La marraskuu 2016

Kuinka malttamattomaksi te muut jo tunnette itsenne? Mulla meinaa mennä aika paljon energiaa ja aikaa synnytyksen ja vauvan miettimiseen.. Oon jotenki ihan jumiutunu välillä vaan niihin ajatuksiin. Haluaisin vaan hypätä pari vk eteenpäin suoraan sanoen..

Rv 34+4

Sama homma!
Eilen päivällä supisteli tunnin ajan ja yöllä heräsin 2 aikaan supistuksiin, kävin vessassa ja siihen loppui. Nyt tietty ihan intsinä odotan, että koska alkaa ne kunnon supistukset, vaikkei ihan täysaikasia olla :rolleyes:
Ja vadelmanlehti teestä oon tänään hirveesti lukenu ja yhden kupin sitä tänään join. Sanottiin että kannattaa alkaa juomaan vkolta 34-36, mutta ei kukaan todistetusti pystynyt sanomaan, että on vaikutusta. Lähinnä synnytyksestä toipumiseen ja että synnytys olisi mahdollisesti nopeampi.. tiedä sitten..

36+4

En tiedä,muistaako kukaan kun joskus kirjoittelin isäni nihkeästä suhtautumisesta vauvaan, mutta nyt hän on ilmeisesti saanut asiaa sulatella,koska tuntuu jo odottavan milloin vauva tulee. Vaikka ei sitä ole suoraan sanonut että on innoissaan,mutta voi sen rivien välistä lukea. Kyseli jo koska pidetään kastejuhla,että pääsee varmasti tulemaan. Välimatkaa siis yli 400km meillä. Ihan hyvä,että asia lopulta kääntyi näin :)

Tsemppiä marre tähän loppuun! :)

Itse kanssa jo haikailen leikkauspäivän perään, mut katsotaan parin viikon päästä miltä tilanne näyttää. Ovathan he vielä kovin pieniä pois mahasta tulemaan. Itellä alkaa vaan olemaan todella tuskainen olo, esikoisen odotus oli niin helppoa tähän verrattuna vaikka vast 18v olin täyttänyt,huoletonta ja aika kivutonta enkä mistään stressannut.

Miten merkittävänä te jotka olette ennenkin synnyttäneet alateitse koette erilaiset synnytysasennot? Oon lukenut aika paljon suositeltavaksi erilaisia pystyasentoja.. Miten teillä on synnytys mennyt asentojen osalta? :)

Miten merkittävänä te jotka olette ennenkin synnyttäneet alateitse koette erilaiset synnytysasennot? Oon lukenut aika paljon suositeltavaksi erilaisia pystyasentoja.. Miten teillä on synnytys mennyt asentojen osalta? :)
Itse koen, että eihän se puoli-istuva asento kovin luonnollinen ole, eikä painovoimastakaan ole siinä apua. Kätilö kannusti hirveän hyvin hakemaan itselle parasta asentoa ja olisin halunnut synnyttää loppuun saakka kontillani sängynpäätyyn nojaillen (sängynpääty pystyasennossa), mutta lopulta vauvan sydänäänet heikkeni, niin pakko oli puoli-istuvassa ponnistaa ja imukupilla autettiin pikkuinen äkkiä maailmaan. Sydänäänten laskut ei johtunut asennosta, vaan lyhyestä napanuorasta.
Mutta ehkäpä nyt sitten tässä tulevassa synnytyksessa :rolleyes:

Muokattu viimeksi:
Minä näin ensisynnyttäjänä haluan ehdottomasti kokeilla kaikkia muita asentoja ensin, viimeisenä sitten puoli-istuvaa. Jos tietenkin vain mahdollista.

