Vauvan kehitys

Enpä ole tänne aiemmin kirjoitellutkaan mutta mielenkiinnosta tulin lukemaan muiden lasten kehitystä. Meidän pikkumiehellä ikää reilu 9kk eikä vielä edes ryömi. Liikkuu määrätietosesti pyörimällä. Odotan kyllä kovasti että oppii ryömimisen/konttaamisen kun selvästi niin kovasti tekisi mieli eteenpäin :D Hannahin kuvaa kun katsoo niin tuo meidän poika tuntuu ihan vauvalta vielä :D
Ei ryömi meilläkään, eikä konttaa. Eilen tuli 9kk. Epämääräistä räpellystä se meno mutta liikkuu kyllä paikasta toiseen. Nousi edellisviikolla istumaan ja nyt jo seisoo. Varmaan lähtee suoraan kävelemään. Ehkä teilläkin sama homma? :)
 
Meillä poika alkoi ryömimään hieman vaille 8kk ja nyt ikää 9kk eikä vielä konttaa. Koettaa nousta tukea vasten seisomaan ja onkin sen tehnyt omassa pinnasängyssä. Näytti Bambilta ku jalat vapisi
Ei istu viel kunnolla itse, mutta pikkuhiljaa alkaa olemaan suojaheijastetta sivuille. Vielä odotetaan sitä ett tajuaa itse miten istutaan.
 
Meilläkin uuni kiinnostaa hirveästi mutta oon yrittänyt opettaa että se on kielletty paikka oli sitten päällä eli ei. En tiedä pitääkö hommata se kehikko uuninluukkuun jos on kuumana ja minä vaikka vessassa. Meillä ei ovia keittiössä. Kiva talvella kun on leivinuuni ja puuhellakin käytössä välillä, huoh

Meillä keittiössä puuhella kanssa ja talvella lämmitetään sitä säännöllisesti. Tai siis se on semmonen mini leivinuuni hella jossa on lasiluukku niinkuin isommissakin leivinuuneissa. Esikoinen kohta 3v on kyllä osannut hienosti varoa lämmitettävää uunia. Ilmeisesti luukun kohdalta tuleva lämpö on niin epämiellyttävän kuuma että lapset ei halua edes mennä uunin lähelle silloin kun siinä on tuli. Kerran esikoinen piti innoissaan uusia toppahanskoja sisällä kädessä ja sohas sillä lämpiävän uunin luukkua, niin tuli uudesta hanskasta entinen. Kärähti niin pahasti että onneks ei tullu sormet näkyviin.. hiukan säikäytti!

Ja mikä ihme ja kumma noissa uunin tuhkaluukuissa kiinnostaa? Parhaimmillaan molempien lapsien täytyy vuoronperään käydä niitä kolluuttamassa:oops:
 
Ihanaa huomata et tyttö tulee yleensä asian perästä mun luo:Heartred yleensä leikkii ja tutkii paikkoja kaikessa rauhassa siihen saakka kunnes tulee nälkä tai väsy. Ja joskus tulee ihan vain hellittelemään tätä mammaa tulemalla vain lähelle:) ja edelleen masu tahtoo olla kovan puoleinen niin tulee myös ilmoittamaan että nyt kakattaa, auta mua! Luumua sais syöttää purkkitolkulla et sais masua löysemmälle. Oon nyt ottanu sit tytölle levolacin kokeiluun.

Ja tyttö liikkuupi ryömien, kontaten ja pyörien pieniä matkoja. Käyp sivuttais istuntaan ja siitä sitten välillä istumaan saakka. Ylöspäin pyrkii nousee itsekseen vain polvien varaan jotta pudotus ei tulis liian korkeelta:)
 
Hei! Vatsantoimintaan... Oon joutunu vähän googlettemaan. Luumu, omena, päärynä ja kiivi edistää suolen toimintaa (+ muut kuidut ja vesi), mutta luumu itsessään sisältää laksatiivista ainetta, johon elimistö tottuu jatkuvassa käytössä. Eli luumua kuureina. :)
 
