La marraskuu 2016

Kylläpä marraskuisilla tosiaankin on nyt huolen aiheita. Itsekin täällä huolensekaisissa fiiliksissä ja kovissa peloissa elelen ennenaikaisen synnytyksen riskin suhteen ja vaikka kaikkeni teen että en stressaisi ja pelkäisi, niin liian usein, monena päivänä viikossa hetkittäin, pelko meinaa ottaa valtaa ja luhistaa hetkeksi alleen. Pelkään niin kovasti näitä supistuksia ja vatsakipuja joiden takia olen joutunut ramppaamaan lääkäreissä ja päivystyksessä ja olen erityisseurannassa. Viimeksi eilen jouduin taas soittamaan päivystykseen mutta emme kuutenkaan lähtenyt sinne, vaikka kehotettiin jos tilanne ei rauhoitu. Se kuitenkin rauhoittui mielestäni riittävästi. Toivon, että keskiviikon ultraan asti selviän ilman päivystysreissua. Ja pelkään, että keskiviikkona mut passitetaan sairaalaan vuodelepoon. Pelkään niin paljon synnyttäväni keskosen. Uskon, että te, jotka elätte samaa läpi, pystytte hyvinkin ymmärtämään, että järki ei aina joka hetki riitä pelkojen hallinnassa. On ollut todella rankkaa henkisesti kuten on varmasti teillä kaikilla muillakin enemmän tai vähemmän. Tunnen suurta myötätuntoa jokaista haasteiden ja supistusten kanssa taistelevaa kohtaan. Toivon, että me jokainen saamme vielä pitää vauvamme vatsassa mahdollisimman pitkään. <3

Rv 28+3

Piiu87 hurjasti tsemppiä ja jaksamista myös sinne! Tän ketjun lukeminen alkaa olla jo melko hurjaa...

Melkein mietin uskaltaako täällä enää kirjoitella mitään positiivisia kuulumisia, kun tuntuu kurjalta kaikkien niiden puolesta joilla vaivoja ja huolia, mutta toisaalta taas ajattelen, että itse tykkään lukea positiivisia juttuja, joten ei kai se ole keltään pois.

Positiivista täällä on nimittäin se, että remppa taas etenee pienen junnailun jälkeen! :) Eli remppaaja ilmoitteli aamupäivällä, et ois tänään tulossa. Oli yrittänyt mun miestä tavoittaa, mut tyypillisesti mies ei ollut kuullut puhelintaan. No joka tapauksessa tuli tänään ja miehellekin tuli joku touhupistos, et irrotti yhdestä huoneesta tänään kokonaan tapetit. Huomenna nousee jo uusi seinä ja ovi saadaan asennettua paikalleen.
Mä olen pessyt kaksi koneellista vauvan vaatteita ja huomenna ois taas tarkoitus jatkaa. Meillä on 8kg:n pesukone, joten sinne mahtuu uskomattoman paljon pikkupyykkiä ja vielä varmaan pari koneellista joutuu pesemään. Jessus kun iskee konkreettisesti, et tänne on vauva tulossa kun ripustelee noita pieniä vaatteita narulle. :nailbiting: Varmaan sama todellisuus iskee tässä ihan koko perheelle, niin tulevalle isälle kuin isoveljillekin, kun näkevät vauvan vaatteita narulla ja alkaa uusi huone ilmestyä. Huh, hurjaa!

Mulla kans kävely nykyään melko hidasta. Uiminen toistaiseksi tuntuu tosi hyvältä ja lääkäriltä sain siihen siunauksenkin niin ei enää tarvi huolehtia siitä vaan voi huoletta pulikoida toistaiseksi.

Piiu87, ikävää että sullakin tilanne tuollainen. Hyvä että oot hoidossa ja kortisonit saatu. Paljon voimaa sinne! Mistä sulla huomattiin tuo istukan vajaatoiminta?

Täällä vietetty ihana vapaapäivä perheenä ja on niin kiitollinen fiilis kaikesta <3

Oi voi! Kylläpä nyt on monella huolta ja murhetta! Ihan jokaiselle nyt lähetän virtuaalisesti halauksen ja positiivisia viboja! :Heartbigred

Tsemppiä kaikille teille joilla huolta raskauden kanssa.

En ole nyt pitkään aikaan kirjoitellut, käynyt kyllä lukemassa välillä. Nyt piti kuitenkin aktivoitua kun luin teidän kokemuksista sairaalassa olosta.

Itsekin olen to asti ollut täällä osastolla ja saanut kortisonit. Syynä jo rv.25 alkaneet virtausongelmat eli napanuorassa ajoittain blokki ja muissakin virtauksissa häikkää. Syynä istukan vajaatoiminta. Olen osastolla niin kauan ennen kuin vauva syntyy. Synnytystapa on sektio ja pyrkimys päästä ensi viikkoon jotta kortisonit ehtii hyvin vaikuttaa.

