Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
No ei me nyt lähdetäkkään kotiin..lääkäri haluaa tarkkailla bilirubiiniarvoja ja paino oli pudonnu 10.4%..Mä oon ollu valokaaressa vauvana joten riski on olemassa..ihan hyvä et jäädään, vaikka tietty kotona ois kaikkein paras toipua mut vauva ensin ja sit vasta muut..
Mä pyysin nyt lypsyohjeet ja alan kohta lypsää ja sit ku alkaa kunnolla tulla ni sit sähköpumpun kanssa..
Nyt syötöt 3h välein ja punnitus joka kerralla..Pullosta sai nyt 30ml ja oli tissillä ensin rintakumin kanssa..osaa kyl tiukasti imeä mut hermostuu ku ei tuu riittävästi..
En oo kyselly mitä mieltä on, Ja jos vasektomiatkin tehdään nykyään klipsuilla niin en suosittele. En kyllä oo ottanu selvää, mutta olis jotenkin loogista jos naisillekin tehdään niin.Eclipse, mites miehelle tehtävä vasektomia ehkäisynä? Voisiko olla vaihtoehto?
. Joka tippa on tärkeä ja huom! Vauvan mahalaukku on jotain herneen kokoinen, ettei sinne paljon mahdu nyt vielä!En oo kyselly mitä mieltä on, Ja jos vasektomiatkin tehdään nykyään klipsuilla niin en suosittele. En kyllä oo ottanu selvää, mutta olis jotenkin loogista jos naisillekin tehdään niin.
Mulle lykättii tissiin rintakumi heräämössä ja muuta vaihtoehtoa sairaalassa ei kerrottu. Joka kerta syötiksi glukoosipisara. Ei mulle siellä puhuttu mistään pumpusta ees. Jos huusi nälkää kun maito ei ollu noussu ni luovutusmaitoa tuotiin ruiskulla.Meillä oli myös sama juttu, että vauvan paino tippui synnärillä. Ei kylläkään 10 % vaan, joku 200 g lähtöpainosta. Sen takia ei mekään päästy pois sairaalasta. Mulla oli sama juttu, että maitoa ei tullut tarpeeksi. Mulle ei kyllä vieläkään selvinnyt, miksi niitä rintakumeja tyrkytetään eikä yritetä opettaa vauvaa imemään suoraan rinnasta. Meillä tosiaan poika sai jo lämpiöstä lähtien luovutettua maitoa tai korviketta pullosta. Sähkökäyttöisellä pumpulla sain sairaalassa pumpattua 10-20 ml kerralla. Kotona käsikäyttöisellä ei onnistunut ollenkaan. Jos tuntuu, että ei imetys suju kannattaa pyytää päästä imetyspoliklinikalle tai ottaa paikalliseen imetystukeen yhteyttä. Ilmeisesti sieltä jotkut saaneet apua. Itse en tajunut mitään apua pyytää tai hakea. Tsemppiä Miiuli ja voimia sektiosta toipumiseen ! Korvikkeellakin kasvaa ihan terveitä vauvoja.
Älkää hei välittäkö jos mun teksti on mitä sattuu..mulla on uusi puhelin ja en saa tästä tätä ennakoivaa pois ja tämä kirjottaa mitä sattuu..
Tissit on aivan jäätävän jokos et et harkitsin tässä jo tissilehteen soittamista, jos sais pientä lisätienestiä :)
Taas pumpattiin miehen kanssa maitoa..mulla oli hieman vaikeuksia pokan pidossa ku mies tsemppaa ku oisin helevetti olympialaisissa, hyvä hyvä purista vielä..hyvä nyt vaan painetta painetta sinne kärkeen :) ei vittu meinas tyrät rytkyy ja haava kyllä muistutti olemassa olostaan..Mut se on niin ihana ku se on niin täysillä mukana ja siltä tuntuu sujuvan toi vauvan käsittely niin luontevasti.Mä oon vasta tänään uskaltanu ottaa kunnolla vauvaa syliin ja vaihtaa vaippaa sun muuta.Aikaisempina päivinä olin niin sekasin et en uskaltanu ku en oikein tuntenut omia käsiä ja jalkoja..että melkosen kivaa kamaa toi morkku..

