Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä kans yks stressaaja. Välillä stressaa koko päivän niin lujaa, että se vie ihan fyysisestikkin vuodelepoon jo aikasin illalla.

Ristiäisiä ollaan mietitty ja ollaan puhuttu, muttei vieläkään tarpeeks. Kuulutaan molemmat kyllä kirkkoon, mutta ei olla uskovaisia. Minä olen ollut koko ajan nimittäjäisten kannalla, mutta mies miettii vissiin niin paljon omia vanhempiaan kanssa, että mitä he sitten sanovat. Mutta kun kumpikaan emme usko tähän aatteseen/asiaan, enkä aijo myöskään lastani opettaa siihen uskomaan, niin en ymmärrä miksi pitäisi sitten kastaa ja koulussakin kun alkaa uskonnontunnit, niin ristiriitasia kysymyksiä, tunteitahan siitä vaan tulee lapselle. Lapsi kyllä voi itse halutessaan vanhempana liittyä kirkkoon jos siltä alkaa tuntumaan. Pitää asiasta vielä keskustella.

Soitin illalla synnärille ja sano että ota grammanen panadol eläkä tule tänne... Aina niin vitun (anteeks kielenkäyttö) iso kynnys soittaa tuonne ku aina sattuu joku mulkku kätilö vastaamaan.. Sano, että vasta ku säännölliset supistukset on kestäny 10 TUNTIA niin voi lähtee... Ja kuullemma avautumisvaihe ensisynnyttyjällä kestää 20 tuntia.. No helvetti ku tuota matkaa sairaalaan on 130 kilsaa eli se puoltoista tuntia ja jos liukasta niin pitempään... Mua oikeesti pelottaa soittaa tuonne kun tulee tosi tilanne.
Onneks on ens viikon tiistaina aika sinne pelkopolille, niin jos sais jotain helpotusta..
Eihän tästä tuu mitään että aina torpataan ku sinne soittaa.. Ei tee mieli soittaa ollenkaan. Kohta synnytän kotona!!
No eniveis, sain supparit loppumaan sitte illalla onneks.

Mut huhuh sanon minä!!

Meillä pidetään nimenantojuhla kun kumpikaan ei kirkkoon kuuluta enkä halua liittyä kirkkoon siksi aikaa.. Napinaahan siitä lähipiirissä tulee, mutta tulkoot. Pidetään meidän näköset juhlat ja jos ei jotain kiinnosta niin jättäkööt tulematta.
Me pidetään muutenki aika pienet juhlat jossa vaan lähisuku. Isovanhemmat ja sisarukset ja isoisovanhemmat.

Niin ja sano kätilö, että viikot on mulla vielä niin pienet että en millään voi synnyttää.. Helvetistäkö se tietää ku oon ensisynnyttäjä ja ku tää on meinannu aiemminki tulla jo ulos.. Nyt rv 36+4.

Mulla ei esikoisen kohdalla puhuttu käynnistyksestä ennen ku plakkarissa oli 41+5 tms.

Ja noissa synnytystapakertomuksissa on kans tullu vastaa, et kotiin jos ei ota synnytys millään käynnistyäkseen. Mut ei sitä käynnistystä koskaan kyl peruttu ole :/

Voihan hemmetti mulla eilen illalla tuli kaamee hammassärky ku oltiin nukkuun menossa.. ähh. Mistähän mä tähän hätään hammaalääkärille ajan saan... ja ku en nii hirveesti noista hammaslääkäreistä tykkää... :(
Onko tietoa että vaikuttaako hammaslääkärissä anettu puudutus jotenkin vauvaan? :o
Kai se täytyy tänää mennä istuskelee koko päiväks päivystykseen. Plaahh....

Wildside, pyydättekö ihan papin kuitenkin siunaamaan muksun kotianne vai pidättekö juhlat ihan läheisten ja sukulaisten kesken?
Ja kyllä kuulostaa ihan kauheelta, miten siellä vastaillaan sulle! 10 tuntia on joku iha ihme hatusta vedetty aika, mulle sanottiin viimeeks ku itte soitin et 2 tuntia ku on supistellu säännöllisesti nii pitää lähteä o:O

WopWop, ei vaikuta puudutus vauvaan. Ajan varaat vaan nyt heti kahdeksalta särkyvastaanotolle, sinnehän saa ajan heti samana päivänä ja raskaana olevat menee jonon edelle, eli vois olla että heti aamusta pääset. Nii ei tarvii mihkää päivystyksee mennä istuskeleen ja vartoon.

