La marraskuu 2016

ErykahB, ei tietenkään voi vaihtaa vakuutusyhtiötä, jos on jo joku sairaus tai vamma. Se näissä vauvavakuutuksissa on ideana, että niissä ei vielä suljeta pois mitään. Jos ottaa vakuutuksen vauvan synnyttyä, silloin saattaa olla jo jotain, mitä vakuutus ei kata.

Ensimmäinen vuosi näissä vakuutuksissa on kallein. Sen jälkeen maksu laskee joka vuosi, kunnes alkaa nousta joskus 25 ikävuoden tienoilla.

Yölento, toi on se syy miksi meillä on kaikki vakuutukset samasta paikasta ja jätän tämän "ilmaisen lounaan" väliin, koska itselläni on valtavasti sairauksia ollut lapsena ja perinnöllisiä pikkuvikoja, niin vakuuttaminen on tässä perheessä vaan viisasta ja kun kaikki on keskitetysti samassa paikassa, niin kokonaissumma on siedettävä.

Mä en oo yhtään tietonen mistään vakuutuksista. Mua ei oo vakuutettu eikä mun sisaruksia. Mutta siis vakuutuksen idea on et jos lapsi sairastuu niin pääsee yksityiselle lääkäriin, mut eikös siinä oo omavastuu myös?? Ja voinkohan saada vaikka mulla nyt todettiin raskausajandiabetes?

Mä en oo ikinä halunnu enkä halua sairaalaan ketään. Vain mies ja mahdollisesti lapset voi käydä. Sisarukset ehtii vauvaan tutustua kotonakin. Ja isovanhemmat sun muut ehtii kyllä tulla sitten kylään kun on kotiuduttu rauhassa. Mä en oo edes ollu sairaalassa synnytyksen jälkeen kun vuorokauden kahden nuorimmaisen kanssa. Ekan kans taisin olla aikanaa 2-3 vrk.

Mä en oo yhtään tietonen mistään vakuutuksista. Mua ei oo vakuutettu eikä mun sisaruksia. Mutta siis vakuutuksen idea on et jos lapsi sairastuu niin pääsee yksityiselle lääkäriin, mut eikös siinä oo omavastuu myös?? Ja voinkohan saada vaikka mulla nyt todettiin raskausajandiabetes?

Ei minuukaan oo vakuutettu. Joskus äiti otti minulle säästöHENKIvakuutuksen, sillon vuonna 1990, ja oli sit perus vakuutusyhtiön asiakas: "en saanut korvausta, katkaisen vakuutuksen". HENKIvakuutus kun yleensäkin korvaa KUOLEMAN ja tässä vielä porskutan kuitenkin.. Toki vanhat vakuutukset on kattaneet jotain sairaalapäiviäkin jos oot tyyliin viikon sairaalassa jonkun takia, mut enpä oo ollu. Äiti on varmaan jonkun nuhan takia yrittänyt hakea korvausta ja suuttunut kun ei korvaa.

Omavastuut toki on. Itellä on LähiTapiolasta vakuutus vauvalle, siellä omavastuu vuodessa 100e + 10% ylimenevästä. Eli vasta sen jälkeen kun vuodessa se 100e lääkärikuluja/lääkkeitä on ylitetty, kannattaa hakea korvausta. Yksityisellähän se hujahtaa hyvä että ei kerrasta. Muutamassa muussakin yhtiössä mielestäni vastaavalla tavalla ainakin lähestulkoon ja toisissa sitten taas ihan erilailla. Toki omavastuun voi melkein laskea vakuutuksen hintaan, kun maksaa vakuutuksen vuosihinnan ja vuodessa vielä ainakin sen 100e sairauskuluista. Mut sit jos taas sattuu olemaan se paljon kipuileva lapsi, niin voi jäädä nuokin summat aika pieniksi.
Iän myötähän se vakuutushinta laskee vaikka miten sairastelisi, se ei vaikuta siihen, alakouluikäisenä alkaa olla tosiaan enää 100-150e vuodessa.

Kauhee saarna taas :shy: sorry.

+ Tuosta sairaalavierailusta. Ittee ei haittais vaikka koko suku tulis kattomaan sairaalaan, kun tosiaan ei tarvitse itse kestitä. Mennään kuitenkin sen verran kauas synnyttämään, että epäilen, että noinkohan pääsee edes minun äiti katsomaan meitä. Miehenkään vanhemmat eivät varsin tule, eivät uskalla ajaa kotikonnuilta kauemmas.. :rolleyes:
Ja jos ollaan siellä hyvällä lykyllä vaan se 2-3pv, niin eipä tuota toinna meidän takia sinne asti ajella, kun näkee vaavia sit kun kotiudutaan.
Kotiin en halua vieraita muutamaan viikkoon, mummeja ja ukkeja lukuunottamatta ja toki tulevat täti ja setä saavat käydä.

