Neuvola jutut

Onko teillä ollut ihan jotain ultria vai mistä nuo painoarviot voi tietää?

Varpahat, mun neuvolantäti on kätilö ja tottunut käsin tunnustelemalla arvioimaan.
Meidän neuvolassa ei ole ultraa.

Mulla oli käynti äitiyspoliklinikalla,jossa lääkäri tarkasti ultralla onko vauva kasvanut hyvin. Napanuorasta puuttuu yksi suoni,jonka vuoksi kasvua seurattu. Neuvolassa ei ole ultraa,joten siellä ei ole koskaan painoarviota annettu,sf mitta ainoastaan mitattu.

Varpahat, mun neuvolantäti on kätilö ja tottunut käsin tunnustelemalla arvioimaan.
Meidän neuvolassa ei ole ultraa.

Mun neuvolatäti on kans kätilö, jospa hänkin jonkinlaista painoarviota osaisi ensi kerralla kertoa :)

Äitipolilla käyty tänään. Kohdunkaulaa hyvin 4cm. Lapsivettä on rittävästi ja muutenkin kaikki hyvin. :) A on edelleen keskellä pää alaspäin ja B on poikittain ylhäällä. Painoero oli hieman kasvanut. A:n painoarvio 1822g ja B:n painoarvio 1662g, eli 160g oli nyt eroa ja viimeksi oli vain 30g. Ei kuitenkaan mikään suuri ero ole vielä. Seuraava aika vasta 3 viikon päästä. Jotenkin kuvittelin että nyt mentäis 2 viikon välein. Tuntuu hurjalta että reilun 6 viikon päästä käynnistetään :wideyed:

31+3

Mulle oli tullut Omakantaan tuloksia, verenkuvassa kaikki näyttää olevan ennallaan, mutta tuo minun "alkoholiongelmaisen" punasolujen keskitilavuus jatkaa kasvuaan, nyt 102 (82-98), ja hemoglobiini on aika onneton edelleen 114 verestä (109 sormenpäästä).
Toistaiseksi ei näy mitään hälyttävää pissanäytteessä (kemiallinen seulonta, kaikki neg), bakteeriviljely lienee kesken, kun tulosta ei vielä näy. Mielenkiinnolla ensi viikon alussa sitten sinne äippäpolille.
Mulla on silti neuvola kahden viikon välein tässä, vaikka ensi maanantaillekin tulee tuo äippäpoli.
Katjusha rv. 30+0

Meillä oli eilen neuvola ja ekaa kertaa tuntui että sain käynnistä jotain irti. Painoa tullut ekasta neuvolasta +7kg mikä on kuulemma ihan maltillista, sf-mitta 29 eli keskikäyrällä mennään ja vauvakin oli kääntynyt rt, hänen sykkeet samat kuin ennenkin eli n. 135-145. Pissanäyte oli puhdas ja verenpaine 107/70, mutta turvotusta mulla on aika paljon joten sain ohjeeksi mittailla verenpaineita kotona pari kertaa viikossa ja olla välittömästi yhteydessä neuvolaan jos paineet on koholla, tulee kovaa päänsärkyä tai käsien ja jalkojen kutinaa. Lisäksi avauduin mun epävarmuudesta liittyen synnytykseen koska meidän suvussa on tehty todella paljon sektioita ja kyllä kannatti! Th kirjasi kaiken ylös mun tietoihin ja sanoi että erittäin todennäköisesti ensi kerran lääkärineuvolassa saan lähetteen tarkempaan kokoarvioon jossa ultrataan vauva ja erikoislääkäri tutkii mun lantion tarkemmin (meillä siis neuvolalääkärit on ihan tavallisia tk lääkäreitä joten heidän arviot on vähän hatarampia).

