La marraskuu 2016

Meillä on kyllä seksi vähentynyt ihan selkeästi, koska mulle aiheuttaa seksi (varsinkin orgasmi) tosi inhottavia napakoita supistuksia. Muuten paikat kyllä vielä toimii, kuivuusongelmat varmaan ilmaantuu viimeistään synnytyksen jälkeen ja imetyksen alettua.

Mä jätin e-pillerit aikoinaan pois koska totesin, että hormonit ei sovi mulle yhtään ja olin niitä syönyt useamman vuoden sekä paria eri merkkiä. Siitä saakka ollaan pelailtu kortsujen kanssa mutta se on sellaista säätämistä, että niistä halutaan erotaan kyllä lähitulevaisuudessa. Mies on siis lupautunut menemään vasektomiaan mutta neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että tekee kyllä lähetteen operaatioon mutta mies ei sitä vielä välttämättä saa koska on alle 30v vaikka meillä täyttyykin kriteeri kolmesta alaikäisestä lapsesta ja lapsimäärä meillä tosiaan on täysi tämän kolmannen synnyttyä. Mihinkään varmoihin päiviin en ala luottamaan koska meillä on kohta kolme lasta, jotka on saaneet alkunsa ilman yrittämistä, siis ekasta kierrosta eli ollaan sikiävää sorttia. Ja kaiken lisäksi esikoinen sai meillä alkunsa kun kortsu hajosi aivan täysin (huomattiin asia heti mutta päätettiin että ei hankita silloin mitään jälkiehkäisyä tms vaan katsotaan miten käy). Joten en kyllä noihin kortsuihinkaan ihan täysin luota, enkä luota siihenkään että imetysaikana en raskautuisi. Ja kierukkaankaan en luota täysin, koska vasta viime vuoden puolella kaveri tuli raskaaksi kierukasta huolimatta, tavallaan jopa kahdesti.

Sama täällä että seksissä mulla supistuksen aiheuttaja on orgasmi. Mutta se ei haittaa niin paljoa kuin tämä tiellä oleva maha ja kömpelö olo. :D Kuivuusongelmaa ei ainakaan vielä ole ollut.

Minäkin olen miettinyt synnytyksen jälkeistä ehkäisyä... Ei huvittaisi niin mikään ehkäisy, mutta pakko se joku on valita. Varmasti kondomi aluksi, vaikka edellisenkin synnytyksen jälkeen tuli lipsuttua sen käytöstä... :oops:

Kortsut on olleet ihan kätevät tässä välissä kun on tiedetty, että halutaan lisää lapsia eli sinällään ei olisi haitannut vaikka olisi vahinko käynyt kortsun kanssa. Turhauttavaa olisi ollut hankkia kierukka hetkeksi ja sitten taas poistattaa se kun haluaa ruveta yrittämään uutta vauvaa. Mutta nyt kun ei niitä vahinkoja enää haluta käyvän niin todellakin haluttaisiin molemmat varmempi ehkäisy ja vielä saisi olla mahdollisimman helppo.

Ite käytin vaan pillereitä edelliset 8 vuotta, joista viimeiset kaksi minipillereitä. Ne oli itselle hyvät, mut heti synnytyksen jälkeen en usko et aloitan mitään ehkäisyä. Luotetaan kortsuun ja imettämiseen. Haaveissa vielä tällä hetkellä ois muutaman vuoden sisään kokeilla pikkusisarusta (tai ideaali ois että kun esikko ois 1,5v niin vois alottaa taas ihan yrittämisen, toki sen hetkistä tilannetta katsottava muutenkin, mutta tällä hetkellä tämä ajatuksena), joten ennen sitä en usko, että otan hormonaalisia ehkäisyjä käyttöön.
Mieheltä en ole asiasta kysynyt ja tiedän hänen mielipiteensä - pillerit takas heti. Tästä tullaan kyllä varmasti keskustelemaan alkutalvesta, mut tässä päätöksessä kyllä pysyn.

Rentouttavaa perjantai-iltaa muillekkin! Kissa kusasi sänkyyn ja tässä pyöritellään koneessa kissanpissipyykkiä. Yö nukutaan ohuella viltillä ja ilman petauspatjaa. Ei muuten nuku tänä yönä kissa vieressä!

Kamala paineentunne välillä alapäässä.. Tuntuu että jokin työntyisi ulos, mutta ei kuitenkaan kohdusta asti. Kipuja ei oikeastaan ole, mitä nyt tuo paine tuo omat tuntemuksensa. Aamulla oli pitkästä aikaa petipuuhia, voisiko näillä olla yhteys? Luin keskustelupalstoja ja siellä peloteltiin ties millä.

