La marraskuu 2016

Huh huh tänään tuli koettua sellainen stressitila että... Ulkopuolinen iski uuteen autoomme kivat lommot, olin yksin liikenteessä autolla siis ja meikäläinenhän oli ihan raivona sitten kun tämä kaikki taphtui ja sitten iski kamala itku.. Pikkuinen potki vatsassa ihan älyttömästi vähän tämän jälkeen.. Toivottavasti ei vaikuttanut pikkuiseen mitenkään tuo stressi..:sad001 Heti kyllä sitten tajusin rauhottua ja hengittelin syvään ja puhuin masulle mukavia.. :oops:

Mä joka päivä meditoin ja teen rentoutusharjoituksia tunnin-1,5h. Sama liikunko vaiko en. Mutta sitten kun alkaa seinät kaatua päälle, niin siinä ei auta yhtään mikään. Meditointi voi hetkellisesti auttaa, mutta hulluksi meinaan tulla silti ja potutus-käyrä alkaa uhkaavasti kohota, räjähtelen koirille ja ärähtelen lapsille.

Tiedät siis, että tavallisesti reagoit tuolla tavalla. Nyt kun kuitenkin lepääminen on päätyö etkä voi asialle juuri mitään, niin kaiken tuon välillä ja potutuksen noustessa, puhu itsellesi kauniisti. Tämä on väliaikaista, kaikki on hyvin, ei tarvitse tehdä kaikkea, mitä haluaa, hitaamminkin ehtii, ei ole mihinkään kiire jne. Potutus ja räjähdys eivät ole väistämöttömiä, vaikka et voisi toimia niin kuin haluat.
Minulla nälkä, väsymys ja kipu aiheuttavat hermostumista, mutta juttelen itselleni rauhoitellen, niin selviän aika mukavasti. Huumori helpottaa myös kummasti.

Marras16, heräsin tuossa päikkäreiltä ja silmät sykkyrässä aloin lukemaan foorumia, arvaappa vaan mitä luulin että tarkoitit kun kirjoitit "seuraavaksi romaanivaroitus". Ei tullut mieleenkään että tarkoitit sillä tekstiäsi.

:D

Tietääkö kukaan saako pistaasipähkinöitä syödä raskaana? Mietityttää kun niissä on se kuori mikä poistetaan. En löytänyt mitään tietoa asiasta.

Hyvää päivää hormonit! Leivoin aamulla kaksi kakkua, joista toinen oli tarkotus viedä kiitokseksi peräkärrylainasta. No, kakut uunista ja sit siinä vaiheessa kun piti kumota lautaselle niin toinen hajoo palasiks ja toinen näyttää muuten vaan kauheelle. Järkyttävä itkupotkuraivari! Lukittauduin vessaan ja sit vaan itkin seuraavat 30 minuuttia, miten kelvoton avopuoliso ja äiti mä olen! Ihan sama mitä mies yritti sanoa/lohduttaa, ni ei auttanu. Nyt jälkeenpäin "vähän" huvittaa, että kyse oli kuitenkin vaan yhdestä kakusta :D :D

Hyvää päivää hormonit! Leivoin aamulla kaksi kakkua, joista toinen oli tarkotus viedä kiitokseksi peräkärrylainasta. No, kakut uunista ja sit siinä vaiheessa kun piti kumota lautaselle niin toinen hajoo palasiks ja toinen näyttää muuten vaan kauheelle. Järkyttävä itkupotkuraivari! Lukittauduin vessaan ja sit vaan itkin seuraavat 30 minuuttia, miten kelvoton avopuoliso ja äiti mä olen! Ihan sama mitä mies yritti sanoa/lohduttaa, ni ei auttanu. Nyt jälkeenpäin "vähän" huvittaa, että kyse oli kuitenkin vaan yhdestä kakusta :D :D

Just ton takia leivon todella harvoin, mulla se on aina tollasta oli raskaana tai ei. :grin

ööö miksi pistaasipähkinöitä ei saisi syödä? marre, syö ihan rauhassa vaan. Pähkinöistä saa hyvää rasvaa :) Mutta älä niitä suolattuja vedä liikaa :D :D

Meikäläinen heräsi tuossa muutama viikko sitten siihen ajatukseen, että kohtahan tämä vauva jo shntyy ja sitten ollaan taas sidoksissa vauvaan ainakin sen vuoden. Juuri kun esikoinen alkaa olemaan sen ikäinen ettei tarvitse äitiä kaikkeen. No minäpä tyttö menin ja varasin itselleni mökin viikonlopuksi. Ja täällä nyt kökötön, katson Bridget Jonesia, kävin ihan rauhassa saunassa jne. Ihanaa! Odotan innolla aamua, kun ei tarvitse herätä 06.00 esikoisen tökkimiseen selkään tai jalkapohjien kutitteluun. :)

Maaritti, ihanalta kuulostaa. Otahan rennosti :)

Ja tsemppiä kaikille joilla vastustaa oikein kunnolla! :(

Mulla lähinnä kolottaa joka paikkaa ja vauva painaa ja liikkuu sillee, et tuntuu välillä ikävältä. Nautin tästä, et raksaus etenee normaalisti. Synnytys vaan mielessä ja vauvan näkeminen. Ihanaa, että aika kuluu, mutta ihanaa myös, että sitä vielä on :) saa kokea tätä erityistä aikaa esikoisen kanssa.

