Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miiuli, jos haluut täysimetykselle, ni nla täti sanoi et yösyötöt tilaa tuplasti maitoa ku päiväsyötöt. En tie miks, mut mulla väheni tuontanto huomattavasti ku yösyötöt väheni. Et mun kohdalla näytti toimivan. Me on menty yks yösyöttö tissillä ja yks korvikkeella, ja silleen jatketaan.

Ei oo mikään tarve ryhtyä täysimetykselle, mulle sopii tää ihan hyvin..En koe olevani yhtään huonompi äiti vaikkei lapsi roikkuikaan tissillä koko aikaa..pääasia et laps kasvaa ja kehittyy ja on terve.

Tiedättekö mitä? Multa ei tuu tarpeeksi maitoa. Sen takia vauva ei oo nukkunu ku pikkupätkiä ja itkeskelee. Sillä on hittovie nälkä! Nyt se on vetäny korviketta hullut määrät, ja nukkui viime yönä 5h+2h, vaikka oli vieras paikka ja sänky, sekä uusi äiteen ompelema unipussi :joyful:. Toisen syötön annoin tissiä, ni taas heräs 45min torkkujen jälkeen. Maitoa ei tuu tarpeeksi ilmeisesti, ku on annettu korviketta enempi tai vähempi. Syöttövälien kasvuhan lopettelee sitä maidontuotantoa pikkuhiljaa? Entä voiko maidontuotanto lisääntyä uudelleen jos tihentää syöttövälejä?

Äijä lähtee huomenna töihin, musta tulee kotiäiti. Yöks. Kai mä pärjään. Sen oon huomannu, et ku kaks söheltää ni ei tuu lasta eikä paskaa. Mä aioin tehdä niin, et jos vauva herää pikkupäikkäritorkkujen jälkeen, ni tuuppaan sen täyteen korviketta ja katton nukkuuko paremmin.

Tänään on klo 15-19 käytännössä roikkunu tissillä, ei oo nukkunu ku torkkuja. Nyt on yliväsy ja huuto vaimeni ku annettiin korviketta. On syöny nyt illan aikana reippaasti yli 100ml.

Ja vielä sellainen on huomattu, että vauvalla on helposti kuuma. Se nukkui yhden yön ihan vaipallaan ja nyt käytetään lyhythihaista bodya. Peiton se on aina potkinu pois.

Tein tosiaan unipussin ikean halvasta vauvan pyyhkeestä. Vissiin siitä tulikin liian lyhyt, pitää tehdä uusi. Tarkoitus on vika syöttö tehdä vauva pussissa, ni on helppo siirtää sänkyyn. Toi kun herää kaikkeen mahdolliseen...:wtf:

Mulla maitoa tuli 6viikkoa, kunnes se vaan loppui:sad001

Suihkutissejä ei missään vaiheessa...:laughing002

Neuvolan mukaan "olis pitänyt" imettää ja pumpata maitoa juuri nimenomaan yöllä jääkaappiinkin vauvalle seuraavaa päivää varten, kun yöllä siihen erittyy jotakin (oliko prolaktiini?) hormonia:woot: :singing:

Mä en ymmärrä näitä kätilöiden ja th villitystä ohjeistaa siitä että yöllä pitää syöttää vaikka pakolla vaikka lapsi nukkuisi pitkät yöunet. Mä lopetin tasan ensimmäisen yön jälkeen kotona lapsen herättämisen syömään. Päivällä syötän sitten usein niin ainakin mun tissit on siihen sopeutuneet ja maitoa riittää vaikka en syötä klo 24->7-8 välisenä aikana. Tyttö herää aamulla syömään tissillisen ja jatkaa sitten vielä unia pari tuntia. Välillä joudun kyllä sit pumppaamaan toisen tissin tyhjäks kun tuntuu et räjähtää. Meilläkin annettiin ekan kuukauden aikana korviketta päivittäin ja varsinkin illalla ennen nukkumaan menoa tytöllä oli selvästi nälkä vaikka tissiä sitä ennen oli syönytkin. Mutta siitä se homma sit alko toimimaan joten älkää antako liian helposti periksi imettämisestä. Tosin voihan se maidon tulo loppuakin ja korvikkeella kasvaa ihan yhtä terveitä lapsia. Tää on kyllä tavan avaruustiedettä. Saan varmaan harmaita hiuksia siinä vaiheessa kun kiinteät pitää aloittaa ja selvittää mitkä ruuat käy ja mitkä ei. Viljojen alotus varsinkin mietityttää kun meillä syödään luontaisesti gluteenittomasti mutta pakko se on tarhaa ja koulua varten yrittää siedättää viljoihin kun siellä ei muuta tungetakaan kersoihin.