Rv 26+6

Sama juttu tänään mulla. Tosin petipuuhia ei ole ollut about viikkoon ettei ainakaan mulla siitä johdu. Lepäilin ja katselin telkkaria, ei supistuksia kun yks kaks tunne että alapäässä kohta naksahtaa jotain rikki/läpi tms. Lievä paineen tunne.
Eilen tein reippaan aika pitkän lenkin, tänään vähän lyhyemmän. Ei supistuksia kun muutama lenkillä.

Väsymys se vaan edelleen vaivaa. Aamuyöt huonoja. Päiväunet nukun joka päivä.

Sama juttu tänään mulla. Tosin petipuuhia ei ole ollut about viikkoon ettei ainakaan mulla siitä johdu. Lepäilin ja katselin telkkaria, ei supistuksia kun yks kaks tunne että alapäässä kohta naksahtaa jotain rikki/läpi tms. Lievä paineen tunne.
Eilen tein reippaan aika pitkän lenkin, tänään vähän lyhyemmän. Ei supistuksia kun muutama lenkillä.

Väsymys se vaan edelleen vaivaa. Aamuyöt huonoja. Päiväunet nukun joka päivä.

Joo just tommonen tunne että kohta repeää paikat!

Rentouttavaa perjantai-iltaa muillekkin! Kissa kusasi sänkyyn ja tässä pyöritellään koneessa kissanpissipyykkiä. Yö nukutaan ohuella viltillä ja ilman petauspatjaa. Ei muuten nuku tänä yönä kissa vieressä!

Voi kissa minkä teki :shifty: Meillä kans toinen harrastaa tuota silloin tällöin kun saa tilaisuuden.. :mad:

Meillä on lapsiluku täynnä tämän jälkeen ja ehkäisy todella mietityttää.. En tosiaan ole raskaaksi tullut ilman hoitoja..joten todennäköisyys raskaaksi tulemiseen on minimaalinen...mut periaatteessa mahdollinen.
Kai se elämän iva olisi siinä, että ensin nuorena kuollaksesi pelkäät tulevasi raskaaksi..sitten pelkäät kuollaksesi jääväsi lapsettomaksi...ja sitten tulet raskaaksi kun se ei enää ole ajankohtaista ja toivottua..:woot::p:grin
Olen aikoinaan 13v syönyt pillereitä, mutta hormonijuttuihin en haluaisi enää palata..kondomi ei ole vaihtoehto.. Kuparikierukkaa olen miettinyt..toisaalta minä itse olen kuparikierukkavauva. :rolleyes: Kinkkinen juttu..

Ja älkää nyt hyvät ihmiset 2000-luvulla puhuko mistään "varmoista päivistä" :laughing002 jos ette lapsia halua.
Sellaisia ei ole niin kauan kuin nainen ovuloi ja miehellä siittiöt kulkeutuvat lähellekin emätintä. :grin Siittiö voi elää monen monta päivää odottaen, että munasolu irtoaa. :sign17:sign19
Samoin ovulaationsa tunnistajat eivät useinkaan tiedä onko tuntemus munasolun kypsymisestä, irtoamisesta vai keltarauhashormonin kehittymisestä..
(tiedän muutaman neitsytraskaudenkin..oli vain harrasteltu intiimiä toimintaa ilman varsinaista yhdyntää ja kas kun se siittiö olikin löytänyt perille vaikka itse yhdyntää ei ollut tapahtunut..ja immenkalvokin oli ehjä. :oops: Ääreisharvinaista, mutta mahdollista.

Tässä ehkäisyvalistusta tädiltä joka useamman vuoden näki miten naiset tulivat raskaaksi sukkansa riisumalla ja itse ei sitten millään. :laughing001:laughing002

Täällä on hypistelty myös jo vauvan vaatteita..vaaleanpunaisia sellaisia..:love2 Sain ystäviltä kassikaupalla tyttöjen pikkuruisia vaatteita...ja pari tarttui kaupastakin mukaan.. On ne vaan ihania. :)

25+3

Mulla on vain hyvää sanottavaa kuparikierukasta! Tai no, pari kolmet ekat menkat oli aivan karmeeta kipua ja vuotoa, mutta sitten tasoittui. Onneksi. Mutta muute on ollut niin helppo, ei mielestäni vuoto lisääntynyt silminnähde. Ennemmin järkytyin ekan raskauden jälkeen, kun alkoi menkat taas! Vuoto on aivan jäätävää.