Sain myös neuvola ajat loppuun asti ja niitä onkin enää vain lääkärineuvola rv36 ja kaksi tavallista rv38 ja 39+6 :)

rv32+0

Eilen oli neuvolakäynti rv 30+5. Vauva on jo lähtökuopissa :grin Oli kuulemma pää hyvin alhaalla ja alempana kun esim. edellisellä asiakkaalla jolla oli viikkoja enemmän kun miulla, ei kuitenkaa pitäs vielä olla hätää että olis jo tulossa. Täytyy toivoa että kestää nyt tuossa asennossa. Opiskelija oli mukana tuolla kertaa.

Yllätyksekseni neuvolan vanha ultralaite (jota ei ikinä käytetä) oli päällä, kurkattiin sillä tyttöä :) Th kysyi miten pitkä esikoinen oli syntyessään (52cm), nytkin kuulemma pitkä hoikka vauva tulossa.

Hemoglobiini oli pysyny 120 tienoilla 50mg rautalisällä. Th:n mielestä oli hyvä idea että siirryn kohta 100mg rautaan synnytystä ennakoiden niin auttaa palautumisessa jos ei hemoglobiini ainakaan tuon alemmalla tasolla ole, ei sitä näin raskaana ollessa liian korkeaksi saa nostettua rautalisällä.

Mulla oli edellisessä neuvolassa hypännyt kohdun korkeus jonnekin stratosfääriin ja sf-mitta näytti 31cm. Mennään nyt selkeästi käyrien yläpuolella, ilmeisesti perätilasta johtuen. Vauva ei ole vieläkään kääntynyt, vaan paukuttelee päätään tohon pallean alle, potkii virtsarakkoon ja nyrkkeilee kylkeen :D Kiitti tyyppi hei :D

Neuvolassa kävin tänään rv32+3 ja siellä kaikki muuten ok mutta hemppa oli laskenut ja oli 116 (viimeksi oli siis vielä 128). Mulla ei ole koskaan ollut noin matala hemppa eli enköhän jonkun rautalisän aloita vaikka terkka sanoi, että ei välttämättä tarvitse. Ja painoa tulee, tähän mennessä tullut noin 15kg!!! Ja kaiken lisäksi sain neuvon lepäillä ja esim koiran kanssa ei tarvis enää kuulemma lenkkeillä, mutta ei varmaan liikkumattomuuskaan ole hyvä kun tuota painoa tulee... Sf-mitta kasvaa edelleen tasaisesti keski- ja yläkäyrän välissä.

Vauvalla oli sykkeet noin 145-155 ja terkan mukaan on tosiaan raivotarjonnassa, joka todennäköisesti mulle on aiheuttanut sitä paineentunnetta. Painoarvioksi th oli merkannut neuvolakorttiin noin 1800g. Mutta th laittaa mulle lähetteen äitipolille, että saisin ajan sinne jo vähän aiemmin (normaalisti täällä äitipolikäynti rv36) kun on kerran tuota paineentunnetta ja samalla sitten selviää, että onko se vauva varmasti raivotarjonnassa.

Mulla oli edellisessä neuvolassa hypännyt kohdun korkeus jonnekin stratosfääriin ja sf-mitta näytti 31cm. Mennään nyt selkeästi käyrien yläpuolella, ilmeisesti perätilasta johtuen. Vauva ei ole vieläkään kääntynyt, vaan paukuttelee päätään tohon pallean alle, potkii virtsarakkoon ja nyrkkeilee kylkeen :D Kiitti tyyppi hei :D

Sama juttu, kyllä täälläkin ollaan edelleen ties mitenpäin, ilmeisesti sivuttain kun iskuja tulee vähän kaikkialle :D

Rv 30+4

Vaihteeksi käyty taas ihan perusneuvolassa. Painoa neljässä viikossa tullut lisää kaksi kiloa ja 9,4 kg lähtöpainoon on tullut lisää, viikkoja nyt 32+2. Sain myös loput ajat neuvolaan, joista seuraavana on neuvolalääkäri. Alkaa tuntua jo loppusuoralta, kun yhtä aikaa varatessaan täti sanoin, että jos tässä tulet vielä käymään niin varataan yliaikakontrolli. Verenpaineet hyvät ja sf-mitta vähän keskivertoa ylempänä. Vauvalla hyvät sykkeet (125 keskimäärin) ja pää alaspäin ainakin tällä hetkellä.

