La marraskuu 2016

Mä oon ponnistanu puoli-istuvassa asennossa, kontaltaan (toisessa synnytyksessä vauvan sykkeet romahti ja toi kontallaan olo tasas sykkeet) mutta vaihdoin puoli-istuvaan lopuksi ja kolmannesta kyljellään (kun puutui se jalka) ja loput puoli-istuvassa. Että itsellä on se puoli-istuva ollut toimivin kuitenkin. Riippuu varmaan just puudutuksista ja muutenkin jaksamisesta.

Ennen ponnistamista mä kävelin ja kävelin avautumisvaiheen niin pitkään kuin jalat kantoi. Esikoinen kun syntyi aikaisin aamulla, niin silloin mä vaan pötköttelin sen yön.

Ei munkaan mielestä ole mikään ennusmerkki tuo laskeutuminen. Mulla ei kumpikaan ole laskeutunut ennen synnytystä. Ja tosiaan voi olla jo paikat vähän auki ja silti menee vielä viikkoja vauvan syntymään. Vauva syntyy, kun on valmis :) no joskus ei sekään pidä paikkaansa. Että tosi helppo ennustaa tuo syntyminen :D Valitettavasti mulla ainakin on toiminut se neuvo, että kyllä mä sitten tiedän, kun on lähdettävä sairaalaan. Ei ole ollut mitään syöksysynnytyksiä mulla.

Ponnistusasennoista. Ekan ponnistin puoli-istuvassa, vaikken olisi alun perin halunnut, mutta siinä meni vain 7 min ja lapsi oli ulkona. Oikeastaan jämähdin siihen, en jaksanut nousta mihinkään jakkaralle tms. Toisen ponnistuksessa sitten nojasin nostettuun sängynpäätyyn, ja tuntui hankalammalta. Tää toinen lapsi oli myös isompi, ja ekan kohdalla oli ehkä vielä epiduraalia vaikuttamassa.

Heips pitkästä aikaa.
Tosiaan meidän pieni tänään jo kahden viikon ikäinen <3 Kaikki mennyt varmaan niin hyvin kuin voi mennä ajatellen että keskonen on. Keskolassa tosiaan poika on edelleen ja onkin vielä eteenkin päin, ei ole tiedossa milloin kotiin pääsee. Keltaisuutta ollut pariin otteeseen alussa ja verensokerien heittoja, mutta muuten on pikkuinen voinut hyvin. Onneksemme ehdittiin antaa niitä keuhkoja kypsyttäviä lääkkeitä, ovat varmaan auttaneet alkumatkalla. Vauvan syömisharjoittelut edelleen käynnissä, mutta usein väsy vie voiton joten nenämahaletkukin käytössä edelleen. Paino tuli alussa alas alle 1900 grammaan mutta nyt ollaan jo hyvin yli kahden kilon, tarkkaa painoa en nyt tiedä. Itse kotiuduin reilu viikko sitten ja olen ihan hyvissä voimissa jo ja joka päivä käydään vauvaa hoitamassa <3

Voi ihanaa kuulla Auringonkukka! :Heartred hyvä että alku on lähtenyt noillakin lähtökohdilla hyvin liikkeelle. Toivottavasti sairaalaan ei ole pitkä matka :rolleyes:

Rv37+2

Todella kiva kuulla Auringonkukka, että siellä kaikki hyvin! :Heartred Pikkuinen kehittyy ja voimistuu päivä päivältä ja että sinäkin voit hyvin. :)

Joo, tota synnytystä on kyllä mun mielestä mahdotonta ennustaa. Usein sitä ajatellaan, et jos vaikka on juuri syönyt porkkanan ja sitten menee lapsivedet, et sillä porkkanalla olisi jotain tekemistä sen lapsivesien menon kanssa. Ja kun siinä loppuraskaudessa tietysti yritetään kaikkia kolmen ässän tekniikoita, niin tottakai se synnytys jossain vaiheessa alkaa, kun se olisi alkanut jokatapauksessa. Mä toivon nopeaa ja selkeää synnytyksen alkua, kuten esikoisen kanssa. Lapsivedet meni ja sen jälkeen lähes heti alkoi kipeät supistukset mitä ei ollut aiemmin ollut. Mitään merkkejä itsessäni en tätä ennen ollut huomannut.

