Neuvola jutut

Heidikettu, mun mielestä synnäriin ei täällä ikävä kyllä pääse tutustumaan etukäteen.. haluisin iteki käyä kahtelee vähä paikkoja etukäteen mut mun ymmärtääkseni sitä mahollisuutta ei enää oo..

synnytysvalmennuksenki ovat korvanneet niillä videoilla,joista ainakaa henk.koht.en saanu niin mitään irti.. no,niissä toki näky vähä niit sairaalan tiloja.. mut niit kattoessa nous mieleen n.1001 kysymystä joihin tietty ne videot ei vastannu...

IceQueen öö nyt ei aivan varmaa tietoa mut vissiin pätevä th tuntee käsin mahanpäältä painellessaan lapsiveden määrän. Ainakin joka kerta tämän operaation jälkeen olen "N" kirjaimen korttiini saanut. :)
Ja samaa mietin ääneen miehelleni että onko hintavaa se hemoglobiinin mittaus kun ei siihen ajallisesti ainakaan kauaan menis~

nempsu87 novoihan... sit pitää mennä sinne vaa ihan reippaasti h-moilasena.. vaikka itselle olis helpompi kyllä kun vähän tietäis että missä ja mitä ja ehkä vielä että miksi ja milloin :D

Meillä on semmoinen Hb-mittari siinä neuvolan pöydällä ja ihan joka kerta on hemppa tarkistettu ja myös verenpaine.
Täällä neuvolan kätilö tunnusteli vauvan painon (2,1 kg) ja lapsiveden määrä oli hänestä hyvin tyypillinen käsituntumalla. Kai se ultra voi näissä nesteissä mennä yhtä pieleen ku vauvan kokoarviossa. (Viime ma ultrassa todettu lapsivesi yläkantissa)
Sf-mitta on jatkanut samalla linjalla, nyt 31 (keski- ja yläkäyrän puolivälissä) ja on linjassa vauvan painoarvion kanssa.
Jatkossa minua valvoo terveydenhoitaja, joten "palvelu" voi muuttua viimeisiksi viikoiksi.
Katjusha rv. 31+4

Kävin jo viime torstaina neuvolassa mutta nyt vasta muistan tietoja tänne päivittää.

Rv 29+2 (edelliskerta 23+1)

Verenpaine 116/64 (112/64)
Hb 111 (114)
Sf-mitta 29 (22.5)
Vauvan syke 145 (155)

Sydänäänet kuului hyvin ja vauveli oli terkan mukaan raivotarjonnassa.

Että ei onneksi mikään hälyttävää ja ihmeellistä. Toki meinas että jos ens kerrallakin sf-mitta huitelee vielä yläkäyrällä niin laitetaan äitipolille tarkempaan syyniin.

Maatuska 29+5

Maatuska, sulla on hyvin samoissa nuo lukemat, kuin mulla viimeksi ...
Mä kävin viikko sitten polin ultrassa (supistusten takia) ja kahden viikon päästä on sitten kontrolliultra vauvan koon vuoksi. Sf-mitta on mulla ollut samoissa. Omalla kohdalla, mikäli lapsivettä oikeasti olisi runsaasti voi se aiheuttaa kasvun hiipumisen ja sitten synnytellään ennakkoon. Mutta koitan olla nyt rentona, koska kätilön mielestä ei ole erityistä syytä huoleen.

Ompa tosiaan harvakseltaan joillain ollut neuvolakäyntejä. Mullakin ollut alusta saakka 4 viikon välein ja nyt tiheni tahti 2-3 viikon väleihin miten saatiin aikoja sopimaan yhteen.
Hempparit on katsottu nyt kahteen kertaan ja ollut siellä 130 tienoilla, en oo lisärautaa syönyt ollenkaan.
Sf-mitta vähän jännittää (nyt 2 viikon päästä seuraava neuvola). Mitta ekalla kerralla keski ja yläkäyrän puolessa välissä 19cm, sitten hurja pomppaus yli yläkäyrän 26cm ja nyt ollut yli kk melkein samassa lukemassa 27cm.
Toki tuossa viikko sitten käytiin synnärillä niin nopeasti ultrattuna vaavin koko oli 'silmämääräisesti' ihan normaali. Nyt vaan siis odotellaan.

