Neuvola jutut

Katjushka mulla tehtiin hätäsektio viime kerralla ja imetys sujui silti todella hyvin. Maito nousi kahdessa päivässä ja tyttö oppi syömään samantien. Eli ei pieleen mennyt synnytys ole välttämättä este imetykselle.

Ihanaa loppuraskautta sulle! :)

Tänään oli neuvola. Hemoglobiini laskenut entisestään 97. Viimeksi 4 viikkoa sitten oli 100 ja tuplattiin silloin obsidan annostus 2 taplettiin. Ei ole auttanut yhtään. Täti otti pari verikoetta ja odotellaan niitä. Ei mikään ihme että mua heikottaa heti jos touhuan jotain. Kohdunpohjan korkeus on 28cm. Vähän oli laskusuunnassa. Kauhean vilkkaita taas. Olivat nyt poikittain molemmat.

24+5

Mä joudun johonkin erikoisverikokeisiin, kun pienestä verenkuvasta löytyi häikkää. Mulla on hemoglobiini alhainen, ja päädyin ti neuvolan yhteydessä verikokeeseen. Huomenna taas - toivottavasti ei löydy mitään vakavampaa.
Sormenpäähemoglobiini oli 104 ja saman päivän verikokeesta 115.
Edit: eipä tietenkään tänään onnistunut tuo labran varaus puhelimella, niin aikani oli jo livahtanut muille. Siis ensi tiistaina sitten. Huoh, nyt jos sais onnistumisia tähän suuntaan.

Muokattu viimeksi:
Eilen käyty neuvolassa. Onko teillä muilla niin, että verenpaineet laskeneet tässä keskivaiheella raskautta? Minulla oli jotain 120/80 alussa ja nyt viimeisin mittaus 112/65, eli laskenut paljon. Neuvolassa sanottiin, että sen kuuluukin laskea noin. En tiennytkään! Edellisessä ei laskenut. Hb oli 129, joten sekin oli hyvä. Paino oli noussut noin 1,5kg edellisestä neuvolasta. Sykkeet löytyi aika nopeasti, olivat 135-140 välillä. Kätilö meinasi, että aika alhaalla vielä majailee. Onko muilla ollut niin?

Winnie, mulla on nyt laskenut verenpaineet toooosi matalalle. Muistaakseni yläpainekin oli vain satasen luokkaa... Neuvolatäti ei kyllä siihen mitään erikoista kommentoinut, paitsi, että "ei ihme, jos vähän huippaa välillä". :grumpy:

Mulla oli kans alkuraskaudesta paineet koholla, tai ei oikeasti koholla, mutta minulle normaalia korkeampia. N. 140/80 kulmilla pyörittiin. Nyt on jo pari kuukautta oltu siellä 115/60 lukemissa, mikä on minulle normaalia.

Tervehdys tähän hiljaisempaan ketjuun, pistetäänpä tänne vähän neuvolakuulumisia sitten.
Mulla oli mielenkiintoinen ja informatiivinen neuvolakäynti tänään. Keskusteltiin imettämisestä ja sain vastauksia kysymyksiini. Lähden pohtimaan synnytyssairaalan vaihtoa, Lohjan sairaala on varmasti lapsiystävällisempi yksikkö ja nyt kun sinne on tullut se synnytysten leikkaussali, niin alan kallistua pienemmän sairaalan valintaan (Jorvin sijaan). Terkkari (/imetysneuvoja) sanoi, että hänelle ei ole tullut yhtään tapausta vastaan tänä vuonna, ettei Lohjalla synnyttäneiden imetyskuviot olleet kunnossa. Plus huonoa palautetta ei ollut kuullut.
Sormenpäähemppa oli noussut Obsidanilla pikkuisen, 104->108. Kilpirauhasarvot eivät olleet huonontuneet 4 viikossa (jippii!!), edelleen TSH 1,8 ja T4V 12.
Perhevalmennus 3 kertaa alkaa 31.8. ja sinne mennään tietenkin. En ehtinyt tästä edes kysyä. Ryhmässä on 7 perhettä.
Vauva on kasvanut hyvin, painoarvio 1,6 kiloa ja sf-mitta reipas 26 cm. Että eikun odotellaan sitten vaan. Aika onnellinen fiilis, täytyy sanoa!!!
Katjusha rv. 26+6