Piiu87 rv 32+2

Meillä tuota samantyylistä blokki ongelmaa havaittu yhdessä ultrassa.
Niin ajattelin kysellä et minkälainen siinä teidän virtauksessa näkyvä on? Ja onko ollut koko ajan vai ajoittain? Onko vauva nyt minkä kokoinen, et onko tuo vaikuttanut kasvuun?

Toukkis30 rv. 30 + 5.

Kiitos tsempeistä :)
Miulla huomattiin rutiiniultrassa kun miulla on diabetes niin kävin eka 4vko välein ja sit parin viikon ja lopulta kun ongelmia ilmeni niin viikon välein äitipolilla.
Miulla tällähetkellä on ajoittainen blokki, ja siinäkin pätkällä missä ei oo blokkia on kireyttä virtauksessa. Vauva kierrättää jo enemmän päähän verta(kompensaatiomekanismi) ja keuhkovaltimohaara oli supussa.
Nyt on joka päivä ultra ja käyrät useasti jotta näkee pikkuisen voinnin.

Painoarvio oli torstaina noin 1.9-2kg. Jalat kasvaa vauvalla pienempänä mutta vartalo isompana(syy diabetes) mutta kokonaisuutena taitaa mennä keskikäyrän tietämillä/vähän alle ja reisi ihan alakäyrällä.

Tottakai iloisia asioita pitää kertoa :)

Piiu87

Muokattu viimeksi:
Nyt kun täällä on ollut monella jo niitä oikeitakin supistuksia niin voisko joku kertoa miltä ne tuntuu?
Itselläni eilen koko päivän vaihtelevasti tuli aaltoileva kipu vatsaan, joka kesti noin 5sekuntia. Vatsa menk kovaksi aina välillä myös. Vatsa on myös löysällä. Mietin, että olisiko kuitenkin ruoansulatusvaivoja? Lääkäriin en ole vielä soittanut, ajattelin kuulostella tämön päivän. Vauvan liikkeet tunnen hyvin. :)

Mulla ainakin supistukset on sellaista aaltoilevaa menkkakipua alavatsalla ja alaselkäsärkyä. Aina ei kovetu vatsa samalla, muutaman kerran vain mennyt samalla vatsa kovaksi. Ja sitten tuntuu paineentunnetta alapäässä. Näin ainakin mulla, kovemmista supistuksista en tiedä kun nää on vielä aika pientä :) eilen illalla jouduin ottaa ekan kerran panadolia mutta se auttoikin hyvin ja supistelu rauhottui.

Jeanney 32+2

Mua kans huolettaa vähän, etten tunnista supistuksia/tulkitsen ne joksikin harmittomaksi, ruoansulatusvaivoiksi jne.
Niin moni kuvailee niitä menkkakivuiksi tai menkkakipumaisiksi... Varmasti hieno kuvaus, mut mulle ei tule mitään menkkakipuja ikinä.

Voimia kaikille joilla huolia <3

Dootti: Voisin ehkä kuvailla menkkakipuja vähän niinku selän jomotuksena/paineen tunteena?

mun liikkumishuolet hälveni, sillä saatiin eilen ostettua auto! :) Toki oli iso rahaerä minne hupeniki säästöt ja kalliit vakuutusmaksut tulee vielä siihen kun ei oo kertyny boonuksia :( mut eiköhän ne rahat aina jostain revi vaikka mennäänki paljon pienemmällä rahamäärällä kun että olisin nyt töissä..

Mulla oikeat supistukset tuntui polttavana kipuna alaselässä, pakaroissa ja sisäreisissä. Aaltomaisia ja niissä oli selkeä kipuhuippu ja sit laantui. Myös semmoinen menkkajomotus mahalla.

Voimia kaikille joilla huolia <3

Dootti: Voisin ehkä kuvailla menkkakipuja vähän niinku selän jomotuksena/paineen tunteena?

mun liikkumishuolet hälveni, sillä saatiin eilen ostettua auto! :) Toki oli iso rahaerä minne hupeniki säästöt ja kalliit vakuutusmaksut tulee vielä siihen kun ei oo kertyny boonuksia :( mut eiköhän ne rahat aina jostain revi vaikka mennäänki paljon pienemmällä rahamäärällä kun että olisin nyt töissä..

Sama juttu, isompi auto oli pakko hankkia ja se tietää hirveää rahanmenoa joka kuukausi. Mutta pakko ajatella että kaikesta selviää :)

Niin ja minäkään en tunnista supistuksia, päivittäin on jos jonkinmoista kipuilua mutta voivat olla myös suolistoperäisiä tai muita liitoskipuja. En oo oikein osannu niistä huolestua kun eivät kuitenkaan niin pahoja ole että pitäisi turvautua särkylääkkeisiin.