On mulla lisäksi tulossa vielä synnytystapa-arviointi (edellisen synnytyksen takia), yksi kasvukontrolliultra (toinen napavaltimo puuttuu) ja ylimääräinen verikoe (verensiirto edellisessä synnytyksessä). Ihan niinku olisin jotenkin vaikea tapaus, kun ramppaan vaan erilaisissa tutkimuksissa. Mutta ainakin mielenrauha on olemassa, kun tutkitaan eikä hutkita.

Neuvolassa käyty. Verenpaine 120/71, Hb 135 ja sf-mitta 28.5 cm. Vauvan syke 150 ja kuulemma vaikuttaa, että olis raivotarjonnassa :happy:
Itellä paino on noussut hurjaa vauhtia, mutta terkkari ei ollut ollenkaan siitä huolissaan. Nyt siis paino tullut yhteensä n. 12 kg :nailbiting: Ahdistaa

Ruth 31+4

Neuvola takana :) verenpaine oli yllättävän hyvä neuvolamittaukseks(137/86), sf-mitta 27,5cm. Hb:ta ei mitattu nyt koska se on ollu mulla niiiiin hyvä koko ajan.. kuulema harvoin odottajilla on nii hyvä ku mulla on.. vauvan syke oli hyvin tasanen,145. Vauva vois olla pää alaspäin ja neuvolakorttiin merkattiin et ois raivotarjonnassa. Ei osannu täti iha varmaks sanoo kui päi tuo pieni ois mut ilmeisesti selkä on oikeella puolella ja kädet ja jalat on vasemmalla,mun mutkavauva ❤

Mulle oli kuukaudessa tullu 900g painoo lisää,ja vielä oon -4kg alotuspainosta. Olen tyytyväinen. Pieni kasvaa nätisti keskikäyrällä,taas yks huolenaihe vähemmän..

Nempsu 31+0

Tänään aamulla käyty neuvolassa.
Sf-mitta oli 31cm. Eli hieman keskikäyrän yläpuolella.
Sykkeet 140-155.
Beibi edelleen raivotarjonnassa.

Hemoglobiini oli tippunut taas 119 -> 110. Sain jälleen suosituksen alkaa syömään rautaa.

Nyt vaan odotellaan ja kasvatellaan vielä tyttöä ainakin seitsemän viikkoa :)

33+0

Täällä sf-mitta tasan 30, sykkeet 125-140 ja raivotarjonnassa selkä vasempaa ja jalat oikeaa kylkeä kohti osoittaen. Paineet oli vähän nousussa, normaalit vielä, mutta ehkä vähän korkeahkot mulle - jos tulee muita raskausmyrkytysoireita, niin herkästi soittoa joko neuvolaan tai päivystävälle kätilölle.

Juteltiin synnytyksestä, sanoin että turha sitä on sen enempää suunnitella, mennään mieli avoinna ja valmiina kaikkeen, niin neuvolantädin mielestä se on juuri oikea asenne. Kaikki on kuulema hyvin eikä mistään tarvitse olla huolissaan, sain mukaani lappusia koskien supistuksia lieventävää hierontaa, ponnistusasentoja, avautumisvaihetta helpottavia asentoja, välilihan hieronta-/venytysohjeet, toivomuksia synnytystä koskien-lomakkeen ja tietoa aineenvaihduntahäiriö-tutkimuksesta, johon meidän luvalla lapsi saa synnyttyään osallistua.