Aion kokeilla nytkin kuparikierukkaa, ja toivoa ettei tälläkään kerralla ainakaan pahemmin vuoto lisääntyisi. Kroppa tietysti muuttunut ja voi olla että ei enää sovi.

Ainakin pääkaupunkiseudulla saa ensimmäisen kierukan ilmaiseksi, ainakin vielä joku aika sitten. Kannattaahan se kokeilla, sen saa sitten pois jos huomaa ettei itselle sovi :)

Kyllä meillä vaan on "varmoihin päiviin" luottaen ehkäisty siinä kymmenisen vuotta. Toki sillä ajatuksella että mahdollinen raskaus ei ole katastrofi, mutta raskaaksi tulin vasta silloin kun päätettiin että lapsi saa tulla. Heti ekasta kierrosta onnistui, mutta se meni kesken rv5. Kierron tasautuessa uusi onnistuminen, lopputulosta ihastellaan sitten parin kk päästä :)

En siis mitenkään suosittele tätä "ehkäisymuotoa" . Siihen kuitenkin sisältyy aina riski raskaudesta ja oma kroppa on syytä tuntea todella hyvin. Halusin vain tuoda oman kokemuksen esiin siitä, että kyllä "varmoilla päivillä" voi ehkäistä myös. En halua käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä eikä ole ollut mitään innostusta esim. kuparikierukkaankaan. Tämä on toistaiseksi sopinut meille yllättävän hyvin ja samaa rataa luultavasti jatketaan, ellei mieli jostain syystä muutu.

Laalaa82 jos noilla "varmoilla päivillä" minun juttua tarkoitit kun sanoin, että mennään kortsulla ja imettämisellä - niin en missään nimessä kuvittelekaan imettämisen olevan ehkäisy tai jotenkin varma menetelmä. :grin kunhan heitin, kun YLEENSÄ imetyksen aikana ei tule uudelleen raskaaksi, mutta mahdotonta se ei ole. Tunnen montakin jotka tulleet. Toki samassa lauseessa oli tuo kortsu joka tulee olemaan se ehkäisymenetelmä :wink
Ja meille toinen on tervetullut kyllä, että ei senkään puoleen paniikkia tuosta ehkäisyasiasta.
Tää napero tarttui matkaan kolmannesta kierrosta pillereiden jälkeen, joten mahdollistahan on, että seuraavakin tärppäisi nopsaan. Tai sit ei. Sitä kun ei tiedä. Kliseisesti kaikella on tarkoitus ja jos saadaan toinen lapsi siitä huolimatta, että kortsua ollaan käytetty, sit sen vaan kuuluu mennä niin.

Mileim rv 28+5

Ja älkää nyt hyvät ihmiset 2000-luvulla puhuko mistään "varmoista päivistä" :laughing002 jos ette lapsia halua.
Sellaisia ei ole niin kauan kuin nainen ovuloi ja miehellä siittiöt kulkeutuvat lähellekin emätintä. :grin Siittiö voi elää monen monta päivää odottaen, että munasolu irtoaa. :sign17:sign19
Samoin ovulaationsa tunnistajat eivät useinkaan tiedä onko tuntemus munasolun kypsymisestä, irtoamisesta vai keltarauhashormonin kehittymisestä..
(tiedän muutaman neitsytraskaudenkin..oli vain harrasteltu intiimiä toimintaa ilman varsinaista yhdyntää ja kas kun se siittiö olikin löytänyt perille vaikka itse yhdyntää ei ollut tapahtunut..ja immenkalvokin oli ehjä. :oops: Ääreisharvinaista, mutta mahdollista.

Tässä ehkäisyvalistusta tädiltä joka useamman vuoden näki miten naiset tulivat raskaaksi sukkansa riisumalla ja itse ei sitten millään. :laughing001:laughing002
Itseasiassa varmoja päiviä on joka kuukausi, mutta se voi naisella vaihdella, että koska ne on. Ovulaatio täytyy mitata. Ovulaation jälkeen ei nainen ole kuin muutaman päivän hedelmällinen. Juuri ovulaation mittaukseen perustuu nykyaikaiset välineet. Aamulämpö on oikeastaan ainut varma keino. Ennen ovulaatiota oli muistaakseni viisi-seitsemän päivää minä aikana nainen voi tulla raskaaksi. Mutta aina nuo alkukierron turvalliset päivät on vaikeampi tunnistaa, jos on hormoniheittoa tai kierto on epäsäännöllinen.

