La marraskuu 2016

Kävin tänään neuvolassa ja niimpä vaan todettiin että iso on vauva käsituntumalla (ei ollut siis lääkäri vaan oma nauvolatäti) että keskiviikkona sokerirasitukseen uudelleen (kävin jo kertaalleen sillo rv 20 ja/tai jotain). No on arvot mitä tahansa nii neuvolatätini aikoi laittaa mut ens viikolla kokoarvioultraan... onneks. Puhuttiinki tänään just että en halua yllärisynnytystä eli että salissa hiomataanki että ohhoh... tää onki 5 kg noin (pientä kärjistämistä :hilarious:)

Mutta voi siis yvinki oma toiveeni osittain toteutua että saan synnyttää etuajassa (mutta en toki halunnut alun perin kyllä toiveessani että synnytys käynnistettäisin). Katsotaan mihin tämä menee.

Kotityökeskusteluun, meillä mies hoitaa autot ja talon korjaustyöt ja varmaan suunnilleen puolet koirien hoidoista. Mä teen siivoukset ja pyykkäykset ja sen toise puolen koirien hoidoista. Isäntä varmaan tekee ehkä enemmän ruokaa tai sit se menee noin puoleksi. Mä oon nimittäin niin huono tekee ruokaa että huhhuh :oops:

Minun täytyy tässä yhteisonnittelu laittaa jo synnyttäneille (kun olen vain pikaluvut ehtinyt tehdä edellisten päivien aikana) mutta siis lämpimät onnittelut jo synnyttäneille :Heartblue:Heartred käykäähän laittamassa sitten synnärikertomuksia tarkemmin kun jaksatte ja ehdotte. Niitä on niin kiva lukea:love7

Rv 37+0

Joo siis, me miehen kanssa tunnusteltiin mun vatsaa. Vauva on ollut koko ajan RT, mutta selkeästi kääntynyt oikealle. Vasemmalta puolelta maha on ihan "tyhjä", mutta oikealla tuntuu ilmeisesti jalat ja ylävatsassa takamus tai jotain muuta sellaista. Kovasti potkii tuota alinta kylkiluuta ja rehaa navan vieressä oikealla. Saisi käyttää tuota vasentakin puolta hyödyksi, kun alkaa olemaan maha niin arka tuolta toiselta puolelta.

Mulla vauva ollu pitkään rt ja oikeella puolen, nyt tänään on jotenkin hassusti menny kokonaan vasemmalle puolen ja ihan kun olis jotenkin kerällä :D

Ultrassa eilen selvis et perätilassa molemmat eli toistaiseksi sektio olisi edessä, ihan hyvä kauhistutti ajatel kahden synnytystä alateitse ja mitä kaikkea siinä voi tapahtua. Kanava oli 4,2cm eli nämä kivut ei ole sille tehnyt mitään:confused:
Mahassa kaikki hyvin:happy:
kahden viikon päästä taas ja täs välissä neuvola käynti. Saatiin kuvakin kun kerkes kasvoista nappaamaan vaikka kova meno siellä oli, toisella varpaat naaman edessä :hilarious: ovat jotenkin jännästi sisäkkäin eli et toinen vähän selän puolella ja toinen tossa ihan edessä.Fotor_14760965543992.jpg

Mä en onneksi ole kokenut mitään sukkapuikkokipuja, vaikka kaikkea muuta mahdollista on ollut tässä raskaudessa.

Meillä minä hoidan kaikki kotitaloustyöt. Mies korjailee ja remppailee aina tarvittaessa jotain. Meillä ollaan 7vuotta pikkuhiljaa remppattu taloa, eli siitä lähtien kun muutettiin tähän nykyiseen taloon. Olisi kuitenkin kiva jos hän osaisi siivota omat jäljet. Kuten laittaa likaiset astiat koneeseen, likaiset sukat pyykkikoriin, harjata ja puhdistaa koira aina kun tulevat metältä jne.

