Verensokerin seurailua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Air4M
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä kyllä uhkaavasti näyttää siltä että lääkitykselle joudutaan.. Aamuarvo lähes aina koholla vaikka mitä tekis, ei kovia ylityksiä mutta kuitenkin.. Muut arvot onneksi hyviä. Mulla siis tää ja seuraava viikko aktiivista mittailua ja aamuarvojen perusteella sit lääkkeet :(

Catherine :( voi että. Ei tuo lääkitys paha ole. Millainen yöpaasto sulle tulee? Mulla hetken aikaa kesällä auttoi ruisleipä ku sen söi iltapalaksi niin aamuarvokin oli rajan alle mutta sit kroppa ei enää toiminu niin mikään auttanu aamuarvoon

Mulle tulee semmonen 8 tuntia... Oon koittanu eri iltapaloja ja illallisen koostumus vaikuttaa, sen oon huomannu. silti arvo heittelee. Välillä ok mut usein yli.. Syön just ennen nukkumaan menoa just leipää.. :/ Mulla viime raskaudessa hepatogestoosi joten saattavat lykätä suoraan insuliinin kun pilleri maksaan vaikuttava. :(

Oon nyt kohta kolme vkoa mittaillu ja tuntuu et kroppa ei vaan saa enää tota paastoarvoo pysymään :'(

Ne kyllä sen huomioi sit. Ainakin ittellä piti käydä verikokeissa tuon lääkityksen takia, että tarkistivat just noi maksa-arvot ilmeisesti.

Jep.. Toisaalta lääkitys ois kyllä helpottava et ei tarvis noita huonoja arvoja enää niin stressailla.

Niinpä. Ja sit ku arvot rajojen alle edes niin sit ei tartte niin miettiä että tuleeko sokerivauva ja sitä myötä isokokoinen. Toisaalta voihan ne vauvat ihan ittekseenkin kasvaa isoiksi, mutta ainakaan omien sokeriarvojen takia sit ei ainakaan :)

Huomioitavaa ettei se lääke välttis auta.Mun edellinen kokeilu oli ainakin päinvastainen.Aamuarvoihin eivät auttaneet yhtään...ruoanjälkeiset arvot pomppi kaikki yli.Kohta joudun uudelleen kokeilemaan kun nyt on taas menny muutama arvo rajalla ja sen yli...huoh.

Täällä lähdetään hakemaan tänään mittarit ja ohjeet radin takia.. Blaah!

Saa nähdä miten kipeeksi saan sormenpääni kaikesta pistelystä. :D kädet ja sormet kun kuitenkin hyvin pitkälle meikäläisen työväline.. Muutenkin jotenkin ahdistaa ajatus pistellä mm. työvuorojen aikana ihan vaan käsihygienian vuoksi, kun hoitajana kuitenkin töitä teen. :/ vaikka pistoksissa tuleekin vaan pieni jälki, mutta on se samanlailla "haava" mistä bakteerit pääsee herkemmin minuun.. Hyh.. Pieniä asioita, mun mietityttää.

Catherine toivottavasti jollain konstilla saat sun sokerit tasan, samoin angelique:)

Tiittärä jospa saisit hyvät neuvot ja ohjeet sokereiden seurantaan:) voithan sä sovittaa päivä käyrän sit vapaalle niin ei tarvii töissä piikittää... Pienet asiat ne mietityttää eniten:D

Tällä kyllä hyvin saatu asiat reilaan tarkalla ruokailulla... Mietin vaan että syönkö tarpeeksi kun toi paino ei minnekään nouse, jotkut huolehtii kun paino nousee liikkaa mä huolehdin kun paino ei nouse mihinkään, tasan ei mene nallekarkit, hmmm karkit :b

Catherine, samassa jamassa ollaan :( Aamupaastot ei loksahda kohdalleen vaikka mitä tekee. Eilenkin illalla mittasin loistavan 4,8. Yöllä heräsin syömään viiden aikaan ja silloin oli 5,5. Aamulla sitten ysiltä pomppasi 5,7. Eihän tuo ihan aikuisten oikeasti ole isokaan ylitys ja tuollaisia ne on minulla olleetkin, mutta eiköhän tästä hoitsut hermoonnu taas.

Viikon armonaikana on ollut neljä hyvää aamua ja kolme "huonoa". Ja oppikirjan mukaan ollaan menty. Iltaisin olen tankannut kaura-hirssipuuroa ja chian-siemenhyytelöä mustikoilla. Olen tehnyt kävelylenkkejä iltaisin ja yöllä herään syömään katkaistakseni paaston. Nyt aloin miettiä, että kenties pitäisikin panostaa iltaisin rasvaan ja protskuihin, jolloin maksa ei joutuisi työstämään sokereita yöllä... Sitruuna-sooda juoma aamulla auttaa kuulemma maksan toiminnassa... Kaikki pyörii vaan syömisen, kellottamisen, mittaamisen, toivomisen, mitäs seuraavaksi miettimisen, hiilareiden, huolehtimisen ja tiedonetsimisen ympärillä. Onneksi olen lomalla, normi arkena ei taitaisi olla tällaiseen rumbaan resursseja.
Mutta vaikka mitä tekee niin aamuarvo heittää, enkä keksi siihen mitään syytä tai perustelua. perskuta. Ilmeisesti kyseessä on aamunkoittoilmiö, mitä ikinä sitten tarkoittaakaan.

Olen alkanut tehdän henkistä hyväksymiskamppailua insuliineja kohtaan. Kauhea googletus eri lääkkeistä ja vaihtohdoista. Itku tullut monesti kun törmään lauseisiin "todennäköisesti turvallinen sikiölle".
Perkele, `todennäköisesti` ei riitä!!!