Mä en muutenkaan tykkää ihan hirveästi siitä, että ihmiset tulee vieraisille - ellen sitten tiedä, että ne lähtee esim. tunnin päästä jatkamaan matkaa. Saa siis tulla kahville, mutta asumaan ei tarvitse jäädä. :joyful: Luulen, että oon helisemässä sitten vauvan syntymän jälkeen, kun kaikki tahtoo tulla ihmettelemään pientä - onneksi esim. anoppi osaa olla mukavan rento ja oma-aloitteinen, ei varmasti tarvitse passata ja auttaa kyllä lapsen kanssa tarpeen vaatiessa.

Nyt vaan oon monesti niin väsynyt, etten tykkää yhtään, jos pitäisi esim. ysin jälkeen leikkiä vieraiden kanssa tai olla itse kyläilemässä - mieluusti meen kuitenkin kympin ja yhdentoista maissa nukkumaan tai ainakin sänkyyn lukemaan, kun ei oikeasti riitä siihen aikaan vuorokaudesta voimat enää mihinkään. Siksi käy välillä sääliksi miestä, kun sen rytmi on aivan päinvastainen ja haluaisi illalla touhuta jotain - nukkumaankin tulee normaalisti vasta aamulla, kun yötöitä tekee.

Vakuutuksen otin, en usko että siitä ainakaan mitään haittaa on enkä oleta saavani parempaa palvelua lääkäreissä sen takia - oon aina ajatellut, että niin kauan kuin hommat hoituu kunnallisessa, niin niitä palveluita käytetään siihen saakka ja sit jos ei saa aikaa tms., niin sitten voi lääntyä yksityisen puoleen. En vaan halua, että jos tulee jotain isompaa kremppaa vauvalle, niin talous kaatuu välittömästi lääkärilaskuihin tai ettei lapsi saa parasta mahdollista hoitoa vanhempien rahatilanteen takia.

Täällä me kissan kanssa pötkötellään sohvalla, isäntä on taas työreissulla. Tunsin eilen muuten ekaa kertaa vatsaa painellessani vauvan vatsanpeitteiden läpi - tökittiin vuorotellen Munasen kanssa vatsaa sisä- ja ulkopuolelta. :rolleyes: Miestäkin nauratti, että vähemmästäkin alkaa toista rsyttämään, kun tökin sitä kuitenkin suoraan otsaan tai kylkeen. :smug:

Toistaiseksi kaikki mahan suhteen hyvin - ei ahdista, purista, kiristä, paina tai tunnu muutenkaan ikävältä, nukkumaan pystyn hyvin jopa semisti mahallaan, kun rynttään peiton mahan/kyljen ja patjan väliin. Niin ja mua ehkä närästi toissailtana elämäni ekan kerran! Tuntui hassulta vaikka kumarrellessa tuntuikin siltä kuin tulisi oksennus. :joyful:

Kaitsu_ ihanaa! Hyvä juttu! Miehellekin kerroin että eräällä tällä forumilla ei ole tuntunut liikkeitä ja nyt oli vastannut että tuntuu taas :D kun meilläkin on ollut vastaavanlainen tilanne..

Muutenkin eräs päivä mies kysyi että onko teillä muilla forumilaisilla mennyt nyt hyvin, eikä kellekkään ole enää näin "myöhäisessä" vaiheessa sattunut mitään :'D ihana <3 tietää siis missä puran näitä tuntemuksiani ja kysyn tyhmiä kysymyksiä :D

Rv 24+6

Kokovartalotyynyjä taitaa tällä hetkellä saada lidlistä. Niillä oli joku viikkotarjous.

Hain tänään kyseisen tyynyn ja tässä tälläkin hetkellä tyynyn kanssa köllöttelen sängyllä:joyful: hyvä ostos! Mieskin vielä töissä niin hyvä halailla tyynyä sitten kun ei ole muutakaan halailtavaa:rolleyes::grinhaha
Kannattaa hakea ihmeessä :)​

Hain tänään kyseisen tyynyn ja tässä tälläkin hetkellä tyynyn kanssa köllöttelen sängyllä:joyful: hyvä ostos! Mieskin vielä töissä niin hyvä halailla tyynyä sitten kun ei ole muutakaan halailtavaa:rolleyes::grinhaha
Kannattaa hakea ihmeessä :)​

Minullekin kävi mies tänään hakemassa Lidlistä moisen, kiitos tältä foorumilta saamieni vinkkien! :) Varmasti tulee käyttöön täälläkin!