Mulla oli eilen äitipoli ja taas eri lääkäri. Lähes joka kerta on ollut eri lääkäri. Viime kertaisesta lääkäristä en tykännyt yhtään. Ei kuunnellut mua ollenkaan ja muutenkin aika tyly. Tämä eilinen lääkäri on mukava. Hän on itsekin viimeisillään raskaana. Kerroin hänelle niin kuin muillekin lääkäreille miten mua pelottaa että nämä syntyy kotiin, koska edellinenkin lapsi syntyi kotiin. Edellinen synnytys kesti vain 50min. ja lapsivedet kun oli mennyt niin vauva syntyi 10min. päästä siitä. Meiltä ei kerkiä mitenkään sairaalaan jos on yhtä nopea synnytys. Täältä on matkaa 1,5 tuntia sairaalaan. Joten nyt sovittiin että ens viikon maanataina menen sairaalaan käynnistykseen. Muuten kaikki on hyvin. Vauvat ovat n.2,5kg. B vauva hieman A:ta pienempi. Lapsivettä hyvin. A on pää alas päin ja B on poikittain. Kohdunkaulaa vielä 3cm jäljellä ja sormelle auki. Vielä en osaa panikoida synnytystä, mutta varmaan viimeistään sitten kun olen sairaalassa. Vähän jännittää se kun pitää 2 synnyttää. Varsinkin B:n synnytys jännittää kun se tulee todennäköisesti peppu edellä.

Vkloppuna täytyy alkaa litkimään vadelmalehtiteetä ja yrittää liikkua mahdollisimman paljon vaikka hankalaa on. Meen vklopuksi veljen pieneen yksiöön sairaalan lähelle. Hän tulee tänne kun alkaa syysloma koulusta. Ei tarvi vkloppuna ainakaan pelätä että ei sairaalaan kerkiä. Siitä asunnosta on joku 10 min. sairaalaan.

rv 36+4

Nyt sain luettavakseni mitä lääkäri oli kirjoittanut Kantaan käynnistäni, kun suurin osa hänen jutuistaan meni ohi kun meni pää ihan sumuun siitä papilloomajutusta.
Ultran mukaan vauva voi hyvin ja vilkas. Lapsiveden määrän arvoksi oli merkannut 7,2 (netistä selvitin että skaala ois yleisesti jotain 5-20) että vähä alakanttiin mutta ei mitään hälyttävää vielä. Rv oli 32+ ja vastasi viikkoja 33. Pissassa oli hieman proteiinia. Kohdunkaula oli ultratessa ja kokeiltaessa pehmeä, 3,5cm, sormenpäälle auki mutta muuten kiinni.

Joku kyseli käynnistyksestä. Itelläni toka raskaus käynnistettiin. Silloin lauantaina tuli verenvuotoa, eivät ottaneet synnärille vaan käskivät oottaa supistuksia joita tuli siinä viikonlopun aikana muutama mutta eivät olleet kovin kivuliaita. Sitten lorahtelikin lapsivettä vähän väliä. Maanantaina illalla menin synnärille mitään ilmoittamatta ja tiesin jo silloin että takaisin en lähe ilman vauvaa. Lapsivedet olivat kaikonneet pieneksi lätäköksi viikonlopun aikaan, lääkäri määräsi pikaisesti käynnistykseen. Jäin yöksi osastolle ja tiistaina aamulla klo 6 ryhdyttiin käynnistämään synnytysosastolla olevassa hoitohuoneessa ja antibiootit suoraan suoneen. Sain ensin jonku pillerin nieltäväksi joka aiheutti supistuksia melko harvakseltaan. Lopulta laitettiin tippapullo että saatiin vauhtia hommaan. Kun supistukset alkoivat olla tarpeeksi tiheitä ja synnytyskanava alkanut aueta tarpeeksi, sain siirtyä synnytyssalin puolelle. Siellä sain sitten tarvittavaa kivunlievitystä yms. Poika syntyi siitä sitten illalla yhentoista aikoihin.
Ei käynnistyksessä muuten mitään kamalaa ole, mutta loppuvaiheessa tuntuu tuskalliselta kun tippa-annos on sen verran iso että supistuksien välillä ei ole enää mitään taukoa vaan se on yhtä sarjatulitusta että päästään siihen ponnistusvaiheeseen. Onneksi siitä tipasta pääsee eroon istukan synnyttämisen jälkeen. :)

