La marraskuu 2016

Miksei huuhteluainetta saisi käyttää? Ite oon ainenki laittanu hajusteetonta huuhteluainettakin vauvan vaatteisiin.. ymmärrän toki ettei vauvan tekstiileihin saa laittaa tuoksuvaisia mutta entä tuo täysin hajuateeton?

Mulla on aina vaan ollut sellainen mielikuva, ettei huuhteluaineen käyttöä suositella vauvan tekstiileissä, mitään tieteellistä syytähän mulla ei ole. :rolleyes:

Mä pesen muutenkin melkein kaiken pyykin kuudessakympissä (omat alusvaatteet, trikoiset topit ja farkut poislukien), niin ajattelin vauvan vaatteiden menevän siinä samalla - mullahan ei siis tokikaan ole omaa konetta vielä, vaan pesen taloyhtiön pyykkityvassa, jossa on iso teollisuuskäyttöön tarkoitettu kone, joten pesuohjelmia on aika rajallinen määrä. Tarkoitus olisi hankkia oma kone tässä ennen joulua.. vihaan vaan pyykkitelineessä kuivuvaa pyykkiä yli kaiken - siis siinä tapauksessa, jos sille telineelle ei ole omaa paikkaa esim. isossa kylppärissä tai kodinhoitohuoneessa. Ja meillähän tässä kaksiossa ei ole järin ylimääräistä tilaa.. siksi en ole pitänyt koneen hankinnan kanssa kiirettä, kun nytkin mulla on kellarissa kuivumassa neljä koneellista puhdasta vaatetta ja lakanaa ja pääsen kaikki isommat tekstiilit vielä huomenna sujauttamaan mankelin läpikin. :smug:

Miksei huuhteluainetta saisi käyttää? Ite oon ainenki laittanu hajusteetonta huuhteluainettakin vauvan vaatteisiin.. ymmärrän toki ettei vauvan tekstiileihin saa laittaa tuoksuvaisia mutta entä tuo täysin hajuateeton?
Huuhteluaine jää vaatteeseen. Vauva usein syö vaatteita samalla kun syö esim käsiä. Käytännössä syö samalla huuhteluainetta.

Mie pesen melkein kaiken pyykin 40 asteessa nestemäisellä hajusteettomalla pesuaineella, huuhteluainetta en käytä. Lakanat usein 60 asteessa, pyyhkeet välillä. Oon jo vuosia sit vaihtanu hajusteettomaan pesuaineeseen ja jättäny huuhteluaineen pois kun oon niin hajuherkkä, ällöttää kaikki hajusteet tai ne aiheuttaa migreenin. Huomaan siis jos muut käyttää hajustettua pesuainetta niin on välillä otettava välimatkaa ihmisiin :grin Vauvan vaatteissakin on suurimmassa osassa 40 astetta sallittu pesulämpötila niin en jaksa lajitella ja kattoo mikä vaate kestää minkäkin lämpötilan, pesen täysiä koneellisia. Lajittelemalla erikseen 60 astetta kestävät vaatteet, joutuisi pesemään alle puolikkaita koneellisia. Harsot meinasin pestä nyt seuraavalle käyttäjälle kerran 60 asteessa, muuten menevät muun pyykin mukana välillä 40, välillä 60 asteessa.

Olen kans miettinyt sterilisaatiota kun on taas sektio edessä, menisi siinä samassa rytäkässä. Periaatteessa en olisi hirveästi neljättä lasta vastaan jos sellainen suotaisiin mutta epäilen että paikat ei enää kestä. Lisäksi kun taustalla on näitä traumaattisia kokemuksia; kaksi kohdunulkoista raskautta ja keskeytys kromosomipoikkeavuuden takia niin epäilen myös ettei pää kestäisi enää neljännen yrittämistä. Mietityttää myös minkälaiset menkat sterilisaation jälkeen... Mulla ollut aina tosi runsaat, pitkäkestoiset ja kivuliaat kuukautiset niin siinä mielessä houkuttelis toi hormoonikierukka. Mulla oli sellainen pari vuotta eikä ollut sinä aikana menkkoja ollenkaan mutta siinä on ne hormoonit mitä en kroppaani haluais...

