La marraskuu 2016

Tiedän tunteen, mulla oli parina yksittäisinä päivinä sama juttu :( ei auttanut vaikka söin tai join makeaa, hirveästi yritin pomppia ja liikutella masua. Mulla onneksi on doppleri jolla sitten oli pakko kuunnella sydänäänet. Toisinaan vauva vain on rauhallisempi. Kauanko sulla on nyt jatkunut tuota liikkumattomuutta?

Eilen ja tänään ollut, en ole varma onko jotain pientä tuntunut..mutta ei mitään selkeitä millaisia yleensä..Voisikohan olla jossain ihme asennossa siellä etten tunne. :/
Äsken söin suklaata ja nyt sohvalla makoilen ja odottelen että tuntuisi, pikkusen tökin myös masua äsken..

Eilen ja tänään ollut, en ole varma onko jotain pientä tuntunut..mutta ei mitään selkeitä millaisia yleensä..Voisikohan olla jossain ihme asennossa siellä etten tunne. :/
Äsken söin suklaata ja nyt sohvalla makoilen ja odottelen että tuntuisi, pikkusen tökin myös masua äsken..

Vaihda välillä asentoa, jos mä menen kyykkyyn niin vauva kyllä ilmoittaa jos meinaa jäädä rutistuksiin. Toisaalta kaikkien tilanne on erilainen, sinunkin pikkuisesi voi olla niin suojassa ettet juurikaan liikkeitä tunne. Mutta suosittelen huomenna käymään kuuntelemassa sydänäänet, jos liikkeitä ei ala tuntumaan! Saat ainakin itsellesi rauhallisemman olon.

Mullakin oli liina käytössä, mutta en siinä pystynyt imettämään todellakaan. Rintavarustus on melko suurikokoinen ja on todella hankalaa löytää muutenkaan hyvää imuotetta muuten kuin maaten ja istuen. Ja meillä vauvat kyllä välillä väsyneenä hermostuivat siinä liinassakin totaalisesti, varsinkin kesäkuumalla. Joten en pitänyt sitä erityisen helppona, mutta oli silti varteenotettava vaihtoehto. Mulla kans vauvat nukkuneet alkuun vieressä ja syöneet sitten milloin haluavat suunnilleen 6-7 kk saakka, jonka jälkeen, kun imetys on alkanut muutenkin takkuilemaan enemmän, olen jättänyt myös yösyöttöjä pois ja yrittänyt enemmän vauvaa omaankin sänkyyn vaihtelevalla menestyksellä tosin. Esikoinen nukkui huonosti vieressäkin, niin enemmän sitten tuli sitä rauhoiteltua sylissä ja nostettua sitten omaan sänkyyn, kuopus taas nukkui kuin unelma vieressä, joten oli enemmän siinä. Ongelmana vaan kuopuksen kanssa oli se, että hän oli todella liikkuvainen tapaus (oppi seisomaan tukea vasten 6kk ja kävelemään 8kk ikäisenä) ja hän saattoi yöllä tippua sängystä jopa meidän välistä, jalkopäästä tai ryömiä miehen yli!

Meillä esikoinen oli mahassa tosi rauhallinen tapaus ja mun piti iltaisin laskea välillä liikkeitä. Muistaakseni piti just kyljellään yrittää saada 10 liikettä jonkun tietyn ajan sisällä ja jos ei tullut, piti juoda mehua ja kokeilla uudestaan. Välillä en kyllä saanut kuin muutaman liikkeen. Mutta sieltä syntyi kyllä ihan terve vauvan yli 2 viikkoa lasketun ajan. Eikä hän enää 9-vuotiaana kovin rauhallinenkaan ole, aktiivinen, liikunnallinen ja toimelias enemmänkin.

Kiitos paljon vastauksista, odottelen vielä ja jos en tunne liikkeitä niin suuntaan huomenna neuvolaan.
Ihana saada purkaa täällä huolia muille, kiitos:Heartred

Niin ja itselläni kyllä tällä kertaa liikkeet tuntuu parhaiten, kun istun. Tosin nyt ei todellakaan ole muutenkaan sitä ongelmaa, ettei ne tuntuisi, on tosi vilkas tämä poika ja vähän väliä potkii ja hyörii, mutta erityisesti, jos syön makeaa ja käyn istumaan vähän takakenossa.