Rv 30+1

Minä en käytä supistuksiin särkylääkkeitä. Ajattelen, että osaan paremmin hiljentää tahtia, kun tunnen, mikä on vointi.

Mulla supistukset tuntuu vatsakramppina johon liittyy kipua.. Ihan ku vatsa menisi sekaisin, muttei mene. Se kipu saattaa tulla aika yhtäkkiä ja koventua ja sit loppuu. Ja tämä toistuu useamman kerran.. Yleensä ennen tätä vatsa kovettuu ( ihan ku olis ilmaa täynnä ) , eikä löydy hyvää asentoa millään, on tukala olo ..

Samalla ku noita kipu kramppeja tulee mulla selkä puutuu/jumittuu /kipuilee.

Mä kans alkuun ajattelin etten ota panadolia , mut polille ku soittaa ne kysyy aina oletko ottanut ja oliko apua. Jos en ole ne sanoo että ota ja seuraa. Nyt oon ottanu klo 12.30 ja lepään täällä jalat ylhäällä.

Onko muilla sillee et baby masussa hermostuu supistusten aikana ? Mulla ku menee vatsa kovaksi toi pieni rupee potkimaan kamalasti ja se tuntuu tosi epämukavalta.. :(

Lakritsi 28+ 3

Mua kans huolettaa vähän, etten tunnista supistuksia/tulkitsen ne joksikin harmittomaksi, ruoansulatusvaivoiksi jne.
Niin moni kuvailee niitä menkkakivuiksi tai menkkakipumaisiksi... Varmasti hieno kuvaus, mut mulle ei tule mitään menkkakipuja ikinä.
Sama! En kans oikeen tiedä, millasia menkkakivut on.

Mulla taas ollu aina niin voimakkaat menkkakivut että :'D mut siis mulla ainakin menkkakipu/supistuskipu semmoista polttavaa kipua joka tuntuu koko alavatsan alueella, ei kyllä sekota suolistokipuun ja liitoskivut on kuulemma enemmän sellaista "luu hankaa luuta" tyylistä kipua eli viiltävämpää. Toki noi jomottelut voi olla myös osaksi ihan kohdun kasvusta johtuvaa. Ja nääkin on niin yksilöllisiä mitä kipuja supistukset kelläkin aiheuttaa ja miten ihminen sen kivun itse kokee...
Tänään ollut parempi päivä, oon siivoskellut ja nyt ei oo supistellut ollenkaan. Pari lepopäivää tais tehdä tehtävänsä :)

Jeanney 32+2

Mulla supistukset tuntuu vatsakramppina johon liittyy kipua.. Ihan ku vatsa menisi sekaisin, muttei mene. Se kipu saattaa tulla aika yhtäkkiä ja koventua ja sit loppuu. Ja tämä toistuu useamman kerran.. Yleensä ennen tätä vatsa kovettuu ( ihan ku olis ilmaa täynnä ) , eikä löydy hyvää asentoa millään, on tukala olo ..

Samalla ku noita kipu kramppeja tulee mulla selkä puutuu/jumittuu /kipuilee.

Mä kans alkuun ajattelin etten ota panadolia , mut polille ku soittaa ne kysyy aina oletko ottanut ja oliko apua. Jos en ole ne sanoo että ota ja seuraa. Nyt oon ottanu klo 12.30 ja lepään täällä jalat ylhäällä.

Onko muilla sillee et baby masussa hermostuu supistusten aikana ? Mulla ku menee vatsa kovaksi toi pieni rupee potkimaan kamalasti ja se tuntuu tosi epämukavalta.. :(

Lakritsi 28+ 3
Voi hitsi, tuolta kyllä just eilen tuntu kuin kuvailit. Selässä en hirmuisesti tuntenut mitään. Mitä se panadol auttaa, siis eihän se ainakaan niitä suppareita saa loppumaan vai saako?

Just kanssa täällä ite mietin et miltähän ne harkkasupparit tuntuu? :oops: Välillä menee alavatsa ihan kovaksi, mutta oon luullut että vauva on kääntynyt jotenkin poikittain sinne ja aika varmasti sillon tunnen kädellä pepun ja pään molempien kylkien lähellä..välillä tullut ihan laimeaa menkkajomotusta, mutta silloin ei ole alavatsa pinkeänä. Sanoin tästä neuvolassa mutta ei täti reagoinut mitenkään tai vastannut edes mitään..ens viikolla mulla muutto ja neuvola vaihtuu, toivon kovasti että parempaan suuntaan!

Takaisin