Mä en käytä huuhteluaineita mihinkään pyykkiin, jotenkin ylimääräiset kemikaalit tekstiileissä tuntuu tarpeettomilta enkä just usko että pienokaisenkaan terveyttä edistää.
Omassa hedelmällisyystilanteessa ei ole juuri mitään hyvää, mutta se etu on, ettei tarvi miettiä ehkäisyä. Jos ihme haluaa perheeseen tulla 0,5-1% mahdollisuudella, niin sitten se varmaan tulee :)
Mä oon ihan ällikällä lyöty, kun yhtäkkiä onkin tämmöinen parin päivän kesä! Lämpö tuntuu siunatussa tilassa aikamoiselta kuumuudelta :)! Vaippahousulangat hankittu samoin PUL-vehkeet. Tää on ihan kiva pesänrakennusviikonloppu, miehen ollessa sorsastamassa kaukana kaukana Oulujärven rannalla.
Katjusha rv. 27+2

Mä pesin 60 asteessa kaikki muut paitsi villaset ym. jotka menee pilalle niin kuumassa. Meillä pyörii normaalistikin lähes kaikki 60 asteessa. Ja ostin kans hajusteetonta huuhteluainetta pyyhkeitä ja jotain neulottuja varten. Neulotusta haalarit tuli aika käppyrä normi pyykissä.

En käytä huuhteluainetta. Yleensä pesen vaatteet 40 asteessa ja lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Joskus harvoin jaksan lajitella vaatteita sinne 60 ohjelmaan. Vauvan vaatteita olen nyt vähän aloittanut pesemään, 40 asteessa olen pessyt kun ovat käytettyjä ja luotettavasta perheestä, ei tuholaisia eikä muutakaan epäilyttävää.

Tosta huuhteluaineesta...
Vauvan vaatteisiin lisätään yleensä enemmän elastaania, joka auttaa vaatetta kestämään paremmin kovaa kulutusta, ja tekee siitä muutenkin joustavamman ja miellyttävän tuntusen iholle.
Ja tämä elastaani ei oikein siedä huuhteluainetta ja vaatteen kesto huononee.
Mut kyllä minä itekin lisään vauvan vaatepyykkiin vähän hajusteetonta ja astma-ja allergiayhdistyksen suosimaa huuhteluainetta vastaavan pesuaineen sekaan, koska en tykkää, kun vaatteet ovat kuitenkin semmosia "koppuroita" ilman. Ja pesen vaatteet aina vauvapyykkiohjelmalla, mikä myöskin huuhtelee vaatteet hyvin ja pitkään.
Myös ruokasoodasta olen kuullut, että sekin pehmittäisi vaatteita huuhteluaineen sijaan, mutta en ole itse vielä kokeillut.
Onko joku muu ehkä? Kokemuksia?
Tahroihin olen käyttäny Vanishin geeliä ja pessyt semmoset vaatteet ensin meidän muiden pyykkien kanssa samassa ja kuivumisen jälkeen vielä muun vauvapyykin kanssa uudestaan.
Ja 60 astettahan niissä kai pitäisi olla, että lähes kaikki pöpösetkin kuolis, mutta niin meilläkin pestään suurin osa vaatteista 40 asteessa. Toi vauvapyykkiohjelma taitaa kyllä olla sen 60 astetta...

Joo just tommonen tunne että kohta repeää paikat!

