Tammikuu

Toivottavasti meillä on menossa vain 4kk hulinat ja nämä yöt ei jää tällaisiksi. Viimeiset kaksi yötä olen saanut toimia pojan tuttina. Varsinkin alkuyöstä. Tänäänkin sain hänet nukahtamaan 23 mutta hänpä heräsi vähän yli tunnin päästä ja annoin kylkitissiä. Vaan luulin aina että nukahti menin kauemmas ja heti heräsi. Mä en kyllä halua alkaa tällaiseen. Inhoan kyljellä imettämistä kun paikat puutuu heti. :sad001 Sanokaa että tää ei jää tällaiseksi.
 
Mulla vaihteeksi kuukautiset 53 päivän kierrolla. Nyt jopa kipuja ja levottomuutta jaloissa. Meillä oli kolmas yö hulinaa. Kyllä on äidin pääkoppa kovilla. Nukuin ehkä kaksi tuntia. Poika haluaa roikkua tissillä kun tissi putoo suusta karmea huuto. Tutti saa vain kiukkuiseksi. Oli pakko nousta ylös jo puoli seitsemän kun ei siitä tullut mitään sängyssä. Sohvalla sain nukuttua kolme tuntia. Nyt ois hyvät neuvot tarpeen.
 
Meilläkin hulinaa nyt 3 yötä. Jos tää siis sitä on. Ähisee ja puhisee yöt eikä nukahda päiväunille helposti. Kädet ja jalat vispaa.. Huoh.
 
Nää teiän "hulinat" on ihan ku hampaiden puhkeaminen. Hyvä syy mihin vaan. :D Mun on jotenkin vaikea uskoa, että vauvoilla tulis samaan aikaan toistensa kanssa levottomia kausia..mutta se nyt on varmaa, että on vaihtelevasti hyviä ja huonoja kausia. Hulinointi olkoon siis päivän sana huonommalle kaudelle. :D
 
Mun oli pakko ottaa vave viereen nukkumaan, kun en enää itse jaksanut sitä vähän väliä pinnasängyllä ramppaamista. Ja nyt tuo ei suostu enää sit nukkumaan pinniksessä vaan ainoa mihin nukahtaa on kyljessä tissi suussa... :'( alkaa mami olla aika romuna kun sit ite herää joka änähdykseen, ja paikat ihan krampissa kun meinaa olla vähän ahdasta, ja vauvalle kun antaa eniten tilaa...
Ja joo, herätyksiä on on kaikkea tunnin ja kolmen tunnin väliin ilman mitään säännönmukaisuutta. Ja kun herätään niin hirveään itkupotkuraivariin.
 
Tää on varmaan sitä aikaa, kun vauvat alkaa oikeasti tarkkailla maailmaa. Vois kuvitella sen häiritsevän yöunia monilla. Meillä ainakin vauva on ihan eri tavalla läsnä hereillä ollessaan ja reagoi juttuihin. Tsemppiä yöheräilyihin! Ne joilla vauva ei aivan mahdoton ole, niin varmaan olis hyötyä nyt viimeistään tosi tarkoista iltarutiineista. Meillä ainakin toimii jo..virkeänkin oloisena alkaa silmät lupata rutiinien loppuosassa. Tässä kohdin alkaa myös hyödyt näkyä, jos on pystynyt hereillä pistämään nukkumaan..että on vähän oppinut itsekin nukahtamaan eikä pelkästään tissi suussa. Ehtii näitä onneks opetella myöhemminkin ja osa vauvoista on kyllä niin mahottoman hankalia, että niillä ei mitkään kommervenkit auta. Varsinaista unikoulutusta pitää vielä odotella, mutta noi iltarutiinit on kyllä ihan ykkösjuttu nukahtamiseen. Ja nyt jo voi kärsivällisyydellä auttaa tulevaisuutta, jos vauva ei ihan rääkymään ala heti. Eli tassuttelua ja itse nukahtamisen opettelua voi jo nyt tehdä, jos vauva ei ole itkuinen vaan ainoastaan esimerkiksi levoton. Tuttia syövät voi rauhoitella tutin kanssa..tutittomiin ei mulla ole kokemusta, mutta kaippa niistäkin osa jollain rauhoittuu..rätti käsissä, kapalo tai muuta. Mä jaksan loputtomiin tätä uniopastusta jakaa..esikoisen kanssa luin kaiken maan oppaat ja käytiin parillakin uniasiantuntijalla. Nyt huomaan, että helpomman vauvan kanssa ne ohjeet oikeasti toimii jo pienenkin kanssa. Ja nukahtamaan opettaminen oli mun mielestä suht helppoa ohjeiden mukaan..vaati toki aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta onnistui hyvin. Heräily on sit hankalampaa..mutta siihenkin meillä toimi pelkkä tutin laittaminen 90% kerroista. Ongelma oli, että heräs yli 10 kertaa yössä sitä vaatimaan. Silloin ongelma ratkesi lopulta ajan kanssa ja terveydentilan parannuttua. Jatkuvat flunssat ja vatsataudit piti yöheräilyä päällä ja yks yö (1v2kk) se kaikki työ sit palkittiin. Sen jälkeen ei olla vuoteen herätty kuin kipeänä ja silloinkin vain jonkun kerran.
 