Oho, siis meillä ei olekkaan seuraavaa neuvolaa pitkään piiiitkään aikaan:hungry::wideyed:

Mitähän oon taas ymmärtänyt, kun rupesin katsomaan mitä aikoja th varasi viimekäynnillä, niin seuraava neuvola tädin luona käynti onkin vasta melkein 2kk päästä:eek::eek:

Tähän asti siellä on pitänyt rampata lähes kahden viikon välein... Onko muilla käynnit harventuneet, kun ikää tullut yli 3kk?:rolleyes:

Myy75 :) Meillä kitisi viimeyönä vatsaa, oli siis kipeä Rotasta. Alkoi eilen illalla.

Tänä aamuna annoin vielä panadolia ja nyt poika on virkeä, mutta voi olla lääkkeen vaikutusta tai sitten jopa mennyt ohi, koska oli yöllä hikoillut yöpuvun märäksi. Luulin, että vaippa oli pettänyt, mutta ei.

Meillä poika taisi saada tuon 3kk rokotesarjan päivää ennen teitä?:rolleyes:
Joo, näin taisi olla, että päivää aiemmin oli teidän neuvola :) Tytöllä tosiaan ei noussu kuume missään vaiheessa, enkä huomannu, että pistoskohdatkaan ois erityisesti kipuillut, mutta selvästi nukkui neuvolapäivänä enemmän. Pariksi yöksi annoin panadolia. Tällä kertaa rota ei tehnyt ummetusta, vaan vatsa toimii suht normaalisti, ehkä aavistuksen useemmin. Mutta uskoisin, että ylimääräistä mahanpurua on. Ja nyt parina päivänä sitten taas nukkunut todella vähän päivällä: esim eilen reilu 2 h yhteensä!! Ja pari yötä katkonaisemmin. Jotenkin levoton. Tosin, tyttö tykkää selvästi, kun on actionia: kun on oltu liikkeellä ystäviä tapaamassa, niin on ollut niin iloinen ja rauhallinen :) Kukaan ei siis usko, että hän joskus itkee kotona :)​

Muokattu viimeksi:
Oho, siis meillä ei olekkaan seuraavaa neuvolaa pitkään piiiitkään aikaan:hungry::wideyed:

Mitähän oon taas ymmärtänyt, kun rupesin katsomaan mitä aikoja th varasi viimekäynnillä, niin seuraava neuvola tädin luona käynti onkin vasta melkein 2kk päästä:eek::eek:

Tähän asti siellä on pitänyt rampata lähes kahden viikon välein... Onko muilla käynnit harventuneet, kun ikää tullut yli 3kk?:rolleyes:
Meillä on nyt kuukauden välein eli 4 kk seuraavaksi syyskuussa ja silloin myös lääkäri. Eikö teilläkin pitäis olla ainakin 4 kk lääkäri?

Meillä on nyt kuukauden välein eli 4 kk seuraavaksi syyskuussa ja silloin myös lääkäri. Eikö teilläkin pitäis olla ainakin 4 kk lääkäri?

Lääkäri on kyllä, mutta neuvolatädin luona käynti vasta, kun 5kk ikää..