T87, mulle kans puhuttiin siitä, et noi supistukset (kunnolliset) voi olla kohdulle rankkoja. Ja saanki mennä vuodeosastolle venailee, jos siltä tuntuu. Oksitosiinia pyritään välttämään, ettei vielä vahvista supistuksia, kun kohtu muutenkin koetuksella. Siks yritän mennä ilman epiä, ettei se laimenna sitten suppareita.

Nannuska, luulen et ristiäiset voi pitää ennen isyydentunnustusta. Semmonen muistikuva vaa...

Täällä ei ristiäisiä ees uskalleta miettiä. Pelkään, et tapahtuu jotain pahaa, jos liikaa rupeen suunnittelee... Kotona pidetään, mut sekin millasen poppoon haluun paikalle on vielä epävarmaa. Siis lähimmät vai ihan vaa pelkät kummit...

Mukkis, hyvä kun pääsit kunnolla puhumaan asioista ja sait helpotusta pelkoihin! :) Taisit myös spinaalista kysellä kokemuksia, mulla toimi todella hyvin ja sen haluisin nytkin jos tarvetta. Vei pahimman kärjen supistuksilta, mut tunsin supistukset kuitenkin kunnolla ja osasin ponnistaa oikeaan aikaan.

marjasose, ihme touhua :eek: Kyllä ihan vituttaa sun puolesta!

Wildside, kuulostaa melkeen samalta touhulta kun K-SKS:ssa päivystysaikaan :mad: Mulla ei ole mtn intressejä sinne soitella just siks, kun vastaanotto aina niin helvetin tylyä. Onneks tosiaan sulla aika sinne pelkopolille niin pääset juttelemaan ja jospa sinne sun tietoihin sit kirjattas asiat kunnolla! En tiedä sit tarkastavatko tietoja sillon kun sinne soittelee, toivottavasti.

Mua taitaa eniten pelottaa synnytyksessä se, että millanen henkilökunta on tällä kertaa vastassa... On se synnytys niin henkilökohtanen asia, että ei siihen paljoa tiuskimista, hoputtamista saatika vittuilua enää tarviis. Ja tosiaan tivos kaiken menevän "oppikirjan mukaan", niin ois mahdollista päästä nopeasti kotiin palautumaan.

Meillä ei pidetä mtn nimijuhlia, ei oo kahdelle edellisellekään pidetty. Lapset saavat aikanaan päättää miten uskontoon suhtautuvat, eikä eristetä pois uskonnon tunneiltakaan, jos niin eivät halua.

Ite käytän foorumia ihan normaalisti läppärillä ja sit iPhonella selainversioita, ei oo ongelmia ollu.. Sitä appia koitin joskus, mut oli jotenkin tosi huono, ni selaimella sit käyttäny. Osittain siks jää vastailematta, kun en yhtään tykkää puhelimella kirjotella ja tykkäyksetkin menee aiina miten sattuu, kun näillä mun nakeilla yrittää sohia oikeeta kohtaa :D

Stressiä, joo... Väsymys oikeen moninkertaistaa kaikki olot ja ongelmat! Kyllä sitä jo tietyllä viileydellä osaa ottaa asioita, mut välillä kyl tulee ihan turhista stressattua ja murehdittua. Täällä kans se tilanne, et miehelle esikoinen ja mulle kolmas, et mulle melko tuttua, miehelle kaikki uutta. Onneks mies tosi paljon tukena ja helpottaa sit omaa oloa, kun saadaan asiat puhuttua oikeesti silleen, et molemmat voi kertoa mikä ahidistaa ja sit yhdessä mietitään ratkaisuja. Molemmilla vaan paha tapa syyllistää itseään ja pantata liikaa pahaa oloa, mut onneks sen on huomannut, et puhuminen tosiaan helpottaa, koska ei se toinen voi tietää oloja jos niistä ei puhu.

Pitäs aina pitää useampi välilehti auki vanhempia sivuja ni sais kaikkeen kommentoitua, mut eiköhän tässäkin oo lukemista tarpeellisesti, vaikka iso osa varmasti unoohtui :D Pitäs varmaan useemmin alkaa vastailemaan puhelimella ni tulis pikkusen lyhkäsempiä viestejä...

