La marraskuu 2016

Mulle ei käy mitkään omaa hormonitoimintaa sekoittavat ehkäisyt. Tai käy... teho on reippaasti yli 100% kun musta tulee semmonen niinku eräänkin leffan nimi, eli "kuin raivo härkä" ja ajatuskin että muhun joku pippeliolento koskis, edes halaisi, on niin kuvottava, että parempi olis, jos mies muuttais vaikka autoon, eikä puhuis mulle mitään.

Kumeilla on menty ekan synnytyksen jälkeen siihen asti, kunnes oli tää yks aamuinen "hairahdus", joka nyt mahassa rymyää. :p

Mä luulen, tai no tiedän varmaksi, että päädyn nips naps-ratkaisuun tän raskauden jälkeen. Mun lapset on tän pienen jälkeen tässä ja ikääkin on sit jo riittävästi itsellä, joten ei sit tarvi vaihdevuosiin asti spärdäreillä pelleillä. :)

Esim FAMissa käytetään kolmea kohtaa hedelmällisyyden tarkkailuun: kohdunkaulan liman tarkkailua, kohdunsuun tarkkailua ja aamulämpöä käytetään vain varmistamassa ovulaatio. Jos yksi noista kolmesta kohdasta näyttää merkkejä hedelmällisyydestä, ei voi harrastaa suojaamattomana seksiä. Tuossa jää jo erittäin pieni todennäköisyys, että ovulaatio jäisi huomaamatta. Lisäksi täytyy vähintään kolme kiertoa tarkkailla ensin kehon merkkejä ennen kuin voi alkaa yhtäkään suojaamatonta kertaa ottamaan. Aamulämmöt harvoin kertoo mitään ovulaation lähestymisestä. Ne vain vahvistaa ovulaation.

Itse koin sen kyllä aika epävarmaksi menetelmäksi (siis bongata ovulaatiota mutta siis myös olisi epävarma ehkäisymenetelmänä), kun ei selkeää "apua" ollut. Ymmärsin aluksi kirjoituksestasi kun mainitsit vain aamulämmöt että tarkoitit vain sitä. Mutta tuollakaan kombinaatiollakaan ei mielestäni ole 100% ehläisy.
Rv 29+6 (huh huh ☺)

Kyllä nyt täytyy jo todeta että alkaa oleen aika ajoin vähä rajalliset nää voimavarat :dead: eilen ompelin verhot muksun tulevaan huoneeseen. Tulihan hienot :gen014 tänää sitte siivosin katosta lattiaan ko huoneen, pitäis vielä pestä nuo vaatteet ja viikkailla kaappiin. Pinnasänky ois hyvä koristella loppuun vielä myös. Patjan sain väkerrettyä oikeen kokoseksi jo.

Eilen ostettiin myös turvakaukalo ja se telakka autoon :smug: nyt ei tarvi enää mitää ihan pakosta hankkia. Ne kevyet pienet matkarattaat turvakaukalolle sopivat viel haluan mut ei ne ihan pakko heti ole olla. Huh huh! Vaikka tosin ei tässä enää edes paljoa ole aikaa syntymää jos ajallansa tulee. Ja jos voimat saattaa näin hyytyä kesken kaiken tohinan nii pitää viel vähä rajottaa enemmän päivien buukkausta :rolleyes:

Rv 29+6

Itse koin sen kyllä aika epävarmaksi menetelmäksi (siis bongata ovulaatiota mutta siis myös olisi epävarma ehkäisymenetelmänä), kun ei selkeää "apua" ollut. Ymmärsin aluksi kirjoituksestasi kun mainitsit vain aamulämmöt että tarkoitit vain sitä. Mutta tuollakaan kombinaatiollakaan ei mielestäni ole 100% ehläisy.
Oikein noudatettuna ulkomaisten lähteiden mukaan samaa luokkaa kuin muiden ehkäisyjen luotettavuus :) .