Tissit on ihan pussit öisin mikä tarkoittaa sitä että kirjaimellisesti ollaan toistemme iholla. En vaan osaa nukkua niin. Ainakaan hyvin ja koko ajan pelko persiissä että koska taas herää huutoon.
 
Megara, eikö teillä mahdu pinnis sängyn viereen vai miksi pitää rampata muualla? Sitä juoksemista ei kyllä yöllä jaksa..viereenkin voi kyllä opettaa nukahtamaan ilman tissiä. Siinä on ainakin turvallista nukahtaa, vaikka vähän itkettäiskin, jos on äiti kyljessä kiinni ja käsi kädessä tai rinna päällä rauhoittelemassa.
 
Aikaisemmin toimikin hyvin tutit ja laulut. Nyt vaan huutoa kurkku suorana. Kyllä päivä tirsoille saa nukahtamaan hereiltä.
 
Mä olen monesti miettinyt, tuleeko siitä ongelmia myöhemmin, että olen opettanut pojan nukahtamaan tuttipullon kanssa. Eli päivä- ja yöunille nukahtaa pullo suussa ja vatsa täynnä. Ilman tuota rutiinia ei nukahda, vaikka mitä tekisi.
Noh, taistelu nukkumisesta on sitten joskus hamassa tulevaisuudessa.

Illalla rutiinit auttaa rauhoittumaan, vaikkakaan meillä ne ei tapahdu samaan kellonaikaan. Samalla kaavalla kylläkin - kylpy, pyjama, pinnikseen, seurustelua rauhallisesti ja tuttipullo. Olen kyllä onnellinen, että nukahtaa ilman itkuja. Herääminen onkin sitten eri asia. Raivoaa viimeistään siinä vaiheessa, kun vaihdan vaippaa. Miksi ei voida keksiä vaippoja, jotka oikeasti kestäisi yön yli?
 
Megara, eikö teillä mahdu pinnis sängyn viereen vai miksi pitää rampata muualla? Sitä juoksemista ei kyllä yöllä jaksa..viereenkin voi kyllä opettaa nukahtamaan ilman tissiä. Siinä on ainakin turvallista nukahtaa, vaikka vähän itkettäiskin, jos on äiti kyljessä kiinni ja käsi kädessä tai rinna päällä rauhoittelemassa.
Samassa huoneessa on pinnis, mutta jotenkin silti se sängystä nouseminen vähän väliä rupesi käymään voimille. Niin paljon helpompaa on kun toinen köllöttää kainalossa, pitää sitten nostaa tutti tai antaa rintaa. Mutta huolehdin ja murehdin jo tulevaisuutta, millaista taistelua omaan sänkyyn siirtyminen on.
 
Joo ei se sama huone auta..kyllä pitää olla niin, ettei nousta tarvii..muuten ei heräilevää vauvaa jaksa sängyssä kovin moni pitää. Mulla on yöpullotarpeetkin järkätty niin, että ei tarvii seisomaan nousta. :D Ja pinnis ihan vieressä..onneks saa laidankin vielä pois.
 
Mä käyttäisin mielelläni tota pinnis juttua mutta laitaa ei saa pois eikä alas. Ja sänky on mallia reunalauta eli patjoja ei millään saa vierekkäin.
 
Jos nää hulinat nyt meilläkin taukos. Aloin muistelemaan että meillä on kaikki tiheän imun kaudet kestäneet sen kolme päivää ja nyt nää hulinat kolme yötä. Toinen teoria on että mies lähti maanantaina reissuun niin poika aavisti sen ja kun hän tänään palaa aavistaa senkin. Jää nähtäväksi. Ei ihan noin hyvä yö ollut ^ kuin Lisamariella, mutta en ainakaan ole kuoleman väsynyt. Tiheään viihtyi rinnalla siihen nukahtaen vain klo 4-6.
 
Millonkahan mä olisin nukkunut kuutta tuntia putkeen, alkuraskaudessa tai ennen raskautta kenties :/ joskus harvoin tyttö antaa 3 tuntia nukkua mutta yleensä univälit on noin 2,5+2+2+1+1 tai huonommin. Välistä tuntuu olevan parempia öitä mutta sit ne on taas tällaisia. Onneks ei huuda yöllä. Mutta ähinään ja touhotukseen herään oli vieressä tai pinniksessä ja sit vaatii tissiä nukahtaakseen uudelleen, joskus riittää tutti.
 
Tsemppiä Minkki. Tollasia öitä ei unohda, vaikka mulla niistä onkin kaksi vuotta, kun tää toinen nukkuu paremmin.
 
Osaako kukaan sanoa, että onko jotain vauvoille (6kk about) sopivaa lääkettä nenän yötukkoisuuteen..esim. limakalvoja parantavaa tms? Systerillä on öitä valvova vauva, jolla on joka yö nenä tukossa..
 
Takaisin
Top