Kotitöistä hoidan kaikki sisätiloissa olevat jutut. Mies huitelee töidensä jälkeen päivät pihalla jotain touhuten. Mutta näin työttömänä ollessa ei paljon muutakaan tekemistä ole ollut kuin laittaa paikkoja järjestykseen käsitöiden ohessa. Toki pitäisi nyt tyhjätä tupakeittiö kun aloitetaan remppa täällä ens viikon alussa. Vähän meinaa olla motivaatio hukassa kun huonot yöt väsyttää ja täällä on miehen mummon jäljiltä kaapit täynnä kippoja, on koristeita, huonekasveja ym. ja anoppi kantaa tänne lisää rojua minkä ehtii. Eikä miehellä ole kiirettä hankkia keittiönkaappeja vielä. Tietää monen päivän mikroruokalinjaa. Ja tätä remppaa on miehen motivaation puutteen vuoksi siirretty ja siirretty..

Maatuska 33+0

Mä en onneksi ole kokenut mitään sukkapuikkokipuja, vaikka kaikkea muuta mahdollista on ollut tässä raskaudessa.

Meillä minä hoidan kaikki kotitaloustyöt. Mies korjailee ja remppailee aina tarvittaessa jotain. Meillä ollaan 7vuotta pikkuhiljaa remppattu taloa, eli siitä lähtien kun muutettiin tähän nykyiseen taloon. Olisi kuitenkin kiva jos hän osaisi siivota omat jäljet. Kuten laittaa likaiset astiat koneeseen, likaiset sukat pyykkikoriin, harjata ja puhdistaa koira aina kun tulevat metältä jne.

Mulla oli eilen äitipoli ja taas eri lääkäri. Lähes joka kerta on ollut eri lääkäri. Viime kertaisesta lääkäristä en tykännyt yhtään. Ei kuunnellut mua ollenkaan ja muutenkin aika tyly. Tämä eilinen lääkäri on mukava. Hän on itsekin viimeisillään raskaana. Kerroin hänelle niin kuin muillekin lääkäreille miten mua pelottaa että nämä syntyy kotiin, koska edellinenkin lapsi syntyi kotiin. Edellinen synnytys kesti vain 50min. ja lapsivedet kun oli mennyt niin vauva syntyi 10min. päästä siitä. Meiltä ei kerkiä mitenkään sairaalaan jos on yhtä nopea synnytys. Täältä on matkaa 1,5 tuntia sairaalaan. Joten nyt sovittiin että ens viikon maanataina menen sairaalaan käynnistykseen. Muuten kaikki on hyvin. Vauvat ovat n.2,5kg. B vauva hieman A:ta pienempi. Lapsivettä hyvin. A on pää alas päin ja B on poikittain. Kohdunkaulaa vielä 3cm jäljellä ja sormelle auki. Vielä en osaa panikoida synnytystä, mutta varmaan viimeistään sitten kun olen sairaalassa. Vähän jännittää se kun pitää 2 synnyttää. Varsinkin B:n synnytys jännittää kun se tulee todennäköisesti peppu edellä.

Vkloppuna täytyy alkaa litkimään vadelmalehtiteetä ja yrittää liikkua mahdollisimman paljon vaikka hankalaa on. Meen vklopuksi veljen pieneen yksiöön sairaalan lähelle. Hän tulee tänne kun alkaa syysloma koulusta. Ei tarvi vkloppuna ainakaan pelätä että ei sairaalaan kerkiä. Siitä asunnosta on joku 10 min. sairaalaan.

rv 36+4

Voi kauhee! Kylläpä tuli myötätunnot tuosta kirjoituksestasi. Onneksi tämä lääkäri otti sinun puheesi kuuleviin korviinsa ja antoi käynnistysajan. Kyllä varmasti kaikki menee hyvin ja kiva että pääset lähelle sairaalaa jo viikonlopuksi. Pidetään peukkuja teille :Heartred

Heippa kaikille!