Mäkin lopulta ponnistin puoli-istuvassa asennossa. Ihan siksi, et siinä vaiheessa oli voimat niin loppu, etten olisi pystynyt kannattelemaan itteäni mitenkään. Jalatkin oli täysin voimattomat ja kramppasi, etten pystynyt niitä edes itse enää koukussa pitämään, joten tuotiin semmoset tuet jaloille. Varmaan riippuu tän kertaset voimat ihan synnytyksen kulusta ja kerkeääkö saamaan mitään puudutetta ja muutenkin miten menee.

Vauvan liikkeistä vielä. Mä olen huomannut, että en yksinkertaisesti vaan tunne kaikkia liikkeitä. Makasin eilen illalla kyljelläni ja pidin kättä mahan päällä. Hirveä punkeaminen ja heiluminen siellä mahassa, mutta en tuntenut suurinta osaa niistä liikkeistä muuta kuin kädelläni. Sama juttu neuvolassa kun kuunneltiin sydänääniä, karkasi kokoajan ja neuvolatäti sanoi, että siellä ei tahota pysyä paikallaan, mut itse en tuntenut yhtään mitään. Tunnen liikkeet mahassa parhaiten jos istun hieman taaksepäin nojaten, muuten tosi vaikea mitään tuntea.

Huh, eilen tuli touhuttua koko päivän ja illalla olinkin niin poikki, että tuli itkeskeltyä kaikkea silkasta väsymyksestä ja nukuin päikkärit klo: 20-22. Yöunille sitten n. 23.30.

Ai niin. Mulla on raudan syönti tehonnut. Hb oli noussut sieltä 96 -> 126 (alussa 140). Huomaa selkeästi olossa! Ei hengästytä enää samalla tavalla ja pystyn taas kävelemään suht ripeesti. Et voi tää olo tässä loppuraskaudessa näemmä vielä helpottuakin. :)

Mun lienee pysyttävä kaukana vadelmanlehtiteestä kun supistukset on nyt jo kovia ja kipeitä. Ja pelkään nopeaa synnytystä. Kirjoitinkin just synnytys-ketjuun.

Synnytysasento, en oo muuhun pystynyt kun puoli istuvaan. Kyljelteen ja kyykyssä kokeilin, mutta ei.

34+0. Vähiin käy viikot ja sitämyöten nousee pelko synnytyksestä ja tulevasta. Inhottaa itkut ja negatiiviset ajatukset nyt, mutta minkä niille voi ja kai ne vaan luonnollisesti kuuluu asiaan...?

Mulle on tullu närästys takasin:arghh: ja se tulee aina yötä vasten eikä meinaa mikää auttaa siihen o_O no onneks on nii "vähä" viikkoja jäljellä et kai tääki kestetään. Sit oon parina yönä heränny nyt supistuksiinki..

Mä osaltani jännitän sitä et koska pitää lähtee sairaalaan just jos vedet ei mee, mut onneks se nyt on nii lyhyen matkan päässä että pääsee hyvin käymään näytillä:)

34+2

Hihi. Pitäsköhä lopettaa kokkausohjelmien kattominen.. näin toissa yönä unta et lääkärissä/neuvolassa tehtiin joku testi et koska vauva syntyy.. ja tää testi tehtiin paistomittarilla :D ei ollu meiän vauva vielä kypsä!

