Mammat Liikkuu!

SuperTaateli

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinäkuunmammat 2015
Toukomammat 2017
Huhtikuiset 2023
Toukokuiset 2023
Oma ketju tälle kun itseä kiinnostaa kuin mammat lähtee liikkeelle eli milloin , miten , kuinka kovaa , kauan kestää , ja verrokiksi että kuinka liikkui ennen raskautta/raskaana :) ja toki tänne kans niitä neuvoloiden/lääkärien/PT:n suositusvertailuja voi tehdä kun on niin erilaiset eri puolella Suomea ja maailmaa :)

Ja juu, pitäkäämme mielessä että jokainen on yksilö :)
 
Voin vaikka omaa taustaa/nykytilannetta avata:

Liikuin ennen raskautta (laihdutusprojekti oli loppusuoralla, paino oli jo ok mutta lihasta ja kiinteytystä vielä halusin) salilla ja lenkkeillen.
Jo ennen kuin tiesin raskaudesta ei salittelu enää onnistunut "omituisten" kipuilujen takia. Se jäi heti pois kokonaan kun tajusin että olen raskaana (ajattelin että kipuilu = hallaa raskaudelle). Lenkkeilyn hölkkä jäi heti pois, kävellen jatkoin mutta matkat lyhenivät päivä päivältä mm. väsymyksen takia.

Nyt on sitten synnytetty sektiolla ja olo polvia vaille kuin uusi! Tahtoisin jo päästä salille mutta en uhallanikaan pidä kiirettä , kohta 5vkoa sektiosta. Kotona nostelen 3-5kg käsipainoja, sekä teen lattialla lantion nostoja ja rintalihasliikkeitä. "Hyvää huomenta" -liikettä teen selän vahvistukseksi. Vaunulenkkejä n. joka toinen päivä n.5km. Jalat ja pylly huutaa TREENIÄ H*RO TREENIÄ!! mutta hitto ku ei uskalla kyykätä! Vai uskaltaako??
Ruokavalion otin haltuun suprdieetti simplellä eli sitä ei tarvitse pähkäillä.
Semmosta :D
 
Minä olen haaveillut saliharrastuksesta viime syksystä lähtien. En ole vielä saanut aikaiseksi... Tausta liikkumiseen on vain lenkkeily, sen verran mitä polvet sallii. Kaikenlaista aina kokeillut, vesijumpasta kahvakuuliin ja mummojumpasta zumbaan, mutta mikään ei "tartu" pysyväksi harrasteeksi.

Nyt sitten ilmoittauduin Pilates-ryhmään, pitäisi tehdä hyvää mun välilevyvaurioselle selälle... Ja täydentäisi mukavasti tätä "sillointällöinlenkkeilyä" ja vaunukärrittelyjä. Tuli nyt vaan sitten mieleen, kun ryhmä alkaa perjantaina, että mitenhän ne vatsalihakset? Jokohan minä saan niitä harjoittaa kun synnytyksestä on sitten se reilu kuusi viikkoa. Mistä tiedän että ne on kohdillaan?
Salikorttiin taidan panostaa sitten vasta ensi vuoden alusta...jotain kivaa tekemistä talven pimeyteen.
 
Kannattaa sille ohjaajalle mainita, että olet vasta synnyttänyt, kai niiden pitää tietää vähän vaihtoehtoisia liikkeitä :)
 
Olis niin kivaa päästä säännölliseen harrastukseen, esim. joogaan ja tanssiin,joissa ennen kävin. Mut en viitsi ilmoittautua,kun ei ole takeita että pääsen niille tunneille, kun olen riippuvainen siitä että mies on silloin kotona hoitamassa vauvaa,eikä töissä. :-( Epäreilua kun mies voi jatkaa omia harrastuksiaan niin kuin ennenkin. Tuntuu ettei itsellään ole entisestä elämästään juuri mitään jäljellä. Ja liikkua pitäisi.
 
Olis niin kivaa päästä säännölliseen harrastukseen, esim. joogaan ja tanssiin,joissa ennen kävin. Mut en viitsi ilmoittautua,kun ei ole takeita että pääsen niille tunneille, kun olen riippuvainen siitä että mies on silloin kotona hoitamassa vauvaa,eikä töissä. :-( Epäreilua kun mies voi jatkaa omia harrastuksiaan niin kuin ennenkin. Tuntuu ettei itsellään ole entisestä elämästään juuri mitään jäljellä. Ja liikkua pitäisi.
Vähän sama juttu, miehellä on mahdollisuus harrastaa työn ohessa, miulla ei.. Mies on vuorotöissä ni ei aina kotona.. No hän sitte sano et jos haluun harrastaa ni voi viedä tytön äitillee, no en mie siihe taas haluu lähtee et velvotetaan isovanhemmat hoitaa..
 
Kuis moni muuten harkitsee vauvauintia, joka nyt ei niinkään ole liikuntaa mut tuleeha siinäki tehtyy jotai, vauvan kanssa?
 
Minunkin miehellä vuorotyö, eikä vuoroja pysty ennustamaan. Vauvauinti ei kiinnosta, olisin halunnut vauvajumppaan tai joogaan, mutta ei päästä vielä kun pitäisi olla vähintään 3 kk vanha. Vuoden vaihteessa vasta alkaa uudet kurssit. :-(
 
Niin, ja isovanhemmat asuu n. 30 km päässä, ettei jumpan takia viitsi viedä hoitoon.
 