Eikö Teillä ole seuraavaksi 4 kk lääkärineuvola ? Sitten on 5kk, 6kk thneuvolat ja 8kk lääkärineuvola. Meillä on nyt seuraava neuvola 8kk lääkärineuvola 5.10. Ei neuvolakäynnit vielä 3kk iässä pitäisi harveta. Tai ne pitäisi olla noin kk välein. Onko teiän pojan kasvua seurattu tarkemmin, kun oli niin pieni syntyessään siis alle 3kg ? Meillä on aina neuvolatätikin ollut mukana lääkärineuvolassa.

Mä en ymmärrä näitä kätilöiden ja th villitystä ohjeistaa siitä että yöllä pitää syöttää vaikka pakolla vaikka lapsi nukkuisi pitkät yöunet. Mä lopetin tasan ensimmäisen yön jälkeen kotona lapsen herättämisen syömään. Päivällä syötän sitten usein niin ainakin mun tissit on siihen sopeutuneet ja maitoa riittää vaikka en syötä klo 24->7-8 välisenä aikana. Tyttö herää aamulla syömään tissillisen ja jatkaa sitten vielä unia pari tuntia. Välillä joudun kyllä sit pumppaamaan toisen tissin tyhjäks kun tuntuu et räjähtää. Meilläkin annettiin ekan kuukauden aikana korviketta päivittäin ja varsinkin illalla ennen nukkumaan menoa tytöllä oli selvästi nälkä vaikka tissiä sitä ennen oli syönytkin. Mutta siitä se homma sit alko toimimaan joten älkää antako liian helposti periksi imettämisestä. Tosin voihan se maidon tulo loppuakin ja korvikkeella kasvaa ihan yhtä terveitä lapsia. Tää on kyllä tavan avaruustiedettä. Saan varmaan harmaita hiuksia siinä vaiheessa kun kiinteät pitää aloittaa ja selvittää mitkä ruuat käy ja mitkä ei. Viljojen alotus varsinkin mietityttää kun meillä syödään luontaisesti gluteenittomasti mutta pakko se on tarhaa ja koulua varten yrittää siedättää viljoihin kun siellä ei muuta tungetakaan kersoihin.

Minä syön myös gluteenitonta ruokaa. Ajattelin olla myrkyttämättä vauvaakaan turhilla viljoilla ensimmäiset vuodet. Ehtii sitä totutella koulun ja päiväkodin moskaruokiin myöhemminkin. Ainahan voi toivoa, ettei lapselle kelpaa se outo hiilarihöttö.

Meillä 5kk neuvola oli isäneuvola. Onko teiän miehille tiedossa oma neuvolakäynti ? Meillä jatkuu perhevalmennus 30.8. ja taas tavataan paikallisia tänä keväänä syntyneitä vauvoja vanhempineen. Viimeksi vauvat oli 9-12 viikon ikäisiä tavatessaan. Jännä nähdä miten ovat kehittyneet.

Minä syön myös gluteenitonta ruokaa. Ajattelin olla myrkyttämättä vauvaakaan turhilla viljoilla ensimmäiset vuodet. Ehtii sitä totutella koulun ja päiväkodin moskaruokiin myöhemminkin. Ainahan voi toivoa, ettei lapselle kelpaa se outo hiilarihöttö.
Mäkin päätin sen kahden makarooni-kanasoseen kokeilun jälkeen olla antamatta pojalle vehnää sisältäviä soseita. Kauraa hän on saanut aamupuurossa. Raskausaikana radin takia olin itsekin syömättä muuta vehnää kuin täysjyvävehnää. Nyt synnytyksen jälkeen olen sortunut syömään taas kahvipullaa ja muita vehnäleivonnaisia sekä muitakin kuin täysjyvävehnätuotteita. Edellispäivänä kyllä tein täysjyvärakettispagettia. Tarkoituksena on kyllä rajoittaa tuota tarpeetonta vehnän käyttöä, kun se myös lihottaa. Kaikista paheista ei vain pysty luopumaan. Jos se auttaisi, että pojallekkaan ei anna vehnää sisältäviä tuotteita.

