Neuvola jutut

Tiitu, varmaan haluaa varmistaa kohdun kasvun. Eri mittaajat saavat erilaisia tuloksia, joku kätilö puhui minulle mittaajan "käsialasta". Hyvä kun sait uuden ajan, niin saa tarkistettua.

Näinhän se varmasti on, että haluaa vain varmistaa kohdun kasvun. Mietityttää vaan, että onhan kaikki varmasti hyvin! Hyvä asia tietysti on se, että tarkistaa ja että sain ajan näin nopeasti, niin ei tarvitse loputtomiin pyöritellä asiaa omassa mielessä. Pienokainen pötköttelee pääsääntöisesti vaaka-asennossa masussa, mikä ilmeisesti sekin vaikuttaa mittaan? Siis vauvan asento. Painoakaan minulla ei ole tullut juuri mitään koko raskauden aikana, mutta lähtöpainoni oli kyllä korkeahko ennen raskautta ja toisaalta raskauspahoinvoinnin vuoksi painoni tippui useamman kilon ensimmäisen kolmanneksen aikana. Joten kaikki nämä varmaan vaikuttaa asiaan. Ja ei tässä onneksi tarvitse enää montaa päivää odotella, että pääsee uuteen mittaukseen, toivottavasti sitten putoaisi "taakka harteilta" huolen suhteen! :)

tiitu sf mitta voi kertoa vauvan kasvusta, pieni mitta saattaa tarkoittaa pientä vauvaa. Neuvolakortissa on käyrä jos haluat sieltä tarkistaa missä kohtaa käyrää menet. Ensimmäinen lukemasi on keskikäyrän tienoilla ja toinen alakäyrällä, varmasti tämän vuoksi halutaan tehdä tarkistusmittaus. Tarvittaessa jatkotutkimuksia jos kohtu kovin pieni on ja vauva vaikuttaa pieneltä. Mutta tuohon tosiaan vaikuttaa mittaaja, ja todennäköisesti ero johtuu eri mittaajasta, mutta hyvä kun tarkistetaan.

Mulla on vasta yksi "täplä" sf-käyrässä, eli mitattu vasta kerran. Nyt kun ollaan keskikäyrän yläpuolella, sen pitäisi siellä jatkaa. Siinä kohtaa kun vauva laskeutuu lantioon, voi mitta hiukan suhteellisesti laskea - koska pää on "syvemmällä". Mielenkiinnolla seurailen, samoin kuin neuvolantätini käsin tunnustelemalla tekemiä painoarvioita jatkossa. Harmillisesti sama "täti" ei saata minua maaliin, koska on sijainen lokakuulle. Ehkä pyydän häntä kopeloimaan vauvan koon yksityisesti, kun hoitosuhde terveyskeskuksessa lakkaa :)
ps. huomaan, että minulla on melko pian seuraava neuvola, jo 5.9. eli nyt alkaa tihentyä seuranta. Viimeksi meni 1,5 tuntia kun puhuttiin imetyksestä ja sairaaloista yms. tuikitärkeästä.

Hb 119, lisärautaa nyt kokeilen vähän aikaa. Verenpaineet 115/87. Painoa tullut tähän mennessä 5kg. Sf-mitta 24cm. Syke 135-145 ja kovasti liikuskeli (oli muuten ihan poikittain mahassa) ja mitäs muuta.. Kaikki ihan mallillaan, ens viikolla soitan kilpparituloksista. Seuraava käynti onkin sitten isyydentunnistus.

Rv 27+5

Täällä myös neuvola takana ja neuvolatädin mukaan kaikki on hyvin. Katsoin neuvolakorttia kotona ja alkoi mietityttään pari asiaa.

Vauvan syke on laskenut joka kerralla, tämä oli neljäs kerta kun sykkeet kuunneltiin. Ensimmäisellä kerralla merkattu 160+ ja sen jälkeen joka kerta laskenut, nyt 140+. Esikoisen aikaan oli pulssi aina yli 150 niin en tiedä onko tuo normaalia? Osaako kukaan sanoa?

Ja toinen juttu on se kohdunpohjan korkeus. Viimeksi se oli vähän keskikäyrän yläpuolella, nyt pompannut vähän sen yläkäyrän yli. Pitääköhän tästä huolestua? Viimeksi tosin oli sijainen mittaamassa ja nyt oma neuvolatäti niin ehkä siinä saattaa vähän tulla muutosta mutta on se silti kasvanut reilusti.