Esim persona+aamulämmöt on jo aika idioottivarma ehkäisykeino :) . Aamulämmötkin täytyy silloin osata ottaa oikein ja säännölisesti, että niistä voi mitenkään päätellä ovulaation ajankohtaa ja joutuu opettelemaan oikeasti omaa kehoa useamman kuukauden.

Niin ja tietyin ehdoin täysimetyskin ehkäisee, mutta niiden ehtojen täyttyminen on aika vaikeaa valvoa.

Meillä tähän tärppiin meni kaksi vuotta. Tai olihan sinä aikana myös kaksi keskenmenoa. En siis usko mihinkään vahinkoon, mutta tämän on tarkoitus jäädä viimeiseksi vauvaksi oman ikäni vuoksi. Ajattelin sterilisaation olevan minulle sopiva ehkäisy. Tässä iässä katumukselle ei jää enää sijaa. Mies on nuorempi, joten hänelle voi elämässä tulla vielä jotain yllättävää eteen.

Pesettekö kaikki vauvan vaatteet ja tekstiilit 60 asteessa vai onko jotain mitä pesette 90 asteessa?

Pesettekö kaikki vauvan vaatteet ja tekstiilit 60 asteessa vai onko jotain mitä pesette 90 asteessa?

Mä meinasin harsot pestä ysikympissä, mutta muuten sit 60 asteessa. Ooh.. kohta pääsee niitäkin pesemään. :gen014

Ostin muuten Erisanin nestemäisen pesunesteen vauvaa ajatellen, siinä ei ole väri- eikä hajuaineita, fosfaattia eikä zeoliittiä ja käy sekä valko- että kirjopyykille. Huuhteluainettahan ei saanut käyttää? Mä kun normaalisti tykkään lakanoihin ja pyyhkeisiin käyttää jotain ihanan tuoksuista huuhteluainetta, mutta ehkä siitäkin tavasta olisi hyvä luopua.

Pinkkiä Vanishiä ajattelin käyttää joidenkin vaatteiden liottamiseen, kun osassa noissa käytetyistä vaatteista on kaulan kohdalla värjäymää ja ajattelin sen valkaisevan aineen olevan liian stydiä tavaraa - luonnollisesti pesen vaatteet sit hyvin vielä liotuksen jälkeen.

Mä pesen aina pyykin hajusteettomalla :) . Jos tarvitaan huuhteluainetta, niin laitan tilkan etikkaa huuhteluainesäiliöön. Pesen vauvan vaatteistakin melkeen kaiken 30 asteessa. Isommalla tahralla olevat vaatteet pyörii sitten 40 asteessa. Ekan lapsen kohdalla ekat kuukaudet pyöritin vauvan pyykkiä 40-60 asteessa. Mutta en ole muiden kohdalla sitä enää tehnyt.

Olen itse kans käynyt läpi sekä helposti raskautumisen, että sen ettei lasta kuulu ja aloitetaan hoidot tuloksetta (entisessä suhteessani).
Nykyisen miehen kanssa ollessani stressaannuin todella kovaa siitä, että pystynkö ikinä raskautumaan koska tiesin että mies haluaisi perhettä. Kävin jäsenkorjaajalla, siirryin lähes maidottomaan ruokavalioon (vehnättömällä jo olin) ja aloitin syömään Royal géle-kapseleita. En tiedä oliko sattumaa vai oliko niillä oikeasti jotain vaikutusta, että tulin raskaaksi.

Ehkäisyistä olen miettinyt hormonikierukkaa. Vaikka olen herkkä hormoneille, niin niukat menkat houkuttelevat ja se että hormonia vapautuisi paikallisesti ja melko vähän muualle. E-pillerit oli nuorena, mutta aiheuttivat rajua mielialan heittelyä. Tokan lapsen jälkeen otin kuparikierukan ja vuosin menkkojen aikaan kuin seula 7 päivää putkeen. Muutaman kuukauden päästä se kierukka olikin valunut puoliksi ulos tulvan mukana ja otettiin pois. Sen jälkeen on menty varmoilla päivillä/kumilla.
En usko olevani kovin herkästi sikiävää sorttia, jos ny joku kumi pettää tms.

Samoja ajatuksia olen käynyt läpi kuin Laalaa82. :joyful: Miettinyt kans sitä, että nuorempana pelkäsi kovasti raskautumista ja tositoimissa se raskautuminen ei olekaan niin yksinkertaista ja kauhea pelko ettei lasta tulekaan. Ja sekin vielä, että toiset pamahtavat paksuksi lähes pelkästä katseesta ja toisilla se taas vaatii paljon työstämistä ja mahdollisia hoitoja. Että millä perusteella näitä lisääntymisiä oikein jaetaan.

Takaisin