Meillä 5kk neuvola oli isäneuvola. Onko teiän miehille tiedossa oma neuvolakäynti ? Meillä jatkuu perhevalmennus 30.8. ja taas tavataan paikallisia tänä keväänä syntyneitä vauvoja vanhempineen. Viimeksi vauvat oli 9-12 viikon ikäisiä tavatessaan. Jännä nähdä miten ovat kehittyneet.
Meillä ei oo synnytyksen jälkeisiä valmennuksia tai tapaamisia. Eikä kyllä ollu raskausaikana tai sen jälkeen isäneuvoloita. Täällä hoidetaan asiat ns vanhanaikaisesti eli naiset hoitaa lapsensa. Mun mies ei käyny neuvolassa kertaakaan raskausaikana. Kävi ainoastaan kahdella synnytys ja lapsenhoito luennolla. Toki olisi kai saanut tulla neuvolaan mukaan mutta ei nähty sitä mitenkään tarpeelliseksi.

Mä joudun laittamaan tytön tarhaan jo vähän päälle vuoden ikäisenä ensi kesän lopussa joten mun on kai viimestään ens keväänä aloitettava tunkemaan siihen puuroja. Näkee sitten onko allerginen jollekin viljalle ja maha ehtii tottua. Antavat kuitenkin tarhassa joka päivä puuroa niin ei jää totuttelu sinne. Meillä syödään kyllä marjavispipuuroja mutta ne on tehty täysjyväriisijauhoista. Mä en muutenkaan ymmärrä tätä puurojen tunkemista lapsiin aamuin ja illoin. Tai ymmärrän toki sen että suomalainen ruuantuotanto on muovannut täällä olevia ruokasuosituksia ja tapoja kun viljaa ja perunoita on täällä ollut helppo viljellä ja säilöä talvea varten aikoinaan. Mutta en ymmärrä miksi sitten nykyaikana jatketaan samalla linjalla. Ruokakolmioon ja suosituksiin saatiin vihdoin ja viimein muutoksia mutta edelleen viljat on isossa osassa tarhojen ja koulujen ruokia. Täysjyväviljoissa toki on tarpeellisiakin ravintoaineita mutta ne samat ravintoaineet saa kyllä muutakin kautta.
Ja jotta en ala kuullostaa ihan ruokanatsilta niin kyllä meillä vedetään pizzaa, kebabia, hamppareita jne. Niitä vaan ei tehdä vehnästä. :rolleyes:

Aaaah! Nukuin melke 10h viime yönä! En putkeen, mut yhteensä. Uuuh. Vieläkin kyl väsyttäis. Vittu ku sataa vettä... pakko pakata vaunut ja lähtee koiran kaa pihalle.

Mä koitan tiheentää imetyksiä nyt ku oon yksin. On niin outoo antaa korviketta ku tissitkin tossa roikkuu. Illalla annetaan sit korviketta vatta täyteen. Et vaikka nla täti sanoi et vauva saa aina oikean määrän maitoa tissistä, nii ei kyl pidä paikkaansa.

Nyt meillä on alkanu jotkut ihme tissitohinat. Tissillä äristään, tissille jutellaan, tissi suussa käännetään päätä...

On muuten tosiaan kakkakone, isänsä oli vaihtanu 2x vaipan yöllä. nyt oli vaipassa köntsät ja pissaa niin et yökkärikin oli märkä. Ja tass tekee vissiin paskaa tossa tissillä...