Meidän tytöllä on joka kerta ollut sydänäänet n.140, pientä vaihtelevuutta toki mutta neuvolakorttiin on aina merkattu toi 140. Ei oo terveydenhoitajat mitään muuta kommentoineet kun että napakasti kuuluu äänet ja muutenkin normaalilta kuulostaa eli ehkä joillain vauvoilla vaan on vähän matalampi syke :)

Meillä on ollut sykkeet 150-160+ ja nyt oli rauhoittunut 138. Vauva oli kasvanut nyt kovasti, ja mitä suurempi sydän sen rauhallisempi syke. On normaalia.
Sf-mitassa eri mittaajat herkästi saa hiukan eri tuloksia joten en siitä ihan hurjasti hermoilisi.

Esikoisella huiteli sykkeet 140+ ja nyt sykkeet pyörivät 130+ kohdilla, aivan normaaliksi on todettu ja vaihtelua löytyvän. Tuosta sf-mitasta olen ymmärtänyt, että jos ei senttitolkulla vaihtele niin on ok. Jossakin välissä maha voi kasvaa vähän enemmän ja ainakin minulla on myös mittaajan mukaan ollut vähän vaihtelua.

Kiitos vastauksista, herkästi alan pohtimaan kaikkia muutoksia mutta ei siis syytä huoleen :)

Tuota.. Onkohan normaalia, että mulla ei oo kertaakaan mitattu sf-mittaa?? Nyt 26+3

Mulla on rv 26+5 eikä ole kertakaan mitattu, seuraava neuvola rv 31. Suora sanotusti potuttaa koska rv31 jo melkeinpä ihan loppusuoralla ja kun ultria rakenneuä jälkeennole niin mistä sen tietä et vauva kasvaa hyvin kun ei tommostalaan katota

Ihan normaalia Voikukka että vauvan sykkeet laskee sen kasvaessa, olen ymmärtänyt että näin kuuluukin mennä. Mutta siis isotkin vaihtelut sykkeessä on normaaleja, sydänäänet kuunnellaan ettei sieltä kuulu sivuääniä. Oon ihmetelly miks sykelukema ees merkataan ylös neuvolassa? jos joku tietää ni saa valaista :) et onko sillä sykkeen nopeudella jotai merkitystä kunhan on rajoissa?

Meillä alettiin sf mittaa kattoo neuvolakäynneillä rakenneultran jälkeen, kaks kertaa keretty mitata nyt rv 28+0 mennessä. Täällä kun lukee muiden neuvola kokemuksia niin välillä ihmettelen kovasti joidenkii neuvoloiden toimintaa o_O Monessa paikassa kun ei mitata hemoglobiinia tai sf mittaa, eikä lähetetä sokerirasitukseen vaikka valtakunnallinen ohje pitäisi olla että kaikki yli 25 vuotiaat käy, ja toki muuten jos on sukurasitetta, ylipainoa yms.

Minullakin on nyt 2 kertaa mitattu sf-mitta ja rv 27+5 menossa. Hb:tä on mitattu ihan alun jälkeen myös 2 kertaa ja oli puhetta että ensi kerrallakin katotaan. Kannattaa ite olla aktiivinen ja pyytää ottamaan mittoja ja arvoja jos yhtään mietityttää. Harmillista että eri neuvoloissa on niin paljon eroja.

Täällä neuvola takana. Kaikki hyvin. Ainoa et hb oli laskenut alun 140:sta 98:aan eli rautaa pitää alkaa syömään. Painoa tullut kuukaudessa 3kg lisää, neuvolatädin mukaan painonnousu tasaista ja maltillista. Mulla mitattiin sf-mitta nyt toisen kerran. Mulla oli sf-mitta viikolla 22 hiukan yli yläkäyrän ja nyt viikolla 26 tasan 25. Muistaakseni ekassakin raskaudessa meni niin, että alkuun huitelin ylärajan tuntumassa ja sitten loppua kohden meni sinne keskikäyrän kohdille.

Seuraava neuvola jo kahden viikon päästä, kun isyydentunnustus ja samalla katotaan tarviinko sitä rh- pistosta. Ensiviikolla siis taas verikokeeseen.