Mielenkiintoisesti on elänyt tuo minun kilpirauhanen. Olen käyttänyt alkuraskaudesta alkaen 150 mikrogrammaa thyroxiniä, olen siis jo niin kauan sairastanut, että lääkitys on aika kova. Olisin kuitenkin kuvitellut, että lääkitystä pitää nostaa tässä matkan varrella. Vaan eipä ole toistaiseksi tarvinnut.
11.5. mitattuja TSH-arvoja: 2,35 - 1,92 - 1,88 - 1,80 - 1,45 (eli ikään kuin "parantunut" arvo)
ja T4V-arvoja: 16 - 15 - 12 - 12 - 12 (jonkin verran huonontunut arvo)
Luulenpa, että samoilla lääkityksillä mennään maaliin.
Katjusha rv. 31+5

Mulla oli tsh vähän noussu; 0,86->1,06. Oon ihmetelly ku oon taas ollu väsyneempi.. annostusta ei kuitenkaa vielä nostettu,mut sain varuilta lähetteen labraan et jos olo pahenee tästä ni pääsen suoraan labraan.. mä oon alkuraskaudesta alkaen syöny thyroxinia 3pv 150mg ja 4pv 125mg..

Mulla taas laskee molemmat arvot :( tsh tällä hetkellä 0,07 ja t4v 9,8.

Mulla taas laskee molemmat arvot :( tsh tällä hetkellä 0,07 ja t4v 9,8.
Onks lääkäri ottanu siihe laskuun kantaa? Onko koitettu muuttaa lääkeannostusta? Onko sulla mimmonen olo noiden arvojen kanssa? (Kyselyikä iski :D)

Onks lääkäri ottanu siihe laskuun kantaa? Onko koitettu muuttaa lääkeannostusta? Onko sulla mimmonen olo noiden arvojen kanssa? (Kyselyikä iski :D)

Joo koko raskauden ajan on lääkitystä venkslattu ees taas. Väsymystä on ollut koko raskauden ajan, ihan järkyttävä kuumuus ja hiki sekä sydän lyö välillä tuhatta ja sataa. Vaikea vaan sanoa mikä loppujen lopuksi nuo oireet aiheuttaa? Eniten mua vaan korpee se kun ei noita arvoja saa mitenkään pysymään kurissa!

Joo koko raskauden ajan on lääkitystä venkslattu ees taas. Väsymystä on ollut koko raskauden ajan, ihan järkyttävä kuumuus ja hiki sekä sydän lyö välillä tuhatta ja sataa. Vaikea vaan sanoa mikä loppujen lopuksi nuo oireet aiheuttaa? Eniten mua vaan korpee se kun ei noita arvoja saa mitenkään pysymään kurissa!
No tuo kuumuus,hikoilu ja sydämen jutut vaikuttais liikatoiminnalta(vaikka sydänjuttuja voi olla myös vajaatoiminnalla,omasta kokemuksesta tiiän).. en toki mikää lääkäri ole.. mut toisaalta,voihan nuo oireet olla ihan vaan raskausoireita.. ite olin varma et olis kääntyny liikatoiminnaks ku aloin hikoilee ku pien eläin.. mut ehei,raskaus se vain..
Toivottavasti saisvat ne arvot kuriin,eihä tuo oo mukavaa! :(

No tuo kuumuus,hikoilu ja sydämen jutut vaikuttais liikatoiminnalta(vaikka sydänjuttuja voi olla myös vajaatoiminnalla,omasta kokemuksesta tiiän).. en toki mikää lääkäri ole.. mut toisaalta,voihan nuo oireet olla ihan vaan raskausoireita.. ite olin varma et olis kääntyny liikatoiminnaks ku aloin hikoilee ku pien eläin.. mut ehei,raskaus se vain..
Toivottavasti saisvat ne arvot kuriin,eihä tuo oo mukavaa! :(

Mulle puhuttiin kans että olis kääntyny nyt liikatoiminnan puolelle tuon tsh:n takia. Nyt vähennettiin annostus niin että joka toinen päivä 25 ja joka toinen 50 mikrogrammaa thyroxinia. Raskauden alussa mulla oli t4v muistaakseni jopa 16 mutta tsh lähenteli sitä 2.5 niin siksi lääkitystä alettiin muuttelemaan että saataisiin tuo tsh alemmaksi.

