Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea Misbero ihanasta pullaposkesta <3 Ja Nilimaalle pikku prinssistä!

Mä oon Nannuska miettinyt samaa, kun vauva ollu kiinnittyneenä jo aikoja sitten ja silti siellä tunnutaan välillä majailevan eri puolella. Mutta kyllähän sillä kroppa niskan kohdalta kääntyy, joten miksei tuntuisi potkut eri puolella?

Kiitos synttärionnitteluista! Ei taida vauva synttärilahjaksi keretä, mutta eipä mitään, ei tässä kauan joka tapauksessa enää mene. Vaikka kyllä sitä alkaa kumpikin jo aika kärsimättömiä olemaan...

Täällä rv 41+2. Perjantaina vasta yliaikaiskontrolli. Oon niin väsyny että voisin kuolla tähän paikkaan. Tähän 150cm kroppaan tää 20kg ylimääräistä alkaa tuntuu ihan ylivoimaisen raskaalta,en jaksa fyysisesti enkä henkisesti enään yhtään koko kroppa hajoo. On alkanu synnytyskin pelottaa kun vauvasta arviointiin 4kg ja nyt on menty jo näin yli,tuun repeemään varmaan niskaan asti :'(..Oon miettiny pääni puhki miten mun täytyy perjantaina valittaa että saisin käynnistyksen heti enkä vasta viikonlopun jälkeen?
Neuvolassa sanoi että 41+5 Helsingissä ainakin se et käynnisteltäs ja jos osuu vkonloppuun, niin mieluummin edeltävänä päivänä ettei tarvitse enää pitkittyä. Toivottavasti teilläkin näin!

Hei muuten! Kummalla puolella mahaa teidän vauvan selkä on/oli?? Tai siis ehkä ennemminkin kumpaako kylkeä päin? Ihan sillä kysyn, kun sillon kun kävin siellä äippäpolilla ja se lääkäri tutki, niin se sano, että mulla on vauva vähän niinkun "väärällä puolella" eli oikealla puolella eli niinkun maksan alla.. Kun yleensä kuulemma on vasemmalla puolella niinkun mahalaukun alle.. Oliko asia nyt tarpeeks vaikeasti esitetty? :D

Hei muuten! Kummalla puolella mahaa teidän vauvan selkä on/oli?? Tai siis ehkä ennemminkin kumpaako kylkeä päin? Ihan sillä kysyn, kun sillon kun kävin siellä äippäpolilla ja se lääkäri tutki, niin se sano, että mulla on vauva vähän niinkun "väärällä puolella" eli oikealla puolella eli niinkun maksan alla.. Kun yleensä kuulemma on vasemmalla puolella niinkun mahalaukun alle.. Oliko asia nyt tarpeeks vaikeasti esitetty? :D
Nyt näkyis olevan masu vasemmalle kallellaan, mutta on välillä kyllä oikeella puolenkin. :)

Mulla joka neuvolakäynnilläkin kuuluu vauvan sydänäänet oikealta alavatsalta. Mullakin kyllä tällä hetkellä näkyy olevan maha vasemmalle kallellaan ja liikkeet tuntuu kans vasemmalla..

Noppanoora ja Ansku, pystyttekö olemaan mitenkä vasemmalla kyljellä? Itsellä nimittäin on vaikee pötköttää pidempään vasemmalla kyljellä, vaikka sanotaan, että sillä kyljellä olis edullisin verenkierron kannalta, mutta kun ei vaan pysty! Oikealla kyljellä pystyn olemaan paljon paremmin.. Mietin vaan, että onko näillä asioilla yhteys??

Muokattu viimeksi:
Poju hengailee minun vasemmalla kyljellä ja potkuttelut tuntuneet enemmän siksi oikealle puolelle. Näin ollut jo pari viimeistä neuvolakäyntiä.