Mä joudun laittamaan tytön tarhaan jo vähän päälle vuoden ikäisenä ensi kesän lopussa joten mun on kai viimestään ens keväänä aloitettava tunkemaan siihen puuroja. Näkee sitten onko allerginen jollekin viljalle ja maha ehtii tottua. Antavat kuitenkin tarhassa joka päivä puuroa niin ei jää totuttelu sinne. Meillä syödään kyllä marjavispipuuroja mutta ne on tehty täysjyväriisijauhoista. Mä en muutenkaan ymmärrä tätä puurojen tunkemista lapsiin aamuin ja illoin. Tai ymmärrän toki sen että suomalainen ruuantuotanto on muovannut täällä olevia ruokasuosituksia ja tapoja kun viljaa ja perunoita on täällä ollut helppo viljellä ja säilöä talvea varten aikoinaan. Mutta en ymmärrä miksi sitten nykyaikana jatketaan samalla linjalla. Ruokakolmioon ja suosituksiin saatiin vihdoin ja viimein muutoksia mutta edelleen viljat on isossa osassa tarhojen ja koulujen ruokia. Täysjyväviljoissa toki on tarpeellisiakin ravintoaineita mutta ne samat ravintoaineet saa kyllä muutakin kautta.
Ja jotta en ala kuullostaa ihan ruokanatsilta niin kyllä meillä vedetään pizzaa, kebabia, hamppareita jne. Niitä vaan ei tehdä vehnästä. :rolleyes:
Mä en kans käsitä tota koko puuroruokaa! Miten se voi edes olla ruokaa? Syöppä saman verran pelkkää makaronia tai perunaa... Mä sain tarpeekseni puuroista ku ekat 7 elinvuotta söin joka aamu puuros tarhassa. Hyi vittu. En oo sen jälkeen pystyny puuroilee.

Vauvoillehan se on helppo tapa saada vatta täyteen ja hiljaseksi. Mut mitä Eclipse annat sit tilalla, esim iltavellin tai -puuron tilalla? Vellikin...hyi saatana....vellit housussa, mut lautasella...:sick006

Eclipse, vaikka ruokakolmio ja suositukset ovat jo aika hyvällä mallilla, koulujen ja päiväkotien ruuat eivät. Aamiaisella on puuroa, maitoa, leipä ja tuorepala. Hyvänä päivänä voi olla leikkele tai juusto, puoli siivua. Tuorepala voi tarkoittaa kurkun siivua tai 1/8 omenaa tai jotain muuta yhtä niukkaa. Proteiinia on siis maidon verran, vitamiineja hyvin niukasti. Lounas on joskus lähes kelvollinen, mutta senkin pääraaka-aine on yleensä peruna. Välipala ei ole mistään kotoisin, yleensä sokerista puuroa, kiisseliä tai jogurttia. Silloin saa kyllä lisäksi jopa kolmanneksen banaanista tai jonkin muun vähän vitamiinia sisältävän armopalan.

Välillä jo harkitsin, että lapsi menisi steinerpäiväkotiin, kun kuvittelen, että siellä saa oikeaa ruokaa. Toisaalta lähipäiväkodista saa kavereita kodin lähistöltä.

Meillä ei oo synnytyksen jälkeisiä valmennuksia tai tapaamisia. Eikä kyllä ollu raskausaikana tai sen jälkeen isäneuvoloita. Täällä hoidetaan asiat ns vanhanaikaisesti eli naiset hoitaa lapsensa. Mun mies ei käyny neuvolassa kertaakaan raskausaikana. Kävi ainoastaan kahdella synnytys ja lapsenhoito luennolla. Toki olisi kai saanut tulla neuvolaan mukaan mutta ei nähty sitä mitenkään tarpeelliseksi.
Isäneuvolalla ja äidin lapsen hoidolla ei ole mitään tekemistä keskenään. Isäneuvolassa puhuttiin isän kokemuksista.
Mun mielestä isänkin pitää osallistua lapsensa kasvattamiseen. Ei se voi pelkästään äidin vastuulla olla lapsenkasvatus siis, jos lapsella on isä. Mua ottaa päähän nuo ns. vanhanaikaiset asenteet, että lapsenhoito olisi täysin naisen vastuulla. Mä ainakin olisin burnoutissa, jos koko ajan joutuisin yksin tuota poikaa hoitamaan. Tällä viikolla olen kaksi päivää pojan kanssa kahdestaan, kun mies lähteen veljensä mökille. Mun äiti tulee tänne mun seuraksi siksi aikaa, vaikka hänestä ei kauheasti ole apua.