Tosiaan liinaimetys ei sovi kaikille. Vasta kun vauvalla on hyvä imuote on suositeltavaa liinaimettää. Oma rintavarustus on keskikokoinen ja nännipiha on sen mallinen että siitä saa melkein automaattisesti hyvän otteen, niin olen aika huoletta imettänyt pieniäkin vauvoja liinassa.

Mä arvon, että ostanko ennen vauvan syntymää ollenkaan talvihaalaria vai pärjättäiskö kaukalopussilla ja wind fleece haalarilla. Täytyy miettiä. Tuolla olisi yksi silkkivillainen vauvanhaalari jemmassa, niin välttämättä sitä talvihaalaria ei heti kaipaa. Haalaria on muillakin käytetty lähinnä vasta kun muksu istuu itse hiekkiksellä.

Miten tuo tilanne, jos ei tunne liikkeitä, et pitäskö sillo mennä ihan päivystykseen? Siis jos ei oikeesti saa sokerilla, tökkimisellä yms. tuntumaan? Vai onko se vasta myöhemmällä viikoilla?

Tosi stressaavaa varmasti tuommonen tilanne. :(

Huh, me saatii ilmapiiri paremmaksi ja mies pyysi anteeksi ja juteltiin kunnolla.. On nyt niin kevyt olo. Huomenna päästää ulos syömää ja leffaan. Olis ollu muuten aika ankeaa mennä.

Mäkin olen miettinyt, että ostanko jonkun minin toppapuvun vai mielummin toppapussin. Pörröinen nallehaalari koossa 56 odottaa tuolla kuopukselta, hän syntyi tammikuussa ja leudoilla keleillä käytettiin sitä. Ajattelin kans, että vois sitä toppapukua katsoa sit vaikka joulualesta... Mut en tiedä, kyllähän niitä pakkasiakin saattaa tulla, mutta jos laittais just villaa väliin... Meinaatteko muuten hankkia ihan kunnon toppapussin vaunuihin vai riittääkö äitiyspakkauksen pussi? Esikoisella oli vain äp-pussi, pärjättiin kai ihan hyvin. Kuopuksella oli sellainen superlämmin toppapussi ja tuntui, että läkähtyyköhän se sinne. Oli tosi vaikea miettiä mitä pukee. Molemmat on nukkuneet alle 10 asteen pakkasessa päikkärit ulkona vaunuissa.

Meillä on ollut se äitiyspakkauksen toppapuku kaikista paksuin,mikä on ollut. En ole itse ostanut vauva aikana kenellekään haalaria. Leudommilla keleillä villapuku ja se äp:n vanuvilla puku päälle ja tarvittaessa se äp:n makuupussin sisään nukkumaan vaunuissa. Se äp:n toppahaalari on kyllä niin iso että vauva hukkuu siihen ekojen kuukausien aikana,mutta hyvin on pärjätty niillä. Nukkuneet vaunuissa kovillakin pakkasilla,kunnon fleecepeitto vaan vaunun päälle niin ei kylmä tuuli pääse vaunuun. Esikoisen aikaan kysyin neuvolasta,etteikö vauvaa saa viedä ulos jos enemmön kun -10 pakkasta,jossain oppaassa näin luki. Saa viedä,kunhan huolehtii ettei vinkka pääse vaunuun. Muuten joutuisi koko talven olemaan sisällä,kun täällä kainuussa on talvisin melko kylmää. Aiemmat lapset nukkuneet sen paremmin ulkona mitä kylmempi, ja itse aina lenkkeillyt olen vaunujen kans sen aikaa tunnin - kahden matkoja. Ja laittakaa lämpömittari vaunun sisään jos epäilee onko vaunuissa kylmä,itsekin esikon aikaan yllätyin miten lämmin siellä on vauvan nukkua :)

Tietääkö kukaan mistä saisi potkuhousuja? Tuntuu että joka paikka on täynnä vaan puolipotkareita, monet kaupat käyty läpi. Vai eikö niitä enää saa mistään. Esikoisella tykkäsin käyttää kun hän potki muut housut pois ja sitten oli vaippakin aina tosi huonosti vaikka olisi ollut mikä body päällä.