Meillä 9kk ikänen ja seisoo pieniä aikoja ilman tukea, tänään kävellyt itsekseen kävelytukea työnnellen. Äitiä vähän hirvittää kun meno on niin vauhdikasta, kolhuilta ei olla vältytty. Tuntuu että kun yksi mustelma häviää, toinen tulee tilalle.
Meillä poika oppinut uuden leikin.. Jos kysyy mitä sinä teet, niin hän alkaa nauraa ja konttaa kovaa vauhtia karkuun :D ja varsinkin silloin jos on jossain missä ei saisi olla, esimerkiks vaikka just takan luukkuja kolistelemassa.
 
Meillä kontataan lyhyitä matkoja ja usein peruutetaan äkkiä pois varsinkin jos joku on nähnyt että hän konttaa. Ujo siis. Samalla myös oppi ryömimään eteenpäin tai no välillä se on kaikkien kolmen sekoitusta. :joyful:
Ollaan mummilassa, sängynpohjaa täytyy laskea. Heräsin siihen että käsi yritti tavoitella minua laidan yli... Ja mun sängyn ja hänen sängyn välissä on väli... Huiii.
 
Ruokailusta tullut aika ärsyttävää suorastaan. Sen sijaan että keskityttäisiin syömään, pitää tytön koko ajan nostella peppuaan ja yrittää kavuta tuolista pois sekä huitoa kuin mikäkin kapellimestari, jotta ruoka lentäisi mahdollisimman kauas kohteesta. Viime viikolla koettiin kauhunhetkiä, kun tyttö putosi syöttötuolistaan. Selvittiin säikähdyksellä, mutta enää en voi antaa tytön istua siinä ellen vahdi vieressä. Vissiin jotain valjaita pitäisi harkita.
 
Meillä tippui kerran viime viikolla puisesta tuolista ja seuraavana päivänä käytiin Ikeasta remmillinen tuoli. Paljon helpompaa ruokailu ja puhdistus nyt :Heartred
 
Meillä noustaan joka paikassa seisomaan ja koska alastulo ei oo aina ihan hanskassa niin muksahduksia on tullu kyllä. Jo on kävelty myös sohvaa ja sohvapöytää pitkin. Pari viikkoa sit tyttö sanoi äiti ja muutamaa päivää myöhemmin isi (vielä kaks kertaa perättäin!). Ja nyt kun koittanut videolle saada sanomaan niin ei hää mitään sano tietenkään. :-D Tyttö nyt reilu 9kk.
 
Meillä valjaat syöttötuolissa kun alkoi ärsyttämään se heiluminen. Nyt voi välillä jopa jättää ne laittamatta on rauhoittaneet menoa selvästi.
Nyt hän jo konttaa hyvin!
 
Esikoisella oli syöttiksessä valjaat kans käytössä. Likka ei oo niitä onneks vielä tarvinnu.
 
Ja siis tuntuu et tää on paljon herkempi asioille/sattumuksille ku esikoinen. Tää jos kiipee polviseisontaan lasten tuolia vasten ni se tuoli liikahtaa ja tyttö säikähtää sitä ja hyvä ettei ala itkemään. Yrittää rauhallisesti laskeutua alas ja äkkiä äitin luo turvaan. Esikoinen taas oli sellanen et katto liikkuvaa tuolia ja alko työntämään sitä.
 
Tuolin työntämisestä tuli mieleeni, että mökillä ollessa meidän poika työnteli sellaista pyöreää puista tuolia eri suuntiin lattiaa pitkin. Vanhasta puulattiasta kuului sitten riipaisuääniä :) Mummi myös näki hänen ottavan kolme askelta ilman tukea ennen kuin meni maahan, kahtena erillisenä kertana. Mä näin kaksi askelta, muutama sekunti paikoillaan, ja taas kaksi askelta. Kovin odotan että alkaa kävelemään tää meidän nyt jo kymmenkuinen. Parin päivän päästä neuvola.
 