Täällä yksi puuron puolustaja (sori Sirpa! :taunt014) Mä syön itsekin puuroa, niin se tulee taaperolle annettua siinä samalla. Ja tykkää siitä tosi paljon. Mä teen usein kauralesepuuroa ja siihen marjoja tai soseita (taaperolle siis)..tai mannapuuroa. Mutta sitten kun näyttää siltä että haluaa jotain muuta, niin sitten vaihdetaan. Mutta kyllä me syödään aamuin- illoin puuroa. :dance008

Mä en kans käsitä tota koko puuroruokaa! Miten se voi edes olla ruokaa? Syöppä saman verran pelkkää makaronia tai perunaa... Mä sain tarpeekseni puuroista ku ekat 7 elinvuotta söin joka aamu puuros tarhassa. Hyi vittu. En oo sen jälkeen pystyny puuroilee.

Vauvoillehan se on helppo tapa saada vatta täyteen ja hiljaseksi. Mut mitä Eclipse annat sit tilalla, esim iltavellin tai -puuron tilalla? Vellikin...hyi saatana....vellit housussa, mut lautasella...:sick006
Nii, täähän syötetään meidän ajatuksiinkin jo kaikissa vauvaopuksissa ja neuvoloiden ohjeissa termeillä ilta ja aamupuuro/velli. Mä puhun kyllä alusta asti aamu ja iltapalasta. En oo vielä tehny suunnitelmaa kiinteistä mukulalle mutta monipuolisesti kasviksia, marjoja ja hedelmiä kuvittelen heti aluksi antaa joka aterialla. Ja tietty sitten kun maha on valmis ja ikää riittävästi niin kanaa ja kalaa. Täytyy tehdä joku viikkokohtainen menu että tulee kaikki vitamiini, kuitu ym tarpeet täytettyä. Aluksihan se on helppoa kun vielä syö äidinmaitoa tai korviketta lisäksi ja erilaisiin ruokiin totutellaan vähitellen. Ja äitiyslomalla ruuanlaittoon on helppo keskittyä ja suunnitella päivittäin, mutta sitten kun käy töissä ja muksu tarhassa niin pitää olla kunnon suunnitelma ettei sorru kaikessa kiireessä syöttämään liian yksipuolisesti. Tää kumpuaa mun omasta lapsuudesta kun omaa äitiäni ei ruuanlaitto kiinnostanut. Ennen kouluun menoa meillä oli hoitaja kotona joka teki hyvät ja monipuoliset perusruuat arkena mutta muuten saatiin pärjätä pelkillä voileivillä tai isän tekemillä kalaruuilla. Koulun alettua mä ja veljeni alettiin sitten opetella itse ruuan laittoa että saatiin kunnon ruokaa. Meistä kumpikin on sitten tänä päivänä hyviä kokkeja. Meillä esim oli aamupalaksi kouluaikana aina maitoa ja pullaa, yöks. Isäni halusi syödä ennen töihin lähtöä pullan ja kupillisen kahvia joten sitä sitten oli pelkästään tarjolla jossei itse kaivanut kaapista voileipätarvikkeita tai löytänyt silloin tällöin ostettuja appelsiineja. Vanhemmat luotti siihen että saatiin kerran päivässä koulusta lämmin ateria ja kotona ei sitten tarvinnut laittaa ruokaa.

Nii piti vielä kirjoittaa että annan kyllä varmaan aluksi riisivelliä marjasoseiden kanssa kun totutellaan kiinteisiin mutta mitään aamu/iltapuuro syöttöä meille ei tule päivittäin.

Takaisin