Ja sitten toista asiaa.. Oltiin joku päivä koko perhe yhdessä kävelyllä ja mentiin semmoista metsän keskelle tehtyä pyörätietä. Ajattelin että onpa kauniin näköistä ja kivan vihreää. Hetken päästä mies tokaisi että täällä olisi aika paljon harvennettavaa. :hilarious: mulle on luonto tosi tärkeä asia toisin kun miehelle. Joistakin asioista oon saanut hänet innostumaan mitä luonnossa voi esim tehdä mutta ei ne hänen ajatuksiin oo vaikuttanut. Aloinkin miettimään mitä asioita lapset oppii. Onko kellään muulla asiaa jossa itselle tärkeä arvo ei ole miehelle tärkeä? Ja kuitenkin haluaa opettaa oman näkemyksen lapsille? Mitenhän tuommoisen asian voi hoitaa niin, esim tässä tapauksessa, ettei lapset oppisi ensimmäisenä luontoon mennessä ajattelemaan jotain harventamista. Onko kukaan muu edes miettinyt tällaisia asioita? Tai onko teillä, joilla vanhempia lapsia, ollut ja ratkaistu vastaavat tilanteet jotenkin?

Meillä on kans nallepuku odottamassa (löyty kirpparilta 1,50eurolla!) ja kaukaloon lämmin pussi. Ei tosin toppapussi. Lisäksi oon ajatellu pärjätä äititspakkauksen ulkovaatteilla sekä vaunuissa viltin avulla. Siskolta saatais myös toppapussi vaunuihin, mutta se oli ollu ainakin niitten vauvalle ihan liian lämpönen. Me asutaan vielä paljon etelämpänä ja lähellä rannikkoa, niin täällä tuskin tulee edes semmosia pakkasia, missä palelis kauheesti.

Voikukka, ajattelitko kun kävit rakenneultrassa että eikös siinä ovessa lukenutkin että isovanhemmat saa nykyään myös tulla vierailulle synnytysvuodeosastolle? Mietin vaan, että onkohan tämä toiveajattelua vai olenko nähnyt unta... :grin

Ja noista arvoista. Meille molemmille luonto on tärkeä ja metsässä me oikeastaan asutaankin. Mutta mikä on ongelmallista ja mitä olen kyllä miettinyt useasti on se, että miten ihmeessä saan opetettua lapsille, että lupaukset on pidettävä ja sovituista aikatauluista pidettävä kiinni ja valehtelu ei ole sallittua! Ärsyttää aivan suunnattomasti, kun miehelleni ei ole koskaan ollut tärkeää olla ajoissa paikalla, ihan sama minne on sovittu. Se vaan on mielestäni muiden ajan tuhlausta ja arvostuksen puutetta. Ja tuo totuuden venyttäminen ja suoranainen valehtelu :mad:

24+0:wideyed:

Mä en ottanut äitiyspakkausta ja entisen puvun olen laittanut kiertoon. Se oli kyllä niin valtava, että en käyttänyt tokalla lapsellakaan sitä, kun tammikuussa syntyi. Niin ja tuosta pakkasrajasta, niin olen kyllä minäkin yli 10 asteen pakkasessa ulkoillut, mutta kuopusta en laittanut kuitenkaan varta vasten silloin vaunuihin nukkumaan. Kun oli niin pieni siis.
Viime talvena tän meidän kaupungin äitien facebook-ryhmässä oli keskustelua tosta vauvan talvipukeautumisesta ja siellä kaikki äitiyspakkauksen jutut haukuttiin lyttyyn ja suunnilleen niihin luottavat äiditkin ja samoin äidit, jotka vie vauvan ulos yli 10 asteen pakkasilla. Ei kuulemma se äitiyspakkauksen pussi riitä. Sivusta seurasin siis tätä keskustelua, mutta ajattelin, että onpa nykyään sit tarkkaa. Ja kaikesta tullu ihme hifistelyä!
Kiitos siis Vimpa järkevästä kommentistasi! Mä oon entistä enemmän sitä mieltä, että pärjätään sillä äp-makuupussilla, varsinkin nyt kun vauva on vaunukopan suojissa! Katsotaan sitten kun 1-vuotiaana nököttää rattaissa, jos tarvetta muuhun.

