Neuvola & ultrakäynnit

Mulle oli tullu painoo edelliskerrasta 4 kiloo eli sellai 500g per viikko enkä ees omasta mielestä kauheesti mitää paskaa syö :) Tai sitte en enää ees huomaa ku suuhun tungen tavaraa :D Nyt on siis 16+6 ja neuvolalääkäri on 16.2

Off-topic: Jenspa82, hauska sattuma, meillä on sekä neuvolalääkäri että rakenneultra täysin samoina päivinä! :)

Mulla oli myös eilen neuvola ja oli ihanaa kuulla sydänäänet (vaikka ei meinannu neuvolatäti pysyä dopplerilla perässä kun oli niin kova meno pikkuisella) ja kuulla, että kaikki vaikutti normaalilta. :) Ru tasan 3 viikon päästä 23.2.

Tänään oli pitkästä aikaa neuvola ja nyt siis viikkoja 17+0. Mittailtiin verenpaineet, hemoglobiinit, painot ja muut. Kaikki kunnossa, paitsi että paino oli taas tippunut edellisestä kerrasta. Mulla on nyt siis joka kerta ollut miinusta painossa, joten käytiin aika tarkkaan läpi mitä syön. Neuvottiin tosiaan syömään sen viisi kertaa päivässä mitä ei aina ihan tule tehtyä, vaikka tuntuu että hyvin olen syönyt kuitenkin koko raskauden ajan alkuviikkojen pahoinvointia lukuunottamatta. Olo on vaan niin paisunut kokoajan, että oli ihan varma et painoa olis tullut vaan lisää.

Sydänääniäkin päästiin kuuntelemaan ja oli se vaan taas niin ihanaa :) Pikkuinen liikkui tosi paljon ja vähän piti seurailla dopplerilla perässä että kerkes kuulemaan ääniä. Hyvin ne kuitenkin sit kuului ja siellä kuulosti olevan kaikki kunnossa.

Muuten sit aika meni jutellessa mun synnytyspelosta sekä raskauden etenemisestä ja käytiin läpi sellainen kaavake joka oltiin täytetty aiemmin miehen kanssa. Neuvolakäynnistä jäi hyvä mieli ja nyt on sit taas seuraavan ajan eli rakenneultran odottaminen, joka on 23.2. :)

Meillä oli tänään kans lääkärineuvola ja pääsin näkemään ötökän ku ultrattiin samalla :Heartred Kaveri oli vaan vähän sitä mieltä että ihan tyhmää pysyä paikoillaan ja pisti bileet pystyyn :D

Lääkärin jälkeen kävin vielä hoitajalla ku oli sokeriarvot koholla rasitustestissä ni nyt sitte joudun mittailemaan kotona.. Painosta sain taas vähän sanomista kun on laskenu vaihteeks mut sit kun käytiin syömiset läpi ni todettiin vaan että eiköhän se oo ihan ok kuitenkin :)

Meillä oli kanssa tänään neuvola. Käytiin läpi vielä seulontojen tuloksia(halusin tietää tarkat tulokset). Enemmän huomiota vei samalla ajalla olevan esikoisen 1-v tarkastus ja rokotukset. Onneksi oli mies auttamassa pojan kanssa.

Paino oli itsellä laskenut 2,3kg edelliskäynnistä. Ihan hyvä asia, vaikkei ylipainoa kauheasti ole(BMI 26). Hemoglobiini oli 121. Sanoin mitanneeni töissä paastoverensokereita ja niiden tulokset ovat olleet 5,0 luokkaa, niin edelleen kieltäydyn sokerirasitustestistä(menen jos töissä mittaamissani tuloksissa olisi jotain häikkää). Virtsan stiksauskin oli normaali. Sykkeet löytyivät pienen etsimisen jälkeen ja oli 150.

Onko toi sokerirasitustesti siis vapaaehtoinen? Mä luulin, että sinne on ns. "pakko" mennä jos niin neuvolassa päättävät. Mulle sanoivat heti, että laittavat lähetteen kun suvussa on diabetesta. Painoa ei ole tullut nyt siis yhtään lisää raskauden aikana, mikä on tietty siinä mielessä hyvä kun olen muutenkin hieman pyöreä mutta en ollenkaan ylipainoinen. En kyllä iloisin mielin ole sinne testiin menossa, etoo jo ajatuskin sen litkun juomisesta mutta kai se täytyy mennä.. :)

No jokainen päättäköön itse enkä tosiaan suosittele ketään toimimaan niinkuin itse toimin. Olen itse hoitoalalla(sh) ja sairaalassa töissä. Pystyn mittaamaan työpaikalla verensokerini kun siellä on ne laitteet ja liuskat potilaille. Lisäksi neuvolakäynneillä katsotaan se virtsan glukoosi stiksaamalla joka kerta. Meillä ei ole suvussa diabetestä ja minut ois laitettu siihen testiin tuon BMI:n (mulla 26, raja 25) ja iän 34 vuoksi.
Syön terveellisesti ja arvot on olleet aina hyvät.

Ollaan sovittu että jos noissa itse mittaamissa arvoissa olisi jotain häikkää tai sit niissä virtsatesteissä, niin sitten menen sinne rasituskokeeseen.

Tää on täysin mun oma päätös ja olen itse vastuussa siitä.

Mulla oli maanantaina neuvola ja otin samalla elämäni ekan influenssarokotteen.

