alotan pienillä maisteluilla 4kk: 1 maku testiin per vk ja pieniä lusikan kärjellisiä alkuun. Paino nousee mun maidolla ni en pidä kiirettä kiinteiden määrillä. Hiljaa hyvä tulee.

Muokattu viimeksi:
Vtu mä vihaan muksun pukemisen kannalta tätä "välikautta". Kesämmällä plänäsin et esikoinen pärjää tuulipuvuilla ja windstopper-fliisillä pakkasiin, mut kai tässä pitää ny lähtee vk-haalarin metsästykseen... Joka on sit kuitenkin snadi ens keväänä :(

Apua auttakaa urpoa-jurpoa. Mikä eron on nyt tällä välikausihaalarilla tähän tuulipuku-windfleece-kombinaatioon? Ja miten ne eroo vanupuvusta (paitsi tuulenpitävyydessä)?

Mulla on lämpöpussi rattaisiin talvea varten. Elodie Details. Myös kaukalopussia kokeilin, mut tässä meidän versiossa oli hihat ja sen pukeminen ennen ja vyön laittaminen pussin läpi oli syvältä. Samoin pussin hihoja taas ei saanu puettua siinä kaukalossa, jos pussi paikallaan. En tykännyt. Myin pois. Ideana tykkäsin siitä paljon ja petyin kokemukseen.

Apua auttakaa urpoa-jurpoa. Mikä eron on nyt tällä välikausihaalarilla tähän tuulipuku-windfleece-kombinaatioon? Ja miten ne eroo vanupuvusta (paitsi tuulenpitävyydessä)?

Mulla on lämpöpussi rattaisiin talvea varten. Elodie Details. Myös kaukalopussia kokeilin, mut tässä meidän versiossa oli hihat ja sen pukeminen ennen ja vyön laittaminen pussin läpi oli syvältä. Samoin pussin hihoja taas ei saanu puettua siinä kaukalossa, jos pussi paikallaan. En tykännyt. Myin pois. Ideana tykkäsin siitä paljon ja petyin kokemukseen.
Nyt on varmaan noi pukuhommat aika lailla makukysymyksiä :) Varsinainen välikausihaalari ei mielestäni ole vauvalle välttämätön. Taaperolle sitten taas ihan ehdoton remuleikkeihin. Omasta mielestäni yleisen käytännöllisyyden lisäksi sen etuja on juuri tuulen- ja vedenpitävyys. Niinpä itse olen suosinut 10 000 vesipilarin pukuja, koska pitävät todella hyvin vettä - en siis sen kanssa pikkutihkussa pue kurahousuja. Laadukkaat windfleecet ovat materiaaleiltaan hyviä, koska pitävät myös tuulta ja vähän kosteuttakin, muttei tietty ole tarkoitettu vesilätäkössä tai märässä hiekkakasassa istumiseen. Varmasti vauvoille myös hyviä. Vaunuissa oleva vauva on tietty aika hyvässä tuulen ja sateensuojassa. Itse olen vauvojen kanssa ihan hyvin pärjännyt erilaisilla vanu- ja teddyhaalareilla, kun on ollut hyvät taljat ja pussit ja suojat. Avonaisissa rattaissa istuva tietenkin jo sitten hyötyy enemmän tuulen- ja veden/kosteudenpito -ominaisuuksista. Tässä siis yksi näkemys - jos oli mitään järkeä :)

En mä koe et oisin jäänyt jtnkin paitsi tai vaille ohjeistusta, hyvin olen pärjännyt vaikka olinkin ekat pvät pois pelistä sen yliherkkyyden takia..Mun miehellä on lapsista enemmän kokemusta vaikka onkin 6,5v nuorempi, joten varmaankin siksi on luonteva.[/QUOTE
En mä koe et oisin jäänyt jtnkin paitsi tai vaille ohjeistusta, hyvin olen pärjännyt vaikka olinkin ekat pvät pois pelistä sen yliherkkyyden takia..Mun miehellä on lapsista enemmän kokemusta vaikka onkin 6,5v nuorempi, joten varmaankin siksi on luonteva.

No, miehelle vauvanhoiton on haastavampaa, ihan ylipäänsä :)

Hello Naiset!:hello:hello Miten ootte saaneet parisuhteen pidettyä kuosissa?:rolleyes: Yölento/JustMom10 ?:rolleyes:

Selvästi on haasteita parisuhteen saralla, kun on lapsi/lapsia....:angel4:argue

Hyvin menee, mutta maailma todellakin muuttui heti lapsen synnyttyä:woot::happy::eek:

Just niin kuin Myy laittoi - tää pukemishomma monimutkaistuu vasta taapero-/leikki-ikäisillä. Kolmivuotiaan kanssa tuskailen. Kai vk-haalareitakin on monenmoisia, mut mä tarkoitan (kuten Myy kuvasi) jonkin verran vettä pitävää, ei ihan pakkas-muhkuhaalaria, suunnilleen lämpötiloihin +8...-5 astetta. Idea siis ohuehko toppaus et muksu tarkenee mut myös pystyy mukavasti liikkumaan ja remuamaan...

Takaisin