Tervetuloa Nelperi. Ja kiva kuulla auringonkukasta. :)

Näin kans unta viime yönä, että olin menossa johonkin koulutukseen ja pysähdyin matkalla lemmikkieläinliikkeeseen ostamaan jotain. Matkalla sitten huomasin, että vaatteisiini oli tarttunut mukaan erilaisia liskoja ja hämähäkkejä sieltä liikkeestä. Siinä sitten kaasuttelin autolla koulutusta kohti kiireellä lisko päässäni. :grin

Täällä alkanut olla vasemman käden puutumista vaivana. Puutuisi ny ennemmin oikea käsi kun sitä en niin tarvitse, olisi tuo vasen vähä tärkeämpi arjen sujuvuuden kannalta.

Itelläni vauvat ovat lähteneet kunnolla laskeutumaan vasta synnytyksen aikana, vaikka pää olisikin ollut tukevasti lähtökuopassa. Liekö sillä sitten vaikutusta että toimitus on kestänyt tuntikaupalla. Ja toka oli aluksi tulossa peppu edellä, mutta kääntyi sitten ihan ite viimeisten viikkojen aikana. Raukka joutui silti runnottavaksi, kun synnytyksessä vatsan molemmin puolin oli kätilö polvien ja kyynerpäiden kanssa painamassa että saataisiin vauva maailmaan ja yksi oli ottamassa vastaan. o_O
Ja puoli-istuvassa asennossa olen molemmat pojat maailmaan punnertanut, koska voimat olivat loppu ja ponnistusvaiheet olivat pitkiä ja imukuppi oli helpointa laittaa siinä asennossa. Kylkiasentoa ja konttausasentoa tuli kokeiltua, mutta eivät olleet toimivia.
Pitäisiköhän kans kokeilla tota vadelmanlehtitee-juttua....

Maatuska83 rv 33+1

Puoli istuvassa (oletan:hilarious:) esikon pungersin maailmaan, epi ja kaikki mahdollinen kivunlievitys käytössä. Ammeeseen pääsin kans josai kohtaa, mut must tuntu et aina ku supisti ni olisin painautunu vede alle. En siis kauaa siellä viihtyny:confused: ponnistusvaihe kesti 20min. Tuli vähän huonossa asennossa, pää edellä kylläkin. Repesin ja sain jonkun ihme verenpurkauksen jouduin leikkaukseen.. ei menny putkeen. Siks olen iha helpottunu tosta melko varmasti tulevasta sektiosta.

Tuosta vadelmanlehtiteestä, join sitä sitten mukillisen illalla juuri ennen nukkumaanmenoa.

Yöllä heräsin muutamaan otteeseen pahoihin supistuksiin (alaselkä ja alavatsa todella kipeitä ja vatsa kova), sain kuitenkin vielä nukuttua.
Tasan 2 aikaan yöllä heräsin sitten kunnolla kun sattui niin paljon ja oli pakko ottaa panadolia ja miestäkin yritin siinä herätellä jo..Panadolin avulla sain uudestaan unta kuitenkin sitten kun se alkoi vaikuttamaan.

Kummallinen sattuma kun juuri samana yönä tuli noi voimakkaat supistelut kun join tuota teetä.
Olin ihan varma että nyt synnytys alkaa.
Voisikohan tuo tee olla "syyllinen" tuolle vaiko se että kävelin eilen melkeen tunnin lenkin pitkästä aikaan?:grin Aika jännä juttu kyllä..:eek:

rv 36+3

Mä kyllä kokeilen kans tota vadelmanlehtiteetä, mutta vasta rv 37! Hitto jos alkais heti syntymään ku hörppäsee :D tosin mun pitää varmaan tilata sitä netistä, sillä kaupunkiin on se 100km matkaa. Tulisi kalliiksi yksi teenhakureissu :P

Rv 34+4

Tänään täällä tuli täyteen rvk 37 ja sen kunniaksi olen siivonnut oikein urakalla ;) flunssa meinaa vaan saada otteen :( viime yönä nenä oli tukossa ja kurkku kipeä niin ei tullut nukkumisesta yhtään mitään..
Mä olen niin valmis jo synnyttään... tarvii kans kokeilla tuota tee juttua ;)
Pilvisydän rvk 37