Hyvä käynti oli, suositteli myös tutustumista akupisteisiin ja kertoi vähän, mitä välineistöä sairaalalla on kivunlievitystä varten - sanoi myös, että kätilöt kyllä sitten suosittelevat lääkkeitä tilanteen niin vaatiessa eikä mikään sulje pois toista - myös kotona ollessa on turvallista napsia panadolia, jos se auttaa odottelua, kun sanoi, että mahdollisimman pitkään kannattaa koittaa olla kotona, kun sairaalaan on vaan kymmenen minsan matka, niin sinne kyllä pitäisi pääsääntöisesti ehtiä.

Kahden viikon päästä sit uusi aika.

Muokattu viimeksi:
Eilen neuvola käynti, pissat puhtaat, verenpaine 137/81, paino 68kg tasan kymmenen kiloa nyt noussut. Vauva kääntynyt poikittain. Syke 164,kuulema tosi nopea, kuopus sai huuto kohtauksen just niin liekko vauvakin reagoinut siihen.. Uus terkka oli nyt,ei lähellekään niin mukava kun entinen. Tämä uus luki suurin piirtein papereista kaiken mitä puhuikin minulle, siis silleen virallisesti selitti kaikkea yms. Entinen oli niin rento ja helppo oli asioida. Ehkä tässä ajan kanssa tutustuu. Nii ja sf mitta 31. Rv 33+5

Täällä oli neuvola viime perjantaina. Pieni edelleen raivotarjonnassa
,johon neuvolatäti tokaskin että on tainnu olla koko raskauden ajan pääalaspäin siellä.
Viime kerrasta paino noussu 2 kg. sf mitta oli 27 eli noin keski ja alakäyrän puolivälissä.
Sykkeet 145, lapsiveden määrä normaali. Pissat puhtaat. Verenpaineet 97/73.
Mua itteeni vähän mietitytti tuo et on noin alhanen tuo yläpaine mut neukkatäti sano ettei nyt vielä huolestuta.
Sit ihmettelen ettei ottanu nyt sormihemppaa ollenkaan kun viimeks oli 110 ja sanottiin että alle sen ei sai mennä.
Tokas vaan että on varmaan noussu jos nyt sitä rautalisää syön. noh kaippa tuo tietää sitte...o_O
Synnytyksestä mä oon edelleen ihan ulkona ku jotenkin en vaan sisäistä koko asiaa..
Pitää ehkä seuraavan kerran kysästä että onko synnytysosastoon mahollista päästä jotenki tutustumaan ennen h-hetkeä
ja saisinko tarkat ohjeet siihen miten kuuluu toimia sit ku tuntuu siltä et nyt pitäis mennä.....
Vaikka oon maininnu orastavasta synnytyspelosta yms.
niin tuntuu et oon saanu vaan olalle taputuksia "synnytys on ihan luonnollinen asia..."
Harmittaa sekin että mulla on ollu mun oma neuvolatäti vaan kerran ja
nyt kun jo odotin et tällä kertaa se olis ollu siellä niin oli taas tuuraaja
(ollu jo kerran aikasemmin tää sama ihan mukava nainen).
Nyt jos ois ollu eri niin mulla olis ollu joka kerta eri täti vastassa~

Seuraavaks meillä olis noin parin viikon päästä (29.9) käynti Gravidassa kontrollissa istukan paikan takia.
ja sit 6.10 olis isyydentunnustus neuvolakäynti.

HeidiKettu mistä lapsiveden määrän tietää kun neuvolassa sanottu että normaali? Vai ultrattiinko? Miulla ei oo koskaan kommentoitu lapsiveden määrää ni mietin siks. Kannattaa muuten vaatia mittaamaan se hemoglobiini jos ei sitä meinata tarkistaa, on voinu laskea rautalisästä huolimatta. Itelläni ollu rautalisä jo monta viikkoa käytössä ja hemoglobiini oli pysyny samana sen jälkeen kun otin raudan käyttöön. Eli rautalisä ei automaattisesti tarkoita että hemoglobiini nousee, outoa että th vaan niin olettaa. Onko se hemoglobiinin mittaus muuten sit kallista neuvolalle kun tuntuu että niin monessa paikassa jättävät mittaamatta? O_o

Takaisin