Tsemppiä kaikille joilla supistaa tai muuten tukalaa!

Itsellä ei juuri supista, mut loppuviikko ollut jotenkin tosi raskas. Alkuviikosta nukuttiin kaikki huonosti, kun nuorimmainen itkeskeli yöllä, ke menin syömään pinaattilättyjä, josta nousi sokerit turhan lähelle ylärajaa ja olo oli todella raskas. To salilla samat painot tuntui raskailta ja pe muuten vaan raskas olo ja miten toi mahakin on niin iso jo. Onneks on viikonloppu eikä tarvi töihin, ja lapsetkin on hoidossa :) nyt kun jaksais vähän edes järjestellä vauvalle tilaa tähän huusholliin, mut en jaksa ottaa siitäkään stressiä. Pieni muljuttaa ja potkii, mut on vaakatasossa. Ehtii kyllä vielä kääntyä, mut se nyt ehkä vähän mietityttää, kun aiemmat olleet jo rt tässä vaiheessa :) ai niin ja selkä ei kestä enää seisoskelua, eikä löydy kunnolla muutakaan asentoa. Tässä tuli marinaa kerrakseen.

Mrs V 29+6

Tsemppiä täältäkin kaikille :Heartred

Nyt on tosiaan oltu se 3 yötä jo kotosalla, kokoaika toki tiedän että lähtöhän se voi tulla takas milloin vaan. Iisisti nyt ottaa ja jättää suosiolla hommat muiden haltuun ja toimia vain päällysmiehenä :) Paljon on kyllä vielä tekemättä.. vauvaakin ajatellen siis. Mutta jospa ne sais tehtyä ja tehkööt sitten loput hankinnat/vaatteiden pesut yms. vaikka kun olen siellä sairaalassa jos ei muuten onnistu. Kyllä tosiaan yllätti tämä miten aika käy vähiin kun yhtäkkiä ei olekkaan enää itse kunnossa niitä kaikkia tekemään.

Auringonkukka rv 30+0 (ihanaa olla jo kolmosella alkavissa viikoissa etenkin kun tämä tilanne nyt on mikä on :happy: )

Onks täällä kellään kokemusta pissatulehduksesta raskausaikana?? Miten se on oireillu?

Mul on pari päivää ollu semmone jomottava tunne alapäässä.. tuntuu et ois menkat just alkamassa tai et ois rakko ihan täynnä koko ajan.. viime yönä ravasin 2h välei vessassa ja silti se tunne vaa on ja pysyy..iha ku rakko ei ees tyhjene kunnolla?! Mut ei oo mitää kirvelyä jne.. vai mitä tää nyt vois olla?

Ja jos tää nyt on joku lääkärinhoitoa vaativa juttu,ni otetaanko mua vastaan vieraan kaupungin sairaalan päivystykseen vai tarviiko mun kärvistellä huomisiltaan et pääsen kotikaupungin päivystykseen 250km päähän?

Rv 30+2

Tsemppiä taas kaiklle kärsi sitten isommasta tai pienenemmästä vaivasta!

nempsu87 virtsatientulehduksen oireita on tihentynyt virtsaamistarve, kirvely virtsatessa ja alavatsan jomotus. Noista nyt ainakin eka on ihan tyypillinen oire raskaudessakin etenkin viimeisellä kolmanneksella ja toki alavatsaakin voi jomotella ihan raskaudesta johtuen. Mulla jotenkin vauva tykkää punkea itteään virtsarakkoa vasten, et kokoajan on semmonen paineen tunne ja pissahätä. Vessassa ravaan öisin kans n. 2h välein, tai jopa useammin. Ja samaten on rakontyhjenemisongelmia. Saatan joutua ihan saman tien pöntöltä noustuani istahtamaan takasin kun tuntuu, et vielä tuleekin ja tota voi tapahtua monta kertaa. Tosi inha vaiva, mut minkäs teet, ihana raskausaika! Mun käsittääkseni päivystykseen voi mennä minne vaan jos on akuutti vaiva.

Onks täällä kellään kokemusta pissatulehduksesta raskausaikana?? Miten se on oireillu?