Ehkä tyhmä kysymys mut onko siinä joku juttu miks siel sairaalas maitoa pumpataan käsin ilman konetta? Ekse ole kauhean työlästä? . Mä en osaa sitä. Oon pumpannut vaan koneella. Olin päättäny viime vauvoista, et nyt hommaan sähkökäyttösen, kun se käsikäyttösenki kanssa työlästä. Just ku olet lähdössä johonkin ja pumppaat maitoa talteen ihan hiestä märkänä.
Nyt en ole juri pumppaillut vielä, kun olen ollut koko ajan lähistöllä vähintää. Paitsi kun tuntui, et tulee rintatulehdus, jos en pumppaa rintaa tyhjäks.
Eclipse, kuinka usein pumppaat päivässä? Ja kuinka paljon?Mä mietin ihan samaa. Koksissa mut passitettiin imetys/pumppaushuoneeseen pumppaamaan sellasella aataminaikasella järeellä vehkeellä rintoja jotta maito olis saatu nousemaan. se ei tosin paljon auttanu vaan kotiin pääsy ja kunnon yöunet nosti maidon sitten vihdoin ja viimein. Kotona oon pumppaillu nykyään välillä maitoa pakkaseen hätävaraksi. Kotiinhan me lähdettiin sairaalasta lisämaito ohjeiden kanssa ja käskyllä pumppailla vähän väliä. Mulla oli varalla silloin kirppikseltä ostettu käsikäyttöinen pumppu ja siihen paloi käämit saman tien. Tilattiin pumppu saman tien verkkokaupasta kun halusin Medelan Swing pumpun (sen kalliimman, ei sitä kovaäänistä halpista). Oon kyllä ollu pumppuun tosi tyytyväinen.
Aluks pumppailin jotain kolme kertaa päivässä mut se oli sitä varten et sain rinnat lisäämään maitoa riittävästi tytölle. Nyt maitoa on riittävästi. Koska tyttö nukkuu yöt niin pitkään niin nykyisin pumppaan välillä aamusin kun tissit on räjähtää. Yhdestä tissistä saattaa tulla 5 min pumppaamisella 100-150ml. Hyvää pakastuskamaa siis. Alukshan oli ennätys et sain kahesta tissistä pitkällä pumppaamisella aikaseks 50 ml. Eli kyl täs 2,5kk on maidon tuotanto hyvin noussu sitä mukaan kun vauva kasvaa. Mut siis jos aiot jatkuvasti kerätä maitoa yöllä annettavaks tai pakkaseen niin järkevintä kai olis pumpata 2-3 kertaa päivässä niin että tissit ei tuu tyhjäks. Sillon ei tuu ylituotantoo niin helposti. Esim mä pidän rajana silloin 5 min max per rinta. Aluks se oli 10 min kun tuotanto oli vähäsempää.Eclipse, kuinka usein pumppaat päivässä? Ja kuinka paljon?
Mä luulet, et se käsin lypsäminen sairaalassa oli vaan hellävaraisempi keino saada maito nousemaan. Et niinku ekaks tehtiin sitä. sitte ku alko herumaan, ni vauva heti rinnalke ja si lisästimulaatiota pumpulla ku käsin olis ollu työlästä. En mäkään himassa lypsä käsin, paitsi lusikkaan ku pitää antaa tipat.
