Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Ja Gatusa, toivottavasti asiat setviytyy siellä. Mä en noita vauvan vaatteita uskalla vielä ruveta tilaamaan. Noi tossut saa luvan riittää näin alkuun. On koko homma vielä niiiiin alussa et mitä tahansa voi vielä käydä.

Maggie dpo 15 rv 4+1

Maggie, meillehän syntyi erikoislapsi. Mun lääkityksen ja sairauden takia raskautta seurattiin normaalia tarkemmin ja mm. ultria oli tekemässä yhden kätilön sijaan kaksi erikoislääkäriä. Sairautta ei ultrissa havaittu, vaan vasta synnytyssalissa.

Etukäteen olin lapsena/nuorena ajatellu, etten mä oo jalostuskelpoinen. Ja että jos tulisin raskaaksi ja lapsella havaittais sama sairaus ku mulla, haluaisin abortin. No jos tää olis nyt todellisuudessa havaittu ultrassa ni en mä sitä olis voinu abortoida (eikä olis ollut syy abortoida niin myöhäisillä viikoilla). Mä ajattelin etukäteen, että haluan tietää etukäteen jos vauvalla on jotain. Nyt ajattelen niin, että oli hyvä etten saanu tietää asiasta raskausaikana, joten en turhaan murehtinut ja stressannut, koska tuudittauduin 4% todennäköisyyden epätodennäköisyyteen. Toki olisin voinut valmistautua paremmin jos olisin sairaudesta tiennyt, mutta toisaalta tiesin asiasta jo paljon keskivertoäitiä enemmän, koska mulla on itelläni sama sairaus. Ja toistaiseksi hänellä on sairaudesta vähemmän haittaa ku mulla aikoinaan - toisaalta hoidotkin ovat kehittyneet. Ja toki nyt ei ole mistään pahasta kehitysvammasta kyse tms.

Periytymisriski pikkukakkosella on 25-50%.

Muokattu viimeksi:
Lumihiutale onnea ultrakuulumisista! Siellä se äitin ja isin kulta kasvaa ja kehittyy :)
Mulla ja siskollani on 3.8 synttärit, samoin tädilläni
Katjusha 9 dpo

Lumihiutale, voi miten ihania ultra-kuulumisia! :) <3

Minni, optimistisesti vaan eteen päin! Kun km tuli noin varhaisessa vaiheessa niin ihan hyvin voi kierto käynnistyä lähes normaalissa aikataulussa :)

Gatusa, Siinäpähän oppi se valehtelija! :D

Maggie, hahaa tota sun miestä :D ihan samanlaiset jutut kuin mun miehellä :'D

Katjusha, onko alkanut oireita ilmestymään? ;)

Diabolicat, kiitos kun jaoit oman kokemuksesi. Auttaa suhtautumaan siihen, mitä vastaan voi tulla ja miten siitä voi selviytyä. <3

Nuuhku: ihana kuulla kuulumisia. Hyvää ja antoisaa elämää tulevaan!!!! ♡

Minni2 : ♡ miehet ne osaa olla ajattelemattomia!! Samoin täällä on niin kiukkuinen mies. Eilen ku tuli yöllä kotiin ja se oli syömässä ni näytin sille ultra kuvan. Ni vastaus oli vaan että Hö Hö.... tollasta muminaa...sit ku sanoin että ei taida hirveesti kiinnostaa ni sit sano että pakkoko tulla siihen kun hän on syömässä... :( sit ku mun piti lähteä ostoksille mut en kerenny ku vähän aikaa ajaa ni Alko sattuu alamahaan ni en uskaltanutkaan lähteä ni ukko vaan tuumas että äkkiäpä kävit. No ku sanoin että alavatsaan Alko koskee ni ei se sille mikää erikoinen juttu ollu...ei sille tullu varmaan pieneen mielenkään että mua ehkä pelottaa jos vuoto alkaa tms.

Lucky, vähän sama juttu tässä aamulla kun aamupalaa syötiin ni mies söi aikansa ja lopuks ihmettelin ku ei maistunu hälle enempää ni hän totesi vitsikkäästi, että meni ruokahalut kun rupesin puhumaan sikiöistä! Vaikka oikeestaan puhuin vauvoista ja ultrista ja sykkeistä mut hän rakensi mielessään kuvat :) :) :) Ei ne oo ihan samalla aaltopituudella meidän naisten kanssa.

Diabolicat, kiitos kun jaoit oman kokemuksesi. Auttaa suhtautumaan siihen, mitä vastaan voi tulla ja miten siitä voi selviytyä. <3

Se tuli muuten mieleen myös, että lapsen kannalta olisi ollut vahingollisempaa tietää halkiosta etukäteen, koska olen stressiherkkä ja kärsin mm.lisämunuaisuupumuksesta, eli elimistön kortisolisäätely on päin pyllyä. Ja äidin voimakas, raskaudenaikainen stressi taasen voi aiheuttaa sikiölle emotionaalisia ja kognitionaalisia ongelmia, yliaktiivisuutta, ahdistusta ja kielellisiä ongelmia sekä ongelmia myös omassa stressinsäätelökyvyssään. Tämä tuli siis opittua syksyn luennolla aiheesta prenataalistressi (suoritin kesäyliopiston kautta stressilääketiedekurssia, jonka tenttiä en tietenkään läpäissyt).

Että tää on vähän suo siellä vetelä täällä. ;)

Meillä mies on kyllä ollut aivan ihana plussan jälkeen! Halailee ka pussailee paljon enemmän kuin normaalisti (ja sillonkin kyllä ihan kiitettävästi) ja on jotenkin tosi onnellisen oloinen. Ja se ei alunperin edes halunnut lapsia, suostui kuitenkin yrittämään, ja toki on ollut aika shokissa plussasta. Alkaa kuitenkin olla pahimmasta järkytyksestä toipunut, ja vaikuttaa olevan oikeasti tyytyväinen. Ja plussasta vasta reilu viikko! Millanen mahtaa olla loppuvaiheessa/vauvan synnyttyä :happy090

Neppa, kuulostaa ihanalta :) tulevan äidin ja vauvan pitää saada PALJON hellyyttä osakseen.
Meillä oli kans vastaava tunnelma, sitä odotellessa, että uudelleen tärppäis!! Kutsun miestäni koirimme kuullen isiksi, ihan vaan hyvän harjoituksen vuoksi ;)

Voi hohhoijaa kuulkaa. Ei edelleenkään tätiä, vain ihan ihmeellistä haalean ruskeaa, "kevyttä" vuotoa. Vatsaa juimii aina välillä, mutta ei nämä kivut ole mitään verrattuna kunnon menkkakipuihin. Ehkä se täti sieltä vain raivaa tietään...

Hileinen dpo 13

Nouseeko kellään muulla ikinä kuume menkkojen aikaan? Ihmettelin, kun aamulämmöt ei tippuneet menkkojen alkaessa niin tadaa, nyt on lämpöä :( ihan kuin menkoissa ei olisi tarpeeksi :mad: Tälleen on käynyt nyt muutamassa kierrossa, pitää varmaan mainita tästä sitten kun se polin aika joskus koittaa...

Katjusha, olkoon oikeita oireita eikä "oireita" ;)

Hileinen, tuhlaa se testi varuilta! ;) mulla oli aina tuollaista ilman lugeja :(

Takaisin