Neuvolassa taas käyty. :)
Hb oli tullut hurjasti alas, mutta yhä 115 eli ei tartte rautaa ellei ala väsyttää kauheasti... Sf mitta 24, vähän keskikäyrän alla.
Itse taivastelin 960g/vko painon nousuani, mut neuvolantäti rauhotteli. Kaikkiaan vaan +10,5kg ja sokerirasitus kunnossa, "ei me tästä huolestuta" :happy:
Käski levätä ja hemmotella itseä, kun vielä ehtii... vauvan tultua ei moiseen oo aikaa.
Perhevalmennuksesta oli puhetta, mut en mä oikein tiedä olenko kiinnostunut... Imetysosio kiinnostaa ja synnytysvalmennus onkin erikseen...

27+4

Löysin sikiön painokäppyröitä, kun kävi epäilyttämään saamamme painoarvio. Heitot voivat olla todella suuria:
upload_2016-8-17_17-7-7.png
meillä alkaa rv. 28 huomenna, tämän taulukon mukaan voi ihan hyvin olla 1,6kg baby jo rv. 27(26+6)

28+3 tänään ja neuvolareissu takana. Painoa oli tullut lisää 716g/viikko, hupsista keikkaa ja ensimmäiseen neuvolaan verrattuna paino on noussut 7,4 kg. Hb oli laskenut 108:n ja rautaa jo suositteli ottamaan. Hyvät sykkeet kuuluivat ja tehtiin lähete synnytystapa-arvioon ja pelkopolille keskusteluun edellisestä hätäsektiosta johtuen. Sf mitta 26,5 ja aika keskikäppyröillä näytti menevän. Hyvältä näyttää siis kaiken kaikkiaan. :)

Täällä myös käyty tänään neuvolassa. Paino pysynyt samana. Kaiken kaikkia tullut 9kg. Välillä vähän tippunut ja taas noussut.
Hb vaan jatkaa laskemista rautalääkityksestä huolimatta :confused: Nyt oli 90. Otettiin myös suonesta verikoe ja tulokset saan huomenna. Sf mitta 30cm.

Hui kun on matala hemoglobiini marre.. Millä ohjeilla nostetaan lukemaa? Siulla oli vissii jo 200mg rauta käytössä? Itelläni oli tänää hemoglobiini 120, mennään siis vielä tuolla 50mg raudalla, seurataan tilannetta ja varmaan myöhemmin rupeen ottaa 100mg rautaa. Pelottaa hirveesti synnytyksen verenhukka ja matala Hb sen jälkeen, jäi edelliseltä kerralta trauma kun oli niin huono olo monta kuukautta synnytyksen jälkeen. Nyt yritän pitää hemoglobiinin korkeena ennen synnytystä.

Mä syön sen 200mg rautaa. En tiedä sit kuinka paljon sitä oikein saa syödä. Neuvolatätikään ei oikein osanut sanoa mitä tehdä. Täytyy odottaa huomiseen niin näkee suonesta otetun veikokeen.

Neuvolassa taas käyty. :)
Hb oli tullut hurjasti alas, mutta yhä 115 eli ei tartte rautaa ellei ala väsyttää kauheasti... Sf mitta 24, vähän keskikäyrän alla.
Itse taivastelin 960g/vko painon nousuani, mut neuvolantäti rauhotteli. Kaikkiaan vaan +10,5kg ja sokerirasitus kunnossa, "ei me tästä huolestuta" :happy:
Käski levätä ja hemmotella itseä, kun vielä ehtii... vauvan tultua ei moiseen oo aikaa.
Perhevalmennuksesta oli puhetta, mut en mä oikein tiedä olenko kiinnostunut... Imetysosio kiinnostaa ja synnytysvalmennus onkin erikseen...