Kannattaa kotona kokeilla sitä et antaa ensin pumpattua tai korviketta ensin pullosta pahimpaan nälkään vähän ja sitten kun vauva ei oo enää raivonälkänen niin sitten kaikessa rauhassa opettelee yhdessä imetystä. Mä myös aluks jouduin käyttämään rintakumia pari viikkoa kun rinnat aukes pahasti niin laitoin rintakumiin aluks vähäsen korviketta jotta sain vauvan imasemaan kunnolla. Toimii vähän samalla tavalla kuin sairaalan glukoositipat. Nää neuvot oot varmaan jo kuullut joltain muultakin :) Ja vaikka aluks tuntuu ekojen viikkojen ajan hankalalta niin sit kyl helpottaa jos tissit vaan tuottaa maitoaNo hei me tässä mietittiin et jos tulee se meiän suosikki yökkö joka on ollut tosi kiva ja neuvonut kärsivällisesti et mä pyydän siltä sähköpumpun, koska mun tissit o ihan kipeä et siitä lypsämisestä.
No saatiin pumppu ja kas kas maitoa alkoi kuulkaa tulee jotta tärähti..40ml tuli heti ja pidän nyt vähän taukoa ja sit lypsetään likat lisää. En oikein tajua et täällä ei kukaan ole sitä mulle ehdottanut vaan on revitty mun tissit väkisin vauvan suuhun sen saatanallisen kumitissin kanssa ja vauva on ollu ihan hermona ku ei tuu ku tippa tai kaksi..Mä sanoin jo iltapvällä et nyt riittää, pullo suuhun ja katsellaan sit kotona..En ala vauvaa huudattamaan kun sillä on nälkä.Nyt ku mä pumppaamon sillä sähkö jutulla ja mies syötti pullolla, vauva söi puoliunessa ei huutoa ja vauva takasin unelle.
Voin kertoa et huomenna lähtee joku pumppu jostain liikkeestä mukaan kotimatkalla.Mies saa hakea ja me vartutaan autossa.
Mä oon kans miettinyt, mikä kaikki siihen punotukseen vaikuttaa. Meillä ei oo pikkusella vielä ollut, mutta esikoisella oli aina joskus, välillä tuli herkemmin ja useammin. Se ainakin meillä vaikutti, jos kakka vahingossa oli pidempään vaipassa. Itse käytännössä joka pisunkin jälkeen kevyesti pesen eli aika harvoin käytän niitä kosteuspyyhkeitä, jos lavuaari on helposti saatavilla.joskus kans miettinyt omaa syömistä ja sit myöhemmin lapsen omaa syömistä. Sinkkivoide onneks on tepsinyt aika nopeesti. Pahin huuto melkein ollu siinä pesuvaiheessa, mut ei oikein voi siinä tilanteessa jättää pesemättäkään. Meillä Pampersit ja Muumit. Niin ja siis ilmakylvyt on tosiaan tietty hyviä.Mulla suihkus eilen maidot pisin olohuonetta. Joudun painaa vauvalle nenäaukkoa jotta saa tissillä hengitetty ja just siit kohtaa lähtee suihkuu..Mies nauro vieressä. Mä joudun pumppuu noita pahimpia suihkuja jottei typy tukehdu maitoon.
Hei meil on toistamiseen vaippaihottumaa ja jäätävä huuto eilen illalla. Sillon viime torstain Myllyn jälkeen sain pyllypunotuksen rauhottuu sinkkivoiteella ja ilmakylvyillä. Tihensin myös vaipanvaihtoja yölläkin joka syötöllä enkä oo puhdistuspyyhkeitä käyttäny sen jälkeen....Eilen illalla järkky punotus ja huusi kun hyeena heti kun laitoin vaipan. Nukku yön ilman vaippaa sänky vuorattuna ja nyt rauhallisempi kun yöksi laitoin taas sinkkivoidetta.
Mistä tota tulee? Vaipat on Muumi ja Libero newborn. Pitäskö siirtyy kestoihin? Vaikuttaako mun syöminen? Ekalla kerralla olin syöny maksalaatikkoa mutten nyt. Molemmilla kerroilla oon syöny edellisenä päivänä tonnikalaa?