Hei mä oon ihan pihalla noista synnytysasennoista! Pakko kai alkaa perehtyä sitten niihin, apua..:eek:
Alkanut muutenkin jotenkin nyt tänään pelottamaan synnytys ihan kauheesti..:sad001

Täällä kans isäntä omasta mielestään laukaisi hyvänkin vitsin, kun aamuyöstä herättiin touhuilemaan ja luonnollisesti olin sitten päällä (alkaa muuten maha olemaan siinäKIN tiellä) ja tilanteen ollessa ohi totesi vain: "kylläpäs puutui jalat, kun ei oikein veri päässyt kiertämään". Onneksi olin luonnollisesti hyvällä tuulella ja väsynyt, niin en jaksanut kuin hymähtää asialle.. muuten olis saattanut mennä nenä-hommiksi. :facepalm:

Kehotin kyllä, että kannattaa koittaa sitten pikkuhiljaa opetella siirtymään muihin "hellittelynimiin" kuin pullukka, patsukainen tai möhis, koska veikkaan etten ihan hirveän suotuisasti niihin enää synnytyksen jälkeen suhtaudu - ja sanoin myös, ettei kannata laskea sen varaan, että se paino ihan heti laskis mihinkään.. jos kuvittelee, että laitokselle jää ne tulleet 20 kiloa, niin tulee pettymään ja karvaasti.

Muutenkin on ollut vähän rasittavia ihmisiä täälläkin suunnalla viime aikoina.. kaveria kävin moikkaamassa eilen, niin se ei voinut ymmärtää miks oon nykyään niin paljon kotona ja teen itsestäni tahalteen mökkihöperön. En ees jaksanut alkaa selittämään, että ihan jo hormonit pelkästään tekee sen, että musta on kiva kotoilla ja ns. idioottitoleranssi on jopa normaalia pienempi, joten en mä "joudu" olemaan kotona ja että tämä tulee olemaan sekä mun että miehen kohdalla vallitseva tila seuraavat pari vuotta. Vai luuleeko ihmiset ihan oikeesti, että kukaan ei halua olla kotonaan? Oonko mä vaan taas jotenkin liian jyrkkä?

Huoh.. mutta siis muuten on ollut hyvä päivä, oon siivonnut koko huushollin - pesin jopa uuninkin ja nyt olis ruoka uunissa. Meille on tullut jotenkin vähän tällaiset etelä-eurooppalaisemmat ruokailuajat nyt, kun munkaan ei tarvii herätä aamuisin aikaisin (eli siis herään kuudelta pariksi tunniksi ja jatkan sen jälkeen nukkumista puolille päivin..) ja isäntä on iltapäivät (ja yöt) töissä.

Eilen meillä oli datenight, käytiin leffassa ja syömässä - Hesessä. :smug:

Kovasti ne valmennuksessa sanoivat, että puoli-istuvaa asentoa käytetään edelleen eniten. Ja miten monikin kokeilee ensin jotain toista asentoa, mutta päätyy silti lopulta tähän puoli-istuvaan.
Että enköhän minäkin ihan sillä perinteisellä puoli-istuvalla mene. Ai think sou... :happy:

Mä haluaisin kanssa kokeilla muita ensin kuin puoli-istuvaa. Jouduin puoli-istuvassa asennossa maata sillon käyrillä ja sekin jo tuntu inhottavalle saatika jos siitä ois pitäny ponnistaa! :wideyed:

Tänään oon taas touhunnu, pessy pinnasängyn patjan päällisen, laittanu ruokaa, silittäny vauvan kaikki harsot ja vaatteet 50-56 koon, pinnasänkyyn laittanu laidanpehmusteen ja huomenna saa sängyn sitten laittaa valmiiksi kun patjan päällinen on kuivunu. Sit mua on ällöttäny ku vedenkeittimen sisäpinta oli menny vaaleenpunertavaks enkä oo sitä mitenkää saanu pestyä puhtaaks, mutta tänään pongasin yhestä blogista puhdistusniksin:keittää vesi keittimessä ja sen jälkeen pudottaa c-vitamiini poretabletti keittimeen ja tunneista/yön yli antaa vaikuttaa. No mä odotin reilu tunnin ja APUA se oli oikeeti tosi puhdas, sit sivelin sitä vettä sinne minne se ei ylettyny ja pesin pullasudilla kaikki välit ja nyt se on ku uus!!! <3 pienestä voi olla ilonen :)