Noh, aamulla alaselkään juilivia supistuksia.
Aamupäivä ihan ok, käytiin kävelyllä. Kunnes tuli ihan oksetus olo, tuskan hiki, voimat pois.
Supistuksia, kipua.
Soitin polille mutta en sinne vielä suostu menemään.
Mun lenkkeilyt lienee nyt tässä. Levätä pitää. Keskiviikon neuvolassa katsottava pissa ja jos neuvolalääkäri kurkkais paikat.
Jos nyt ei supistukset lopu ni sittenhän se on lähettävä näytille. Uskon tietäväni kyllä milloin on supistukset semmoiset ettei enää katsella kotona. Vähän kyllä jo pelottavan kipeitä on ja usein :/

Voimia ellami! Ei muuta kuin lepäilyä ja toivottavasti sen verran rauhottuisi, ettei täysin vuodepotilaana tarttisi olla lopun aikaa.

Täällä paranneltu flunssaa. Ei kovin pahaksi ole päässyt äitymään onneksi perus nenän valumista ja tukkoisuutta ja semmoten vetämätön olo. Olenkin vetänyt hulluna valkosipulia, sipulia, inkivääriä ja chiliä nesteen kanssa. Masuasukki varmaan järkyttynyt mauista, kun tuntuu, että myllertää entistä enemmän.

Mekään ei käytetä huuhteluainetta. Meillä on sellainen pyykkikaappi, johon lajitellaan eri hyllyille vaaleat ja tummat 40 ja 60 asteen pyykit. 60 asteessa pestään alushousut, sukat, pyyhkeet ja lakanat. Loput sitten 40 asteessa. Joskus noita tulee vähän yhdisteltyä, et saa täyden koneen.

Löysin vihdoin kaupasta mittanauhan ja sain ostettua ja mitattua mahan ympäryksen ja se on tällä hetkellä 105cm. Mulla on kyllä niin perinteinen poikamaha, edestä ja takaa ei näy mitään, mut sivulta semmonen isokokoinen potkupallo.

Uusperheellinen: Vuosia naisen ovulaatioon, sen etenemiseen ja säännöllisyyteen perehtyneenä olen eri mieltä. :happy:Kuten useimmat lääkäritkin. Varmoja päiviä ei ole.
Kehon lämpö vaihtelee monesta muustakin syystä. Lisäksi itse kokeilleena lähes kaikki ovulaation bongausvälineet :grinvoin todeta, että niistä ei läheskään kaikki kerro munasolun irtoamisesta mitään. Ne kertovat vain kehon hormonitasapainon huipun enemmän ja vähemmän tarkasti.
Ja tätä siis ihan klinikkaolosuhteissa seurattuna ultraäänellä varmistaen. Eikä pelkästään itsekseni tuotteiden kanssa räpeltäen. :cool01 Naisen keho voi olla ihannetilanteissa vaikka 99% säännöllinen hyvällä tuurilla, mutta "varmoja" eli 100%:sia päiviä ei ole olemassakaan.

Lisäksi monella naisella kierto voi olla niin lyhyt, että ovulaatio tapahtuu jo kuukautisvuodon aikana. Tällöin siittiön päästessä optimiolosuhteissa odottelemaan irronnutta munasolua..kaikki on mahdollista. Mikä taas poistaa sen, että ihan oikeasti varmoja päiviä ei ole. laughing7 On suuria todennäköisyyksiä ja tuuria.

Ja ihan huumorilla tässä vain sanoin.:) Ehkäisykeinoista viis kunhan petihommat luistaa ja ehkäisy on toivotunlainen. :wink :laughing002

Itseasiassa varmoja päiviä on joka kuukausi, mutta se voi naisella vaihdella, että koska ne on. Ovulaatio täytyy mitata. Ovulaation jälkeen ei nainen ole kuin muutaman päivän hedelmällinen. Juuri ovulaation mittaukseen perustuu nykyaikaiset välineet. Aamulämpö on oikeastaan ainut varma keino. Ennen ovulaatiota oli muistaakseni viisi-seitsemän päivää minä aikana nainen voi tulla raskaaksi. Mutta aina nuo alkukierron turvalliset päivät on vaikeampi tunnistaa, jos on hormoniheittoa tai kierto on epäsäännöllinen.