Muruliini83: Hiiva voi olla oireetonkin. Mulla oli alkuraskaudessa hiivavaivaa (välillä oireili vähän, välillä ei ollenkaan. Diagnoosi tuli oireettomassa vaiheessa) ja Canesten-voide ei tuntunut auttavan. Sain yhden "puikkokuurin" antibioottia ja lääkäriltä kehotuksen käyttää Vagisan-voidetta ennaltaehkäisevästi. Se on kyllä auttanut ja sitä aina silloin tällöin laittelen iltaisin, eikä tulehduksia ole ollut. Lisäksi söin maitohappobakteerikuurin ja panostan hapanmaitotuotteiden säännölliseen nauttimiseen. Ja tietty ilmakylvyt öisin on hyvä juttu!

Pikkumyy93: Meilläkin ollut Aventin käsikäyttöinen ja oon tykännyt kovasti! Se on kivan kokoinen, laadukas ja toimii hyvin.

Vakuutusasiasta sen verran, että oletteko tulleet ajatelleeksi sitä, että vakuutusta ei tarvitse aina käyttää siihen, että vie lapsen yksityiselle? Siis vakuutushan kattaa yleensä myös julkisen puolen poliklinikkamaksut. Minusta tuntuu, että monella nyt on sellainen käsitys, että se on vain varakkaille tyypeille, jotka haluaa "mennä jonon ohi" yksityiselle, eikä halua jonottaa rahvaan keskellä arvauskeskuksessa (sori, kärjistin). Mutta siis vakuutuksen tarkoitus on kai tuoda taloudellista turvaa, eikä mitenkään asettaa erilaiseen asemaan. Toki vakuutus voi tuntua kalliilta ja sitähän se monesti onkin, mutta monet vakuutukset kattavat kyllä ihan nuo kunnallisen puolet polimaksut sekä myös reseptilääkkeet. Meillä on sellainen vakuutus nyt molemmilla lapsilla, jossa ei ole ollenkaan omavastuuta, joten sillä katetaan sekä yksityislääkärit, kunnallisen puolen maksut, lääkkeet ym. ym. Ja voin sanoa, että vaikka esikoinen ei ole kovasti edes sairastellut, niin kyllä vakuutus on jo maksanut itsensä takaisin, koska kaikki maksut ollaan saatu 100% takaisin!

Minä kyllä suosittelisin, että kaikki kynnelle kykenevät ja vakuutuksen ylipäätään saavat sen myös ottaisivat ja jos tuntuu, etteivät siitä hyödy niin sitten irtisanoisivat. Minua muuten myös ihmetyttää ihmiset, jotka eivät ota kotivakuutusta, koska "ei mulla mitään omaisuutta oo". No joo, ehkei ole, mutta vakuutus kattaa asunnossa myös kiintokalusteet, rakenteet ym. ja esimerkiksi tulipalossa ja vesivahingossa vakuutus siltä osin on TODELLA tärkeä, vaikka irtain omaisuus sinänsä olisikin "arvotonta". Vuokra-asujalle voi tulla kalliiksi maksaa omasta pussista sellaisia vahinkoja, jos vakuutusta ei ole. Onneksi monet vuokranantajat sen nykyään edellyttävät! Äh. Saarnaamiseksi meni, mutta monet ei vaan ymmärrä vakuutuksia ja se saa mun sapen kiehumaan... :mad:o_O

Toppapukuasiassa ajattelin pärjätä äitiyspakkauksen puvuilla. Minusta se pakkauksen makuupussi on myös tosi lämmin, joten sillä mennään. Tämän vuoden kuosi oli myös todella kaunis :p Turvakaukaloa varten ostin Eisbärchen-lämpöpussukan, joka toimii varmaan myös vaunuissa tarvittaessa. Se on yllättävän lämpimän oloinen, vaikka on suhteellinen ohutta fleeceä. Ostin sen, koska sitä on kovasti kehuttu. Vaikuttaa hyvältä ostokselta. Veikkaan, etten ulkona nukuttele vauvaa ihan keskitalvella ja kovimmilla pakkasilla, mutta vaikka nukuttaisinkin, niin uskon, että äitiyspakkauksen kamppeet + joku lämmin viltti riittää vallan mainiosti. Tietysti, jos heti aikoo paljon ulkoilla vauvan kanssa, niin ne haalarit on varmaan aika isot vauvalle :rolleyes: Siinä tapauksessa varmaan joku pieni toppapussi olisi hyvä, sinne ei tarvitsi kauheasti vauvaa topata alle.