op:n vakuutuksen voi ilmaisen vuoden jälkeen joko lopettaa tai kursia haluamaansa hintaan. Tämän varmistin itse.
Eli ilmaisen vakuutuksen arvo on 600€ vuosi ja sen jälkeen voit karsia siitä ihan kaikki ns. ylimääräiset extrat pois ja maksaa vaikka vain 70€ vuosi. Hintahan koostuu siitä mitä kaikkea se korvaa. töhän ilmaiseen vuoteen kuuluu jopa saattohoito,hammashoito,terapiat,kodin esteettömyysremontit...ihan kaikki koska vakuutus on räätälöity koko elämän kattavaksi eikä vain vauvalle. Eli vuoden jälkeen hinta on täysin muutettavissa.
Raskausdiabetes ei vaikuta vakuutukseen, se oli erikseen mainittu. Perusdiabetes saattoi vaikuttaa. :)
Useimmissa yhtiöissä on joko joka maksukerralla tietty omavastuu tai omavastuu+10'/, kuluista. Op:lla on yksi omavastuu (100€) mikä maksetaan kerran per kausi JOS lääkärin tarvetta on. sen jälkeen kaikki on "ilmaista."Tietenkään mitään satasta ei makseta jos lääkärinkulut ovat vähemmän. :)

Vierailuista, tehkää ihmeessä selväksi etukäteen jos ette halua vieraita osastolle. Se on teidän asia päättää, eikä siihen tulisi kenenkään puuttua. Se on äidin yksinoikeus! :love2

Mymmelisti, vakuutuksen idea on että voit valita hoitavan tahon täysin itse..voit mennä yleislääkärin sijaan suoraan erikoislääkärille. Sinun ei tarvi jonottaa mihinkään toimenpiteeseen tai miettiä missä se olisi edullisinta.
Kunnallisella ollaan usein tarkkoja että mutään ylimääräisiä lähetteitä erikoislääkärille ei lähetetä ja sitten kun vihdoin saa lähetteen on 2-5kk jonot. Yksityinen lääkäri voi kirjoittaa kunnallisellekin puolelle lähetteen heti.

Näin esim meillä allergia-asioissa kävi esikoisen ollessa 3kk ja täysin kutisevan ihottuman peitossa. Neuvola lääkäri käski vain seurailla ja rasvailla..Terv.kesk.lääkäri kirjoitti vain kortusonia miettimättä mistä iho-oireet voisivat johtua..
Lopulta yksityinen korvalääkäri lähetti meidät allergialääkärille tutkimuksiin josta viikossa pääsimme kunnallisen allergiapolin potilaaksi missä esikoisen allergiaa yhä seurataan 6kk:n välein.
Valitettavan usein raha nopeuttaa hoitoa ja lisää uskottavuutta..terveyskeskuksissa on omat kiintiöt ja säästösuunnitelmat mitkä luonnollisesti vaikuttavat lääkärien "epävarmoihin" päätöksiin..jokainen päätös maksaa..yksityisellä lääkäriltä on tämä paine pois. o_O

Kunnallinen puoli toimii ja on suomessa erittäin kattava. Mutta kun lapsella on "hätä" niin kyllä sen hädän vaan nopeinta reittiä haluaa poistaa jos se on mahdollista. :happy: ..enkä nyt tarkota perusflunssaa tms :wink

Pikkumyy93: mä kävin eilen kanssa hakemassa lidlistä kokovartalotyynyn ja ihanan olonen vaikuttaa olevan! Mies kyllä vähä tokas et tuleekohan mustasukkaseks kun halailen enää vaa sitä :hilarious:

Nyt pari viikkoa saikkua supistelujen takii ja tuntuu et ne vaan kovenee :sorry: alapäätä särkee välillä tosi tosi kovaa varsinki ku pitäis seisoo/kävellä..

Me otettiin se op:n vakuutus, kaikki muutenki samassa paikassa mut eniten vaikutti se vuoden ilmanen osio siinä :happy:

Tänää koitettiin kasata rattaita ja auta armias niissä on joku tehdasvika, etupyörä ei pysy kiinni vaan tippuu paikaltaan, niin tyypillistä! Ja tietenki perjantai päivä... no ainaki sain kiinni kaupan ja ne lupas olla yhteydessä maahantuojaa ja tällästä vikaa ei myyjälle ollu ennen tullu vastaan näissä.. noh kunha saa korjattua nii kaikki ok, ärsyttää vaa ku ei oo omaa autoo jos sitä pitää taas ruveta kiikuttaa postiin...

24+4

Takaisin