Varpahat, mä luulen, että mun kilpparia tasoittaa kofeiinipitoisen kahvin rajoittaminen ja gluteenittomat viljat.
Aikaisempina aikoina on menty herkästi vajaatoiminnalle ihmeellisinä aaltoliikkeinä.

Katjusha mä oon aina ajatellut että kilpparia hoidetaan vain lääkkeillä, mulle on tullut ihan yllätyksenä että siihen voi vaikuttaa myös ruokavaliolla. Pitäisi kyllä tutustua aiheeseen vähän syvällisemmin!

Varpahat, eikö oo pyllystä, että mitään muuta ei tarjota avuksi! Mä sairastuin ennen internetiä eikä opiskelijalla ollu varaa erikoislääkäriin yksityisesti. Ihan viime aikoina olen tullut tarttuneeksi asiaan, kun lähti mm. lapsettomuus v*tuttamaan.
Autoimmuunisairauksien kohdalla ruokavaliolla voi olla valtava merkitys. Ensisijainen tarkistettava on tuo kahvi ja viljahomma. Suosittelen!!

Varpahat, eikö oo pyllystä, että mitään muuta ei tarjota avuksi! Mä sairastuin ennen internetiä eikä opiskelijalla ollu varaa erikoislääkäriin yksityisesti. Ihan viime aikoina olen tullut tarttuneeksi asiaan, kun lähti mm. lapsettomuus v*tuttamaan.
Autoimmuunisairauksien kohdalla ruokavaliolla voi olla valtava merkitys. Ensisijainen tarkistettava on tuo kahvi ja viljahomma. Suosittelen!!

Totta! Ja kun minäkin olen suurimmaksi osaksi joutunut yleislääkärien kanssa hoitamaan tätä sairautta. Vaikka tää kilppari juttu on niiiin yleistä niin yllättäen huonosti tätä osataan hoitaa! Tai siis että liikaa turvaudutaan vaan lääkkeisiin (jotka nekään eivät aina korjaa asiaa).

On muuten tosi mielenkiintoinen tuo Kaisa Jaakkolan kirja! Up sitä muistaakseni "mainosti" täällä. Mulla ei ole kilppariongelmia, mut siinä on selitetty hormonien yhteisvaikutuksia ja ruoan merkitystä :)

Tänään neuvolassa käyty ja isyydentunnustus tehty. Sf mitta 29cm, eli hyvin käyrillä menee. Hb 120, eli edelleen hyvä. Ja pikkuinen on ilmeisesti raivotarjonnassa, JESS!!! Pää on niin alhaalla jo, että ei ihme kuulemma jos tuntuu, että "alapään luut halkeaa". Kovasti vatsa oli arka tunnustellessa, mutta tämä pieni on niin aktiivinen että ei ihmetellyt sitäkään. Kaikki siis ihan loistavasti. Lepoa suositteli, koska niitä supistuksia on paljon.

Seuraava neuvola vasta viiden viikon päästä. Terkkari kysyi kyllä, että onko se ihan ok minun puolestani. Lupasin soittaa herkästi jos jotain tulee ja mittailla paineita kotona, koska viime raskaudessa paineet nousi loppua kohden. Painokaan ei ole noussut kuin 10kg raskauden aikana! :)

Kaikenkaikkiaan olen kyllä niin hyvilläni, kun tämä raskaus mennyt niin hyvin kolotuksista ja supisteluista huolimatta. Viime raskaudessa kun oli sitä masennusta ja muutenkin vaikeampaa.

Rv 30+5

Minkälaisia sykkeitä teidän masuvauvoilla?
Meillä ollu semmoista 130-140. Tänään vain 125.
Ei oo kellään aiemmalla neuvolakortissa noin pientä lukemaa. Mut kai tuo sitten nukkui mahassa just.

Takaisin