Meillä menee onneksi miehen kanssa arvomaailma ja kasvatusperiaatteet yks yhteen mutta miehelläni on kotoa opittu malli, että hirveästi ei itse tarvitse tehdä mitään asioiden hoitamisen suhteen. Mies siis sanoo hoitavansa jonkun asian mutta varsinainen suoritus jää tekemättä. Tällä viikolla ollaan siis anopin ja apen kanssa oltu tekemisissä kun he ovat nyt noin 5 vuoden asiasta sanomisen jälkeen havahtuneet hoitamaan erästä asiaa, pikku juttu mutta ei se itsestään tule tehdyksi. Ja näitä on siis anopilla ja apella paljon muitakin asioita jotka ovat roikkuneet jopa vuosia tekemättä ja hoitamatta, sitten onkin tarvittu ulkopuolista apua niitä selvittämään. Ja miehen toimintamalli on samankaltainen. Ja koska mä olen itse maalta kotoisin ja olen oppinut, että itse tehdään fyysistäkin työtä niin mies ois esim pieneen maankääntöhommaan ottamassa kaivinkonetta vaikka homma hoituu kyllä itse tehtynä lapiolla kun ei mistään niin isosta työstä ole kyse.

Ja tuo lapsen talvipukeminen riippuu kyllä niin paljon ihan lapsestakin. Esikoinen oli hirveä kuumakalle ja vaikka syntyi helmikuussa niin ei hänelle vaunuihin voinut laittaa pahemmin mitään päälle. Toinen lapsi taas on äitiinsä tullut vilukissa ja on saanut topata ihan kunnolla vaatetta päälle.

Ellukkainen rv26+5

Aventia tosiaan minäkin täällä jo aiemmin kehuinkin. Pumpuissa on eroja. Aventilla hiljainen sähköpumppu ja helppo käsipumppu. Sähköpumppu on alkuun armollisempi rinnoille, mutta pian rintojen tottumisen jälkeen käsipumppu on tehokkaampi.:happy119

Vakuutuksesta. Hyvin pärjää ilmankin, mutta meidän kohdalla se on ihan ehdoton! Esikoisella oli korvakierre sekä aivan hirivittävät allergiaepäilyt ja oireet ja tutkimukset..sekä hengityskatkoksia 3kk iässä. Allergialähetteitä saa todella huonosti julkisen puolelta..saatika joulupyhinä olisi pitänyt mennä julkiseen päivystykseen moneksi tunniksi odottamaan influenssaihmisten joukkoon itkevän vauvan kanssa... Ei kiitos. :sorry:
Eli meillä vakuutus on maksanu itsensä moninverroin takaisin. Toki kunnasta kiinni.. Turun nurkilla kun asumme, on yksityisiä niin monta mistä valita, että pääsee lääkäriin ihan mihin aikaan vuorokaudesta kun on mistä valita.

Op:lla lapsivakuutuksessa tosiaan on vain yksi omavastuumaksu,100€ per kausi,(jos tarvetta lääkäriin on) ja sen jälkeen ihan kaikki on ilmaista. Lisäksi tämä tarjous siellä on täysin ilmainen KOKO vuoden kaikille 2016 syntyneille, eikä sitouta jatkamaan vuoden jälkeen. On siis vakuutus mikä kattaa ihan kaiken, jopa lääkärin kotiin kutsumisen.
Lisäksi se antaa henkivakuutuksen vuodeksi äidille tai isälle. Eikä sitouta ottamaan muita vakuutuksia tai olemaan op:n asiakas muuten.
Minusta olisi melkein haaskausta, jos tuollaista ilmaista mahdollisuutta ei hyödyntäisi, koska milloinkaan ei voi tietää mitä loppuraskaudessa tai vauvan terveydentilassa tapahtuu. (Tosiaan op:n vakuutus kattaa myös äidin loppuraskauden ongelmat, jos joudut vuodelepoon tms)