Mulla kans poju vasemmalla ja jalat tulee oikeelle puolelle. Selkäranka on mun vasenta kylkeä päin. Ollut tuossa asennossa jo rv 16. Ainaki aina ku ultrassa ollaan käyty. Kädet tulee myös oikealle ja pää on kiinnittyny niin, että nenä on oikeella puolen. :)

Mulle gyne sanoi viime viikolla vauvan olevan siinä asennossa, jossa hän lähtee syntymään. Vauvahan siis kiepauttaa itseään siinä synnytyskanavan läpi tullessaan. Optimaalinen lähtöasento on kuulemma sellainen, että selkä on äidin vasemmalla puolella ja kasvot osoittavat vähän viistoon tuonne lantioon/ selkään päin. Siksi potkut tuntuu oikeassa kyljessä, kun jalat osoittavat sinne. Olen käsittänyt, että vauva voisi kyllä lähteä syntymään toisenlaisestakin asennosta, mutta silloin hän joutuisi kiertämään vartaloaan synnytyksen aikana vähän enemmän. Oma beibeni on viihtynyt "lähtökuopissa" jo viikkoja, mutta sen pidemmälle tämä ei olekaan edennyt. Ei siis edes tuo asia ole sellainen, mikä välttämättä ennakoisi synnytystä, harmi vaan minun kannaltani. :D

Rv 40+3

Täällä poika on enemmän vasemmalla puolella. Viimeks neuvolassa sf-mitta oli lähtenyt laskuun ja vauva mitä ilmeisimmin siis laskeutunut lähtökuoppiin. Pientä toiveikkuutta ilmassa, alkaa olla niin tukala olo varsinkin öisin ja jatkuvasti harjoitussupistuksia että voisi poikanen jo syntyä!

Meillä vauveli oli selkä oikeassa kyljessä ja jalat potki vasemmalle, näin oli todella pitkään:)

Tiittärä ja mindis mulla oli jäätävä nälkä just ennen kun lähdin pikku3 synnyttämään! Hiilareita tuli vedettyä muuta tunti putkeen kaksin käsin ja sit alko supistelut ;)

Ootteko kokeillu kyykkimistä että sais paikat avautuu? Se ilmeisti on täällä aikaansaanu sen mikä tilanne nyt on ollu viimeiset pari kolme vkoa, paikat pehmeet ja sormelle auki. Kävelyä ja kyykkimistä jatkan kyllä

Ja täällä vauva aina viihtyny oikealla, selkä oikeaa kylkeä päin

Tiittärä ja mindis täällä sama homma nälän kanssa! Siksi tota painoa tullu vissiin se 4kg 3 vko.... yöllä en herää vauvan liikkeisiin, enkä supistuksiin, mutta nälkään kyllä herään! Yksi kipeä suppari tullu levossa, eli täällä mennään varmaan kans tammikuulle.

Täällä vauva tuntuu oleilevan enimmäkseen vasemmalla ja potkut tuntuu enempi oikealla.

Mä en tosta kyykkimisestä oikeen tiedä muuta kun sen, että aiheuttaa alakertaan kuitenkin sen verran painetta (kuten pöntöllä istuminenkin), että peräpukamat voi pullahdella esiin.. Mutta voihan sitä aina kokeilla, jos auttais avautumista :)

Meillä oli viimeks naama kohti mun napaa. Nyt potkii oikeelle. Eli liikkuu koko ajan vieläkin.

Osaako joku sanoa mikä mulle tuli saunassa, ku oli pakko lähtee pois ku alko ponnistuttamaan :-o Hengittämällä sain tunteen pysymään poissa. Vieläkin tosta vähän outo olo, mut helpottaa jo. Luulen, et supisteli tossa samalla, mut kipeitä ei oo edelleenkään näkynyt. Ja ponnistus tuntu koko kohdussa tai alavatsalla, ei synnytyskanavassa niinku h-hetkellä. Tää oli niin sairasta, et mieski pelästy. Ponnistelin suihkussa, enkä pystyny hengittämään :-o

Onnea misbero ja nilimaa!!! Sulla nilimaa ilmeisen paljon parempi kokemus mieskätilöstä kuin mulla.... ;) Mä lähettäisin sen äijän kuuta kiertävälle radalle, joka mulla kerran oli, jos viä uskaltautus samaan synnytyssaliin mun kanssa.... :)

Päätä särkee ja huominen jännittää...

Takaisin