Wildis mä en ymmärrä miten ne voi sanoa, että avautuminen ensi synnyttäjällä 20h. Mulla kesti ekasta kipeestä supistuksesta tytön syntymään 13 h. Ja oisin ollut auki jo aiemmin, mutta oottivat, että epiduraalin vaikutus lakkaa, kun vauvalla ei ollut hätää.

Ristiäiset voi pitää ennen isyydentunnustusta. Isän sukunimeä lapsi ei saa ennen tunnustusta, jos sen haluaa, mutta senhän voi vaihtaa sitten tunnustuksen jälkeenkin.

Wildside minä kanssa ihmetellyt tuota 20 tuntia. Moni syntyy jo ennen sitä. Tarttee kyllä sanoa, että ihan uskomatonta tuo touhu ja uskon, ettei tee mieli soitella, kun tuollaista kohtelua saa, tsemppiä.

Lilith ei pyydetä pappia ollenkaan. Kumpikaan ei kuuluta kirkkoon, koska ei uskota siihen. Ehkä joku juhlapuhuja, mutta tuskin sitäkään kun ahdistaa ajatus siitä että vieras ihminen pyöris meillä kotona.
Joo itekki ihmettelin et mitä hittoo, et mistä se ton 10 tuntia repäs. Me ollaan saatu myös tuo sama ohje, että kun on supistellu vähintään 2 tunnin ajan 10min välein niin pitää lähtee.

Ristiäisiä ei kuullemma voi pitää ennen isyydentunnustusta. Kaverilla oli pari viikkoo sitte ristiäiset ja kerto mulle tuon. Myöskin jos nimenantojuhlan pitää niin samat säännöt. Meillä nimittäin poika saa isänsä sukunimen.

Warheart eipä eukko eilen tarkistanu mun tietoja ja oletti varmaan että tulen jostain sairaalan läheltä. Mainitsin hänelle, että matkaa on 130 kilsaa.. Ihmettelin vain kun ei voinut tarkistaa esim mun taustoja koneelta kun kuitenkin olen aiemmin siellä osastolla ollut, jossa pikkunen on meinannut syntyä jo.. Ja kestosuppareita tullu yms. Ja joensuun sairaalaankin kuuluu niin iso alue, että pitäis aina tarkistaa mistä päin ihmiset soittaa.
Kaikki mulle aina kehuu kuinka ystävällisiä siellä ollaan jne mut paskanmarjat ku toistuvasti saa tollasta paskaa niskaan.. Sit mua ärsyttää ku löytyy tämmösiä ihmisiä, jotka sanoo että "meet vaan synnyttää sinne ja se on siinä" eli eivät ymmärrä tuota pelkoa ollenkaan ja vähätteleevät sitä..

No minäki ihmettelin myös tuota 20 tuntia... Äitiki sano mulle että hänelläkään menny mun kohalla noin kauaa..
Pitää vaan tosiaan toivoo, että pelkopolilta sais apua. Vaikka alkaa mulla oikeesti mennä usko koko sairaalaan jo!!

Joo se synnyttäminenhän on sama ku paskalla käyminen, et käy vaan :D Kyllä se henkilökunta siinä on todella isossa roolissa, että kuinka turvalliseks tuntee olonsa synnyttäessä ja voi olla varma kaiken menevän hyvin.

Mulle sanoi viime viikolla hammaslääkäri, että puudutus voi aiheuttaa supistuksia. Puudutteessa on pieniä määriä adrenaliinia. Että mulle ei siksi laitettu puudutetta.

Ristiäisiä ei kuullemma voi pitää ennen isyydentunnustusta. Kaverilla oli pari viikkoo sitte ristiäiset ja kerto mulle tuon. Myöskin jos nimenantojuhlan pitää niin samat säännöt. Meillä nimittäin poika saa isänsä sukunimen.

Kun ollaan naimisissa miehen kanssa, niin tarvitseeko sillon tehdä mitään isyydentunnustusta, että voi vaa pitää nää nimenantojuhlat jne?

Kyllä synnytät vaan ja se siinä.. Olen samaa mieltä, että turvallinen olo pitää olla ja henkilökuntaan pitää voida luottaa. Pitäähän sun vauvan synnyttyä vauvaki uskaltaa välillä antaa kätilölle ja isän roolista ajateltuna, isän pitää voida pystyä käymään välillä pois kun tietää että äiti ja vauva on hyvässä hoidossa..

No juu soitin sitte tonne ajanvaraukseen ni ei ole aikoja että kuulemman pitää mennä sinne päivystykseen jonottaa. Voi perse mä sanon!

Takaisin