Esim persona+aamulämmöt on jo aika idioottivarma ehkäisykeino :) . Aamulämmötkin täytyy silloin osata ottaa oikein ja säännölisesti, että niistä voi mitenkään päätellä ovulaation ajankohtaa ja joutuu opettelemaan oikeasti omaa kehoa useamman kuukauden.

Niin ja tietyin ehdoin täysimetyskin ehkäisee, mutta niiden ehtojen täyttyminen on aika vaikeaa valvoa.

Nyt ihan piti alkaa kommentoimaan. Ei kyllä pidä paikkaansa minun mielestäni tuo aamulämpö on varma menetelmä. En saanut ennen raskautumista kierroilla enkä kummallakaan raskautuneella kierrolla aamulämmöissä eroja... en sitte millään :wideyed: ja vaikka kui mittasin saamkeni ohjeiden mukaan jne nii oli joku aamu enemmän ja toisena vähemmän ja ei siihen logiikkaa löytynyt. Ostettiin jopa uusi lämpömittariki sitä varten. Eli mknkn kohdalla ei siis ollenkaan perää tuos aamulämmön mittauksessa.

Mutta toisilla se kyllä toimii eli varmasti taas nii kroppakohtaista.

Rv 29+5

Ai niin muuten.
Meidän kurre sai tänään virallisesti iskän ja me ollaan nyt yhteishuoltajia ! Eli siis isyydentunnustus on tehty ja nyt odotetaan syntymää jonka jälkeen tulee maistraatista automaattisesti viralliset paperit asiasta.
Oli yksinkertaista ja helppoa neuvolassa.

Miten isyydentunnistus hoitui neuvolassa? Mitä asioita käytiin läpi? Kestikö pitkään?

Esikoisen synnyttyä käytiin lastenvalvojalla, mutta tää käytäntö on uusi ja siksi kiinnostaa.

Voi olla, että oot asiaa jo jossain selventänytkin. Vielä en ehtiny kaikkia viestejä lukemaan :)

Miten isyydentunnistus hoitui neuvolassa? Mitä asioita käytiin läpi? Kestikö pitkään?

Esikoisen synnyttyä käytiin lastenvalvojalla, mutta tää käytäntö on uusi ja siksi kiinnostaa.

Voi olla, että oot asiaa jo jossain selventänytkin. Vielä en ehtiny kaikkia viestejä lukemaan :)
Eli neuvolantäti täytti kaavakkeen, jossa mun tiedot ja sitten tunnustuksen tekevän isän sekä lapsen mahdollinen laskettu aika. Katsoi ajokortit, tunnistautumisen yhteydessä. Kysyi isäehdokkaalta onko tietoinen lapsen oikeuksista perintöön ja sukunimeen kun vapaaehtoisesti tekee tunnustuksen ja tahtooko yhteishuoltajuuden vai ei. Sitten rastit kohdilleen, tulostus ja nimet alle. Meille yks kopio, neuvolaan jää yks ja lastenvalvojalle lähtee yks jolta tieto siirtyy maistraattiin. Jos lapsen syntymän jälkeen isästä tuntuukin ettei lapsi ole sitämitäpitää ( ei siis tunnista omakseen) on tunnustus mahdollinen peruuttaa mutta jos ei mitään kuulu niin maistraatti lähettää paperit ja sit voi järjestää ristiäiset. Oli helppoa eikä mitään ylimääräistä tentattu niinkuin joskus kuulemma ollut..ei kestänyt kauan tehtiin perusneuvolakäynnin yhteydessä et lapun täyttö n. 15 min... ja nyt tällä välillä ei suositeltu naimisiinmenoa kun maistraatti ei pysy kuulemma perässä. Vaan jos tahtoo kuitenkin naimisiin niin paras on ristiäisten yhteydessä kuulemma. HA ! Sain kerrankin anopin hiljaseksi kun on vouhottanut tuosta naimisiinmenosta.. kun ei olla menossa..

