Mammat Liikkuu!

Mun täytyy kyllä keksiä äipälle joku ihana ylläri ja lahjoa sitä. Hän nimittäin lupautui kaitsemaan vauvaa vähintään sen kerran viikossa että pääsen sinne pilatekseen... Ryhmä loppuu vasta maaliskuussa :oops:
Varmistelua kyllä moneen kertaan, että onhan varmasti ok ja että lupaa sanoa, jos tulee sellainen kerta ettei hänelle sovi. Hän nyt sitten huristelee meille sen vajaa 30km hoitamaan tunniksi vauvaa. Liekö alkuhöpsähdyksen huumaa kun on tytärkin väsännyt viimein lapsen :wacky:
 
Heppojen kanssa puuhastelu on kyllä ihanaa. Vuokraheppani, joka on kaverinani ollut kohta jo neljä vuotta, asustelee pikkutallilla, jossa ei ole mukavuuksia ja mikä parasta - ei juuri koskaan muita ihmisiäkään :wink Tallireissuilla mulle riittää seuraksi ihan vaan se hevonen. Saa puuhastella rauhassa eikä tarvitse olla sosiaalinen :D
 
No jep! Hassua kun kävin tuolla kymmenen vuotta sitten päivittäin ni samat pappahepat siellä edelleen porskuttaa, toinen lv 30 vuotta eikä tietoakaan vanhuudenvaivoista :rolleyes: nyt pitää lopettaa tää korvaamatonta leikkiminen ja ottaa pari kertaa viikossa omaa aikaa kodin ulkopuolella, muksu kuitenki tänään 2kk ja osaa pullostakin syödä varsin hyvin. Tiiän että vaikka mulla ois kaik maailman vempeleet kotona ni ei täällä mitään tuu tehtyä kun aina löytyy kaikkee niin muka tärkeempää.
 
Mä olin ennen raskautta tiukalla dieetillä mikä loppui kun seinään kun tein positiivisen raskaustestin. Raskauden aikana en liikkunu koiralenkkien lisäksi yhtään. Syynä kamalat alaselkäkivut ja työväsymys. Nyt vauva täyttää perjantaina 4 viikkoa ja vaunulenkit riittää mulle tällä hetkellä. 20kg tuli. 7 jäi sairaalaan ja nyt on lähtenyt 11kg eli eli 9kg vielä jäljellä ja uskon, että ne kyllä lähtee. Enemmänkin ahdistaa vähän tuo löllö vatsa tuossa josta on päästävä eroon! Mutta uskon, että oikea ruokavalio ja nuo vaunulenkit riittää nyt alkuun. Kattellaan sit myöhemmin jotain muita liikuntavaihtoehtoja.
 
Minä haluan myös vauvauintiin! Musta täällä oli jopa 6 kk aloitusikä. Noissa viikottaisissa on se kurja just, kun pitäis vahti aina olla. Meillä on täällä allas ja piskuinen sali, mutta kun tuo tättärä ei nyt ainakaan nuku vaunuissa kuin liikkeessä ja muutenkin niin lyhyen aikaa, että ei siinä oikein ehdi salitreeniä.. Jos jossain vaiheessa kun rutinoituu enemmän, nyt uusitaan vuokrasoppari toiset 6 kk ni ehtii vielä :)
 
Mie en ole vielä juuri muuta liikunnallista tehnyt kuin vaunulenkkejä, synnytyksestä on nyt reilu 5vko aikaa. Siskolta saan lainaksi semmosta "jumppakuminauhaa" ja pumppitankoa, niillä pitäis nyt alkuun alkaa tekeen kotitreeniä. Ja jumppapallo ja kahvakuula löytyy omasta takaa. Ennen raskautta oon tykänny käydä salilla ja ryhmäliikuntatunneilla, ja kävin myös raskausaikana aika aktiivisesti jonnekki 6-7kk asti. Etenkin spinning on mun lemppari, aivan ihanaa! Olen kuitenkin ajatellut, että ihan heti en mitään salijäsenyyttä tule hommaamaan, sillä ne ovat sen verran arvokkaita, että viikkokäyntejä saa olla aika useita, että siitä on järkeä maksaa. Miehellä kuitenkin sen verran pitkät työpäivät, että se on aika harvassa, että sinne salille pääsisi lähtemään.
 
Mää kirjottelinki jonneki toiseen ryhmään tästä, mutta kirjotanpa tännekin.


Ennen raskautta liikuin tosi paljon. Juoksin mm puoli maratonin keväällä ja aktiivisesti jatkoin juoksua raskauteen saakka ja kesällä pyöräilin töihin ja salille (työmatka oli 6km ja salille 15km suunta) salilla kävin kolme kertaa vkossa, joskus 4. Aikasemmalta ammatilta oon liikuntaneuvoja, että liikunta osa elämää j mieluiten verenmaku suussa.


Raskausaikana kävelin joka päivä ja salilla kävin alun jälkeen kahesti viikkoon suunnilleen ja vesijuoksin kerran viikossa. Ihan loppuun asti pysty liikkua.