Olen luonteeltani peruslaiskuri... Liikunnan pitää olla todella mielekästä, että saan mitään aikaiseksi. Viimeisimmät mun mielestä mielekkäät liikuntaharrastukset on olleet ensin thainyrkkeily ja sitten ratsastus, joihin hurahdin totaalisesti ja harrastin kumpaakin vuosia. Thainyrkkeily loppui jo aiemmin kun hepat vei entistä enemmän aikaa, ratsastus päättyi raskauden ollessa ekan kolmanneksen lopuilla. Nyt olen yrittänyt aktiivisuusrannekkeen avulla taas saada itseni kammettua edes vaunulenkille silloin tällöin ja yllättäen se ei tunnukaan niin tylsältä kuin alkuun kuvittelin, kun on hyvät lenkkimaastot lähellä. Pientä kotijumppailua olen myös yrittänyt aloitella vauvan päikkäreitten aikaan, tyyliin sen verran kuin huvittaa ja parempi edes vähän kuin ei yhtään. Tänään sain jo ihan hyvän fiiliksen kroppaan, kun puolisen tuntia veivasin kahvakuulalla sekä oman kehon painolla. Jos nyt edes muutaman kerran viikossa tekisi lenkin ja kotijumppaa. Ratsastamaan olisi tarkoitus palailla pikkuhiljaa ehkä syyskuun loppupuolella, tosin semmoinen maastoköpöttely kerta viikkoon nyt ei mitään kovin kummoista treeniä ole, mutta tuulettuupa ainakin pää :) Vauvajumpista tai -uinneista en ole innostunut.
 
Joo, tos vauvauinnissaki on kolme kuukautta ikäraja ja jonoja vissii on aika paljo täällä
 
Mä oon tosi huono harrastamaan, mul pitäis olla joku kaveri aina jonka kanssa mennä ku yksin niin helppo aina keksii tekosyitä jos ei jaksakaan just jonain päivänä mennä.. uinnin haluisin kyllä aloittaa itselleni. Ja kun vauva 3kk ilmoitan koko perheen perheuintiin niin pääsee isot sisaretki mukaan :)
 
Kuis moni muuten harkitsee vauvauintia, joka nyt ei niinkään ole liikuntaa mut tuleeha siinäki tehtyy jotai, vauvan kanssa?

Vauvauinti kiinnostaa, pitääkin tällä viikolla soitella ja kysyä pääseekö jonoon, jos sitten myöhemmin syksyllä pääsisi vauvan kanssa pulikoimaan.:grin
 
Myöskin vauvauinti kiinnostaa ja pakkohan tuo pikku vesipeto on viedä uimaan :D Ku tyttö pääsee ammeeseen, suihkuun tai ihan vaan pyllyn pesulle nii on yhtä hymyä :D
 
Mää oon käyny vaunuilemassa ja pyöräilemässä pari kertaa viikossa. Mutta nyt tyttö ei suostu nukkumaan vaunuissa vaan huutaa kurkku suorana niin en kehtaa ees vaunuilee lähteä. Kotona en saa mitään tehtyä ja salille himottaa! Mutta ehkä tämä tästä....
 
Mä ilmoittauduin äiti-vauvajumppaan. Alkaa syyskuun alussa. Tuossa ei ollut mitään aloitusikärajaa, ilmeisesti ihan pienet vauvat saa jumpan ajan kelliä peiton päällä ja vähän isompia voidaan sitten käyttää jumpassa hyödyksi. Tai tällaisen mielikuvan ainakin sain...
 
Meillä uintiin on 4kk ikäraja :eek: ainakin esitteessä luki o.O ja äiti-vavejumppaan kehottivat menemään kunhan nöpö jaksaa kannatella itse päätään.. vaunulenkkeily on mahtavaa tällä säällä mutta pitäs saada maisemia välillä vaihdettua, on nää kodin lähitiet koluttu jo valmiiksi koirien kanssa - nyt vauvan .. olipa negatiivista tekstiä :D pyöräily olis tosi jees :Heartred siihen tarttis vaan hankkia vissiin se pyörä :rolleyes:
 
Voi että oon ihan täpinässä kun kaveri tarjosi mahdollisuutta alkaa säännällisesti kävelyttään kärryillä tai ratsain yhtä heppaa :happy: rakas harrastus ollu enempi tai vähempi tauolla 8 vuotta kun ei huvita vieraille maksaa.. voi jos tämä onnistuu ja isi pärjää pojan kans niin onpa mahtavuutta! Siinä samalla ku vedet kantaa ja lapioi neljä karsinaa sitä ihtiään ni ei tarvi reenejäkään enää miettiä :p
 
Mitään vaunulenkkejä kummempaa en oo vielä tehnyt, enkä edes haaveile kodin ulkopuolisista harrastuksista. Kotoa löytyy kuitenkin kuntopyörä, juoksumatto, käsipainot, jumppapallo jne. joten treenata voi vaikka vauvan päiväuniaikaan. Toistaiseksi ne päiväuniajat on vaan menneet aika suurelta osin kotitöiden sun muun tekemiseen, mutta kunhan saan loputkin marjat pihalta pakkaseen niin eiköhän aikaa liikene liikunnallekin paremmin. Ja hyötyliikuntaahan tulee tietty esim. ruohonleikkuusta.
 
Windy oon niin kade!! Mun unelma-ammatti taitaa olla paskan lappaminen heppatallilla :D ihan mielettömän terapeuttista höpötellä hevosille ja talutella niitä :joyful:
 
Takaisin
Top