Puoli-istuvassa asennossa mäkin olen lapset synnyttänyt, kyljellään kokeilin jossain vaiheessa ponnistaa mutta se ei kyllä ollut hyvä; en jotenkin saanut kunnolla ponnistettua. Puoli-istuvassa jaksaa tosiaan varmaan parhaiten olla kun ei tarvitse tukeutua jalkoihin tai käsiin. Mulla kun edellisenkin ponnistusvaihe oli 23min, eri asia varmaan jos ponnistukseen menisi paljon vähemmän aikaa.

Käsittääkseni vadelmanlehtitee ei voi itsessään käynnistää synnytystä mutta voi vahvistaa supistuksia ja sitä kautta nopeuttaa synnytystä :)

Voihan maha-asukki minkä olit mennyt tekeen ...Äpolilla käyty ns.normi seuranta käynti...muksu oli kääntynyt raivotarjonnasta pyllytarjontaan....lähete oysiin käännytykseen n. Viikon päähän...saas nähä kauan sitä uskaltaa kotona olla ku supistus herkkä kohtu ja supistelee melkeen koko ajan...onneksi mies ymmärsi ku sanoin et sit joa ei rauhoitu supistukset niin lähetään mun kotia vaikka kk jouduttas oleen ku on toi väli matka vähän turhan pitkä sairaalaan täältä...oma päähän tässä joutuu koville...onneksi on niin ihana mies et ymmärtää ja sille voi puhua kaikesta :love7:Heartbigred
Käytiin äpolin jälkeen cittarissa kaupassa niin teki tiukkaa päästä pois ku niin supisteli...nyt kotona makoilen sängyssä jospa rauhoittus supistukset..
Vauvalle vakuutuskin saatiin aikaseksi vihdoin ja viimein hankittua...:)
Maan 35+6

Mä join kans kupin teetä ja supistuksiin heräsin, voi olla kans sattumaa täällä ku kans touhasin kaikkee koko päivän, yritän nyt juoda yhen kupin päivässä ja sit ku viikkoja pari lisää niin lisään teenki määrää :) tykkään maan siis tuosta että mies on ihana ja voitte puhua kaikesta :)

Joo eihän se vadelmanlehtitee niitä supistuksia tee. Sitä on perinteisesti käytetty kohdun ja supistusten voimistamiseen ja uskotaan että sillä on vaikutusta myös jälkivuodon määrän vähentämiseen.. tiedä sitten onko oikeasti faktaa :)

Join eilen yhden kupin ja tänään juonut yhden, mutta en ainakaan vielä mitään ihmeellistä huomannut.. jos ensvkolla ottais 2 kuppia päivässä :)

36+5

Täällä on myös juotu Clipperin vadelmanlehtiteetä noin viikon ajan kupillinen päivässä, ihan hyvää mun mielestä hunajan kera :cat: voinnissa en ole huomannut mitään eroa (tuossa muutamia päiviä sitten oli menkkamaista kivuntapaista, mutta sekin loppui)... perhevalmennuksessa meille sanottiin että ainoa asia joka todistettavasti on jouduttanut synnytyksen alkamista on sänkytouhut.. ja nekin vaan siinä tapauksessa että vauva muutenkin on ollut jo valmis syntymään. Mutta eipä tuo tee kai mitään haittaakaan, ja tuleepahan juotua enempi :happy:

rv 36+4

Onkohan tää raskaus saanut mut vähän höpsähtämään... Oon tässä parin päivän aikana tehnyt riisipuuroa, laittanut "joulu"valot ikkunaan, kuunnellut joululauluja sekä lämmitellyt glögiä. Ennen esikoisen syntymää en edes välittänyt joulusta. Ja nyt on lokakuu :eek:

Takaisin