Neuvolassa käyty, ja uusi sf-mitta otettu. Hieman oli kasvanut edellisestä (1,5cm), mutta neuvolatäti haluaa uudelleen mitata, että onhan suunta jatkossakin nousujohteinen. Eli ensi viikolla siis uudestaan sf-mitattavaksi. En tiedä tippuiko taakka harteilta, ehkä keveni hieman, ja pääasia, että suunta on nousujohteinen! :Heartred Ja hyvä asia on se, että neuvolatäti haluaa varmistua asiasta ja siksi haluaa mitata uudestaan jo viikon päästä! Ei tarvitse sen pidempään asiaa taas pyöritellä omassa mielessä!

Neuvolakäynti takana ja vihdoin voin olla tyytyväinen ja huojentunut neuvolakäynnistä! Mullahan tosi huonoja kokemuksia alusta lähtien meidän neuvolasta. Jouduin tekemään huomautuksenkin toiminnasta esimiehelle, kun mun oireita ei otettu tosissaan ja sain tosi huonoa kohtelua osakseni. No, nyt en ole käynyt neuvolassa, tuossa omassa neuvolassa, sitten rv 15, koska neuvola oli välissä sulussa ja toiminta muualla. Siellä toisessa neuvolassa sainkin heti hyvää kohtelua. Mutta siis tänään tapasin uuden oman neuvolan terkkani, mikä oli positiivinen kokemus ja kaikin puolin jäi tosi hyvät fiilikset! Terkka selkeästi perehtyi, oli myötätuntoinen, oli paneutunut jo etukäteen ja osoitti empatiaa sekä ammattitaitoa. Jes. Hän lupasi, että jatkaa kanssani raskauden loppuun asti ja alussa vauvan kanssakin vielä, huh.

Hemoglobiini oli nyt 126 ja terkka itse ehdotti, että katsotaan se vielä verikokeitse pienellä verenkuvalla sekä katsotaan samalla myös ferritiini verikokeitse, koska ennen raskautta jo mulla on ollut alhaiset rautavarastoarvot. Nyt se on tosi hyvä tutkia ennen synnytystä, jotta tietää tankkaako rautaa sitten vielä syksyllä synnytystä ajatellen, jotta ei sitten synnytyksestä laske rauta aivan liian alhaalle.

Pissassa kaikki oli OK, jes. Mulla kun ollut siellä säännöllisesti vaihdellen sekä verisoluja että leukosyyttejä, mutta nyt kaikki oli kunnossa. Verenpaineet oli mulle normaalin alhaiset 106/69. Ja se SF-mitta, se on todella alhainen. Tänään terkka sai mitattua 18cm eli kun nyt rv 26+2, niin tuo 18cm ei mene enää millään käyrällä. Alakäyrälläkin sen pitäisi olla 20cm... Mutta tosiaan puhuimme siitä, että kyse on nyt vaan oltava jostain kohdun/kropan rakenteesta tai sirosta kohdusta, koska ultrien mukaan vauva on kuitenkin kasvanut hyvin ja normaalisti keskikäyrällä. Ja onhan se vauvasta otettu ultra enemmän luotettavampi kuin mikään kohdun ulkoinen mitta.

Vauvan sykkeet oli 140-145. Seuraava neuvola sovittiin alle kuukauden päähän, johon terkka pyysi myös miestä osallistumaan, jotta voidaan käydä yhdessä läpi voimavarakaavakkeet, jotka saatiin jo kuukausi sitten neuvolasta. Mahtavaa! Saatiin miehen kanssa jo tosi hyviä keskusteluita aikaiseksi täytettyämme kaavakkeet, ja mun mielestä on todella arvokasta ja hienoa, että myös neuvolassa käydään ne vielä lävitse. Tämä on sitä ennaltaehkäisyä, mitä arvostan, ja mikä on mielestäni nykyään neuvolajärjestelmässä ja ylipäänsä terveydenhuollossa hyvin kadoksissa. Ensi kerran neuvolakäyntiin on kuulemma varattu aikaakin 1,5 tuntia, jotta on aikaa käydä läpi kunnolla kaavakkeet ja siitä syntyvät keskustelut. Hienoa!