Hupsista heijaa, eipä ole tullut hetkiin tänne kirjoiteltua! Ja miten ihanasti kaikkien vauvelit ovat lähteneet liikkeelle kuka mitenkin! Apua miten isoja nämä jo ovat!!
IMG_0941 2.jpg

Tässä meidän typyn tyylinäyte muutama pvä sitten. Ja tätä tämä on nyt ollut tuosta 8,5kk eteenpäin eli kohta kolmisen viikkoa treenattu nousemaan kaikkia mahdollisia tasoja pitkin pystyyn, nyt myös seiniä :D

Typy on istunut aika tukevasti jo 7kk ->
Liikui kierimällä, kunnes sitten samantien 8kk päivän jälkeen alkoi hirmuinen kehityspiikki. Ei oo mamma meinannut perässä pysyä. Lomareissulle lähdettiin ulkomaille, niin hotellihuoneeseen kun pääsi lattialle istumaan niin samantien lähti kokeilemaan ryömintää, mahalta pukkasi yhtäkkiä itsensä istumaan sekä kokeili konttausasentoa. Nooh, tätä meni muutama päivä niin ryömittiin jo villinä pitkin huonetta, sormet pistorasiaan yms yms koko ajan. Päästiin takaisin kotiin 2:n viikon reissusta, niin lähti konttaamaan ja nousi samantien pystyyn noille portaille. Nyt sitten liikuskelee välillä sivuttain portaalla tai sohvan reunaa pitkin. Hitti on myös hakea lelut tuohon ja toisessa (tai jopa molemmissa käsissä) ja ketkuttaa sitten tuossa pystyssä. :D

Meillä on kyllä sellainen touhutyttö täällä kasvanut että meno on villiä useimmiten, koko ajan paikasta toiseen, muksahteli paljon viikon ajan milloin mistäkin mutta nyt hyvä tasapaino ja yksi päivä opeteltiin laskeutumaan tuosta portaalata ja oppi sen siitä. Nyt tulee oikein mallikkaasti pyllylleen.

Haluaa myös kiipeillä joka paikkaan, onneksi taidot eivät ihan vielä riitä. :wink "puhua pulputtaa" lähes taukoamatta joko itsekseen tai meille. Tapailee sanoja, pappa, mamma, mummi, äiti ja isi tullut jokseenkin ainakin vahingossa :D

Vaipanvaihto muuttunut jälleen taisteluksi, mutta kyllä se tästä :wink
 
Kuulostaa kyllä tutulta! Hirveä vauhti päällä koko ajan, kaikki kielletty on parasta (pistorasiat, johdot, yövalot, tv yms), yrittää kiivetä tv tasoa ylös, viime viikolla kiipes maasta omia rattaitaan pitkin ylöspäin, kaikkea vasten noustava (myös pyykkitelinettä)..... Apuuvaa
 
Täällä kanssa nyt pari päivää sitten opittu nousemaan seisomaan ihan itse tukea vasten! Hirvittää kyllä. Mutta on tuo hauskaakin seurata. Pitää tulla seisomaan astianpesukoneeen ääreen kun täytän sitä...ja yrittää ottaa lautasia pois sitä mukaa kun laitan niitä koneeseen. Hirveällä vauhdilla tullut kuukaudessa ryömiminen, seisomaan nouseminen ja kiipeily taidot.
 
Meidän tytär nyt 9 kk ja nousee tukea vasten. Viikon ottanut myös askelia, kun on tuki josta pitää kiinni. Välillä hirvittää, kun istun lattialla hänen kaverina ja irrottaa otteensa ja heittäytyy alas! :O onneksi olen saanut kiinni!
Hän on istunut 6 kk ikäisestä selkä suorana ilman tukea. Kovasti konttausasentoa harjoiteltu nyt yli 2 kk, mutta hermot ei tahdo pienellä riittää. Ryömiä osaa, mutta vain taakse päin. Liekö jää koko konttaaminen välistä ja kävellä hilputtaa kohta :D
 
Takaisin
Top