Täälä yksi ilmottautuu mukaan, jos vielä mahtuu :oops:
Olen alusta asti teitä seurannut, mutta en ole halunnut/uskaltanut mitään kirjotella, koska ensimmäinen raskauteni keskeytyi tuulimunaan.Joten tämän toisen raskauden kanssa on ollut kokoajan epätodellinen olo ja en ole oikein päässyt nauttimaan raskaudesta kun on kokoajan pelännyt ja että ihan tosi tuolla mahassa joku möyrii ja kokoajan lähempänä laskettua aikaa 4.11. :woot:
Ja ajattelin, etten tänne koskaan mitään kirjoita, että seuraan vain ja kuulostelen saman tyyppisiä oireita mitkä ovat "normaaleja" .
Mutta kyllä sitä huomaa varsinkin näin viimeisillä viikoilla, että kaipaa vertaistukea ja ihmisiä ympärille jotka ymmärtää :grin

Heitänkin kysymyksen niille, joiden vauva ei niin paljon potki ja pyöri masussa. Tietenkin on yksilöllistä ja vauvoja ei saa verrata keskenään, mutta täällä tyyppi on kyllä todella rauhallinen ja se saa mielen välillä matalaksi, että onko kaikki hyvin! Mistä tietää ettei esim. Ole napanuora kaulan ympärillä ja sen takia liikkuu vähän? Tai mitä jos sillä onkin joku hätä mutta ei itse tajua? Olen tehnyt liikelaskentaa ja tunnissa nippanappa saan sen 10 täyteen.. mutta en voi sanoa, että tulisi kyljistä tai navasta läpi :bored:
Ihana kamala raskaus... :happy:

Nelperi ja vauva 36+4

Kuinka malttamattomaksi te muut jo tunnette itsenne? Mulla meinaa mennä aika paljon energiaa ja aikaa synnytyksen ja vauvan miettimiseen.. Oon jotenki ihan jumiutunu välillä vaan niihin ajatuksiin. Haluaisin vaan hypätä pari vk eteenpäin suoraan sanoen..

Rv 34+4

Nelperi, tervetuloa! Minulla oli esikoinen varsin rauhallinen tapaus mahassa. Liikkui kyllä, mutta ei todellakaan mitenkään häiriöksi, eikä myöskään paikat sen vuoksi tullut kipeiksi. Vauva meni yliajalle ja oli heti syntyessään oikein tarkkaavainen ja jäntevä. Tämä toinen onkin aivan toista maata. Koko vatsan alue täynnä kipeitä kohtia ja jatkuvalla syötöllä hän niitä tekee lisää. Toivottavasti olisi sitten täällä ulkomaailmassa hieman rauhallisempi. :rolleyes:

Puhuttiin miehen kanssa äsken puhelimessa ja kerroin että lonkat on niin kipeät ettei meinaa mistään tulla mitään. Hän siihen totesi, että "no, en kyllä ihmettele yhtään, kun tuollaista painoa joutuvat kantamaan". :wideyed: No paljonkos sitä muuta tarvitsee raskaana olevalle hormonihuuruiselle naiselle sanoakaan.. Kyllä on viehättävä olo! :shifty:
Ja yhden kaverin kanssa puhuttiin puhelmessa ja hän kysyi vauvan sukupuolta. Sanoin, että toinen poika on tulossa. Hän oli hetken hiljaa ja sanoi, että "no, teiän pitää sitten jatkaa vielä lasten tekemistä" :eek: Mikä näitä ihmisiä oikein vaivaa??! Yhtään ei enää haittaakaan, että asutaan täällä korvessa, mihin kukaan ei edes vahingossa eksy, jos jutut on tota luokkaa!