Hopeasydän, mulla on sama juttu pyöräilyn ja kävelyn kanssa ja onneksi olenkin nyt saanut laina-auton käyttöön, kun ennen ensi viikonlopun muuttoa eskarilaisen matka on n. 3km suuntaansa ja se olis mun pitänyt 4 kertaa päivässä suhata pyörällä ja sen lisäksi lasten harrastukset, joita on 4krt viikossa parin kilometrin säteellä kotoa! No, auto helpottaa nyt, mutta kun sen joudun palauttamaan, niin en tiedä joudutaan harrastusmatkat tekemään kuitenkin bussilla. Eskariin jää sitten enää reilu kilometri suuntaansa, joten sen on mentävä vaikka kontaten. Tänään poksahti rv 30, hupsista miten aika menee vimmalla. Onneksi olen saanut jo pari muuttolaatikkoa sentään pakattua. Raskas viikko edessä! Toi auto on nyt kyllä suuri lahja, koska täytyy säästellä voimia pakkaamiseen ja viikon päästä koittavaan muuttopäivään!

Tämä on mun mielestäni suoraan sanottuna valtiolta hölmö temppu. Siis eskarin pakollisuus. Lapselle ei järjestä kunta kyytiä. Tuo 3km matkakin on semmoinen, että jopa mun liikunnallinen tyttö sanoo, että se on raskas. Puhumattakaan siitä raskaana olevasta vanhemmasta. Kysyin sitäkin saisiko tyttö tulla todella vastuullisen 10-vuotiaan esikoiseni kanssa kotiin muutamana päivänä viikosta. Ei saa. Jos nyt hankkisin taloon auton, niin siinä olisi sitten vauvan hankintabudjetti minimissä ja niitä ei paljon tehtäisi.

Voimien rajallisuus ottaa täälläkin päähän..Tai siihen ei "wanna be duracell pupu" tahdo tottua. o_O:grin Pakko jotenkin alkaa sisäistämään, että jaksan tehdä "yhden" asian päivässä ja sitten pitää ottaa rennommin. Ärsyttävää! :woot:
Eilen minulla oli koira trimmattavana, imuroin ja moppasin n.150m2 (+normi askareet eli ruuanlaitto ja hevostallihommat)..ja vielä olisin halunnut asentaa pimennysverhoja, hyllyjä kaappiin ja pestä sekä föönata oma iso koiramma..mutta ei.. Ei vain jaksanut...loppu päivän "makasin" sohvalla sen mitä 1v 10kk ikäisen seurassa voit..:p Onneksi esikoinen on alkanut tykkämään puuha petestä joita dvd:ltä katselimmekin..:grin
Ei ole helppoa. :laughing002

25+4

Tämä on mun mielestäni suoraan sanottuna valtiolta hölmö temppu. Siis eskarin pakollisuus. Lapselle ei järjestä kunta kyytiä. Tuo 3km matkakin on semmoinen, että jopa mun liikunnallinen tyttö sanoo, että se on raskas. Puhumattakaan siitä raskaana olevasta vanhemmasta. Kysyin sitäkin saisiko tyttö tulla todella vastuullisen 10-vuotiaan esikoiseni kanssa kotiin muutamana päivänä viikosta. Ei saa. Jos nyt hankkisin taloon auton, niin siinä olisi sitten vauvan hankintabudjetti minimissä ja niitä ei paljon tehtäisi.

Eihän tommonen voi olla ees mahollista! Kuulostaa ihan käsittämättömältä, eihän kukaan vanhempi vois käydä töissäkään jos ois pakko kuljettaa lasta eskariin ja kotiin.. Ehkä en ymmärtäny täysin oikein...?

Jos käy töissä, niin toki lapsi saa silloin myös päivähoitoa eskaripäivien lisäksi. Mutta koska nyt päätettiin rajata subjektiivista päivähoito-oikeutta, niin mikäli jompikumpi vanhemmista on kotona, lapsi saa vain eskarin. Näin ainakin täällä meilläpäin...