Vähän harmitti taas, kun olisi asioita, joista olen toivonut että puhuttaisiin, ja kaikki aika meni taas niihin iän ikuisiin lomakkeisiin, mihin mulla ei edelleenkään ole mitään uutta vastattavaa eikä mitään poikkeavaa kerrottavaa. Ei ole sairauksia, en ole koskaan edes kokeillut tupakkaa tai huumeita jne. Ja näitä asioita kysyttiin myös edellisellä kerralla ja moneen kertaa edellisessä raskaudessa. Ymmärrän, että on tärkeää seuloa ja kysyä näitä, mutta luulisi, ettei saman ihmisen tarvisi kymmeneen kertaan käyttää aikaansa siihen, että lomakkeisiin tulee "ei"-rasti joka paikkaan.

Sydänääniä ei meinattu löytää millään, olin ihan geelissä. Olisin itse jo luovuttanut, mutta hoitaja oli sitkeä ja jatkoi niin kauan, että alavasemmalta kummallisesta paikasta piileskelijä löytyi. Oli ihanaa kuulla sydänäänet pitkästä aikaa!

No jokainen päättäköön itse enkä tosiaan suosittele ketään toimimaan niinkuin itse toimin. Olen itse hoitoalalla(sh) ja sairaalassa töissä. Pystyn mittaamaan työpaikalla verensokerini kun siellä on ne laitteet ja liuskat potilaille. Lisäksi neuvolakäynneillä katsotaan se virtsan glukoosi stiksaamalla joka kerta. Meillä ei ole suvussa diabetestä ja minut ois laitettu siihen testiin tuon BMI:n (mulla 26, raja 25) ja iän 34 vuoksi.
Syön terveellisesti ja arvot on olleet aina hyvät.

Ollaan sovittu että jos noissa itse mittaamissa arvoissa olisi jotain häikkää tai sit niissä virtsatesteissä, niin sitten menen sinne rasituskokeeseen.

Tää on täysin mun oma päätös ja olen itse vastuussa siitä.
Jännä että Turussa kuulemma kaikki yli 25(?) vuotiaat joutuu sokerirasitukseen painoindeksistä huolimatta! Mikäköhän lie syynä...?

Mä olisin joutunut rasitukseen jo ihan pelkän iän (27v.) takia. Ihan mielenkiinnolla mä siihen menen, vaikkka olenkin töissä (sh) sokereita seuraillut jo pidempään.

Miulla ainakin tuli ihan iästä (27) johtuen lähete sinne rasitukseen.

Tokassa neuvolassa oli eri terkkari kuin ekassa ja kerettiin jo pitkästi jutella siinä, kun hää rupes siinä tarkistamaan miun labroja ja lähetteitä koneelta. Sitten ihmetteli suureen ääneen, et miks miulle on laitettu sokerirasitukseen lähete, kun ei ole ylipainoa eikä sukurasitetta :D mie olin tietty hirveen toiveikas ettei tartteiskaan mennä ja sanoin vaan, et iän vuoksi kai...

Terkka katto vielä miun tietoja koneelta ja sen naama alko punottaa ja meni vähän noloks, sano sit: Aha, sie ootkin yli 20.

Semmonen teiniäiti täällä terve :D

Mulle sanottiin et ois hyvä mennä rasitukseen ja menin sit ite sanoo et joulukuussa ollu sokerit koholla ni pistivät rasitukseen jossa edelleen paastoarvo koholla ja nyt sit joudunki mittailemaan sokereita kotona..

Toisaalta ihan hyvä et seurataan mut tää joka aamunen piikittäminen ei oo kauheen kivaa

Luruh, mä joudun jo kolmatta viikkoa mittaamaan neljä kertaa päivässä, että olisin vaan tyytyväinen jos riittäisi aamuisin vaan. Mulla nimenomaan paastosokerit koholla, mutta silti pitää neljä kertaa päivässä mittailla sokerit..

Eikä :(

Mul on onneks aamusokerit pysyny sen verran hyvänä et toivon ettei tarttis enempää piikitellä. Inhottaa joka kerta

Jepsis. Tänään odotti kotona kutsu äippäpolille diabetes-kätilölle. Nyt sit saa pitää ruokapäiväkirjaa, punnita itsensä aamuisin ja sokeritkin mittailla. Plah.

Helou, semmosen ajatuksen heittäisin, että jos jotakuta yhtään arveluttaa ja mietitytttää ja haluais ultraan ni menkää yksityiselle, jos julkiselle ei pääse. Olen itse koko ajan ollut yksityisellä ja olen ollut todella tyytyväinen. Tiedän, että julkinen neuvolapuoli on myös erinomainen,mutta oman raskaaksitulohistoriani vuoksi yksityinen oli looginen valinta. Kaikki historia ja hoitavat lääkärini saman katon alla. Äidin mielenrauha on kuitenkin Iso Asia. :Heartred Ja mitä sokerirasitukseen tulee niin kannattaa se ottaa vaik parikin kertaa. Oman ystävän kohdalla niitä ei juuri aikanaan tehty ja synnytys olikin aika heviä yli 5kg lapsosen kanssa... Kaikki siis sun ja Beben hyväksi. :Heartred Itse olen jo yhdessä rasituksessa käynyt, tylsäähän se oli ja väsyttävää mutta siinä se.:thumright

Takaisin