Paino oli tänään 71,4kg eli nousua on tapahtunut raskauden alusta noin 7kg. Mielestäni se on juuri hyvä eikä liikaa eikä myöskään terkka sanonut asiaan mitään. :)

Rv 26+2

Meillä oli isyydentunnustusneuvola tänään. On tämä vain kätevää, kun saa isyyden tunnustaa jo näin raskauden aikana.

Kaikki oli mainiosti. :) Vauvan syke oli 140 ja hän oli pää alaspäin, kuulemma aika hyvin kiinni siellä jo. Pää liikkui vain vähän. Toivottavasti pysyy näin päin loppuun asti.

Painonnousu on ollut mulla hyvin maltillista nyt: 202g/vko. Silti kohtu on onneksi kasvanut hyvin: 28 cm oli kohdunpohjan korkeus. Se mitta on mennyt mulla koko ajan keski- ja yläkäyrän välisellä linjalla.

Verenpaine oli matala: 95/67, mutta se on kuulemma hyvä vain jos on matala ja haittaa siitä ei ole. Välillä voi vain pyörryttää, niin kuin minua onkin pyörryttänyt, vaikka ei kyllä enää viime aikoina. Hemoglobiini oli yllätyksekseni 124! Viime kerralla oli 110 ja sain luvan aloittaa Obsidanin ottamisen joka toinen päivä. En ole muistanut ihan joka toinen päivä ottaa ja silti oli noin hyvin hemoglobiini parantunut! :hello2
Rv 29+4

Neuvolakuulumisia täältä 29+4, vauva kasvanut hyvin, painoarvio 1800g, syke 150, sf 28. Hemppa edelleen matala, 109. Täytyy ottaa uudelleen esim se Floradix käyttöön Obsidanin päälle. Verenpaine sama, mikä alkuraskaudessa. Vielä ei merkkejä Raskausmyrkytyksestä, onneks ei!
Paino noussu 9-10 kg, ja kaikki pinkeenä tossa edessä ;)
Saan lähetteen Lohjalle äitiyspoliklinikalle niin tarkistetaan kohdunsuun tilanne ja mitä vauvalle kuuluu. Jotain pissa- ja veritestejä otetaan riskikartoituksen vuoksi. Mulla on pitkät hoidot takana ja komplikaatioitakin, joten hyvä tarkistaa, miten meillä menee.

Tänään oli neuvola 27+6.
Huomenna "Poks!" 28. :happy:
Painoa tullu tosi kivasti ja tasasesti.
Ja yhteensä vain 3,3kg???
Edellisistä kun yhteensä 25-30kg...
Paineet oli 109/73 p90, eli tosi hyvät.
Mut Hb oli laskenu 136 -> 123.
Siis kolmessa viikossa...
Sf-mitta oli 28 ja viimeksi 24. Ja sitä ennen ei ookkaa mitattu...vk25 ->.
Vauvan syke oli 143 ja neuvolan vanhalla ultralla kun katottiin, niin liikku kyllä ihan tosi hyvin ja pääkin nökötti jalkojen välissä.
Ilmankos on tuntunukkii alapäässä ja saanu nukkuukii jalat auki. Mut selällään ei saa kuitenkaan enää nukkua. Vain jommalla kummalla kylellä. Kun vauvan hapensaanti vaikeutuu ja kohtu painaa sisäelimiä, ja mitä kaikkea muuta...
Ja tarjonta voi muuttua vielä monta monta kertaa. Että sitä on turha alkaa kuulemma miettimään ja stressaamaan vielä tässä kohtaa.
Vauvat kääntyilee ainakin viikolle 36 saakka, vaikka tilaa onkin aina vain vähemmän.
Mutta näin äitinä, niin kyllä sitä silti miettii...etenkin jos on vielä riski syntyä aikasemmin.
Torstaina jo sairaalankin ultra.
Mutta juu. Päivittäisistä supistuksista huolimatta, kaikki on nyt menny tosi hyvin.
Sokeriarvotkii on pysyny rajojen sisäpuolella, kun muutin ruokavaliota uudemman kerran.
Nimim."Ei mitään inskaa kiitos mulle".
Ja muutenkin kaikki on ihan tosi kivasti.
Aim souuu häpi nau... :happy::Heartred

Takaisin