Eilinen oli kyllä ihan tuskaa, päivällä lähettii pyörällä kaupunkii kattomaan voimamieskilpailuja, seistiin hetki mut suurin osa istuttiin n. Reilu tunnin verran. Sit poljettiin vielä miehen mummun luo kahville (yht. n. max 4km) siinä vaiheessa supisteli jo aika kovaa (heti oikeestaa alko ku pyörän päälle hyppäs) istuttiin ja levättiin joku pari tuntia sielä ja lähettiin polkee takasin. Jouduttiin pysähtymään kesken pyöräilyn ku supisti nii kovaa ja tippaki siinä nous jo linssii.. sinnikkäänä vaan poljin sit kotiin asti ja heti heitin pitkälle sohvalle ja alettii kattoo leffaa. Leffan jälkee meinasin mennä nukkuu, mut oli nii saakelin tuskanen olo, supisteli, ahdisti, eikä mikää asento ollu hyvä et pyörin sellanen pari tuntia... sit loppujen lopuks sain hetkeks paremman asennon ja nukahdin melkee samantien ku olin jo nii loppu, yöllä oon kyl heräilly useesti mut ainaki oon saanu levätäkki. Mietin jo jossain välis et pitääkö sairaalaan soittaa, enkä sit soittanu.. oon vähä itsepäinen et helpolla en lähe soittelee (mikä on välillä tosi huonoki asia, viimeks mies pakotti mut päivystykseen ku silmä vuoti ja ens saanu pidettyy auki sekä oli arka valolle nii iso viilto/reikähän sielä oli..) :shifty::smiley-ashamed005
Kai se on pakko nyt uskoo et jopa pyöräilyki alkaa olee tässä, kohta oon iha vuodepotilaana vaan kotona ku meillä ei autookaa oo ja vielä vähemmän mä kävelen ku pyöräilen. o_O harmittaa kyl nii paljon nää olot.. :sad001

Rv 26+6

Sympatiaa, Hopeasydän! Mulla on myös pyöräilyn kanssa vaikeuksia, samoin kävelyn. Toistaiseksi kivut ja kolotukset ovat täällä lakanneet kun olen heittäytynyt sohvaan.
Aion raijata tämän valtavan mahani uimahalliin ensi viikolla ja kokeilla jos pystyis edes vesijuoksemaan. Olen varmaan näky 2-osaisessa uima-asussa mahanahka äärimmilleen venytettyä :)

Nyt ihan piti alkaa kommentoimaan. Ei kyllä pidä paikkaansa minun mielestäni tuo aamulämpö on varma menetelmä. En saanut ennen raskautumista kierroilla enkä kummallakaan raskautuneella kierrolla aamulämmöissä eroja... en sitte millään :wideyed: ja vaikka kui mittasin saamkeni ohjeiden mukaan jne nii oli joku aamu enemmän ja toisena vähemmän ja ei siihen logiikkaa löytynyt. Ostettiin jopa uusi lämpömittariki sitä varten. Eli mknkn kohdalla ei siis ollenkaan perää tuos aamulämmön mittauksessa.
Esim FAMissa käytetään kolmea kohtaa hedelmällisyyden tarkkailuun: kohdunkaulan liman tarkkailua, kohdunsuun tarkkailua ja aamulämpöä käytetään vain varmistamassa ovulaatio. Jos yksi noista kolmesta kohdasta näyttää merkkejä hedelmällisyydestä, ei voi harrastaa suojaamattomana seksiä. Tuossa jää jo erittäin pieni todennäköisyys, että ovulaatio jäisi huomaamatta. Lisäksi täytyy vähintään kolme kiertoa tarkkailla ensin kehon merkkejä ennen kuin voi alkaa yhtäkään suojaamatonta kertaa ottamaan. Aamulämmöt harvoin kertoo mitään ovulaation lähestymisestä. Ne vain vahvistaa ovulaation.

Takaisin