Vauvan kehitys

Ylhäällä jo neljä hammasta ja alas tehdään sitä neljättä. Poika yrittää kovasti konttausasennossa heilua mut vielä on se toinen jalka jumissa alla. Taaksepäin työntää itseään ja istualteen nytkyttäen liikuttaa itseään eteenpäin. Just tajusin että osaa hienosti konttausasennosta palata takaisin istumaan. Yrittää nostaa peppua ylös maasta haluaisi kiivetä varsinkin äidin yli. Ja yrittää alas sohvalta... Miten opetan sen alastulo peruutuksen?
 
Meillä opetettiin esikoiselle siten, että kysyin aina, "miten mennään alas" ja käänsin mahalleen ja autoin laskeutumaan. Pikkuhiljaa oppi kääntymään ja peruuttamaan itse, kun kysyttiin sama kysymys ja jossain vaiheessa se automatisoitui. Piti vain jaksaa toistaa ihan joka kerta.
 
Mä kans esikoiselle aina sanoin "peruuttamalla" ja ohjasin takaperin jo siinä vaiheessa, kun ei vielä osannut yhtään itse. Mutta sit ajankohtaista, kun oppii kiipeämään sohvalle. Toistaiseksi meillä ei tarvii vielä alaskaan osata tulla, kun ei pääse ylös. Ja esikoisen aikaan meillä oli patja pitkään sohvan vieressä lattialla, kun en jaksanut stressata tippumisista koko aikaa.
 
Voihan pään kolina. Nyt on pikkukaveri alkanut kiipeilemään ihan pää märkänä. Ja tänään on sit kahteen otteeseen pää kolahtanut lattiaan. Voi sitä itkun määrää :sad001 Äitikin ihan stressissä. Mutta ei liene sellaista vauvaa joka ei harjoitellessaan olisi koskaan päätään minnekään kolauttanut... Ja jos sitä koko ajan on pitelemässä kiinni tai tai ottamassa vastaan niin miten se vauva ikinään oppii miten laskeutua jne...
 
Kyllä niitä muksahduksia kaikille sattuu. Tänään mm. vauva löi suunsa tv-tasoon niin että vertakin tuli vähän, vaikka olin ihan vieressä. Kun aina ei vain ehdi väliin. Tyttö harjoittelee siis kovasti seisomista, mutta innostuu välillä liikaa...
 
Toissapäivänä tyttö nousi ekaa kertaa pystyyn ilman tukea tai apua, kauan se sitä yrittikin. Kauan ei kestä seisaallaan kun pyllähtää mutta yritys hyvä kymppi :D ja ekalla kerralla myös isi oli vieressä todistamassa, mikäs sen ihanampaa, usein olen puhelimella joutunut kuvia laittamaan "ekoista kerroista" :wink
 
Täällä tyttö nousi seisomaan kolme viikkoa sitten. Ryömii tosi lujaa, konttaus ei kiinnosta. Istunut reilun kuukauden. Pari hammasta ja ikenet kovin kutisee, että lisää jossain kohtaa tulossa. Ikää on nyt 8,5 kk. Aluksi kolisee kovin kun tulee joku uusi taito, mutta sitten helpottaa. Tosi tarkkana saa vaan kahden pienen kanssa olla.
 
Tästä pojasta on tullut karmee kiukkupylly. Vaipanvaihto on pahinta ikinä, potkiutuu joka suuntaan ja huutaa ja huitoo. Sama kun on väsynyt mutta ei halua nukkumaan. Huutaa pinniksessä, ja kun nostaa syliin niin siitäkös se kiukku vasta alkaakin kun äiti lopetti kivan kiipeilyleikin. Selkä kaarella venkuroidaan sylissä.
 
Vaatteiden vaihto saa täällä kiukun aikaiseksi. Täällä kiivetään tavaroita vasten polviseisontaan. Pallon kanssa leikitään vuorotteluleikkiä eli ymmärtää vierittää pallon minulle josta vieritän takaisin vauvalle. Tavua puhuu ja "iisä" sanoi kun näytin isin tekemää videota. Nyt kelpaa mansikat, mustikat ja punaiset viinimarjat suoraan puskasta. Ei tarvitse vitamiinin saannista olla huolissaan :wink
 
ImageUploadedByVau Foorumi1468660340.778452.jpg Meidän pojan lempipaikka :) Avaa alatason ja kiipeää koskettelemaan nappuloita. Ei onneksi osaa kääntää niitä vielä. Välillä seisoo lattialla ilman tukea jo muutaman sekunnin, ja sitten laskeutuu nätisti polvilleen. Noin yksi askel tullut jo, kolmea odotellessa :)
 
Meilläkin uuni kiinnostaa hirveästi mutta oon yrittänyt opettaa että se on kielletty paikka oli sitten päällä eli ei. En tiedä pitääkö hommata se kehikko uuninluukkuun jos on kuumana ja minä vaikka vessassa. Meillä ei ovia keittiössä. Kiva talvella kun on leivinuuni ja puuhellakin käytössä välillä, huoh
 
Enpä ole tänne aiemmin kirjoitellutkaan mutta mielenkiinnosta tulin lukemaan muiden lasten kehitystä. Meidän pikkumiehellä ikää reilu 9kk eikä vielä edes ryömi. Liikkuu määrätietosesti pyörimällä. Odotan kyllä kovasti että oppii ryömimisen/konttaamisen kun selvästi niin kovasti tekisi mieli eteenpäin :D Hannahin kuvaa kun katsoo niin tuo meidän poika tuntuu ihan vauvalta vielä :D
 
Takaisin
Top