Juttelin eilen näistä peloistani kaverini kanssa, joka sairastaa 1. tyypin diabetestä. Ihaninta oli kun hän muistutti, että "oikeatkin" diabeetikot saa täysin terveitä lapsia ja he ovat kuitenkin vuosikausia pistäneet insuliinia kehoonsa.
Pelottaa silti vaan niin pirusti!!
Ja jossain törmäsin tekstiin: insuliinihoitoiset lapset syntyvät isokokoisina. Mitä hittoa. Vaikka tarkoittikohan ehkä diabeetikkoja, ei rd.
Tieto lisännee tuskaa.

Huomioitavaa ettei se lääke välttis auta.Mun edellinen kokeilu oli ainakin päinvastainen.Aamuarvoihin eivät auttaneet yhtään...ruoanjälkeiset arvot pomppi kaikki yli.Kohta joudun uudelleen kokeilemaan kun nyt on taas menny muutama arvo rajalla ja sen yli...huoh.

yyyhyyy, eikö siis välttämättä pikahelpostusta olekaan tiedossa... :(
Mikä lääke sulla olikaan?

Se on tabletti eiks niin? Kattelin omakannasta sähköistä reseptiäni ja mulle on kirjoitettu jo valmiiksi Protaphanea. Tuntuisi kummalta pistää pitkävaikutteista kun ongelma on vain ne muutama tunti aamuyöstä...

Metforem on juu se tablettilääkitys. Jostain luin että joillekin joskus on tuo pitkävaikutteinen insuliini laitettu lääkkeeksi. En kyll niistä löytäny kovin paljoa tietoa, että missä tapauksissa näin tehdään. Tuo tabletti siin mielessä "helpompi" kun se ei varsinaisesti verensokeriin vaikuta vaan juuri siihen maksan tuottamaan sokerimäärään. Metformiinistakin luin just että todennäköisesti ei aiheuta mitään vauvalle. Jostain löysin "pelotteen" että hoitamattomat korkeat sokeriarvot voivat sitten taas aiheuttaa vakaviakin ongelmia vauvalle :(

Pelkkiä pelotteita netti ja kaikki pullollaan. Missä on rauhotteet???
Tai toisaalta, tätä tämä kait on seuraavat väh. 18 v. pelkkää pelkäämistä pelkäämisen perään....

Kai ne pelotteet jääpi paremmin mieleen :D Mutta siis verrattuna insuliinihoitoisiin raskauksiin niin ei sinällään oo mitään eroa havaittu niissä. Huomasin ku lueskelin, että ei ihme ku tyksin ultralääkäri oli niin kiinnostunu niistä mun sokeriarvoista jne ku se on näköjään tehny väitöskirjan liittyen metformiini raskauden aikana :D Itse kuitenkin tulin siihen lopputulokseen, että mieluummin noita lääkkeitä kokeilee ja käyttää kuin että kieltäytyy niistä. Monesta eri paikkaa tutkin niin kyll niistä se hyöty on. Ja metformiini on "vanha" lääke joka on todettu auttavan radissakin. Tosin niissä lukee vielä että ei saa käyttää raskauden aikana, mutta kai ne lääkärit tietää mitä potilaalleen määräävät.

Yhyy... Nyt masentaa! Maanantaina diabeteshoitaja ja lääkäri kehuivat sokeriarvoja ja kiittelivät, että hyvin on mennyt. Mittailua muutettiin niin, että alan mittailemaan tunti ruokailusta niinkuin te. Nytpä arvot on sitten ihan huonoja. Tadaa! Aamuarvot edelleen normit, vaikkakin niissäkin pienoista nousua havaittavissa kesäisiin lukuihin verrattuna (korkein mittaamani paasto koko raskausaikana eilen 5,1 eli ei paha) Mutta nuo tunnin arvot ovatkin sitten olleet eri tarina. Kahtena päivänä ehdin mittaamaan yhteensä 5 ruoan jälkeistä arvoa: 7,8 8,3 6,1 7,6 ja 8,3. Että näin. Loistavista arvoista ihan paskoihin. Ihan käsittämättömän hirveä fiilis ja stressi! Enkä voi mitenkään verrata lukuja aiempaan, koska en ole tunnin arvoja aiemmin mitannut. En siis tiedä, onko ne koko ajan olleetkin tuolla tasolla vai vasta lähiaikoina nousseet. Ihan naurettavaa! Voi itku :'( Pelottaa ja ahdistaa vaan ihan kauheasti :(

Air ootko sä syönyt jotenkin erilailla?
Onko sulla nyt tulossa lääkäriä tai Th noista arvoista, jos niillä olis jokin ratkaisu?
Kyllä ton syyllisyyteen ja paskaan fiilikseen osaan samaistua, mutta koeta muistaa parhaasi yrität mutta jos kroppa erimieltä niin minkäs sinä mahdat?

En oo syöny mitenkään erilailla. Tiistaina lounaaksi töissä riisiä, broilerikastiketta ja salaattia, päivälliseksi broilerinjauhelihasta tehtyjä pyöryköitä, vähän kokojyvänuudelia ja salaattia, iltapalaksi ruisleipää ja banaani, eilen päivälliseksi kasvispainotteista lihakeittoa ruisleivän kera ja iltapalaksi all bran -muroja maidolla + omena. Ihan normiruokaa. Ja seuraava käynti kuukauden päästä, koska arvot oli maanantaina hoitajan ja lääkärin mukaan niin hyvät. Pitänee varmaan ens viikolla soitella, jos en saa ruokavaliolla vielä fiksattua arvoja...

Takaisin