34+1

Tuli mieleen se,että yksi ystäväni laittoi viestin,että ei koska sulla on babyshowerit ja kuulemma ei saa jostain viestiketjusta selvää sitä koskien.Sanoin,että en tiedä,koska en haluakaan tietää,että ne on yllätys. Laittoi sitten,että ei varmaan tuu,kun on niin vaikee kulkea julkisilla ja hän ei viitti miestänsä pyytää kuskiks.asuvat kylläkin 100 km päässä,mutta sieltä tulee busseja tunnin välein ja menee 1,5 tuntia. Tuli vaan vähän hölmö olo,että ainoo syy on että ei viitti.Ei oo mitään menoa. Kylläkin voisi tulla yksin käymään muuten,mutta ei babyshowereille.en ymmärrä,miksi silloin ei oo sit vaikee tulla... Jotenkin tuli vaan olo,että ei halua tulla,mikä outoa

Ilyana,mä viihdyn kans kotona todella paljon ja monesti joutuu osalle melkein selittelemään miksi olen niin paljon kotona. Ja toinen on että mulle on monesti sanottu,että kun olen vain kotona niin minullahan ei ole mitään muuta kuin aikaa,jos joskus sanon etten ehdi jonnekin tai jotain tekemään. Silloin meinaa välillä ärsyttää koska juurikaan ei ylimääräistä aikaa jää,kun aamusta alkaa aamupalan laitot lapsille ja miehelle ja siitä eskariin ja ulkoilua ja ruoka pienemmille ja eskari haettava kotiin,välipala,ulkoilua ja päivällinen ja illalla vielä yleensä lenkillä käydään koko perhe ennen ilta puuroa,sitten hampaiden pesut,pusut ja lapset petiin ja kello on sit jo 20:30 ja herään aamuisin 5:15. Tässä välissä vielä siivous,pyykit yms koti hommat niin hirveesti ei sitä ylimäärästä aikaa ole..
Ja jottei mene nyt ihan kokonaan valittamiseen,niin synnytysasennoista sen verran,että itse olen kaikki 3 alakautta synnyttänyt juuri tuossa puoli istuvassa asennossa. Itse olen kokenut sen hyväksi,pisin ponnistus on ollut esikoisella 10min, toisella ja kolmannella korttiin merkitty 1min. En ole kokenut,että haluaisin kokeilla muita synnytysasentoja,koska tämä on toiminut omalla kohdallani ja aika luonnolliseksi kyllä olen kokenut tuon asennon.
Alkaa olla aika ristiriitaiset tunnelmat,kun ei vielä haluaisi luopua tästä raskausmahasta,mutta samalla ei malttaisi odottaa,että tapaisin jo tämän uuden tulokkaan :)

Huutelen tähän väliin nyt kun en löydä mistään..

Oliko jossain ketjussa keskustelua vadelmalehti teestä? Uskaltaako sitä alkaa juomaan? (rv 36+2) Kävin äsken Lifestä ostamasta Clipperin teetä ja siinä pakkauksessa lukee "Raskaana olevia henkilöitä kehotetaan kääntymään lääkärin puoleen ennen tuotteen nauttimista"? Ääk?!
Myyjä ei mitään pahaa sanonut, tokaisi vain mukavasti että pitäisi nopeuttaa vauvan tulemista:grin
Uskallanko juoda?:eek:

Kaitsu, tosi moni on ostanut sitä Clipperin teetä, ja itse meinaan kans sitä juoda.
Jospa se meinaa, että "joku" uskoo synnytystä edesauttavaan voimaan, jos siitä tarttee ihan varoitella!
(Just luin lokakuisten ketjua muuten vaan, ja monilla on "teekuuri" päällä)

Katjusha, kiitos! :) Pitää katsoo itsekin tuo lokakuisten keskustelu! Teetä siis keittelemään:p

Kovasti ne valmennuksessa sanoivat, että puoli-istuvaa asentoa käytetään edelleen eniten. Ja miten monikin kokeilee ensin jotain toista asentoa, mutta päätyy silti lopulta tähän puoli-istuvaan.
Että enköhän minäkin ihan sillä perinteisellä puoli-istuvalla mene. Ai think sou... :happy:

Meille sanottiin synnytysvalmennuksessa, et suurin osa ponnistaa pystyssä tai kyykyssä... Alueellisia eroja? :wink

Kyllä mä jo juon vadelmanlehtiteetä (35+3)... Uskon, että vauva tulee kun on valmis... ei akupunktiolla tai teellä.
...mut jos se tee vahvistaa kohtua (ja aikanaan) voimistaa supistuksia, että synnytys olis helpompi... niin ei siitä haittaakaan ole.
Tietysti, jos nyt jo on oikeita supistuksia, ni ei ehkä kannata ottaa riskiä... Itsellä se ei harkkasuppareihin oo vaikuttanut millään lailla...

Mulla ei ollut esikoisen synnytyksessä toiveita ponnistusasennosta, kätilö ehdotti ainoastaan puoli-istuvaa ja kyljelteen oloa. Kyljelteen oli hankalaa niin ponnistin sitten puoli-istuvassa asennossa. Nyt tulevassa synnytyksessä voisin kyllä ponnistaa jossain asennossa jalkojen päällä. Ei varmaan kramppaisi jalatkaan silloin kuten viimeksi.. Ehkä joku osittainen kyykky asento voisi olla hyvä..

Onko muilla maha laskeutunut ja millä viikolla? Onko se jollain tapaa synnytystä ennakoivaa vai mitä häh?? :D

Nimittäin viime viikolla neuvolatäti sanoi että mun vatsa on jo valahtanut alas. Tänään kaupassa eräs tuttu ensimmäisenä sanoi että mun vatsahan on jo ihan laskeutunut, että ihme on jos laskettuun aikaan pitää odottaa. Minä olin ihan että häh, sitäkö se nyt tarkoittaa? :D onko laskeutumisella mitään väliä missä vaiheessa se tapahtuu ja kertooko se yhtään mitään synnytysajankohdasta, eli ihan hyvin voi mennä sinne rv 42 asti?

Nyt siis rv 34+3

Huutelen tähän väliin nyt kun en löydä mistään..

Oliko jossain ketjussa keskustelua vadelmalehti teestä? Uskaltaako sitä alkaa juomaan? (rv 36+2) Kävin äsken Lifestä ostamasta Clipperin teetä ja siinä pakkauksessa lukee "Raskaana olevia henkilöitä kehotetaan kääntymään lääkärin puoleen ennen tuotteen nauttimista"? Ääk?!
Myyjä ei mitään pahaa sanonut, tokaisi vain mukavasti että pitäisi nopeuttaa vauvan tulemista:grin
Uskallanko juoda?:eek:

Tälläsen löysin yhdestä keskustelusta, jossa kirjoittaja oli perehtynyt yrtteihin:

Ensiksi vadelmasta. Se on tosiaan tunnettu jo satoja vuosia odottavien äitien yrttinä, ja siitä ollaan kirjoitettu ihan virallisen lääketieteenkin julkaisussa. Vadelmanlehtiteellä on kohdun ja lantion seudun lihaksia vahvistava, stimuloiva ja myös rentouttava vaikutus. Se siis auttaa kohdun lihaksia synnytyksessä, ja saattaa siten helpottaa ja nopeuttaa synnytystä. Itselläni on jo vadelmanlehdet kerättynä ja kuivattuna, mutta otan teen päivittäiseen käyttöön vasta tuolla viimeisellä raskauskolmanneksella lisäten annostusta yhdestä kupillisesta kolmeen päivässä vähän kerrallaan loppua kohden. Ihan lopussa lisään joukkoon vähän ahomansikan lehtiä, joilla on supistava vaikutus. (ei siis suositella raskauden aikana muutoin kuin ihan lasketun ajan tienoilla).

Varpahat, ei taida paljon ennakoida. Olen ymmärtänyt että joillain lapsi ei ole "laskeutunut" vaikka synnytys oli käynnissä. Mutta voisin kuvitella, että saattaisi alaspäin painaessaan jollain lailla edesauttaa kohdunkaulan kypsymistä. Mitä oon lukenut, paikat voi olla jonkun verran aukikin, eikä vauva silti synny viikkoihin.

Takaisin