Mul on pari päivää ollu semmone jomottava tunne alapäässä.. tuntuu et ois menkat just alkamassa tai et ois rakko ihan täynnä koko ajan.. viime yönä ravasin 2h välei vessassa ja silti se tunne vaa on ja pysyy..iha ku rakko ei ees tyhjene kunnolla?! Mut ei oo mitää kirvelyä jne.. vai mitä tää nyt vois olla?

Ja jos tää nyt on joku lääkärinhoitoa vaativa juttu,ni otetaanko mua vastaan vieraan kaupungin sairaalan päivystykseen vai tarviiko mun kärvistellä huomisiltaan et pääsen kotikaupungin päivystykseen 250km päähän?

Rv 30+2

Mulla ollu samanlaista tunnetta nyt pidempään , tulehduksia ei ole , liittyy supistuksiin. Ja mulla tosiaan kohdunkaula pehmennyt ja ulkosuu auki sormelle. Mulla pieni masussa rv- tarjonnassa eli pää alaspäin, oon miettinyt et nää alko sen jälkeen kun se käänty tonne. Eli voiko se painaa rakkoa ym?

Mutta usein ne multa sitä tulehdusta on katsonut ja uskon jos soitat sinne vieraan kaupungin päivystykseen ja kerrot saatko tulla antaa näytteen , se kyllä onnistuu :)

Lakritsi 28+ 2

Okei,eli ei siis välttämättä ole vielä mitään hätää.. oon vaa nii ihmeissäni ku ei tämmöstä oo ollu ja pissatulehduskin mulla on ollu vaa kerran elämäni aikana..mut sillo olin kyl tosi kipee! voihan se olla et täälläkin vauva mynkää itteesä rakkoa vasten. Ehkäpä vielä katselen viikonlopun yli ja katon maanantaina et tarviiko soittaa neuvolaan,oon sinne joka tapauksessa menossa torstaina..

Mulla just epäilevät pissatulehdusta supistusten aiheuttajaksi, pitäis tänään soittaa päivystykseen alustavasta tuloksesta että onko sitä sitten vai ei.. mulla kanssa menkkamaista jomottelua mikä on sitä supistelua ainakin mun kohdalla ja paineentunnetta, just että saa käydä jatkuvasti pissalla mutta oon kyllä tätä samaa tahtia käyny koko raskausajan.. mut pian selviää. Alkuraskaudessa mulla oli tulehdus oireettomana, b-streptokokki mikä on raskaana olevilla yleinen.
Nyt onneks noi supistelut vähän rauhoittuneet :)

Jeanney 32+1

Vähän jo jotain aikasemmin tänne kirjottelinki. Eli n.4vkoa sitte mulla oli 3 päivää kipeitä supistuksia tai menkkamaista jomottelua. Neuvolasta kehotettiin vaan seuraamaan tilannetta. Reilu viikko sitte tuli taas kovia yksittäisiä kouristeluja ja pääsin lääkärille. Kohdunkaulakanava lyhentyny ja kohdun ulkosuu raottaa. Ennenaikaisuustesti positiivinen. Jäin saikulle. Viime keskiviikkona kotilevosta huolimatta alko kovenevat menkkakivut eikä helpottanu kokonaan Panadolilla. Lähdin synnytysvastaanottoon. Kohdunkaulakanava entisestään lyhentyny ja vauvan pää ihan liian alhaalla ja jouduin tänne osastolle täysmakuulle ja alotettiin kortisonipiikit kypsyttämään vauvan keuhkoja. Torstaina olin edelleen jatkuvasti kipeä ja mut laitettiin käyrille. Sinne piirty säännölliset supistukset 10 min välein. Makuulla jatkettiim ja nostettiin jalkoja ylemmäs että saadaan painetta pois kohdunsuulta. Alotettiin jatkuva lääketippa joka estää supistuksia. Alotettiin emätinkapselit jotka estää kohdunsuuta kypsymästä. Eilinen oli ekaa kertaa kivuton päivä eli tippa alko tehota ja olin tosi tosi luottavaisella mielellä. Nyt taas oon tänään aamusta ollu kipee. Ja oon niin älyttömän huolissani!! Koko ajan päivää ja hetkeä kerrallaan.

rv.31+2

Voimia kovasti Kuher!

Miten nää marraskuiset ois jo niin hätäsesti tulossa pois masusta? Eivät ymmärrä omaa parastaan. Toivotaan, että kaikilla nyt jaksaisivat vielä muutaman viikon kasvaa ja kehittyä. :Heartred

Mä kävelin eilen 12km!! :wideyed::eek:

Voin sanoa, että kyllä se nukkumaan mennessä tuntui ja yölläkin kolotti sieltä täältä. Lähinnä kylläkin kantapäätä ja alaselkää. Ja vauva mylläs koko yön, mitä lie rymsteerasi.

Jos tänään vähän maltillisemmin ottais.

Takaisin