Siinä mainospuhe.:grin Minulla ei ole muita yhteyksiä op:hen kuin se, että meillä se on ihan oikeasti ollut maailman suurin pelastus esikoisen 1v 10kk aikana. :confused:

Varpahat, hiivatulehdukseen kuuluu usein myös kokkareinen paksumpi valkovuoto ja normaalia tunkkaisempi haju. Toki raskausaikana valkovuoto nyt muutenkin on normaalista poikkeavaa.:confused:

Murmele, ihanaa, onnea! Tykkäsitkö lääkäristä? Puhelimessa vaikutti kovin leppoisalta.:happy:

Eea, voi mä niin myötäelän sun tuntemuksia.. Minulla on myös tavallista suurempi tarve nyt me-henkisyyteen, läheisyyteen, huomioon ja romantiikkaan...:wideyed: Ja mun mies on sellainen käytännönelämän "juntti"..."eikö me nytkin tässä yhdessä olla?"...kun hän lukee lehteä ja minä katson tv:tä.:woot::grin

Meillä on ollut valtavia riitoja..tai siis minulla on ollut :rolleyes:ja hän on niihin joutunut aiheesta mitään ymmärtämättä..:p Ja juurikin siksi, että koen usein saavani liian vähän huomiota..etten halua olla itsestäänselvyys..jne.. :wideyed:
Lopputuloksena on ollut se, että miehelleni pitää sanoa suoraan kun "extra"huomiota haluan..toki tämä kompromissi ei minua täysin tyydytä, koska pohjimmiltani haluaisin ajatella että "jos toisesta tykkää niin tuollaista ei tarvitse erikseen pyytää.." mutta mieheni kotitaustat ja "perhekulttuuri" on niin erilainen omaani verrattuna, että pakko ymmärtää, että hän ei toivomiini huomionosoituksiin ole edes lapsena tottunut tai nähnyt sellaista aikuisten välillä.
Siinä on iso vaikuttava asia, jos perhetavat ovat olleet jo lapsena hyvin poikkeavia omiinsi verrattuna.. Minun perheessäni pohdittiin,suunniteltiin ja puhuttiin paljon, mieheni perheessä puhuttiin päivän aikataulut ja sitten jo mentiin.. :wideyed:
Tsemppiä!

..miksi fonttini muuttui tällaiseksi..:eek::grin

23+2

Kyllä mä ainakin olen tajunnut, että julkiset terveydenhoitomenot saa vakuutukseen. Mutta vakuutus on tosiaan ihan liian kallis ottaa maksettavaksi koska esim meidän 4veen julkiset terveydenhoitokustannukset on olleet tähän mennessä ne määrätyt antibiootit eli ehkä 30€ yhteensä. 2veellä ei ole mitään kuluja julkiselta tähän mennessä. Ja julkisella on olemassa maksukatot jne jos joskus 10-vuotiaana jotain vakavaa sairastumista tapahtuisi. Mutta sitten taas jos sen 10 vuotta olisi maksanut vakuutusta niin enemmän siihen vakuutukseen olisi saanut menemään rahaa kuin mitä sieltä siinä vaiheessa saisi takaisin.

Muruliini83, kyllä siihen oli semmoinen lappu ilmestynyt, olisiko ollut tunnin vierailuaika ja vain yhteisissä tiloissa. Mulla on syyskuussa vielä kontrolli niin pitää tarkistaa. En itse tiedä suhtaudunko siihen noin positiivisesti kun tiedän että anoppi änkee sinne vaikka joka päivä jos/kun saa tietää tuosta muutoksesta :grin jos siellä siis pitää olla useampi yö.

Ja ehkä näissä asioissa missä on eri arvot, pitää vain näyttää omaa esimerkkiä.. Jotenkin olisi vaan harmi ettei sellainen arvo välittyisi lapsille, mikä on itselle tärkeä. En kyllä tiedä mitä lapset oppii jos vanhemmat ajattelee joistakin asioista täysin eri tavalla. No ainakin juuri sen, ettei aina tarvitse olla samaa mieltä muiden kanssa, onhan sekin tietysti hyvä jos pitää jotain positiivista keksiä :rolleyes:

Takaisin