Nyt poika 1kk ikänen ja kolme viikkoa oon käyny salilla, 2 kertaa vkossa ja ihan kunnon reeniä tehny, mitä nyt jalkaliikkeissä oon pyrkiny olee rauhallisempi painojen käytön suhteen ja vähän tunnustellen tehny. Vatsoja en oo uskaltanu vielä tehä, enkä juosta. Ainoastaan puolen minuutin tai max 45sek lankkuja perusasennossa tai sivuttain oon tehny salireenin päälle. Jos en käy salilla niin käyn tunnin vaunulenkillä ja pidän yhen lepopäivän vkossa.


7,5kg on raskauskiloja edelleen, mutta aattelin ruokavaliota syynäillä vasta syssymmällä. Nyt syön herkkuja joka päivä ja toisinaan ihan kauheen paljon, kun ei muka oikeeta ruokaa ehi syyä. Yritän kyllä syödä marjoja ja hedelmiä päivittäin että sais ravintoaineita. Vihanneksia tulee kyllä iha liika vähän syötyä päivässä, mutta herkkusiivouksen jälkeen tääkin asia varmaan tulee kuntoon.
 
Tänään kävin ekaa kertaa synnytyksen jälkeen pyöräilemässä. Piti käydä vain kaupassa ostamassa maitoa mutta päätin vähän pidemmästi pyöräillä. 11km ja 35min! Voi olla että huomenna tuntuu kun on taukoa ehtiny olla. Mutta oli kivaa! Tuli hyvä fiilis :)
 
Kokeilin tänään kotona tyhjän tangon kanssa kyykkyjä :) kyl o mammal hommaa saada lihakset takasi meinaa hiki puski alle 5 minuutissa (muistelin body pump tuntia ja tein sellasta kestokyykkäystä) , mut oli ihan törkeen mukavaa heilua sen tangon kanssa vaikken heilunukkaa ku sen hetken :P 11min päästä 6vkoa vaven syntymästä :)
 
Tuli liikkahommista mieleen, tykkäsin esikoisen vauva-aikana niistä netin 30 day fitness challenges -seteistä. Ei ne tietenkään sitä luvattua bikinivartaloa tehneet (ainakaan mulle :grin), mutta minusta ne olivat kiva tapa saada vähän lihaksia vahvistettua. Ja haasteen edetessä oli aina palkitsevaa huomata, että omakin suorituskyky parani. Mutta se varsinainen syy miksi niistä tykkäsin, oli se, että aikaa kului tosi vähän per päivä, eli haasteen saattoi tehdä vaikkapa muutamana viiden minuutin settinä. Ihan jees kun ei koskaan tiennyt, milloin vauva herää :)

Mulla oma liikunta vielä vähän hakusessa, esikoisen syntymän jälkeen käytiin jumpassa ja kärrylenkeillä ja itse kävin kuntonyrkkeilyssä, mutta nyt on aika enemmän kortilla...
 
Mulla oli tänään jälkitarkastus ja kysyin, onko mitään rajoituksia liikunnan suhteen. Keskivartalon vahvistamisen suositteli aloittamaan syvistä vatsalihaksista, ettei vielä treenaa suoria vatsalihaksia, muuten kuulemma saa liikkua ihan vapaasti. Hölkkälenkeistä kerroin haaveilevani, niin ei kuulemma oo estettä jos ei ole virtsankarkailua, eikä mulla oo sitä ollut missään vaiheessa ennen eikä jälkeen synnytyksen. Uskaltaisko tässä nyt sit kokeilla, kestääkö kunto juoksua...
 
Naks, milloinka sää oot synnyttäny? Täällä jälkitarkastus vasta kuun lopussa ja tossu liikkus niin kevyesti kävelylenkeillä, et juoksuaskelia kaipailis!
 
Treeneissä oon nyt alkanut käydä, kaks kertaa viikossa. Siihen menee klo 18-20.30, eli iltanukutukset molempien osalta, hitsi :) tuttipullo kelpaa hyvin ja isi saa ihan ite päättää, mitä maitoa syöttää. Kuulemma korvike helpompi, kun on heti valmista ilman sulatusta.
 
Naks, milloinka sää oot synnyttäny? Täällä jälkitarkastus vasta kuun lopussa ja tossu liikkus niin kevyesti kävelylenkeillä, et juoksuaskelia kaipailis!
14.7. synnytin, eli 8 viikkoa sitten. :)
 
No minä oon nyt raijannut tuota laps parkaa siinä hirviö kantorepussani, viihtyy noin 40 min jonka jälkeen alkaa kitinä :/ Ottais vaan niin kivasti pakaroihin enemmän tuo kävely kun vaavero olis kyydissä, niin mehän yritetään :D
 
Meille ostettiin stokken kauheen kallis reppu, jossa viihdytään 5 minuuttii :wink ni ei siit viel ainakaa reeni iloo ole :) no jospa ajastaan viihtys
 
Minä sain siskolta tuon babybjörnin jonkun repun ja nyt uskalsin oikeestaan ekan kerran kunnolla kokeilla. Tutin tungin vauvalle suuhun ulos metsään lähdettiin. Olipa kiva. Pitkälle en vielä uskaltautunu mutta pitää ylipuhua mies että mennään viikonloppuna yksille hiekkaharjuille kävelemään. :) pelotti vaan kaikki juuret kun niitä ei nähny :/
 
Takaisin
Top