Yleistä löpinää

Browneyedgirl: Se voi olla myös neuvola kohtasta. Mun Vaarillakin oli tuo kakkostyypin.. Mä oon siis ollu vaan siinä ekassa neuvolassa ja siellä se heti sano että mun pitää mennä ku näki et mun äidillä on. Tai eihän se nyt pakottanu mutta kehotti ja kyllä mä sinne mielellään meen, koska jos raskausaikana saa raskausdiabeteksen niin se lisää riskiä sairastua myöhemmin sitten diabetekseen. Näin se mulle selitti sen. Ja tiedän myös että äidillä on ollut raskausdiabetes samoin miehen äidillä ja molemmat ovat siihen nyt sairastuneet.

Olipas vaikeesti selitetty..

Mimmulainen: mäkin kyllä mielelläni olisin seurannassa, jotta voi taata itselleen parhaan mahdollisen terveyden ja sitä myötä myös lapselle. Näköjään todellakin hyvin neuvolakohtaisia nämä. :/

Meillä kanssa kaikki yli 25-vuotiaat joutuu/pääsee sokerirasitukseen ja sitten vissiin alle 25-vuotiasta sellaiset, joilla on reilusti ylipainoa tai sukurasitetta. Ja sitten kai sellaiset, kenellä on sukurasitetta (iästä riippumatta) menee sokerirasitukseen aiemmin eli jo viikoilla 10-14 kuin ne kenelle koe tehdään rutiininomaisesti noin viikolla 24 tms.

Mulla oli edellisessä raskaudessa raskausdiabetes, joten enköhän mene kanssa testiin jo aika pian. Veikkaisin ainaski...Noooh, ensi viikon neuvolassa selviää.

Täällä joutuu kans yli 25-vuotiaat normaalisti.Mulla on ollu kaikki lapset pieniä,syntyneet ennen laskettua ja oon normaalipainoinen, ni se täti totes heti et jos en halua siihen,ni ei tartte mennä :D En käynny viimeksikään,mut kolmesta ekasta oon käynny :)
Testien jälkeen on käsketty syödä kaikkea mikä nostaa sokereita,ku on niin alhaiset :D

Mulla oli ekassa Radi...ja nytkin siis varmasti seurantaan huoh! En jaksa sitä sairaalassa ramppaamista ylimääräsiä kertoja

Meillä joutuu automaattisesti kun on yli 25v ja jos on alle niin ylipainosta tai jos suvussa on niin joutuu. Itse en ollut esikoisesta, nyt joudun koska laskurin mukaan olen 1kg verran ylipainoinen..

Moi! En nyt tiiä oko tää oikea paikka, liityin just tänne, enkä oo koskaan ennen ollu millään keskustelupalstoilla mutta toivottavasti osaan :) Mulla siis itse tekemäni laskurin mukaan la 22.12., jännittävää ja myös vähän epäuskoista vielä. Onko muita Espoossa / pk-seudulla noihin aikoihin synnyttäviä? Esikoinen siis tulossa!

Onko teille kaikille siis puhuttu ensimmäisellä neuvolakäynnillä jo sokerirasituksesta, joilla on ikä tai sukurasite tekijänä? Täytyy kyllä soittaa ja kysyä asiaa kun olen kuitenkin 30v ja suvussa sokeritautia, sukurasitteista oli kyllä puhetta neuvolassa.

Kannattaa soittaa Browneyedgirl. Sillä se selviää. Ja siis mä jouduin viimeksi sekä ylipainon että sukurasitteen takia...ja myös iän(silloin 29v)
Nyt tiedän et joudun pelkästään jo aiemman radin takia.
Eikä se testi niin paha ole. Mut inhaa jos joutuu seurailemaan jokapäivä sokereita. Mulla onneks meni arvot pieleen vain testissä...eikä kertaakaan sen jälkeen koko loppuraskaudessa. Ruokavalio riitti hoidoksi :)

Oon kyllä ihan noob kaikissa jutuissa neuvolaa koskien jne kun ensimmäistäni vasta odotan. Mut kuulin kyllä itsekin pientä huhua jo että joudun tuohon sokerirasitustestiin (äidillä 2 tyypin diabetes ja itselläni on insuliiniresistenssi ja ylipaino) mihin kaikkeen kannattaa varautua? Oisko mitään vinkkejä? :)

Minä olen iältäni 35v. ja kolmatta odotan. Mutta silti tuntuu kuin ensimmäistä kertaa menisin neuvolaan. Viimeisestä raskaudesta kuitenkin yli 8 vuotta.

Aluksi kyselleen syömisistä, juomisista ja noista sukurasitteista, jotta tietävät miten sua seuraillaan raskauden aikana. Painoa seurataan ja keskustella miltä nyt tuntuu tyyppisistä asioista. Noin nyt sen perusteella mitä muistan. Se miten maailman meno on tässä välissä muuttunut neuvolassa niin toiset ehkä kommentoi kun ovat siellä käyneet.

Itsellä alavatsassa koko ajan jotain vihlasuja. En muista aikaisemmista tällaista.

Ja sitten aikaisemmista raskauskauksista jäi rako vatsalihasten väliin ja ylävarsalle tullut tyrä. Pitää muistaa kysyä pitääkö se jotenkin huomioida raskauden aikana.

TNC kiitos paljon vinkeistä :) jotenkin se soitto neuvolaan oli niin sekava etten muista enää muuta kuin verenpaine ja pissanäyte :D

Esikoista odottaessa olin 30 ja pistivät iän puolesta sokerirasitukseen. Nyt ikää 34, joten sama juttu edessä.
Mä jo valmiiksi stressaan sitä, että en osaa olla neuvolassa verenpainetta mitatessa rentona. Aina paineet katossa, kun on ns. valkotakkikammo. Sitten kotona mitatessa arvot ihan normaalit.

Takaisin