Rv 33+4

Terve Nelperi, juttelin lääkärin kanssa polilla viime käynnillä ja sanoin, että ymmärrettävästi pieni on pitkiäkin aikoja hipihiljaa, pitäähän sen nukkua! Lääkäri sanoi, niinpä tottakai hän nukkuu.
Eli olen kiitollinen parista kolmesta riehumissessiosta päivän mittaan, luultavasti normaalissa liikkeessä itse en edes huomaisi kaikkia liikkeitä. Mulla on lisäksi paljon lapsivettä, joten en siksikään rekisteröi itse kaikkea.

Nelperi, tervetuloa! Minulla oli esikoinen varsin rauhallinen tapaus mahassa. Liikkui kyllä, mutta ei todellakaan mitenkään häiriöksi, eikä myöskään paikat sen vuoksi tullut kipeiksi. Vauva meni yliajalle ja oli heti syntyessään oikein tarkkaavainen ja jäntevä. Tämä toinen onkin aivan toista maata. Koko vatsan alue täynnä kipeitä kohtia ja jatkuvalla syötöllä hän niitä tekee lisää. Toivottavasti olisi sitten täällä ulkomaailmassa hieman rauhallisempi. :rolleyes:

Puhuttiin miehen kanssa äsken puhelimessa ja kerroin että lonkat on niin kipeät ettei meinaa mistään tulla mitään. Hän siihen totesi, että "no, en kyllä ihmettele yhtään, kun tuollaista painoa joutuvat kantamaan". :wideyed: No paljonkos sitä muuta tarvitsee raskaana olevalle hormonihuuruiselle naiselle sanoakaan.. Kyllä on viehättävä olo! :shifty:
Ja yhden kaverin kanssa puhuttiin puhelmessa ja hän kysyi vauvan sukupuolta. Sanoin, että toinen poika on tulossa. Hän oli hetken hiljaa ja sanoi, että "no, teiän pitää sitten jatkaa vielä lasten tekemistä" :eek: Mikä näitä ihmisiä oikein vaivaa??! Yhtään ei enää haittaakaan, että asutaan täällä korvessa, mihin kukaan ei edes vahingossa eksy, jos jutut on tota luokkaa!

Rv 33+4
Sama täällä, esikoinen rauhallinen masussa ja nyt taaperona tarkkaavainen ja rauhallinen höpönassu.
Kyllä ne miehet osaa valita sitten sanansa joskus...:rolleyes:

Mitähän miehesi sanoisi minun painosta, kun ylipainoa jo ennen raskautta. :D

Terveisiä äitipolilta! Tämän mun selän tilanteen vuoksi varattiin mulle nyt sitte käynnistysaika ens viikon perjantaille, jolloin viikot 38+0. Hieman alkoi jänskättää ajatus siitä että mulla ois puolentoista viikon päästä vauva! Ultrassa vauva oli himpun vajaa 3kg, joten ihan hyvän kokoinen. Kaulaa 1cm jäljellä ja kohdunsuu pehmeä, eipä pitänyt sitäkään mahdottomana että neiti lähtis syntymään ennen perjantaitakin ihan omin nokkineen, hui!

Pikkumyy 36+4

Heippa kaikille!