Mulla on nyt vasta sellainen pieni vietti pesänrakennukseen nostanut päätään. Uusperheellisen niksillä sidoin mahani trikoisella kantoliinalla ja erityisesti alaselkää ja lonkkia tukien ja IHAN MAHTAVAA! Ollaan yks vaatekaappi siirretty paikoilleen, vauvalle laitettu lipasto vaatteille, ja toinen kaappi kestovaipoille, siirretty pari ylimääräistä edessä pyörinyttä nojatuolia vintille säilöön, pesin saunan ja pesuhuoneen, imuroin, kerätty omppuja eilen ja tänään ja leivottu on ja ruokaa tietty laitettu, tsekattiin kaikki palovaroittimet ja vaihdettiin osaan uudet patterit ja asennettiin pari uutta, pesin pyykkiä 4 koneellista, kannoin ulos kuivumaan kun ilma on ollu eilen ja tänään niin hyvä ja esikoisen kanssa viikattiin edelliset puhtaat pyykit kaappiin.

Eilen oli illalla vähän alaselkä ja vasen pakara kipeä, mutta käytiin sit vielä saunassa ja mies hieroi tuota alaselkää ja yötä vasten otin panadolin. Tänään oli aamulla aivan loistava olo!

Suosittelen siis tuota sitomista kyllä minäkin! Aivan loistavaa! Kiitos Uusperheellinen! Youtubesta löytyi nopeesti jopa useampi erilainen tapa sitoa.

Eihän tommonen voi olla ees mahollista! Kuulostaa ihan käsittämättömältä, eihän kukaan vanhempi vois käydä töissäkään jos ois pakko kuljettaa lasta eskariin ja kotiin.. Ehkä en ymmärtäny täysin oikein...?
Näin se on kuten Nasupossu sanoi. Me saatais ilmeisesti tuota lisähoitoa jos tarvittaisiin mun ennenaikaisen synnytyksen riskin takia. Mutta ei päiväkoti ole auki seitsemään illalla, mitä tarvittaisiin. Meillä on juuri 100m alle koulukuljetusrajan. Saatiin nyt onneksi sovittua, että tyttö saa tulla eskariin koulukuljetus-bussilla, kun itse maksetaan se. Mutta jos joudun täyteen vuodelepoon, niin sitten ollaan todella pahassa pulassa.

Jos koitetaan taas muuttaa lähemmäs miehen töitä, niin saan varautua taisteluun narsistisen exäni kanssa. Siis oikeustaisteluun.

Minusta esikoulun pakollisuus on hyvä asia. Kuljetusvaikeuksista ja mahdollisuuksista osa-aikaiseen päivähoitoon kannattaa keskustella oman kunnan varhaiskasvatuksen esimiesten kanssa. Ilman esikoulua tai vain joskus esikoulua käyneillä koulun aloitus oli ennen vaikeampaa, lähtötaso oli selvästi matalampi kuin muilla.
Ymmärrän kyllä, että kolme kilometriä yhteen suuntaan on pitkä matka.

Mun mielestäni noita kilometrirajoja kuljetuksessa olisi pitänyt siinä kohtaa alentaa, kun tuli eskari-pakko. Kävi meillä isompikin eskarin, mutta aijemmin pystyi ihan eri tavalla pitämään vaikka kotipäiviä eskarista ilman mitään sen kummenpaa. Olen itse ollut lapsena aina kotihoidossa ja menin suoraan kouluun. En käynyt eskaria. Homma sujui ihan hyvin. Toki vaatimukset on viime vuosina tiukentuneet lapsilta. Ja jo ekaluokkalaisilta. Lasten pitäisi saada olla lapsia, eikä lapsilta saisi vaatia koko ajan lisää. Tuo koko ajan suuremman määrän vaatiminen kuluttaa aikuisiakin puhumattakaan lapsesta. Sen sijaan lapsilähtöisyyttä, mitä on tullut oppimiseen ja on tulossa, pidän hienona juttuna. Meillä mies on osan päivästä töissä koulussa ja puhui, että koulussa ei nyky opsin mukaan saisi hiljentää täysin meluavia oppilaita. Olin ihan järkyttynyt, kun työrauha on mun mielestäni numero ykkönen. Jo kolme-neljä vuotiailta pystyy vaatimaan, että istuu ja kuuntelee rauhassa esim satua.