27+4

Kuulostaa melkein mun maanantaiselta neuvolakäynniltä :) sf-mitta myös 24 ja painoa tullut n. 10 kg. Sokerirasituksessa kaikki hyvin myös. Pelkäsin aika paljon että saan radi diagnoosin koska esikoisen kanssa oli radi, mut nyt onneks siis arvot oli hyvät.
Neuvolatäti käski muakin levätä ja hemmotella itseä :) supistuksia edelleen on ja nyt parina päivänä ne on vaa lisääntynyt...

Mulla otetaan sonic joka kerta hb sormenpäästä neuvolassa. Viimeksi oli 97, niin otettiin lisäksi suonesta ja se oli 112. Nyt sormenpäästä otettu oli 90 ja otettiin taas myös suonesta näyte. Huomenna saan siitä vastauksen.

Riippuen ottajasta, mutta yleensä sormenpäästä otettava veri on laimeampaa mitä laskimoveri, joten itsekään en täysin luota tuohon sormeenpää hemoglobiiniin. Mulla näytti 2 viikkoa sitten sormenpäästä 99 ja nyt viikko sen jälkeen laskimosta 109.

On siis suuntaa antava, mutten täysin laita rahojani sen puolesta :D

Multa otettii kans hb sormen päästä.. en tiiä oliko sillä joku erikoisneula mut se iski iha hirveen syvälle ja verta tuli vaikka ja kuinka paljon..ei meinannu tyrehtyä ollenkaa.. ja sormi oliki sit loppupäivän hirveen kipee.. ekas neuvolas (rv 8+) hb oli 141 ja nyt ku otettii uusiks(rv 26+5) hb oli 137.. se on mulla ollu aina hyvä, aattelin yhes vaihees et varmaa laskenu reilusti ku olin niiiii väsyny eikä vika löytyny kilpparikokeista.. mut ilmeisesti se oli vaa tää raskaus :) sf-mitta oli 24cm.

Tää viimesin käynti oli neuvolalääkäri,ei tykänny kroppa lääkärin ronkkimisesta vaa olin nii kipee loppupäivän.. en tiiä et supisteliko vai muuteko vaa vihlo.. ja ku ei muute ollu tarpeeks paha olla ni vauva murjo virtsarakkoo ja muuteki riehu koko päivän.. kyllä olin sit illalla nii pahalla päällä ettei minkää..

Rv 27+0

Onneksi suoniverinäyte näytti 113 :) Sormenpäästä otettu näyttää aina vähemmän koska siihen sekoittuu kudosnestettä. Mua heikottaa ja pyörryttää joka päivä. Verenpaineet olleet myös aika matalat joten voi johtua molemmista. Normaalisti mun hb on yli 140.

Ensimmäistä kertaa foorumilla, joten en tiedä onko oikea ketju kysellä tämmöistä, mutta osaisiko joku kertoa, mitä tuo SF-mitta meinaa. Tiedän sen tarkoittavan kohdunpohjankorkeutta ja sen avulla seurataan vauvan kasvua kohdussa, mutta lähinnä mietityttää se, kun rv 22+1 mitta oli 19, ja rv 26+1 mitta oli 21. Neuvolatäti haluaa ottaa uuden mitan, ja menenkin nyt loppuviikosta uudelleen mitattavaksi. Mutta miksi näin? Mittaaja oli eri kuin ensimmäisellä kerralla, joten se voi vaikuttaa mittaan. Mutta täytyykö nyt huolestua, onko jotain syytä, miksi uudestaan halutaan mitata? Odotamme ensimmäistä lasta, joten kaikki on muutenkin jo niin uutta ja ihmeellistä, joten kun tulee jotain "yllättävää", eikä kaikki menekään "normaalisti", niin heti herää huoli, että missä vika.

Takaisin