Olen alusta asti teitä seurannut, mutta en ole halunnut/uskaltanut mitään kirjotella, koska ensimmäinen raskauteni keskeytyi tuulimunaan.Joten tämän toisen raskauden kanssa on ollut kokoajan epätodellinen olo ja en ole oikein päässyt nauttimaan raskaudesta kun on kokoajan pelännyt ja että ihan tosi tuolla mahassa joku möyrii ja kokoajan lähempänä laskettua aikaa 4.11. :woot:
Ja ajattelin, etten tänne koskaan mitään kirjoita, että seuraan vain ja kuulostelen saman tyyppisiä oireita mitkä ovat "normaaleja" .
Mutta kyllä sitä huomaa varsinkin näin viimeisillä viikoilla, että kaipaa vertaistukea ja ihmisiä ympärille jotka ymmärtää :grin

Heitänkin kysymyksen niille, joiden vauva ei niin paljon potki ja pyöri masussa. Tietenkin on yksilöllistä ja vauvoja ei saa verrata keskenään, mutta täällä tyyppi on kyllä todella rauhallinen ja se saa mielen välillä matalaksi, että onko kaikki hyvin! Mistä tietää ettei esim. Ole napanuora kaulan ympärillä ja sen takia liikkuu vähän? Tai mitä jos sillä onkin joku hätä mutta ei itse tajua? Olen tehnyt liikelaskentaa ja tunnissa nippanappa saan sen 10 täyteen.. mutta en voi sanoa, että tulisi kyljistä tai navasta läpi :bored:

Nelperi ja vauva 36+4

Tervetuloa joukkoon :) täällä kanssa masuasukki hyvin rauhallista sorttia, liikkeitä tuntuu kyllä tasaisin väliajoin mutta ei kyllä ole paikat arkana riehumisen takia :D en oo ees halunnu ruveta tohon liikelaskentaan kun tulee vain turhaa huolta.. ollut koko raskauden liikkuminen tämäntyylistä niin en ole ollut huolissani, ehkä sieltä on vain tulossa rauhallinen tyyppi :) vähän toki vielä rauhoittunut nyt loppua kohden kun alkaa olla ahdasta.

Jeanney 36+4

Heippa kaikille!

Nelperi ja vauva 36+4
Täällä myös vauva, joka on tosi rauhallinen ollut koko raskauden ajan mahassa. Hyvin tuttuja ajatuksia nuo mitä sanoit. Mutta jos on koko raskauden ajan ollut rauhallinen tapaus, niin uskoisin sitten ettei vauvalla ole hätää. Onko sinulla istukka etuseinämässä? Minulla on ja se on tehokkaasti vaimentanut liikkeiden tuntemista.

35+5

Täällä myös vauva, joka on tosi rauhallinen ollut koko raskauden ajan mahassa. Hyvin tuttuja ajatuksia nuo mitä sanoit. Mutta jos on koko raskauden ajan ollut rauhallinen tapaus, niin uskoisin sitten ettei vauvalla ole hätää. Onko sinulla istukka etuseinämässä? Minulla on ja se on tehokkaasti vaimentanut liikkeiden tuntemista.

35+5

Kiva kuulla että muillakin on rauhallisia :)
Istukka ei ole edessä, joten ei pitäisi olla siitä kiinni. Tunnen kyllä silloin tällöin liikettä, mutta tosi pieniä ja hentoja. Pitää vaan alkaa uskomaan, että rauhallinen tapaus tulossa tai sitten kerää voimia kunnes pääsee ulos :grin

Kiva kuulla että muillakin on rauhallisia :)
Istukka ei ole edessä, joten ei pitäisi olla siitä kiinni. Tunnen kyllä silloin tällöin liikettä, mutta tosi pieniä ja hentoja. Pitää vaan alkaa uskomaan, että rauhallinen tapaus tulossa tai sitten kerää voimia kunnes pääsee ulos :grin

Minulla on vaan pari päivää viikossa milloin vauva liikkuu niin paljon että sen kunnolla tuntee, muina päivinä on melko rauhallista että jos oikein jää kuuntelemaan niin sellaisia hentoja liikkeitä saattaa tuntua :) ja mulla on istukka takana.

Rv 34+3

Mä kävin tänään kanssa ultrassa ja kääk kun pieni oli kasvanut(ei oo enää ees pieni) viikkoja mulla 35+4 ja painoi jo 3,1 kg.Kyselin tosiaan käynnistyksen perään,jotta ei tulis ihan hirmu isoa synnytettävää

Takaisin