Katjusha toi vesijuoksu vois ollakki hyvä! Kuukausi sitte koitin uida meressä mut ei oikee onnistunu enää, mut toi vesijuoksu vois olla jees ku pystyis olee pystyasennossa :) uimahalliki olis täs muutaman sadan metrin päässä :) voi olla kyl et aika huvittava näky olis just bikineillä ja nii et se kelluke viel pitäis olla nii korkealla ku ei varmaa hirveesti mahan kohalla pysy :hilarious:

Tässä kun monet on jo viimeisellä kolmanneksella, ja sillä lailla jo loppusuora mielessä - että jokohan sieltä syntyisi elinkelpoinen pieni .. Mieheni tuttavalle oli syntynyt poika rv 27, raskausaikana istukan toiminta oli huonoa ja pieni painoi syntyessään vain 400g. Kuitenkin olosuhteisiin nähden kaikki hyvin ja tällä hetkellä 3kg poika. :)

Mulle tuli mun tilaamani odotusajan uimapuku. Tosi hyvä on. Ensi viikolla alkaa uintiura, kun poika aloittaa uimakoulun ja itsellä tarkoitus polskia siinä samalla sitten pari kertaa viikossa.:p

Huh, tänään pitäis tyhjentää remontin alta huoneet kokonaan, koska eilen selvisi, et remppa alkaa jo huomenna! Olin jotenkin jo tottunut odotteluun, et tuli sit jotenkin kauheen nopsaan tämä. :woot: Flunssakaan ei ole vielä ohi, mikä kyllä harmittaa. Pakko silti hissukseen yrittää saada hommia tehtyä. Ihanaa kyllä, että vihdoin alkaa tapahtua, eikä tarvi täällä enää istua ja ihmetellä, et millon pääsis jotain tekemäänkin.

Katjusha toi on kyllä hurjaa ajatella, et voisi vauva hyvällä lykyllä jo selvitä jos nyt syntyisi. Muistan kun esikoista odotellessa se tuntui suurelta etapilta. Nyt ei jotenkin ole tullut niin ajatelleeksi ja enempi luottanut siihen, et kyllä se siellä masussa pysyy sinne lasketun ajan tienoille.

Mistä voi tietää millainen esim istukan toiminta on? Viime ultraus oli rakenneultra, onko seuraava ultra milloin? Tai mistä voin tietää että mahassa on tällä hetkellä kaikki hyvin..

Mulle on jotenkin se rv28 semmonen maaginen raja. Sillä viikolla syntyneistä tilastojen mukaan jo yli 90% selviää.

Mä oon siis aina ajatellut raskauden etappeina. Rv12 on eka, sit puoliväli, sit rv24 (joka on siis Suomessa raja, että on hoitohenkilökunnalla lain mukaan velvollisuus yrittää pelastaa syntyvä lapsi), sit tuo rv28 ja sit toivon nykyään, että menee yli rv34 kun näissä pienemmissä sairaaloissa se on raja, että voivat taata vauvan mahdollisesti tarvitseman tehohoidon.

Ja kyllä mä oon myös toivonut, että jos tällä kertaa ei yliajalle. Se on toteutunut vain kerran. :hilarious:

Mistä voi tietää millainen esim istukan toiminta on? Viime ultraus oli rakenneultra, onko seuraava ultra milloin? Tai mistä voin tietää että mahassa on tällä hetkellä kaikki hyvin..

Neuvolassa ne sitä sf-mittaa seuraa ja terkka myös mahan päältä kokeilee vauvan asennon lisäksi kokoa. Jos vaikuttaa pieneltä, niin sit voi ohjata jatkotutkimuksiin jne.

Ainakin noin...

Ei sitä periaatteessa voi tietää oikein mistään. Kaverilla ollut huonosti toimiva istukka. Muistaakseni oli pienen sf-mitan takia lähetetty ylimääräiseen ultraan. Mutta syy vauvan pienelle koolle löytyi vasta pitkään lapsen syntymän jälkeen. Yleensä jos istukka ei toimi, jää vauva viikkoja huomattavasti pienemmäksi raskausaikana. Itsekkin kyllä pidän aika huolestuttavana, että Suomessa on kiven ja kannon alla esim varhaisultrat ja rakenne-uä:n jälkeen ei välttämättä ole yhtään ultraa. Jos olisi ultra vaikka 2kk välein, niin saatettaisiin huomata jo ennalta asioita eikä tilanteet pääsisi niin pahaksi kuin saattaa päästä pelkällä ulkoisella seurannalla.

Takaisin